Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

NAUKA ADMINISTRACJI mgr Karina Pilarz.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "NAUKA ADMINISTRACJI mgr Karina Pilarz."— Zapis prezentacji:

1 NAUKA ADMINISTRACJI mgr Karina Pilarz

2 KONTEKSTY WYRÓŻNIANIA ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ
SOCJOLOGICZNY POLITYCZNY JĘZYKOWY PRAWNY

3 !!!

4 Sfery badania administracji w kontekście analizy politycznej:

5

6

7 ADMINISTRACJA łac. ministrare – działalność służebna, w celu spełnienia cudzej woli Starożytny Rzym: dominare – władza pana domu nad rodziną i niewolnikami; imperare – władza wojskowa wobec żołnierzy; regnare – władza królewska; Monarchie nowożytne: minister – pierwszy sługa królewski; Liturgia kościelna: ministrant – usługuje kapłanowi; Przedrostek „ad” -> podkreśla, że administrowanie to działalność złożona oraz systematyczna i trwała.

8 Kontekst prawny: -administracja jest powołana do kształtowania zewnętrznych stosunków społecznych; każde działanie administracji może być zakwestionowane przed niezależnym sądem; -administracja jest organizacją formalną; -administrowanie jest przedmiotem normowania.

9 ADMINISTRACJA PUBLICZNA W PAŃSTWIE POLICYJNYM

10 Panujący posiadał: Władzę stanowienia prawa, Władzę wykonywania prawa, Władzę sądowniczą.

11 Prawo policyjne: Nie było pochodzenia parlamentarnego; Nie obowiązywało dwustronnie; Jego stosowanie nie podlegało kontroli sądowej; Nie zawsze nosiło przymiot powszechności wypowiedzi; Prawo stanowione dla poddanych obowiązywało przez wszelkiego rodzaju akty prawa wewnętrznego.

12 ADMINISTRACJA PUBLICZNA W PAŃSTWIE PRAWA
PODSTAWOWE ZASADY: Cała jej działalność jest związana prawem powszechnie obowiązującym; Jej działalność ma charakter wykonawczy; Poddana jest kontroli niezawisłego sądu; Organy i osoby wykonujące administrację ponoszą prawną odpowiedzialność za podejmowane działania.

13 POZOSTAŁE ZASADY: Zadania publiczne wykonywane przez organy administracji są określone normami prawa powszechnie obowiązującego; Struktura organizacyjna organów administracji publicznej jest pochodną zadań publicznych; Administracja publiczna nie tworzy prawa powszechnie obowiązującego; Nie ma takiej sfery wewnętrznej administracji, która nie podlega kontroli zewnętrznej; Wykonywanie zadań publicznych wiąże się z realizacją podstawowych publicznych praw podmiotowych obywateli; Zadania publiczne interpretowane są jako obowiązki organów; Związanie przepisami prawa procedury wykonywania zadań publicznych; Administracja publiczna wykonując zadania publiczne musi respektować zasady materialne określone konstytucyjnie; Jawność działania administracji publicznej.

14 GLOBALIZACJA = UMIĘDZYNARODOWIENIE jakich sfer może dotyczyć?

15 GLOBALIZACJA LIBERALIZACJA PRYWATYZACJA DEREGULACJA

16 LIBERALIZACJA Osłabienie interwencjonizmu administracji państwa w sferze gospodarczej, ograniczenie funkcji regulacyjnych organów administracyjnych.

17 PRYWATYZACJA Zadania publiczne usługi publiczne Organ administracji publicznej podmiot prywatny Obywatel konsument, świadczeniobiorca Prawo publiczne prawo prywatne Bezpłatność odpłatność Równość, powszechność nierówność, zróżnicowanie, elitarność Stabilna sytuacja niepewność sytuacji prawnej, możliwość zaprzestania świadczenia usług

18 Jakie kategorie zadań publicznych nie mogą zostać sprywatyzowane?

19 DEREGULACJA wycofywanie się państwa z regulowania jakichś dziedzin życia społecznego lub gospodarczego, unieważnienie uznanych za zbędne przepisów prawnych, regulujących jakiś rodzaj aktywności (SJP).

