Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Projektowanie systemów transportowych
Wykład 3: Wybór gałęzi transportu. Polityka „make or buy”. mgr inż. Marcin Hajdul Wyższa Szkoła Logistyki
2
Transport własny czy obcy
3
naturalnej podatności przewozowej, technicznej podatności przewozowej,
Podatność transportowa ładunków Ładunek jest to dobro materialne (surowiec, materiał, półwyrób, wyrób gotowy itp.) przemieszczane w łańcuchu dostaw. Klasyfikację transportową ładunków można przeprowadzić na podstawie różnych kryteriów. Do najważniejszych należy zaliczyć kryteria: naturalnej podatności przewozowej, technicznej podatności przewozowej, ekonomicznej podatności ładunku.
4
Podatność transportowa Podatność naturalna Podatność techniczna
Podatność transportowa ładunków Podatność transportowa – jest to stopień odporności ładunku na warunki i skutki transportowe. Podatność transportowa Podatność naturalna Podatność techniczna Podatność ekonomiczna
5
Podatność transportowa ładunków
Podatność transportowa naturalna – jest to odporność ładunku na warunki i skutki przewozu wynikające z jego cech fizycznych, chemicznych i biologicznych. W praktyce można powiedzieć, iż ładunki posiadające małą naturalną podatność przewozową są wrażliwe na np. zmieniające się warunki atmosferyczne, na czas trwania przewozu, na uszkodzenia spowodowane działaniem energii mechanicznej. Ładunki takie mogą także ulegać wchłanianiu obcych zapachów, rozsypywaniu, ulatnianiu, rozlewaniu itp. Warto również pamiętać o tym, że im więcej czynników działa równocześnie na dany ładunek tym ma on mniejszą podatność przewozową.
6
wrażliwości na czas transportu,
Podatność transportowa ładunków Cechy i właściwości produktów muszą zostać szczegółowo rozpoznane i określone przez decydenta logistycznego, gdyż decydują one w określonym stopniu o: wrażliwości na czas transportu, wrażliwości na uszkodzenia powodowane oddziaływaniem energii mechanicznej w czasie przewozu, wrażliwości na wilgoć, temperaturę i światło, szkodliwości dla zdrowia ludzkiego, możliwości uszkodzenia lub zniszczenia innych przedmiotów stykających się z ładunkiem lub znajdujących się w jego sąsiedztwie, podatności na wchłanianie obcych zapachów lub wydzielanie własnych woni, podatności na rozsypywanie, rozlewanie i ulatnianie, podatności na samozapalanie, wybuch oraz łatwopalność.
7
Podatność transportowa ładunków
8
Podatność transportowa ładunków
Techniczna podatność transportowa ładunków to odporność na warunki i skutki przemieszczania wynikające z ich wielkości, kształtu i przestrzenności oraz innych czynności przystosowujących ładunek do przewozu. Przy podejmowaniu decyzji transportowych należy uwzględnić wielkość pojedynczych ładunków obejmującą takie parametry jak ciężar, objętość oraz skrajne wymiary poszczególnych sztuk. Charakter tych cech wymusza określone wymagania względem techniki procesu przewozowego lub przeładunkowego. Duże znaczenie odgrywa obok wielkości i kształtu jednostek danego ładunku ich ogólna masa oraz powtarzalność przewozu, które mogą wskazywać na celowość zastosowania określonych jednostek ładunkowych (np. palet lub kontenerów), mających wpływ na zwiększenie podatności technicznej tych ładunków.
9
Podatność transportowa ładunków
10
Podatność transportowa ładunków
Podatność przewozowa ekonomiczna – jest to odporność ładunku wynikająca ze stosunku kosztów przewozu do wartości ładunku (ładunki mało, średnio i wysokowartościowe). Większa ich wartość ma wpływ na zmniejszenie podatności ekonomicznej ładunków, gdyż wymagają one troskliwszej opieki w trakcie transportu. Konieczność dostawy towarów bardziej wartościowych zmusza użytkowników transportu do formułowania określonych wymagań jakościowych pod adresem transportu, szczególnie w odniesieniu do czasu i bezpieczeństwa ich przemieszczania. Wyższa wartość przewożonych produktów zwiększa równocześnie możliwość wyboru między różnymi gałęziami i sposobami transportu, gdyż dopuszcza ona warianty przewozu charakteryzujące się wyższymi kosztami dostawy.
