Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Zarządzanie Projektami Inwestycyjnymi
Wydział Zarządzania UW Zarządzanie Projektami Inwestycyjnymi dr Aleksandra Spik TiMO (Zakład Teorii i Metod Organizacji) Wydział Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego
2
Wydział Zarządzania UW
Istota projektów Projekt – przedsięwzięcie nowatorskie, unikalne, realizowane metodologicznie, niepowtarzalne, złożone, grupowe, ograniczone ramami czasowymi i finansowymi Program – złożenie, zbiór projektów Przedsięwzięcie – wszelkie działania prowadzone zgodnie z założonym planem Źródło: Chmielarz, Klincewicz, 2010, s
3
Wydział Zarządzania UW
Podział projektów Zaawansowane – wymagające dużego poziomu kontroli zadań i czasu ich realizacji oraz zasobów i kosztów Wymagające zarządzania czasem (planowanie i harmonogramowanie), zadaniami, zasobami Wymagające zarządzania czasem i zadaniami Wymagające zarządzania czasem
4
Wydział Zarządzania UW
Podstawowe narzędzia wspierające zarządzanie projektami – KALENDARZE (zarządzanie czasem) Kalendarze stosujemy gdy: Projekt jest prosty, wymaga głównie określenia czasu realizacji pojedynczych zadań – zarządzanie czasem. Wymagane jest „trzymanie się deadlinów”. Projekt nie wymaga skomplikowanych przygotowań. Projekt realizowany jest przez małe zespoły projektowe.
5
Narzędzia podstawowe – zarządzanie czasem
Wydział Zarządzania UW Narzędzia podstawowe – zarządzanie czasem Wybrane kalendarze: Office: MS Outlook – w firmach często dostęp do kalendarzy innych. Kalendarze darmowe: Google, kalendarz online, inne. Kalendarze na urządzenia mobilne: podstawowe tj. instalowane i integrujące się z kontem Google, inne np. Jorte.
6
Projekty wymagające zarządzania czasem i zadaniami
Wydział Zarządzania UW Projekty wymagające zarządzania czasem i zadaniami Projekty wymagające współpracy licznych zespołów projektowych lub kilku grup zadaniowych. Nastawione na wykonanie licznych zadań o określonym terminie zakończenia. Konieczność kontroli zarówno czasu jak i poprawności. Ważnym elementem staje się także współpraca.
7
Wymagające zarządzania – czasem, zadaniami, zasobami
Wydział Zarządzania UW Wymagające zarządzania – czasem, zadaniami, zasobami Przygotowany WBS dotyczy rozbudowanego projektu, w którym poza czasem oraz zadaniami, istotne stają się zasoby Dla zapewnienia lepszej kontroli niezbędne jest posiadanie harmonogramu Do realizacji tego rodzaju projektów można wykorzystywać różne programy – proste, popularne oraz dedykowane
8
Wydział Zarządzania UW
Projekty zaawansowane – konieczność kontroli zadań, czasu ich realizacji, zasobów i kosztów Programy dające bardzo szerokie możliwości zarządzania projektami: Ms Project Smartsheet Asana ProjectLibre (OpenProj) Redmine…
9
Przykładowe narzędzia informatyczne wspierające zarządzanie projektami
Wydział Zarządzania UW Przykładowe narzędzia informatyczne wspierające zarządzanie projektami Zaawansowane – Microsoft Project, ProjectLibre, OpenProject, SmartSheet Rozbudowane – Gantter, Redmine Średnio zaawansowane – Trello, Basecamp, GanttProject, Freedcamp Proste - Microsoft Outlook, Jorte
10
Wydział Zarządzania UW
ProjectLibre
11
Tworzenie/Otwieranie projektu
Wydział Zarządzania UW Tworzenie/Otwieranie projektu Utwórz nowy projekt Otwórz istniejący projekt
12
Dane osoby odpowiedzialnej za projekt
Wydział Zarządzania UW Opis nowego projektu Nazwa projektu Dane osoby odpowiedzialnej za projekt Data projektu (zgodnie z metodą harmonogramowania „w przód” lub „w tył”)
13
forward scheduling / backward scheduling
Wydział Zarządzania UW forward scheduling / backward scheduling HARMONOGRAMOWANIE „W PRZÓD” (forward scheduling) – technika budowy harmonogramu wykonania operacji polegająca na wyjściu od początkowego terminu w horyzoncie planowania i wyznaczaniu terminów rozpoczęcia i zakończenia kolejnych operacji przez odliczenie ich długotrwałości „w przód” HARMONOGRAMOWANIE „W TYŁ” (backward scheduling) - technika budowy harmonogramu wykonania operacji polegająca na wyjściu od końcowego terminu w horyzoncie planowania i wyznaczeniu terminów zakończenia i rozpoczęcia kolejnych operacji przez odliczanie ich długotrwałości „w tył”
