Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałAnna Kowalewska Został zmieniony 8 lat temu
1
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Bochni ORGANIZACJA SYTSEMU WSAPRCIA RODZINY „DOBRE PRAKTYKI”
2
I. ORGANIZACJA SYSTEMU WSPARCIA RODZINY II. ASYSTENCI RODZINY
3
I. ORGANIZACJA SYSTEMU WSPARCIA RODZINY A. PRACOWNICY SOCJALNI Realizacja zadań wynikających z Ustawy o pomocy społecznej Współpraca z asystentami rodziny w zakresie pracy socjalnej i świadczeń socjalnych
4
B. ZESPÓŁ INTERDYSCYPLINARNY DS. PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY Zespół Interdyscyplinarny ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie zgodnie z Ustawą o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie jest podstawowym elementem Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie celem Zespołu jest organizowanie, integrowanie i koordynowanie działań służb, instytucji, organizacji i specjalistów w obszarze przeciwdziałania przemocy w rodzinie w mieście Bochnia. asystenci rodziny są członkami grup roboczych, uczestniczą w spotkaniach dotyczących rodzin objętych wsparciem asystenta rodziny
5
C. ASYSTENCI RODZINY Realizacja zadań wynikających z Ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej
6
D. RODZINY WSPIERAJĄCE ogłoszony nabór na kandydatów na rodziny wspierające
7
E. SPECJALISTYCZNE USŁUGI OPIEKUŃCZE adresowane do osób niepełnosprawnych wymagających specjalistycznych oddziaływań zespół specjalistów ustalany indywidualnie dla danego przypadku zakres świadczonej pomocy wg Rozporządzenia Ministra Polityki Społecznej ws. specjalistycznych usług opiekuńczych: uczenie i rozwijanie umiejętności niezbędnych do samodzielnego życia pielęgnacja jako wspieranie procesu leczenia rehabilitacja fizyczna i usprawnienie zaburzonych funkcji organizmu pomoc mieszkaniowa zapewnianie dzieciom i młodzieży z zaburzeniami psychicznymi dostępu do zajęć rehabilitacyjnych i rewalidacyjno – wychowawczych
8
F. PROJEKT SYSTEMOWY „POZNAJ SWOJE MOZLIWOŚCI DZISIAJ, WYKORZYSTAJ JE JUTRO” - projekt systemowy współfinansowany z EFS POKL – priorytet VII, działanie 7.1, poddziałanie 7.1.1 F. PROJEKT SYSTEMOWY „POZNAJ SWOJE MOZLIWOŚCI DZISIAJ, WYKORZYSTAJ JE JUTRO” - projekt systemowy współfinansowany z EFS POKL – priorytet VII, działanie 7.1, poddziałanie 7.1.1 realizowany w latach 2008 – 2015 skierowany do osób doświadczających ubóstwa, bezrobocia czy bezradności w sprawach opiekuńczo – wychowawczych oraz w prowadzeniu gospodarstwa domowego specjalna grupa dla młodzieży 15-18lat cel: nabycie kompetencji społecznych niezbędnych do radzenia sobie z codziennymi trudnościami, zawodowych i edukacyjnych, rozwijających zdolności do samodzielnego poruszania się po rynku pracy i podjęcia aktywności zawodowej
9
działania rozwijające kompetencje osobiste: trening rodzinny, trening kompetencji społecznych, indywidualne konsultacje psychologiczne, indywidualne doradztwo personalne, kurs informatyczny, zajęcia szkolne (szkoła średnia), kurs przedsiębiorczości, trening aktywnego poszukiwania pracy, szkoła dla rodziców, trening kompetencji społecznych i rodzinnych dla młodzieży (wyjazdowy) kursy zawodowe m.in. Photoshop, fryzjer, operator koparko – ładowarki, operator wózka widłowego, obsługa kasy fiskalnej i programu do fakturowania, kurs księgowości komputerowej, kurs kosmetyczny, florystyczny, prawo jazdy kat. B, kurs sanitariusza szpitalnego, opiekuna osób starszych, kurs barmana grupa wsparcia umożliwiająca wymianę doświadczeń, wzbudzająca motywację do działania i samorozwoju
10
G. KLUB INTEGRACJI SPOŁECZNEJ powołany do realizacji zadań, mających na celu reintegrację społeczną i zawodową jest miejscem spotkań osób poszukujących pracy, własnego rozwoju, które chcą podnieść swoje kwalifikacje i poznać osoby w podobnej sytuacji w ramach KIS realizowane są zajęcia i warsztaty z zakresu rozwijania umiejętności psychologicznych i społecznych oraz aktywnego poszukiwania pracy www.kisbochnia.naszops.pl www.kisbochnia.naszops.pl