11
Podatność transportowa ładunków
12
Transport własny czy obcy
Wybór gałęzi transportu CHARAKTE RYSTYKA DROGOWY KOLEJOWY POWIETRZ NY MORSKI PRZESYŁO WY KOSZT NA TKM ŚREDNI WYSOKI NISKI B. NISKI PRĘDKOŚĆ (KM/H) ŚREDNIA B. DUŻA MAŁA CZĘSTOTLI WOŚĆ B. DOBRA DOBRA OGRANI- CZONA CIĄGŁA DOSTĘPNO ŚĆ ROZBUDO- WANA NIEZAWOD NOŚĆ DUŻA
13
Oferowane korzyści i ograniczenia zastosowania Transport samochodowy
Transport własny czy obcy Wybór gałęzi transportu Gałąź transportu Oferowane korzyści i ograniczenia zastosowania Transport samochodowy najlepsza dostępność przestrzenna wynikająca z największej spośród wszystkich gałęzi transportu, gęstości i spójności sieci, najkorzystniejsze dostosowanie sieci dróg do rozmieszczenia rynków zaopatrzenia i zbytu, bardzo korzystna oferta z punktu widzenia czasu transportu, będąca efektem stosunkowo dużej szybkości eksploatacyjnej oraz najkorzystniejszej dostępności w czasie, specjalistyczny tabor przystosowany do przewozu ładunków o zróżnicowanej podatności transportowej, najlepsze możliwości dowozu do przewoźników innych gałęzi transportu, stosunkowo wysokie koszty przemieszczania wynikające ze słabej degresji kosztów jednostkowych.
14
Oferowane korzyści i ograniczenia zastosowania
Transport własny czy obcy Wybór gałęzi transportu Gałąź transportu Oferowane korzyści i ograniczenia zastosowania Transport kolejowy zdolność do przewozów masowych, relatywnie niskie stawki przewozowe przy dostawach na średnie i duże odległości wynikająca z silnej degresji kosztów jednostkowych, stosunkowo rozległa sieć połączeń kolejowych dobrze dostosowana do lokalizacji głównych rynków zaopatrzenia i zbytu, korzystna oferta z punktu widzenia czasu transportu, będąca efektem wysokiej niezawodności przewozów kolejowych oraz regularności, częstotliwości i rytmiczności oferowanych połączeń, specjalistyczny tabor przystosowany do przewozów ładunków o zróżnicowanej podatności transportowej, możliwość dowozu do przewoźników innych gałęzi trans-portu, relatywnie niższe bezpieczeństwo przewozu ładunków wrażliwych na wstrząsy i przeładunki oraz duże niebezpieczeństwo kradzieży.
15
Oferowane korzyści i ograniczenia zastosowania
Transport własny czy obcy Wybór gałęzi transportu Gałąź transportu Oferowane korzyści i ograniczenia zastosowania Transport morski zdolność do masowych przewozów ładunków o najszerszym wachlarzu podatności przewozowej, światowy zasięg obsługiwanych szlaków przewozowych, najkorzystniejsze ceny przewozu na dużych odległościach będące efektem najsilniejszej degresji kosztów jednostkowych, niewielka prędkość eksploatacyjna statków oraz relatywnie niska częstotliwość i punktualność połączeń morskich, relatywnie niskie bezpieczeństwo ładunków wrażliwych na wilgoć, dłużej trwający czas dostaw czy przeładunki, konieczność wykorzystania usług dowozowo-odwozowych w związku ze stosunkowo niską dostępnością przestrzenną portów morskich.
16
Transport własny czy obcy
Wybór gałęzi transportu Gałąź transportu Oferowane korzyści i ograniczenia zastosowania Transport wodny śródlądowy zdolność do masowych przewozów ładunków o niskiej wartości, niskie ceny przewozowe wynikające z dużej degresji kosztów jednostkowych przy przewozach dużych partii ładunków na duże i średnie odległości, długi czas dostawy będący efektem małej szybkości eksploatacyjnej i dużej nieregularności przewozów w wyniku uzależnienia od warunków pogodowych i klimatycznych, słaba dostępność przestrzenna związana z niedostosowaniem sieci dróg wodnych do rozmieszczenia rynków zaopatrzenia i zbytu, relatywnie niskie bezpieczeństwo ładunków wrażliwych na wilgoć, dłużej trwający czas dostaw czy przeładunki,
17
Oferowane korzyści i ograniczenia zastosowania
Transport własny czy obcy Wybór gałęzi transportu Gałąź transportu Oferowane korzyści i ograniczenia zastosowania Transport lotniczy zdolność do przewozu relatywnie niewielkich partii produktów o specyficznej podatności naturalnej, technicznej i ekonomicznej, najkorzystniejsza oferta czasowa, szczególnie na trasach dłuższych, wynikająca z największej oferowanej prędkości eksploatacyjnej oraz dużego i wciąż rosnącego stopnia dostępności transportu lotniczego w czasie oraz jego niezawodności, bardzo wysokie bezpieczeństwo przemieszczania ładunków, szczególnie produktów wrażliwych na czas przewozu, wilgoć czy wstrząsy, konieczność wykorzystania usług dowozowo-odwozowych w związku ze stosunkowo niską dostępnością przestrzenną portów lotniczych, wysokie koszty przemieszczania przy bardzo dużej degresji kosztów jednostkowych na dalszych odległościach.
