Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Metody aktywizujące w szkole ,,Nauka jest najbardziej efektywna wówczas, kiedy sprawia radość.” Peter Kline.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Metody aktywizujące w szkole ,,Nauka jest najbardziej efektywna wówczas, kiedy sprawia radość.” Peter Kline."— Zapis prezentacji:

1 Metody aktywizujące w szkole ,,Nauka jest najbardziej efektywna wówczas, kiedy sprawia radość.” Peter Kline The Everyday Genius

2 AKTYWIZACJA UCZNIÓW Ogół poczynań dydaktycznych i wychowawczych, umożliwiających zwiększenie stopnia aktywności uczniów w realizacji celów kształcenia.

3 Metody aktywizujące to sposoby działania, które pomogą uczniom:
Twórczo myśleć. Komunikować się. Przyswoić bez trudu nową wiedzę. Dyskutować i spierać się na różne tematy. Rozwinąć własne pomysły i idee. Wnioskować. Pogłębić zainteresowania wspólną sprawą. .

4 STOŻEK DELE'A Ludzie generalnie pamiętają: 20% tego co widzą
10% tego co słyszą 20% tego co widzą 40% tego o czym rozmawiają 90% tego co robią

5 PODAJĄCE PROBLEMOWE EKSPONUJĄCE PROGRAMOWE PRAKTYCZNE
WYKŁAD INFORMUJĄCY POGADANKA OPOWIADANIE OPIS PRELEKCJA ANEGDOTA ODCZYT OBJAŚNIENIE LUB WYJAŚNIENIE WYKŁAD PROBLEMOWY WYKŁAD KONWERSATORYJNY METODA KLASYCZNA AKTYWIZUJĄCE FILM SZTUKA TEATRALNA EKSPOZYCJA POKAZ POŁĄCZONY Z PRZEŻYCIEM Z UŻYCIEM KOMPUTERA Z UŻYCIEM PODRĘCZNIKA PROGRAMOWANEGO POKAZ ĆWICZENIA PRZEDMIOTOWE ĆWICZENIA LABORATORYJNE ĆWICZENIA PRODUKCYJNE METODA PRZEWODNIEGO TEKSTU PODAJĄCE STUDIUM PRZYPADKU LISTA PYTAŃ SYTUACYJNE INSCENIZACJA DECYZYJNE GRY DYDAKTYCZNE PSYCHOLOGICZNE ĆWICZENIA INTEGRUJĄCE DYSKUSJA DYDAKTYCZNA ZWIĄZANA Z WYKŁADEM OKRĄGŁEGO STOŁU WIELOKROTNA BURZA MÓZGÓW PANELOWA METAPLAN PROBLEMOWE EKSPONUJĄCE PROGRAMOWE PRAKTYCZNE

6 Nowoczesne metody aktywizujące:
Metoda Webquest Prezi – prezentacje zupełnie inaczej Praca metodą projektu

7 WebQuest (w wolnym tłumaczeniu "Poszukiwania w Sieci"), jest zorientowanym na uczniowskie badania formatem zajęć edukacyjnych, w którym wyjściowym źródłem informacji jest Internet. Uczniowie w oparciu o Sieć zgłębiają zadaną tematykę, starają się weryfikować jakość uzyskiwanej informacji (także w oparciu o źródła pozainternetowe). Pozyskane informacje i tworzone na ich podstawie struktury uczniowie gromadzą, redagują i przygotowują do prezentacji za pomocą elektronicznych narzędzi. Narzędziem może być serwis internetowy (np. Google Blogger), program do prezentacji (np. Power Point) lub w ostateczności nawet zwykły edytor tekstowy z osadzonymi ilustracjami i linkami do źródeł. Uczy efektywnego korzystania z Internetu jako źródła informacji. Jest tak zaprojektowany, aby motywować młodego badacza do twórczego wykorzystania informacji, a nie tylko ich wyszukania,  aby wspomagać jego myślenie na wyższych poziomach taksonomicznych: analizy, syntezy i ewaluacji.

8 Prezi to edytor prezentacji online
Nie opiera się na typowych seriach slajdów. Zamiast tego użytkownik zapełnia obiektami i blokami treści rodzaj wielkiej karty. Może to być obraz, mapa mentalna lub szereg okienek - slajdów. Przepływamy nad poszczególnymi elementami, obracamy, przybliżamy i oddalamy ich fragmenty lub grupy. Pozwala to pokazywać relacje między elementami prezentowanej całości w sposób ciekawy wizualnie, a jednocześnie bardziej zrozumiały dla... obu półkul mózgowych.

9 „Dobry projekt to taki, który pogłębia szkolną edukację i jest powiązany z programem, a zarazem odpowiada zainteresowaniom uczniów i wiąże sensowną działalność praktyczną z pracą umysłową.”

