Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

2017-09-29 KOMERCJALIZACJA WYNIKÓW PRAC B+R+I INSTYTUTÓW BADAWCZYCH Instytuty badawcze wobec wyzwań zmiany przepisów dotyczących komercjalizacji rezultatów.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "2017-09-29 KOMERCJALIZACJA WYNIKÓW PRAC B+R+I INSTYTUTÓW BADAWCZYCH Instytuty badawcze wobec wyzwań zmiany przepisów dotyczących komercjalizacji rezultatów."— Zapis prezentacji:

1 KOMERCJALIZACJA WYNIKÓW PRAC B+R+I INSTYTUTÓW BADAWCZYCH Instytuty badawcze wobec wyzwań zmiany przepisów dotyczących komercjalizacji rezultatów działalności badawczej, rozwojowej i innowacyjnej (B+R+I)

2 Ustawy nie stosuje się do instytutów badawczych.
Komercjalizacja rezultatów działalności badawczej, rozwojowej i innowacyjnej (B+R+I) to całokształt działań związanych z odpłatnym udostępnianiem wyników działalności podmiotom trzecim lub przenoszeniem praw do tych wyników na podmioty trzecie – jedyna definicja ustawowa komercjalizacji znajduje się w art. 2 ust. 35 i 36 ustawie – Prawo o szkolnictwie wyższym. Ustawy nie stosuje się do instytutów badawczych.

3 Instytuty zajmują się przede wszystkim komercjalizacją bezpośrednią rezultatów działalności B+R+I , tj. sprzedażą lub licencjonowaniem wyników badań naukowych i prac rozwojowych oraz wytwarzaniem i sprzedażą maszyn i urządzeń. Komercjalizacja pośrednia (obejmowanie lub nabywanie udziałów lub akcji w spółkach w celu przygotowania do wdrożenia lub wdrożenia rezultatów działalności B+R+I) jest mniej popularna ze względu na jej nieefektywność dla Instytutów.

4 20 września 2016 roku Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego na zlecenie Rady ds. Innowacyjności zakończyło prace nad Białą Księgą Innowacji, w której zaproponowano rozwiązania legislacyjne i organizacyjne znoszące bariery dotyczące komercjalizacji rezultatów prac badawczych i rozwojowych. Rozwiązania zaproponowane w Białej Księdze cechuje w większości znaczny stopień ogólności, co utrudnia konsultacje społeczne, w tym opiniowanie konkretnych zmian legislacyjnych przez Radę Główną Instytutów Badawczych.

5 6 października 2016 roku Sejm uchwalił ustawę o zmianie niektórych ustaw określających warunki prowadzenia działalności innowacyjnej – zwaną potocznie „małą ustawą o innowacyjności”. 7 października ustawa zostało skierowano do Senatu, który prawdopodobnie nie wniesie do niej poprawek. Planowane jest wejście w życie ustawy jeszcze w IV kwartale 2016 roku. Dodatkowo, Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego informuje, że trwają prace nas projektem nowej ustawy, tzw. dużej ustawy o innowacyjności, której planowane przyjęcie ma nastąpić na początku 2017 roku, przewiduje nowe regulacje dotyczące kwestii organizacji spółek z udziałem uczelni i instytutów badawczych.

6 Mała ustawa o innowacyjności przewiduje zwiększenie kwot kosztów kwalifikowanych (podwyższenie kwoty maksymalnego odliczenia wszystkich kosztów kwalifikowanych na działalność B+R+I od podstawy obliczenia podatku). Dla mikroprzedsiębiorców oraz małych i średnich firm odliczenia te wyniosą do 50 proc. Duże firmy będą mogły odliczyć 50 proc. wydatków osobowych (wobec dotychczasowych 30 proc.) i 30 proc. pozostałych kosztów związanych z działalnością badawczo-rozwojową (wobec 10 proc. dotychczas). Z trzech do sześciu lat wydłuża się też okres odpisywania ulg. Rozszerzenia listy kosztów kwalifikowanych o koszty uzyskania praw własności przemysłowej. Są to rozwiązania korzystne dla przedsiębiorców – partnerów instytutów badawczych.