14
Wydział Zarządzania UW
15
Nazwa każdego z zadań w projekcie
Wydział Zarządzania UW Wprowadzanie zadań Nazwa każdego z zadań w projekcie
16
Wydział Zarządzania UW
WBS – grupowanie zadań
17
Łączymy zdania przeciągając myszką jedno zadanie do kolejnego
Wydział Zarządzania UW Łączenie zadań Łączymy zdania przeciągając myszką jedno zadanie do kolejnego
18
Wydział Zarządzania UW
WBS
19
Kolumny list zadań Zgrupowane zadania Zadanie - poprzednik
Wydział Zarządzania UW Kolumny list zadań Zgrupowane zadania Zadanie - poprzednik Czas trwania Nazwa zadania Data zakończenia Data rozpoczęcia
20
Właściwości zadania Czas trwania Data rozpoczęcia Data zakończenia
Wydział Zarządzania UW Właściwości zadania Czas trwania Data rozpoczęcia menu: „Project” opcja: „Task/Resourceinformation” Data zakończenia
21
Czas trwania zadań Dni = days Godziny = hours Minuty = minutes
Wydział Zarządzania UW Czas trwania zadań Dni = days wprowadzam: „2d” lub „2 days” Godziny = hours wprowadzam „2h” w przypadku 8-godzinnego dnia roboczego, 1 godzina jest oznaczana jako „0,125 days” Minuty = minutes wprowadzam „1m” w przypadku 8-godzinnego dnia roboczego, 1 minuta jest oznaczana jako „0,002 days”
22
Zadanie z zadanym terminem ukończenia
Wydział Zarządzania UW Zadanie z zadanym terminem ukończenia Wybór opcji „Must Finish On” albo „Finish No Later Than” Termin ukończenia
23
Zależności między zadaniami
Wydział Zarządzania UW Zależności między zadaniami Klikamy na nazwę zadania. Project Task/Resource Information Successors Type
24
Zależności między zadaniami
Wydział Zarządzania UW Zależności między zadaniami
25
Zależność FS (Finish to Start)
Wydział Zarządzania UW Zależność FS (Finish to Start) Termin zakończenia zadania A określa termin rozpoczęcia zadania B Zadanie B nie może rozpocząć się przed ukończeniem zadania A Np. A: wybór sali weselnej B: wybór orkiestry
26
Zależność FF (Finish to Finish)
Wydział Zarządzania UW Zależność FF (Finish to Finish) Termin zakończenia zadania A określa termin zakończenia zadania B Zadanie B nie może zakończyć się dopóki nie zakończy się zadanie A Np. A: wypożyczenie quada na wakacjach na wyspie Corfu B: przemieszczanie się quadem po wyspie Corfu Np. dostawa komponentów powinna zakończyć się w momencie zakończenia montażu linii produkcyjnej, aby nie było konieczności ich magazynowania
27
Zależność SS (Start to Start)
Wydział Zarządzania UW Zależność SS (Start to Start) Termin rozpoczęcia zadania A określa termin rozpoczęcia zadania B (czyli zadania powinny odbywać się równocześnie) Zadanie B nie może rozpocząć się przed rozpoczęciem zadania A Np. A: przygotowanie obiadu B: nakrycie do stołu
28
Zależność SF (Start to Finish)
Wydział Zarządzania UW Zależność SF (Start to Finish) Termin rozpoczęcia zadania A określa termin zakończenia zadania B (tzn. B będzie trwało do momentu rozpoczęcia czynności A) Zadanie B nie może zakończyć się dopóki nie rozpocznie się zadanie A Np. A: rozpoczęcie nowej zmiany B: zakończenie poprzedniej zmiany Np. praca hydraulika przy zakręceniu wody w budynku
29
Wydział Zarządzania UW
FS/FF/SS/SF FS FF SS SF
30
Wydział Zarządzania UW
Kamienie milowe Punkty (daty) zakończenia poszczególnych etapów całego projektu. Może być to określony efekt końcowy prac, punkt analizy i kontroli, punkt decyzyjny. Kamień milowy (ang. milestone) – w zarządzaniu projektami, jest to końcowy punkt, który podsumowuje określony zestaw zadań, bądź daną fazę projektu. Na wykresie Gantta kamienie milowe oznaczamy punktem (najczęściej jest to kwadrat obrócony o 45°). Oznacza on jednocześnie pewne istotne, jednorazowe zdarzenie, które można w jednoznaczny sposób określić. Może to być: podpisanie dokumentu, otrzymanie wyniku, ważne spotkanie, zatwierdzenie pracy itp. Zazwyczaj wystąpienie kamienia milowego wiąże się z dalszymi decyzjami odnośnie rozwoju projektu.