20 Jakie są skutki globalizacji?

21 ADMINISTRACJA PUBLICZNA W POLSCE
ADMINISTRACJA PAŃSTWOWA: 1. Naczelne organy administracji rządowej (państwowej): -są powoływane przez Prezydenta RP bezpośrednio lub po uprzednim wyborze przez Sejm; -są wierzchnie w stosunku do pozostałych organów w strukturze administracji rządowej; -ich właściwość terytorialna obejmuje obszar całego państwa.

22 PREZYDENT RP jaki przepis wskazuje na miejsce Prezydenta RP w strukturze państwa?
RADA MINISTRÓW PREZES RADY MINISTRÓW MINISTROWIE

23 2. Centralne organy administracji państwowej -co do zasady nie wchodzą w skład Rządu; -ich właściwość miejscowa rozciąga się na obszar całego kraju; -tworzone zazwyczaj w drodze ustawy, lista nie jest stała; -zazwyczaj są to organy monokratyczne (jeśli w nazwie mamy Urząd – organem jednoosobowym jest szef tego urzędu); -podlegają organom naczelnym; -są organami zwierzchnimi w stosunku do terytorialnych organów administracji.

24 Organy podległe poszczególnym ministrom określa Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów w sprawie szczegółowego zakresu działania danego ministra, np.: ROZPORZĄDZENIE PREZESA RADY MINISTRÓW z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury i Budownictwa WYKAZ ORGANÓW PODLEGŁYCH MINISTROWI INFRASTRUKTURY I BUDOWNICTWA LUB PRZEZ NIEGO NADZOROWANYCH 1) Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad; 2) Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego; 3) Główny Inspektor Transportu Drogowego; 4) Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego; 5) Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.

25 3. Rządowa administracja w województwie -Wojewoda -Wojewódzka administracja zespolona Zgodnie z Ustawą o wojewodzie i administracji rządowej w województwie z 23 stycznia 2009 roku - Wojewoda jako zwierzchnik rządowej administracji zespolonej w województwie: kieruje nią, koordynuje i kontroluje jej działalność; zapewnia warunki skutecznego jej działania i ponosi odpowiedzialność za rezultaty jej działania. Kierownicy zespolonych służb, inspekcji i straży, wykonują określone w ustawach zadania i kompetencje w imieniu wojewody lub w imieniu własnym.

26 4. Terenowe organy rządowej administracji niezespolonej:
Art Organami niezespolonej administracji rządowej są terenowe organy administracji rządowej podporządkowane właściwemu ministrowi lub centralnemu organowi administracji rządowej oraz kierownicy państwowych osób prawnych i kierownicy innych państwowych jednostek organizacyjnych wykonujących zadania z zakresu administracji rządowej w województwie: szefowie wojewódzkich sztabów wojskowych i wojskowi komendanci uzupełnień; dyrektorzy izb administracji skarbowej, naczelnicy urzędów skarbowych i naczelnicy urzędów celno- skarbowych; dyrektorzy okręgowych urzędów górniczych i dyrektor Specjalistycznego Urzędu Górniczego; dyrektorzy okręgowych urzędów miar i naczelnicy obwodowych urzędów miar; dyrektorzy okręgowych urzędów probierczych; dyrektorzy regionalnych zarządów gospodarki wodnej; dyrektorzy urzędów morskich; dyrektorzy urzędów statystycznych; dyrektorzy urzędów żeglugi śródlądowej; graniczni i powiatowi lekarze weterynarii; komendanci oddziałów Straży Granicznej, komendanci placówek i dywizjonów Straży Granicznej; okręgowi inspektorzy rybołówstwa morskiego; państwowi graniczni inspektorzy sanitarni; 1 regionalni dyrektorzy ochrony środowiska.