7 Mała ustawa o innowacyjności przewiduje zniesienie opodatkowania aportu własności intelektualnej i przemysłowej - do przychodów nie zalicza się nominalnej wartości udziałów (akcji) w spółce kapitałowej objętych w zamian za wkład niepieniężny w postaci komercjalizowanej własności intelektualnej wniesiony przez podmiot komercjalizujący. Wniesienie rezultatów działalności B+R+I w formie aportu do spółki może powodować utratę nad nimi kontroli. Nie zmienia konieczności dokonania wyceny tych rezultatów przez rzecznika patentowego, co może czynić wniesienie aportu kosztownym.

8 Na podstawie przepisów małej ustawy o innowacyjności, w przypadku publicznych i niepublicznych szkół wyższych do wykonywania czynności w zakresie komercjalizacji oraz do wniesienia wkładu do spółki celowej, w tym w celu jej utworzenia, nie stosuje się przepisów ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o zasadach wykonywania uprawnień przysługujących Skarbowi Państwa. Postulowane jest usunięcie wymogu stosowania ustawy również w przypadku instytutów badawczych poprzez zmianę (usunięcie) przepisów art. 17 ust. 5-8 oraz przepisu art. 28 ust. 2 ustawy o instytutach badawczych.

9 Mała ustawa o innowacyjności usuwa ograniczenie dotyczące okresu, w jakim naukowcom zatrudnionym w uczelniach wyższych przysługuje prawo do udziału w korzyściach z komercjalizacji (obecnie maksymalnie pięć lat od uzyskania pierwszych środków) oraz skraca maksymalny czas jakim dysponują uczelnie na podjęcie decyzji o komercjalizacji rezultatów działalności B+R+I. Należy unikać wprowadzania analogicznych rozwiązań w ustawie o instytutach badawczych. W obecnym stanie prawnym rezultaty działalności B+R+I wytworzone przez pracownika instytutu należą do instytutu i tak powinno pozostać. Odmienne rozwiązania przyczynią się do nierozwiązywalnych konfliktów pomiędzy instytutem jako pracodawcą a jego pracownikami.

10 Mała ustawa o innowacyjności przewiduje zniesienie wymogu uzyskania zgody Ministra Skarbu Państwa na: „ … oddanie do odpłatnego korzystania składników aktywów trwałych na cele konferencyjne, szkoleniowe, dydaktyczne, rekreacyjno-sportowe lub produkcji audiowizualnej, na podstawie zawieranych z tym samym podmiotem i dotyczących tych samych składników aktywów trwałych umów najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, zgodnie z którymi łączny okres korzystania z tych składników, w danym roku kalendarzowym, nie przekracza 90 dni…”.

11 Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego planuje zmienić zasady ewaluacji w procesie parametryzacji uczelni i instytutów badawczych, m. in. poprzez podniesienie punktacji za patenty, w szczególności za patenty wdrożone do przemysłu - wdrożony patent naukowca będzie traktowany tak samo jak jego publikacja naukowa. Dnia 7 października 2016 roku pojawiła się informacja o wycofaniu się Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z proponowanych zmian rozporządzenia z dnia 27 października 2015 roku w sprawie kryteriów i trybu przyznawania kategorii naukowej jednostkom naukowym i rozpoczęciu prac nad nowym rozporządzeniem zmieniającym zasady ewaluacji jednostek naukowych.

12 Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego planuje wprowadzenie tzw. doktoratów wdrożeniowych - będzie można uzyskać stopień naukowy nie tylko na uczelni, ale też pracując w instytucie albo przedsiębiorstwie, gdzie zatrudniony doktorant będzie realizował projekt badawczy. Nie wiadomo jednak na jakich zasadach będą przeprowadzane przewody doktorskie w przypadku takich doktoratów – postuluje się nadanie uprawnień do nadawania stopni doktora wszystkim instytutom badawczym. Nie są również znane rozwiązania dotyczące punktacji takich doktoratów w ankiecie ewaluacyjnej w procesie parametryzacji uczelni i instytutów badawczych.