31
Kamienie milowe Duration (czas trwania) = 0 !!!!
Wydział Zarządzania UW Kamienie milowe Duration (czas trwania) = 0 !!!!
32
Podsumowanie cz. 1 Zadanie
Wydział Zarządzania UW Podsumowanie cz. 1 Zadanie Należy przygotować harmonogram projektu w oparciu o WBS przygotowany w czasie zajęć 4
33
2. Diagram sieci zależności
Wydział Zarządzania UW 2. Diagram sieci zależności
34
Diagram sieci zależności
Wydział Zarządzania UW Diagram sieci zależności tj. graficzna prezentacja ścieżki krytycznej ścieżka krytyczna - cała seria zdefiniowanych zadań, których realizacja nie może być opóźniona bez wpływu na czas zakończenia całego projektu; ciąg takich zadań (podzadań projektu), że opóźnienie któregokolwiek z nich opóźni zakończenie całego projektu
35
Diagram sieci zależności
Wydział Zarządzania UW Diagram sieci zależności
36
Kalendarz Dzień wolny Dzień pracujący (niestandardowo)
Wydział Zarządzania UW Kalendarz Dzień wolny Dzień pracujący (niestandardowo) …godziny pracy tego dnia
37
Wybór utworzonego kalendarza dla danego projektu
Wydział Zarządzania UW Kalendarz c.d. Wybór utworzonego kalendarza dla danego projektu
38
Zadanie* Dostosuj kalendarz projektu
Wydział Zarządzania UW Zadanie* Dostosuj kalendarz projektu Utwórz nowy kalendarz dla swojego projektu Ustaw dni wolne wedle uznania Ustaw godziny pracy wedle uznania Ustaw nowy kalendarz jako kalendarz projektu
39
Planowanie zasobów projektu
Wydział Zarządzania UW Planowanie zasobów projektu Zasoby projektowe - to wszelkie aktywa, ludzie, sprzęt, urządzenia i zapasy o ograniczonej dostępności, których wykorzystanie może być zaplanowane (Wysocki, 2007, s. 11). OPINIE PRAKTYKÓW: Planowanie zasobów projektu – „zadbanie o to, aby człowiek pracujący na projekcie nie miał >>dziur<< w alokacji i nie miał przekroczonej alokacji.