27 ADMINISTRACJA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO Art. 15. 1
ADMINISTRACJA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO Art Ustrój terytorialny Rzeczypospolitej Polskiej zapewnia decentralizację władzy publicznej. 2. Zasadniczy podział terytorialny państwa uwzględniający więzi społeczne, gospodarcze lub kulturowe i zapewniający jednostkom terytorialnym zdolność wykonywania zadań publicznych określa ustawa.

28 Art Samorząd terytorialny wykonuje zadania publiczne nie zastrzeżone przez Konstytucję lub ustawy dla organów innych władz publicznych. -> DOMNIEMANIE KOMPETENCJI SAMORZĄDU Art Podstawową jednostką samorządu terytorialnego jest gmina. 2. Inne jednostki samorządu regionalnego albo lokalnego i regionalnego określa ustawa. 3. Gmina wykonuje wszystkie zadania samorządu terytorialnego nie zastrzeżone dla innych jednostek samorządu terytorialnego. - >DOMNIEMANIE KOMPETECJI GMINY

29 Art Jednostki samorządu terytorialnego wykonują swoje zadania za pośrednictwem organów stanowiących i wykonawczych. 2. Wybory do organów stanowiących są powszechne, równe, bezpośrednie i odbywają się w głosowaniu tajnym. Zasady i tryb zgłaszania kandydatów i przeprowadzania wyborów oraz warunki ważności wyborów określa ustawa. 3. Zasady i tryb wyborów oraz odwoływania organów wykonawczych jednostek samorządu terytorialnego określa ustawa. 4. Ustrój wewnętrzny jednostek samorządu terytorialnego określają, w granicach ustaw, ich organy stanowiące.

30 STOPIEŃ ORGAN STANOWIĄCY I KONTROLNY ORGAN WYKONAWCZY GMINA RADA GMINY WÓJT (BURMISTRZ, PREZYDENT MIASTA) POWIAT RADA POWIATU ZARZĄD POWIATU ZE STAROSTĄ NA CZELE WOJEWÓDZTWO SEJMIK WOJEWÓDZTWA ZARZĄD WOJEWÓDZTWA Z MARSZAŁKIEM NA CZELE

31 Które jst są wymienione w Konstytucji RP Z 1997r.? Dlaczego?

32 NADZÓR WERYFIKACYJNY Art. 171. 1
NADZÓR WERYFIKACYJNY Art Działalność samorządu terytorialnego podlega nadzorowi z punktu widzenia legalności. 2. Organami nadzoru nad działalnością jednostek samorządu terytorialnego są Prezes Rady Ministrów i wojewodowie, a w zakresie spraw finansowych regionalne izby obrachunkowe. 3. Sejm, na wniosek Prezesa Rady Ministrów, może rozwiązać organ stanowiący samorządu terytorialnego, jeżeli organ ten rażąco narusza Konstytucję lub ustawy.

33 ADMINISTRACJA SAMORZĄDU ZAWODOWEGO Art. 17. 1
ADMINISTRACJA SAMORZĄDU ZAWODOWEGO Art W drodze ustawy można tworzyć samorządy zawodowe, reprezentujące osoby wykonujące zawody zaufania publicznego i sprawujące pieczę nad należytym wykonywaniem tych zawodów w granicach interesu publicznego i dla jego ochrony. 2. W drodze ustawy można tworzyć również inne rodzaje samorządu. Samorządy te nie mogą naruszać wolności wykonywania zawodu ani ograniczać wolności podejmowania działalności gospodarczej.

34 ADMINISTRACJA PRYWATNA A ADMINISTRACJA PUBLICZNA – porównanie

35 UWARUNKOWANIA ROZWOJU ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ
Uwarunkowania historyczne: Rozwój cywilizacyjny (pismo, maszyna parowa, samochód, urbanizm); Doktryny (trójpodział władzy, państwo prawa, doktryna Leona XIII); Rewolucje (rewolucja francuska, belgijska, październikowa); Wojny.