13 Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego planuje przeznaczyć procent dotacji statutowej na utrzymanie potencjału badawczego uczelni albo instytutu badawczego na przygotowanie procesu komercjalizacji rezultatów prac B+R+I. Na dzień dzisiejszych nie istnieją wytyczne odnoszące się do kosztów, które mogą być poniesione przez instytut na rzecz przygotowanie procesu komercjalizacji rezultatów prac B+R+I.

14 ALE JAK KOMERCJALIZOWAĆ?
TYLE nt. ZMIAN W PRAWIE. ALE JAK KOMERCJALIZOWAĆ? Dzisiaj nowy blok fluidalny w El. Siersza ma 35% awaryjności. A to jest nowy blok, siedem lat jest tylko eksploatowany... A taki blok musi pracować na okrągło, by nie generować straty. Wymaga ciągłych ulepszeń. Tego nie wymyślą ludzie nie mający bezpośredniego kontaktu z tymi urządzeniami... Przykładowo w Elektrowni Łaziska wdrażano pod koniec lat 90-tych średnio 100 wymyślonych w Elektrowni rozwiązań technicznych na rok... Latami przychody ze sprzedaży myśli były większe niż przychody ze sprzedaży ciepła w Elektrowni Łaziska Ale tam obowiązywał i DZIAŁAŁ Regulamin wynalazczości: - każdy pracownik wiedział ILE z tego zarobi - każdy pracownik wiedział CO z tego będzie miał...

15 INSTYTUTY NIE ZAINTERESOWANE KOMERCJALIZACJĄ?!
JAK KOMERCJALIZOWAĆ? INSTYTUTY NIE ZAINTERESOWANE KOMERCJALIZACJĄ?! Pewien Koncern Energetyczny w Polsce zapłacił zł odsetek za nie wypłacone zaległe wynagrodzenia dla twórców zastosowanych wdrożeń. I to jest efekt polityki zarządów czasów poprzednich! Potrzebna inna polityka kadrowa. Duży wytwórca energii w Niemczech (ok pracowników) proceduje rocznie u siebie blisko 5000 projektów racjonalizatorskich. W tej firmie, dla kadry zarządzającej niższych szczebli, NIEMOŻLIWYM jest wstąpić na ŚCIEŻKĘ KARIERY,  jeżeli nie jest się twórcą/współtwórcą WDROŻONYCH w firmie innowacji... W Polsce brak działających regulaminów wynalazczości w Energetyce. Z tego co wiem, to również w przemyśle chemicznym, koksowniczym... A jak jest w innych branżach? Startupy w inteligentnym rozwoju są niezbędne… Ale bez kultury innowacji w dużym przemyśle… Trudno będzie osiągnąć tak WIELE i tak SZYBKO, jak to jest potrzebne...

16 INSTYTUT CHEMICZNEJ PRZERÓBKI WĘGLA ul. Zamkowa 1 • 41-803 Zabrze
INSTYTUT CHEMICZNEJ PRZERÓBKI WĘGLA ul. Zamkowa 1 • Zabrze Telefon: Fax: Internet: NIP: Regon: CENTRUM BADAŃ TECHNOLOGICZNYCH Tel. sekretariat w. 300 Tel. Dyrektor Centrum CENTRUM BADAŃ LABORATORYJNYCH Tel. sekretariat w. 200 Tel. Dyrektor Centrum maj 2016


Pobierz ppt "2017-09-29 KOMERCJALIZACJA WYNIKÓW PRAC B+R+I INSTYTUTÓW BADAWCZYCH Instytuty badawcze wobec wyzwań zmiany przepisów dotyczących komercjalizacji rezultatów."

Podobne prezentacje


Reklamy Google