40
Struktura podziału zasobów
Wydział Zarządzania UW Struktura podziału zasobów Zasoby Pracownicy Kierownictwo ….. …. Administracja Eksperci Obsługa Urządzenia Komputery Tablety Drukarki Materiały biurowe Papier Długopisy Tonery
41
Arkusz zasobów tj. tabela prezentująca zasoby ludzkie i fizyczne
Wydział Zarządzania UW Arkusz zasobów tj. tabela prezentująca zasoby ludzkie i fizyczne Work - zł/hour Material - zł
42
Wydział Zarządzania UW
Arkusz zasobów - opis
43
Dodawanie zasobów do projektu
Zasaoby typu work i typu material. Koszt zasobów – standard rate Ustalanie kalendarza dla każdego zasobu
44
Arkusz zasobów – dodawanie zasobów
Wydział Zarządzania UW Arkusz zasobów – dodawanie zasobów ‘Assign Resources’
45
Arkusz zasobów – dodawanie zasobów
Wydział Zarządzania UW Arkusz zasobów – dodawanie zasobów Zasób przydzielony
46
RBS (Resource Breakdown Structure) Struktura Podziału Zasobów
Wydział Zarządzania UW RBS (Resource Breakdown Structure) Struktura Podziału Zasobów
47
RBS (Resource Breakdown Structure)
Wydział Zarządzania UW RBS (Resource Breakdown Structure)
48
Wykorzystywanie zasobów
Wydział Zarządzania UW Wykorzystywanie zasobów Zadanie ma być zrealizowane przez dwie osoby, każda z nich angażuje się w 100% czasu pracy Zadanie ma być zrealizowane przez dwie osoby, a każda z nich angażuje się w 50% czasu pracy
49
Zadanie** Dodaj zasoby do projektu Wprowadź minimum 15 zasobów
Wydział Zarządzania UW Zadanie** Dodaj zasoby do projektu Wprowadź minimum 15 zasobów Określ typ zasobów (praca lub materiał) Określ koszt zasobów uwzględniając wybrany typ Stwórz nowy kalendarz Przypisz zasoby niezbędne do realizacji poszczególnych zadań – każde zadanie powinno mieć przypisany odpowiedni zasób.
50
Analiza obciążeń pracowników (w podziale na zadania)
Wydział Zarządzania UW Analiza obciążeń pracowników (w podziale na zadania)
51
Analiza obciążeń pracowników (w podziale na dni)
Wydział Zarządzania UW Analiza obciążeń pracowników (w podziale na dni) Kierownik projektu ma pracować dłużej niż dostępna liczba godzin pracy!!
52
Zużycie zasobów – koszt poszczególnych zadań
W arkuszu Resource Usage (lub w Tabeli Task) można dodać kolumnę z kosztem każdego z zadań zgodnie z przypisanymi zasobami. W tym celu: 1) Kliknięcie prawym przyciskiem myszy na dowolnym tytule kolumny 2)Wybór: Insert column 3) Wybór z menu: Cost 4) Pojawi się dodatkowa kolumna z kosztami.
54
Śledzenie realizacji projektu
Wydział Zarządzania UW Śledzenie realizacji projektu „Save Baseline” zapisanie planu bazowego aby rozpocząć porównywanie planu z danymi o realizacji WBS -cost= zrealizowany -budget= zaplanowany Wykres Gantta -szare linie = plan bazowy -czarne przekreślenie = realizacja
55
Śledzenie realizacji projektu
Wydział Zarządzania UW Śledzenie realizacji projektu „Update Tasks” aktualizacja danych o wykonaniu zadań Zaplanowany czas trwania Rzeczywisty
56
Zestawienie informacji o wynikach projektu
Wydział Zarządzania UW Zestawienie informacji o wynikach projektu Plan Realizacja
57
Wydział Zarządzania UW
58
Wydział Zarządzania UW
59
Wydział Zarządzania UW
ARKUSZ OSÓB
60
możliwość eksportu projektu do różnego rodzaju dokumentów (np. PDF)
Wydział Zarządzania UW Zalety: darmowy intuicyjny możliwość eksportu projektu do różnego rodzaju dokumentów (np. PDF) zapisywanie w formacie MS Project generuje harmonogram generuje ścieżkę krytyczną generuje diagram sieciowy (PERT) pokazuje postęp wykonania projektu Wady: brak możliwości przypisania zasobów innych niż ludzkie słaby widok kosztów brak możliwości współpracy z innymi użytkownikami w czasie rzeczywistym w procesie tworzenia projektu mało czytelny diagram osób
61
https://ganttpro.com/
Wydział Zarządzania UW
62
Bezpłatna wersja podstawowa Program do tworzenia wykresów Gantta