36 Doktryna trójpodziału władzy:
Arystoteles – ogólny zarys teorii W każdym państwie, niezależnie od jego formy, wyróżnia się 3 czynniki podstawowe: -obradujący, -rządzący, -sądzący. Czynnik obradujący na znaczenie najbardziej doniosłe- rozstrzyga o wojnie i pokoju, o zawieraniu i rozwiązywaniu przymierzy, stosowaniu kary śmierci, wygnaniu, konfiskacie majątku, wyborze urzędników i kontroli nad nimi, o dochodach i wydatkach publicznych.

37 Monteskiusz: „O duchu praw” „W każdym państwie istnieją trzy rodzaje władzy: władza ustawodawcza, władza wykonawcza rzeczy należących do prawa narodów i władza wykonawcza rzeczy należących do prawa cywilnego”. „Tę ostatnią władzę można nazwać władzą sądzenia, drugą zaś po prostu władzą wykonawczą państwa”. w. u. -> dwuizbowy parlament w. w. -> monarcha w. s. -> niezawisłe sądy

38 Konstytucja 3 Maja, 1791 V. RZĄD CZYLI OZNACZENIE WŁADZ PUBLICZNYCH Wszelka władza społeczności ludzkiej początek swój bierze z woli narodu. Aby więc całość państw, wolność obywatelska i porządek społeczności w równej wadze na zawsze zostały, trzy władze rząd narodu polskiego składać powinny i z woli prawa niniejszego na zawsze składać będą, to jest: władza prawodawcza w stanach zgromadzonych, władza najwyższa wykonawcza w królu i Straży i władza sądownicza w jurysdykcyjach na ten koniec ustanowionych lub ustanowić się mających.

39 Konstytucja RP z 1997 roku: Art Ustrój Rzeczypospolitej Polskiej opiera się na podziale i równowadze władzy ustawodawczej, władzy wykonawczej i władzy sądowniczej. 2. Władzę ustawodawczą sprawują Sejm i Senat, władzę wykonawczą Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej i Rada Ministrów, a władzę sądowniczą sądy i trybunały.

40

41 Doktryna państwa prawa
„Rechtsstaat” -> pojęcie użyte w 1798 roku, pierwszy raz najprawdopodobniej przez niemieckiego prawnika Placidusa

42 Doktryna papieża Leona XIII
Lata pontyfikatu Polityka zwana aggiornamento – uwspółcześnienie 1891 rok – encyklika Rerum novarum (konieczność zwalczania nierówności klasowych oraz szczególna opieka nad najuboższymi, prawo robotników do grupowania się, poparcie dla zmian demokratycznych, nawoływanie do zwalczania ruchu socjalistycznego).

43 Uwarunkowania współczesne:
-ekonomiczne materialne możliwości państwa i samorządu terytorialnego oddziaływanie możliwości materialnych UE -interes publiczny/interes społeczny Wartości zawsze zewnętrzne w stosunku do administracji; administracja ma zadania i kompetencje, ale nie ma własnych interesów, realizuje ona określone interesy, ale cudze; Dobro człowieka jest podstawowym celem działania administracji, wszystkie przedsięwzięcia państwa i samorządu są zorientowane na ludzi; Interes społeczny – dający się potencjalnie odnieść do wielu niezindywidualizowanych adresatów traktowanych jako wspólny podmiot; ma sprzyjać realizacji interesu indywidualnego, nigdy odwrotnie.

44 -polityczne Polityka – aprobowany przez organy państwowe i samorządowe system pozaprawnych i postulatywnych wypowiedzi o tym, jak, gdzie i kiedy korzystać z materialnych i organizacyjnych możliwości państwa i samorządów terytorialnych. Podział na politykę w administracji i politykę wobec administracji.

45 Polityka może stanowić o wyborze kierunku rozwoju społecznego lub gospodarczego państwa, ustalaniu priorytetów w sytuacji braku materialnych lub organizacyjnych możliwości państwa; Wpływa na stan ingerencji w obrębie prawa, decyduje o jego treści.

