Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałZuzanna Kozieł Został zmieniony 7 lat temu
1
Identyfikacja potrzeb rozwojowych w organizacji
Mgr Małgorzata Wesołowska
2
Plan Zajęć Podstawowe definicje z obszaru RZL.
Pojęcie rozwoju zasobów ludzkich. Miejsce RZL w procesie ZZL. Strategie RZL. Podmioty RZL. Elementy procesu RZL. Metody identyfikacji potrzeb rozwojowych w organizacji. Identyfikacja potrzeb rozwojowych w organizacji -case study.
3
Podstawowe definicje z obszaru RZL
4
Pojęcie rozwoju zasobów ludzkich
Rozwój zasobów ludzkich (RZL) to celowe konfiguracje przedsięwzięć wzbogacania wiedzy, rozwijania zdolności, kształtowania wartości, postaw, motywacji i umiejętności, a także dbania o kondycję fizyczną i psychiczną osób wykonujących pracę, które to przedsięwzięcia prowadzą do wzrostu jej efektywności oraz do podniesienia wartości rynkowej zasobów ludzkich.
5
Miejsce RZL w procesie ZZL
Wynagra-dzanie Selekcja Efekty Ocenianie Rozwój Źródło: A. Pocztowski, Zarządzanie zasobami ludzkimi, Warszawa, 2007.
6
Miejsce RZL w procesie ZZL
Źródło: A. Pocztowski, Zarządzanie zasobami ludzkimi, Warszawa, 2007.
7
Strategie RZL 4 główne podejścia do rozwoju zasobów ludzkich:
podejmowanie działań w sytuacji pojawienia się problemów z niedoborem pracowników o odpowiedniej wiedzy i umiejętnościach, prowadzenie celowej polityki, mającej na celu tworzenie odpowiedniego zasobu wiedzy i umiejętności, zatrudnianie wstępnie przygotowanych pracowników o pewnym doświadczeniu zawodowym, zatrudnianie w pełni przygotowanych pracowników z zewnątrz.
8
Podmioty RZL Najważniejsze podmioty w procesie rozwoju zasobów ludzkich: kierownictwo firmy, menedżer personalny, kierownik liniowy, pracownik, doradca personalny, partner benchmarkowy, inne podmioty?
9
Elementy procesu RZL Proces rozwoju zasobów ludzkich składa się z następujących elementów: identyfikacja potrzeb rozwojowych, opracowanie programu rozwoju, realizację zaplanowanych działań rozwojowych, ocenę przebiegu i efektów działań rozwojowych.
10
Metody identyfikacji potrzeb rozwojowych w organizacji
Metody służące do identyfikacji potrzeb rozwojowych w organizacji: analiza dokumentów, obserwacja, badania ankietowe, wywiady, techniki wielowymiarowe.
11
Metody identyfikacji potrzeb rozwojowych w organizacji
ANALIZA DOKUMENTÓW analiza dokumentacji kadrowej, analiza raportów. OBSERWACJA bezpośrednio na stanowisku pracy, próbki pracy, symulacje.
12
Metody identyfikacji potrzeb rozwojowych w organizacji
BADANIA ANKIETOWE ankieta nt. potrzeb rozwojowych, testy wiedzy, testy psychometryczne, testy samooceny.
13
Metody identyfikacji potrzeb rozwojowych w organizacji
WYWIADY wywiad 1 do 1, wywiad podczas procedury oceniania, wywiad bazujący na zdarzeniach krytycznych, dyskusja grupowa, rozmowy nieformalne.
14
Metody identyfikacji potrzeb rozwojowych w organizacji
ANALIZY WIELOWYMIAROWE konsultacje i analizy dokonywane przez specjalistów, procedury oceny Assessment Center i Development Center.
15
Identyfikacja potrzeb rozwojowych w organizacji
Case study
16
Forma pozyskiwania informacji
Możliwe metody IPR Analiza dokumentów Analiza dokumentacji kadrowej Analiza raportów Obserwacja Obserwacja bezpośrednia na stanowisku pracy Próbki pracy Symulacje Badania ankietowe Ankieta nt. potrzeb rozwojowych Testy z wiedzy Testy psychometryczne Testy Samooceny Wywiady Standardowy wywiad 1 do 1 Wywiad podczas procedury oceniania Wywiad bazujący na zdarzeniach krytycznych Dyskusja grupowa Rozmowy nieformalne Wielowymiarowe Konsultacje i analizy dokonywane przez specjalistów Procedury oceny Assessment I Development center
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.