18
Oferowane korzyści i ograniczenia zastosowania Transport kombinowany
Transport własny czy obcy Wybór gałęzi transportu Gałąź transportu Oferowane korzyści i ograniczenia zastosowania Transport kombinowany możliwość zaproponowania kombinowanej oferty przewozowej łączącej immanentne korzyści różnych gałęzi transportu, możliwość obniżenia kosztów przemieszczania przy zachowaniu wymaganego profilu jakościowego usługi przewozowej, możliwość zredukowania szkód i strat oraz prac manipulacyjnych i składowania poprzez zastosowanie kontenerów i palet, zwiększenie elastyczności dostaw poprzez zaoferowanie lepszej dostępności czasowej i przestrzennej usług większej liczbie klientów
19
Transport własny czy obcy
Terminale kontenerowe
20
Transport własny czy obcy
Lp. Lokalizacja Operator 1. Gdynia BTC - Bałtycki Terminal Kontenerowy Sp. z o. o. 2. Warszawa Praga CARGOSPED Sp. z o.o. 3. Swarzędz Clip logistics Sp. z o. o. 4. Piotrków Trybunalski CTL Logistics Sp. z o. o. 5. Gdańsk DTC Gdańsk S.A. 6. Gdański Terminal Kontenerowy S.A. 7. Gdynia Container Terminal S.A. 8. Krzewie k. Kutna PCC Intermodal S.A 9. Brzeg Dolny 10. Sławków 11. Frankfurt/Oder 12. Szczecin PCC Port Szczecin Sp. z o.o. 13. Rzepin PKP Cargo S.A. 14. Kobylnica 15. Mława 16. Małaszewicze 17. Medyka 18. Gliwice 19. Pruszków POLZUG INTERMODAL POLSKA Sp. z o.o 20. Wrocław 21. Gądki 22. 23. PTK Holding S.A. 24. Świnoujście 25. Łódź SPEDCONT Spedycja Polska Sp. z o.o. 26. Warszawa 27. Kraków 28. Poznań 29. Sosnowiec
21
Transport własny czy obcy
outsourcing polega na korzystaniu z dóbr i usług, jakie proponuje zewnętrzny ich wykonawca, które są przedmiotem transakcji rynkowej. Outsourcing opiera się na zasadzie, że każdy robi to, co potrafi najlepiej (efekt doświadczenia) i zrobi to taniej (efekt skali).
22
Transport własny czy obcy
cele outsourcingu Cele strategiczne: koncentracja na problemach strategicznych zwiększenie skuteczności i efektywności procesów logistycznych zwiększenie elastyczności systemów logistycznych Cele organizacyjne: „odchudzanie” struktury organizacyjnej uproszczenie struktur i procedur organizacyjnych Cele rynkowe: poprawa konkurencyjności systemów logistycznych zwiększenie skali działania dywersyfikacja lub koncentracja działalności Cele ekonomiczne: zwiększenie przychodów zmniejszenie lub eliminacja kosztów procesów logistycznych poprawa wyników ekonomicznych ograniczenie ryzyka ekonomicznego
23
Transport własny czy obcy
outsourcing – rodzaje partnerów Partnerzy niepowiązani kapitałowo z przedsiębiorstwem macierzystym, tzn. całkowicie od niego niezależni Partnerzy powiązani kapitałowo lub w inny sposób z przedsiębiorstwem macierzystym, tzn. niezależni od niego w sensie organizacyjno-prawnym, lecz powiązanych ekonomicznie bądź w inny sposób
24
Transport własny czy obcy
korzyści outsourcingu usług transportowych Obniżka kosztów procesów logistycznych Poprawa poziomu obsługi klienta na drodze poprawy poziomu poszczególnych elementów logistycznej obsługi klienta, jak na przykład terminowość, bezpieczeństwo dostaw Możliwość skoncentrowania się na kluczowych kompetencjach Redukcja zatrudnienia Zmniejszenie nakładów inwestycyjnych lub przeniesienie ich na inne obszary niż działalność logistyczna Poprawa konkurencyjności
25
Transport własny czy obcy
decyzja „transport własny czy obcy” Źródło: Izabela Dembińska-Cyran, Podstawy zarządzania transportem w przykładach
26
Transport własny czy obcy
decyzja transport obcy Wybór musi być poprzedzony takimi działaniami jak rozpoznanie rynku, wykorzystanie ogólnie dostępnych zasobów informacyjnych o rynku czy dokonanie rankingu dostawców. Tworząc ranking przewoźników należy kierować się takimi kryteriami jak: cena za usługę transportową, dotychczasowa współpraca z przedsiębiorstwem, charakterystyka taboru, średni czas realizacji zlecenia – czas od złożenia zamówienia na pojazd u przewoźnika do momentu podstawienia pojazdu, istotne ograniczenia uniemożliwiające realizację zleceń, możliwość dostosowania się do sezonowości, doświadczenie i wiarygodność przedsiębiorstwa, referencje, pozycja rynkowa, posiadane certyfikaty.