46 -techniczne (zapewnienie dostępu do informacji, postęp techniczny, urządzenia elektroniczne, e-administracja, komputeryzacja, fotoradary), -organizacja i zarządzanie *naukowe zarządzanie Taylora *eksperymenty w Hawthorne – znaczenie stosunków społecznych, grupa nieformalna *podejście sytuacyjne

47 -zarządzanie publiczne – kształtowanie administracji publicznej według logiki biznesu: zadania publiczne jako usługi publiczne orientacja na wyniki, obywatel jako klient/konsument, mechanizmy konkurencyjne - outsourcing, prywatyzacja, deregulacja, zachęcanie do inicjatywy, kreatywności urzędników

48 Zadania administracji publicznej
W państwie przedkonstytucyjnym: Nie były określone przez parlament; Nie były wyczerpująco określone w prawie stanowionym przez władzę; Władza administracyjna miała wiele uprawnień dyskrecjonalnych przy ich określaniu i wykonywaniu; Ich wykonywanie stanowiło uprawnienie władz administracyjnych; Władza administracyjna mogła dowolnie przyznawać kompetencje innym organom; Władza administracyjna miała swobodę wyboru systemu organizacyjnego: centralizacja, decentralizacja; Z zadań publicznych nie wywodzono żadnych uprawnień dla obywateli; Niewykonanie zadań nie powodowało pociągnięcia do odpowiedzialności; Wykonywanie zadań publicznych nie podlegało kontroli sądowej.

49 Zakresy przedmiotowe zadań administracji publicznej w państwie policyjnym:
W sferze życia fizycznego narodu; W sferze życia duchowego narodu; W sferze życia ekonomicznego narodu.

50 W państwie prawa: Określone są w konstytucji i ustawach stanowionych przez parlament, czyli w normach prawa powszechnie obowiązującego; Wykonywane są w systemie trójpodziału władzy; Władza administracyjna czerpie swoje zadania z norm prawa, których sama nie stanowi; W wykonywaniu zadań władza adm. nie może ograniczać praw i wolności przyznanych obywatelowi w Konstytucji art. 31 ust. 3; Niewykonanie lub nieprawidłowe wykonywanie zadań rodzi odpowiedzialność polityczną, prawną, karną, cywilnoprawną.

51 Określnie zadań władz administracyjnych:
W konstytucji bezpośrednio - art. 146 ust. 4 pkt 7 W konstytucji pośrednio - art. 72 ust. 2 W ustawach – ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

52 Współczesne przeobrażenia zadań administracji publicznej
-> prywatyzacja Jakie są zagrożenia wynikające z prywatyzowania zadań administracji publicznej?

53 STRUKTURY ORGANIZACYJNE
DWIE KATEGORIE PODMIOTÓW: Organy Urzędnicy

54 ORGAN ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ
Człowiek (grupa ludzi w wypadku organu kolegialnego): znajdujący się w strukturze organizacyjnej państwa i samorządu terytorialnego; powołany w celu realizacji norm prawa administracyjnego, w sposób i ze skutkami właściwymi temu prawu; Działający w granicach przyznanych mu przez prawo kompetencji.

55 Rodzaje organów Podział podstawowy: Organy administracji państwowej
Organy administracji rządowej Organy administracji samorządu terytorialnego Organy administracji samorządu zawodowego

56 Podział ze względu na skład osobowy:
Organy jednoosobowe Organy kolegialne Jakie są różnice w podejmowaniu decyzji w zależności od składu osobowego organu?

57 Podział ze względu na miejsce w systemie organizacyjnym państwa:
Organy naczelne Organy centralne Organy terenowe

58 Inne podziały: Organy decydujące i podmioty doradcze Organy I instancji i organy II instancji Centralny konstytucyjny organ państwa i centralny organ państwa

59 Sposoby kreacji organów:
Z wyboru Z powołania Z nominacji Z umowy Z mocy prawa Z urodzenia Z losowania Z rewolucji

60 Pojęcie urzędu Pojęcie urzędu może występować w trzech podstawowych znaczeniach: Jako wyodrębniony zespół kompetencji (równoważne z pojęciem stanowiska) Utworzenie urzędu a powołanie organu; 2. Jako szczególna nazwa organu administracyjnego (organem jednoosobowym jest wtedy kierownik urzędu); 3. Jako zorganizowany zespół osób przydanych organowi administracyjnemu do pomocy w wykonywaniu jego funkcji.

