Pobierz prezentację
OpublikowałUrszula Marta Matuszewska Został zmieniony 7 lat temu
1
Konferencja Transport Intermodalny Integracja Przewozów Światowych
Partnerstwo – kolei i portu jako instrument rozwoju transportu intermodalnego Mirosław Antonowicz Maciej Brzozowski Nadarzyn
2
Udział w rynku przewozów kolejowych transportu intermodalnego
W Europie średnia udziału transportu kolejowego w transporcie kolejowym oscyluje w granicach 20%, w Niemczech prawie 30%, Wielkiej Brytanii około 30%, Szwajcarii powyżej 35%, Hiszpanii powyżej 45 %, Włoszech prawie 50 a w Norwegii prawie 60% Z danych za rok 2016 wynika, że przetransportowano ponad 12,8 mln ton. Oznacza to wzrost w porównaniu z 2015 r. o ponad 2,4 mln ton (ok. 23,5 %). W 2016 r. udział przewozów intermodalnych w rynku przewozów kolejowych mierzony masą przewiezionych ładunków osiągnął poziom 5,8%. Był wyższy o blisko 1,2 pkt. proc. niż w 2015 r. Praca przewozowa wykonana przy przewozie ładunków kształtowała się na poziomie 4,4 mld tono-km. Porównując to z rokiem 2015 obserwujemy wzrost o ponad 0,7 mld tono-km (19,4%). W 2016 r. udział przewozów intermodalnych w rynku przewozów kolejowych mierzony wykonaną pracą przewozową osiągnął poziom 8,8%. Był wyższy o ponad 1,4 pkt. proc. niż w 2015 r.
3
Co dalej i dlaczego? Transport Intermodalny – Pupilek Unijny
Transport intermodalny według szacunków może do 2020 roku wpłynąć na poziom ponoszonych przez polskie społeczeństwo kosztów generowanych przez transport ( dać oszczędności rzędu 2,7-3 mld zł). Posiada znaczący potencjał rozwojowy (możliwość zanotowania dynamiki wzrostu przewozów intermodalnych o około 300%) Posiada zalety o których pisał już np. Raport UTK przy każdym zastąpieniu transportu drogowego dwudziestoma kontenerami 40 na odcinku 415 km społeczeństwo zyskałoby oszczędność 1002 zł na kontenerze lub 2,41 na 1 km. Możliwe jest podwojenie mocy przeładunkowych terminali; Wsparcie z programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko , np. zakup i modernizacja taboru kolejowego. Projekty będą dotyczyły zakupu i modernizacji lokomotyw oraz specjalistycznego taboru kolejowego (wagony/platformy) dostosowanych do przewozu ładunków w intermodalnych jednostkach ładunkowych , naczepach lub przewozu ciężarówek w całości. Transport Intermodalny – Pupilek Unijny UE ponad 50 mld euro na strategiczne inwestycje Według Report on Combined Transport in Europe (2012) dzięki zastosowaniu przewozów intermodalnych udało się uniknąć 6,7 mln ton C02, Przesunięcie każdego kontenera z transportu samochodowego na intermodalny przyczyniło się do redukcji emisji spalin i dwutlenku węgla wielkości 370kg/kontener.
4
Transport intermodalny - oznacza przewóz towarów w jednostkach ładunkowych przy użyciu środków z co najmniej dwóch różnych gałęzi transportu, na podstawie ujednoliconych warunków, wynikających z umowy o przewóz intermodalny, zawartej pomiędzy klientem a operatorem transportu intermodalnego. Schemat realizacji transportu kombinowanego/intermodalnego (transport morski – transport kolejowy – transport drogowy) Podstawowe wyzwania realizacyjne dla transportu intermodalnego z udziałem kolei to: Konieczność użycia specjalistycznych urządzeń przeładunkowych (suwnice, dźwigi samojezdne); Konieczność stosowania specjalistycznych wagonów kieszeniowych; Konieczność budowy partnerskich relacji między operatorem intermodalnym i jego klientem - jeżeli zaistnieją są istotną wartością dla obu stron.
5
Krótko o istocie partnerstwa
Istotą koncepcji opartej na współpracy w łańcuchu intermodalnym jest wzajemne zaufanie i realizacja strategii „win - win”, która prowadzi do powstania partnerstwa logistycznego. Partnerstwo logistyczne między uczestnikami zintegrowanego łańcucha dostaw daje szansę skutecznego przeciwstawiania się konkurencji i stwarza przesłanki do zaspokojenia potrzeb nabywców. Budowanie układu partnerskiego wymaga dobrej komunikacji, koordynacji i integracji działań, dzielenia ryzyka i wyraźnie określonego celu, ponieważ partnerstwo jest uzasadnione wtedy, gdy osiągane wyniki są lepsze niż efekty indywidulanej działalności Sukces tkwi w integracji i usprawnianiu organizacji łańcuchu intermodalnego Partnerstwo w transporcie intermodalnym to strategiczny alians w celu osiągnięcia przewagi konkurencyjnej i wyjątkowych celów poprzez poświęcanie uwagi na krytyczne czynniki sukcesu, takie jak zaangażowanie organizacyjne, koordynacja, przywództwo, zaufanie, komunikacja, techniki rozwiązywania konfliktów i zasoby
6
Model partnerstwa w transportowym łańcuchu intermodalnym
SCP wyróżnić można trzy podstawowe fazy: decyzyjną, przygotowania i działania Decyzja o utworzeniu układu partnerskiego np. decyzja administracyjna lub umowa partnerów Czynniki ułatwiające Np. nacisk na ochronę środowiska naturalnego, koszty zewnętrze Wsparcie państwa Czynniki decydujące Np. zwiększanie udziału kolei w transporcie intermodalnym, wzrost udziału kolei w odwozie z portów Komponenty wspólne np. wspólny podmiot infrastrukturalny Kolej portowa Modalna infrastruktura Wyniki partnerstwa odpowiadające stronom - np. wzrost udziału kolei w obsłudze portów
7
CASE STUDY Port Hamburg
Całkowity przeładunek 138,2 mln ton Przeładunek kontenerów 8,91 mln TEU Udział kolei w obsłudze kontenerów: 42,3 % Udział Hamburga w niemieckich przewozach intermodalnych: 25%
8
Kolej portowa Hafenbahn
Istnieje od 1866 r Jest częścią HPA Neutralny partner dla biznesu 200+ pociągów dziennie 5000+ wagonów dziennie 100+ przewoźników 300 km torów 850 rozjazdów 80 bocznic
9
Projekt smartPORT Predictive maintenance zamiast preventive maintenance Współdzielenie dostępnych zasobów przez różne gałęzie transportu Automatyzacja procesów identyfikacji środków transportu Integracja systemów zarządzania ruchem wszystkich środków transportu
10
Platforma integracyjna transPORT rail
System IT wspierający zarządzanie procesami Źródło: HPA
11
Inteligentne strumienie ładunków
Przyszłe Port Traffic Center Istniejące platformy IT Optymalizacja strumieni ładunków i ruchu – Klienci (spedytorzy, 3PL i inni) mogą wybrać najbardziej efektywny środek transportu (wartość dodana)
12
INTERMODAL TRAIN Dziękujemy za uwagę
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.