27
Transport własny czy obcy
wskaźniki monitorowania zewnętrznych przewoźników Wskaźnik poprawności zadysponowanego taboru = liczba zleceń zrealizowanych przez przewoźnika zewnętrznego liczba wszystkich zleceń Uszkodzenia transportowe = Liczba jednostek transportowych uszkodzonych Liczba jednostek transportowych Szybkość realizacji zlecenia = czas między zarejestrowaniem zamówienia, a jego realizacją
28
Transport własny czy obcy
decyzja transport własny Wybór opcji transportowej realizowanej własnymi środkami, czyli opcja make, wymaga odpowiedniej organizacji zarządzania taborem. Zakres tej organizacji powinien obejmować nie tylko część eksploatacyjną, czyli organizowanie procesów transportowych, ale także techniczną, mającą na celu utrzymanie sprawności technicznej pojazdów. Z organizacyjnego punktu widzenia istotne jest, aby tak dysponować taborem, aby był on cały czas „w drodze”, tzn. aby czas pracy danego pojazdu był jak najdłuższy, a pojazdy jak najmniej stały na zakładowym parkingu. Kolejną istotną kwestią jest maksymalne wypełnienie przestrzeni ładownej pojazdu – obniża to jednostkowe koszty transportu.
29
Transport własny czy obcy
Analiza progu rentowności W celu wyznaczenia progu rentowności, należy porównać koszty całkowite produkcji własnej i obcej. Analiza progów rentowności wyznaczana jest w oparciu o następujące wzory: Zakup usługi transportowej: KC1=P ∙ D, Utrzymywanie własnej jednostki: KC2=(V ∙ D) + FC, gdzie: KC – koszty całkowite, P – stawka przewozowa [zł/paleta], D – wielkość ładunku, V – koszty zmienne [zł/paleta], FC – koszty stałe
30
Transport własny czy obcy
Analiza progu rentowności – koszty zmienne i stałe KOSZTY WYJAZDÓW: (zmienne) autostrady diety krajowe - diety zagraniczne koszty inne (telefon, fax, zakup mapy) karnet TIR opłata graniczna opłata spedycyjna olej silnikowy - paliwo parking płaca prowizyjna kierowcy winiety (opłaty drogowe) zezwolenia
31
Transport własny czy obcy
Analiza progu rentowności – koszty stałe i zmienne KOSZTY NAPRAW: (zmienne) koszt roboczogodzin (iloczyn godzin pracy przepracowanych przez mechanika i stawki godzinowej) koszt części i materiałów eksploatacyjnych wykorzystanych podczas naprawy) KOSZTY STAŁE: amortyzacja raty leasingowe ubezpieczenia (OC, AC, NW) podatek drogowy, inne opłaty
32
KC1=KC2 KC1=(V•D)+FC V•D= KC1-FC D= (KC1-FC)/V
Transport własny czy obcy Analiza progu rentowności koszty V KC1 KC2 FC KC1=KC2 KC1=(V•D)+FC V•D= KC1-FC D= (KC1-FC)/V D wielkość ładunku KC – koszty całkowite, P – stawka przewozowa, D – wielkość ładunku, V – koszty zmienne, FC – koszty stałe
33
Transport własny czy obcy
Przeprowadzona analiza progu rentowności pokazuje, że im skala popytu jest większa tym bardziej opłaca się posiadać tabor własny. Jednak należy podkreślić, że analiza progu rentowności uwzględnia tylko jeden aspekt, którym są koszty, pomijając inne bardzo istotne i trudne do skwantyfikowania kwestie, takie jak zapewnienie jakości przewozu. Oznacza to, iż przy podejmowaniu decyzji „make or buy” należy brać pod uwagę aspekty wymierne (koszty) oraz niewymierne.
34
DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ
Podobne prezentacje
© 2025 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.