61 Dekoncentracja wewnętrzna
Organ administracyjny może upoważnić pracowników do realizacji określonych czynności, w ramach kompetencji które sam posiada; Pracownik nie może dalej przekazać tych uprawnień (np. innemu pracownikowi tego urzędu), gdyż nie jest organem; Dekoncentracja wewnętrzna to podział pracy między organ i pracowników urzędu, a nie podział kompetencji, które pozostają w rękach organu; Przekazanie może zostać przez organ cofnięte.

62 Stosunki między organami
CENTRALIZACJA DECENTRALIZACJA

63 CENTRALIZACJA Zwierzchni element scalający pozostałe elementy w całość, który sprawia, że tworzą spójny układ; Jego głównym celem jest zapewnienie sprawnego funkcjonowania całości.

64 Dwa znaczenia pojęcia centralizacji: 1
Dwa znaczenia pojęcia centralizacji: 1. struktura organizacyjna administracji, składająca się z kilku stopni, ale decyzje podejmuje wyłącznie organ centralny; Pracownicy podporządkowanych jednostek organizacyjnych pełnią jedynie funkcje pomocnicze (np. zbieranie informacji), a jeżeli podejmują decyzje, to według ścisłych dyspozycji; Jest to ujęcie modelowe, nie występuje we współczesnych państwach.

65 2. Pewien zakres uprawnień decyzyjnych mają również organy niższych stopni, ale nie mają one samodzielności prawnej, nie określają samodzielnie kierunków i zasad swojego działania, pozostaje element podporządkowania poleceniom i decyzjom z góry -> hierarchiczne podporządkowanie !

66 Najważniejsze elementy prawne współczesnej centralizacji:
Ścisłe wyodrębnienie zadań i kompetencji na każdym stopniu organizacyjnym administracji; Możliwość dekoncentrowania zadań i kompetencji na organy niższego stopnia; Zachowanie hierarchicznego podporządkowania w sferze realizacji kompetencji.

67 DEKONCENTRACJA: W sensie statycznym – rzeczywisty rozkład kompetencji między poszczególnymi organami; W sensie dynamicznym – dekoncentracja=proces dekoncentrowania, czyli ruch kompetencji (przeniesienie z jednego organu na inny lub kilka).

68 Dekoncentrowanie oznacza:
Przeniesienie kompetencji na organy niższe lub równorzędne; Dokonywane w drodze aktu normatywnego rzędu ustawy lub aktu normatywnego organu przenoszącego kompetencje; Z zachowaniem nadrzędności hierarchicznej organów zwierzchnich w zakresie realizacji przekazanych kompetencji.

69 Rodzaje dekoncentracji:
Terytorialna (pionowa) – na organy niższego stopnia w tym samym resorcie; Resortowa (pozioma) – kompetencje organów z danego resortu przechodzą na organy tego samego stopnia, w innym resorcie; Skośna – kompetencje organów danego resortu przechodzą na kompetencje organów niższego stopnia w innym resorcie.

70 Hierarchiczne podporządkowanie: Element dekoncentracji; jednostronna zależność organów niższego stopnia od organów wyższego stopnia lub podmiotu podległego od podmiotu zwierzchniego.

71 Na hierarchiczne podporządkowanie składa się zależność osobowa i służbowa. Zależność osobowa – od momentu nawiązania stosunku pracy; polega na regulowaniu stosunków osobowych w trakcie trwania stosunku pracy (decyzje dotyczące awansu, nagradzania, odpowiedzialności służbowej, dyscyplinarnej itp.) Zależność służbowa – możliwość wydawania poleceń służbowych przez organ wyższego stopnia, za pomocą aktów generalnych lub indywidualnych; obowiązek ich respektowania.