10 Trochę historii Pochodzenie: Stany Zjednoczone, początek XX w.
Twórca: William H. Kilpatrick Założenia: - uczniowie powinni samodzielnie zdobywać wiadomości i sprawdzać umiejętności w konkretnych sytuacjach życiowych, - uczniów nie powinno się zmuszać do podejmowania niechcianych przez nich działań, bo jako niechciane – nie przyniosą trwałego i zadowalającego efektu.

11 Metoda projektu obecnie
Projekt obecnie sprowadza się do tego, że zespół uczniów inicjuje, planuje i wykonuje pewne przedsięwzięcie oraz ocenia jego wykonanie. To metoda nauczania, której istota polega na tym, że uczniowie realizują określone zadanie w oparciu o przyjęte wcześniej założenia.

12 Główne założenia metody projektu w szkole:
interdyscyplinarność , progresywistyczna rola nauczyciela, podmiotowość ucznia , odejście od tradycyjnego sposobu oceniania .

13 Fazy projektu: wybór tematu przygotowanie instrukcji do projektu wykonanie projektu prezentacja projektu ocena projektu.

14 1) Wybór tematu projektu.
Temat powinien być dostosowany do możliwości i zainteresowań uczniów, potrzeb nauczyciela i środowiska szkolnego.

15 2) Przygotowanie instrukcji do projektu.
Instrukcja powinna zawierać: temat projektu i jego cele, zadania, które mają prowadzić do realizacji celów, źródła, w których należy poszukiwać informacji, termin prezentacji projektu i terminy poprzedzających ją konsultacji, możliwe sposoby prezentacji projektu i czas tej prezentacji, kryteria oceny projektu.

16 3) Wykonanie projektu. uczniowie prowadzą własne prace badawcze, zbierają materiały, segregują je i opracowują; nauczyciel dyskretnie nadzoruje prace uczniów, udziela im rad, podsuwa literaturę, ułatwia dotarcie do zdobycia informacji

17 4) Prezentacja projektu.
Efektem pracy nad projektem może być: wykonanie pomocy dydaktycznych, wykonanie przedmiotów użytkowych, wykonanie dokumentacji na potrzeby klasy lub szkoły, opracowanie artykułów do gazetek szkolnych i prasy lokalnej, organizacja wystaw, konkursów, festynów przygotowanie i przeprowadzenie zajęć lekcyjnych, wywiadówek dla rodziców itp.

18 Prezentacja projektu może odbyć się w formie:
wykładu, referatu, pokazu filmu video, prezentacji modelu, gier i zabaw angażujących innych uczniów, konkursu przygotowanego dla innych uczniów, książeczki, broszury, prezentacji multimedialnej lub prezi

19 Etapy realizacji projektu
5) Ocena projektu. Etapy realizacji projektu Umiejętności Uwagi Ocena a) formułowanie tematu - precyzyjne sformułowanie tematu - jasne określenie celów b) zbieranie i opracowywanie informacji - selekcja informacji - krytyczna ocena informacji c) prezentacja - wykorzystanie czasu prezentacji - zainteresowanie innych uczniów - sposób mówienia (precyzja wypowiedzi, akcentowanie) d) praca w grupie - przekazywanie informacji - podejmowanie decyzji - słuchanie siebie nawzajem - rozwiązywanie konfliktów - samoocena postępów

20 UWAGA!!! Metoda ta pozwala na realizację dowolnego tematu.
Metodą projektu można pracować na każdym przedmiocie. Metoda ta pozwala na realizację dowolnego tematu.

21 język polski, historia Stefan Żeromski - syn ziemi kieleckiej
Nasza mała ojczyzna. Czym jest patriotyzm? Literacko- historyczne wędrówki w czasie.

22 Nauczanie wczesnoszkolne
O Orle Białym w książkach dla dzieci. Mój Dom – Moja Ojczyzna. Organizowanie spotkań z ciekawymi ludźmi lokalnej społeczności

23 „Ten zegar stary” – o sposobach mierzenia czasu.
matematyka „Ten zegar stary” – o sposobach mierzenia czasu. Sposoby liczenia dawniej i dziś. Wielcy matematycy.

24 Muzyka Przegląd Pieśni Patriotycznych Apele, akademie, festiwale

25 Religia Nasz patron – św. Eugeniusz de Mazenod
Jan Paweł II – wychowawca i przyjaciel

26 przyroda Piękna nasza Polska cała. Pomagamy ptakom przetrwać zimę.
Chrońmy naszą małą ojczyznę.

27 języki obce Życie w … (wybranym kraju europejskim).
Słynne postacie z przeszłości. Poznajemy kraje Unii Europejskiej

28 Wychowanie fizyczne Bieg Niepodległości

29 technika, informatyka Osiągnięcia współczesnej techniki.
prezentacje audiowizualne


Pobierz ppt "Metody aktywizujące w szkole ,,Nauka jest najbardziej efektywna wówczas, kiedy sprawia radość.” Peter Kline."

Podobne prezentacje


Reklamy Google