Wydział Zarządzania UW Bezpłatna wersja podstawowa Program do tworzenia wykresów Gantta - Wersja webowa
63
Wydział Zarządzania UW
64
https://freedcamp.com/
Wydział Zarządzania UW
65
Wydział Zarządzania UW
66
Wydział Zarządzania UW
67
Wydział Zarządzania UW
68
Wydział Zarządzania UW
69
© Magdalena Marczewska
Wydział Zarządzania UW
70
Wydział Zarządzania UW
73
Prosty, bardzo intuicyjny
W określonym zakresie darmowy Program opiera się na przygotowywaniu tablic i list na których umieszcza się poszczególne zadania Istnieje możliwość dodawania członków i ustalania kto, za które z zadań jest odpowiedzialny Można umieszczać w nim pliki, grafiki, linki Ma intuicyjne aplikacje dla przeglądarek, telefonów i tabletów z Android, iPhone i iPad, a także Kindle Fire Pozwala na dodawanie dodatkowych modułów aplikacji, tzw. ulepszeń (np. kalendarz) Pozwala tworzyć i komentować karty wykorzystując mail
74
Podsumowanie Trello Program jest prosty w obsłudze i bardzo intuicyjny
Daje wiele możliwości pod kontem realizacji poszczególnych zadań Zintegrowany z podstawowym kalendarzem Darmowy w określonym zakresie WADA: Brak harmonogramu Rozbudowana alternatywa: Bitrix24
75
https://casual.pm/ https://www.subtask.com/ https://www.droptask.com/
© Magdalena Marczewska Wydział Zarządzania UW
76
https://basecamp.com/ pierwszy projekt jest darmowy
Wydział Zarządzania UW pierwszy projekt jest darmowy
77
Wydział Zarządzania UW
78
Wydział Zarządzania UW
79
Wydział Zarządzania UW
80
Wydział Zarządzania UW
81
Wydział Zarządzania UW
82
© Magdalena Marczewska
Wydział Zarządzania UW
83
© Magdalena Marczewska
Wydział Zarządzania UW Gantter
84
© Magdalena Marczewska
Wydział Zarządzania UW Gantter - zadania
85
© Magdalena Marczewska
Wydział Zarządzania UW Gantter - zasoby
86
© Magdalena Marczewska
Wydział Zarządzania UW Gantter – ryzyka
87
Gantter – udostępnianie
© Magdalena Marczewska Wydział Zarządzania UW
88
Gantter – udostępnianie
© Magdalena Marczewska Wydział Zarządzania UW
89
Gantter http://www.gantter.com/ Prosty, intuicyjny Darmowy
© Magdalena Marczewska Wydział Zarządzania UW Gantter Prosty, intuicyjny Darmowy Program wspierający zarządzanie projektami Harmonogramowanie Zasoby Kalendarze Plik dostępny w chmurze – dysk google
90
Gantter Działa w przeglądarce
Wydział Zarządzania UW Gantter Działa w przeglądarce Pozwala na udostępnianie plików w chmurze Możliwość dodawania niezbędnych plików i linków Funkcja chat Możliwość importowania i eksportowania plików MS Project Opcja kolorowania zadań Dostępność języka polskiego Opcja automatycznego zapisywania pliku
91
Wydział Zarządzania UW
92
Wydział Zarządzania UW
93
Wydział Zarządzania UW
94
Wydział Zarządzania UW
95
Wydział Zarządzania UW
Zadanie domowe Temat pracy: Państwa zadaniem jest indywidualne przygotowanie projektu w programie ProjectLibre. UWAGA: Projekt musi być wykonany indywidualnie! Dwie identyczne prace będą uznane za plagiat, co wiąże się z niezaliczeniem przedmiotu.
96
Wydział Zarządzania UW
Zadanie domowe Jak wykonać pracę? Krok 1: Należy dokładnie przeczytać treść zadania. Krok 2: Należy wybrać temat projektu. Lista tematów wypisana jest w końcowej części tego dokumentu. Krok 3: Należy przygotować WBS przedstawiający zadania oraz grupy zadań, które należy wykonać by przygotować projekt Krok 3: Należy wykonać pracę w programie ProjectLibre, zgodnie z podanymi założeniami projektowymi. Krok 4: Wykonaną w programie ProjectLibre pracę należy przesłać do (do godziny 23:59)
97
Wydział Zarządzania UW
Zadanie domowe Zasady zapisywania i wysyłania projektu: Zarówno plik jak i tytuł a ma nosić nazwę: gr_nazwisko_imię_nrIndeksu (np. c10_kowlaski_jan_333333) – bez polskich znaków. Prace wysłane z innym tytułem pliku lub maila nie będą sprawdzane. Pliki wysyłamy na adres:
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.