72 DECENTRALIZACJA Podmioty administrujące mają wyraźnie określone kompetencje; Kompetencje te są ustalone bądź przekazywane z innych organów w drodze ustawowej i realizowane w sposób samodzielny; Podlegają jedynie nadzorowi weryfikacyjnemu ze strony kompetentnych organów.

73 Jakie jest kryterium nadzoru weryfikacyjnego?
Jakie podmioty zdecentralizowane możemy wyróżnić w strukturach państwowych?

74 INNE PODMIOTY KOŚCIÓŁ KATOLICKI Struktura administracyjna Kodeks Prawa Kanonicznego z 1983 r. Promulgowany przez papieża Jana Pawła II Zastąpił Kodeks z 1917 r. promulgowany przez papieża Benedykta XV Księga II – LUD BOŻY Część - hierarchiczny ustrój Kościoła

75 Kan Biskup Kościoła Rzymskiego, w którym trwa urząd udzielony przez Pana samemu Piotrowi, pierwszemu z Apostołów, a który ma być przekazywany jego następcom, jest Głową Kolegium Biskupów, Zastępcą Chrystusa i Pasterzem całego Kościoła tutaj na ziemi. Dlatego, z racji swego urzędu, posiada on najwyższą, pełną, bezpośrednią i powszechną władzę zwyczajną w Kościele, którą może wykonywać zawsze w sposób nieskrępowany.                 Kan § 1. Pełną i najwyższą władzę w Kościele otrzymuje Biskup Rzymski przez zgodny z prawem i zaakceptowany przez niego wybór wraz z konsekracją biskupią. Stąd tę samą władzę otrzymuje od momentu przyjęcia wyboru na Papieża ten elekt, który posiada sakrę biskupią. Gdyby elekt nie miał sakry biskupiej, powinien być zaraz konsekrowany na biskupa.

76 Kan Kolegium Biskupów, którego głową jest Papież a członkami biskupi na mocy sakramentalnej konsekracji oraz hierarchicznej wspólnoty z głową Kolegium i członkami, i w którym trwa nieprzerwanie ciało apostolskie, razem ze swoją głową, a nigdy bez niej, stanowi również podmiot najwyższej i pełnej władzy nad całym Kościołem.

77 Kuria Rzymska, przy pomocy której Papież załatwia sprawy Kościoła powszechnego i która w jego imieniu oraz jego autorytetem wykonuje zadania dla dobra i służby Kościołom, obejmuje Papieski Sekretariat Stanu, Radę Publicznych Spraw Kościoła, Kongregacje, Trybunały oraz inne instytucje. Ich strukturę i kompetencje określają specjalne przepisy.

78 ORGANIZACJE POZARZĄDOWE Typu non-profit, tworzą tzw
ORGANIZACJE POZARZĄDOWE Typu non-profit, tworzą tzw. trzeci sektor; Niezależność od struktur państwowych, gospodarczych, samorządowych; Działają na rzecz dobra społecznego; Motywacje komercyjne nie są podstawą ich działalności; Mogą prowadzić działalność gospodarczą, ale zysk musi być przeznaczony na cele statutowe (nie do podziału pomiędzy członków).

79 Kategorie podmiotów pozarządowych:
Fundacje - Ustawa z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach; Stowarzyszenia - Ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach; Organizacje pożytku publicznego - Ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Podmioty te w określonych przypadkach mogą pełnić funkcje z zakresu administracji rządowej.

80 REFORMY W ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ: 1
REFORMY W ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ: 1. Definicja – planowany i konieczny dla efektywnej realizacji zmian zasięg przekształceń organizacyjnych i funkcjonalnych, w których nowych struktur nie da się pogodzić z dotychczasowym rozdziałem zadań i funkcjonowaniem a nowego funkcjonowania nie da się powierzyć dotychczasowym strukturom. 2. Cel – ulepszenie sytuacji ludzi i państwa.

81 Jakie są granice reform administracji publicznej?
Na czym polega rozrost administracji i jakie mogą być jego korzyści?


Pobierz ppt "NAUKA ADMINISTRACJI mgr Karina Pilarz."

Podobne prezentacje


Reklamy Google