11
H. MIEJSKI PUNKT KONSULTACYJNO – INFORMACYJNY oferta Punktu skierowana jest do mieszkańców Bochni, którzy borykają się z problemami uzależnienia i przemocy w rodzinie w punkcie można zasięgnąć porady prawnika, terapeuty, pracownika socjalnego, przedstawiciela Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych wszystkie konsultacje i porady w Punkcie udzielane są nieodpłatnie
12
I. PORADY PRAWNE dostęp do bezpłatnych porad prawnych, doradztwo, pomoc w sporządzaniu pism sądowych i innych służących ochronie życia i zdrowia, szczególnie dla osób doświadczających przemocy w rodzinie dyżur w Miejskim Punkcie Konsultacyjno – Informacyjnym współpraca z pracownikami MOPS
13
J. PORADY PSYCHOLOGICZNE dostęp do bezpłatnej pomocy psychologicznej, szczególnie dla osób doświadczających przemocy w rodzinie doradztwo dla pracowników MOPS psycholog pełni dyżur jeden dzień w tygodniu (4h)
14
K. BANK RZECZY UŻYWANYCH miejsce, do którego każdy może przekazać używaną odzież, obuwie, artykuły gospodarstwa domowego, meble etc. Pozyskane rzeczy są nieodpłatnie dysponowane podopiecznym MOPS
15
L. WOLONTARIUSZE pomoc w nauce dla dzieci z rodzin objętych pomocą MOPS pomoc osobom starszym i samotnym współpraca z kołami wolontariuszy ze szkół średnich współpraca ze studentami kierunków pedagogicznych i społecznych
16
II. ASYSTENCI RODZINY
17
1.KWALIFIKACJA RODZIN Wsparcie skierowane jest do rodzin przeżywających trudności w codziennym funkcjonowaniu, w szczególności do rodzin wieloproblemowych, dotkniętych problemami: - opiekuńczo – wychowawczymi - zdrowotnymi, niepełnosprawnością - niezaradnością życiową - bezradnością w prowadzeniu gospodarstwa domowego - bezrobociem - problemami socjalno – bytowymi - problemami finansowymi, zadłużonych - uzależnieniami - problemem przemocy w rodzinie - przestępczością - problemami w funkcjonowaniu społecznym - problemami psychologicznymi
18
2. PRZYDZIELENIE ASYSTENTA RODZINY na wniosek pracownika socjalnego, za zgodą rodziny na prośbę innej instytucji (PCPR, fundacje, organizacje pozarządowe, szkoły, przedszkola), za zgodą rodziny na mocy postanowienia sądu na wniosek rodziny
19
3. PIERWSZA WIZYTA Z PRACOWNIKIEM SOCJALNYM omówienie zadań asystenta rodziny zasady współpracy (działanie na rzecz rodziny i z rodziną, szczerość, zaufanie, utrzymanie regularnego kontaktu, dostęp do informacji, informacje zwrotne, poufność) informacje proceduralne (czas i zakres współpracy, formy kontaktu, prowadzona dokumentacja, informacja o obowiązku podjęcia interwencji w sytuacjach zagrożenia zdrowia lub życia członków rodziny) pytania rodziny autoprezentacja rodziny, czyli co rodzina mówi o sobie…
20
4. DALSZE SPOTKANIA diagnoza potrzeb i możliwości rodziny określenie oczekiwań rodziny i kierunków działań uszczegóławianie celów współpracy i planowanie działań – tworzenie planu pracy z rodziną realizacja zamierzeń działania interwencyjne w sytuacjach zagrożenia
21
5. PRACA Z RODZINĄ – GŁÓWNE ZAŁOŻENIA rodzina jest ekspertem praca z rodziną, a nie za rodzinę rodzina określa zakres i tempo zmian praca na zasobach rodziny i środowiska
22
6. OKRESOWA OCENA SYTUACJI RODZINY dokonywana nie rzadziej, niż co pół roku pierwsza ocena - diagnostyczna – dokonywana po upływie ok. 3 miesięcy od rozpoczęcia współpracy z asystentem rodziny zawiera obraz rodziny z perspektywy jej członków, oczekiwania i potrzeby rodziny, informacje na temat rodziny uzyskane z innych instytucji, diagnozę z oceną asystenta rodziny ocena sytuacji rodziny, czyli jakie zmiany dokonały się w rodzinie, jak obecnie funkcjonuje rodzina
23
7. PLAN PRACY Z RODZINĄ tworzony z rodziną i dla rodziny uwzględnia wewnętrzne cele rodziny i oczekiwania społeczne względem rodziny zawiera cele realne, możliwe do realizacji przez rodzinę uwzględnia potrzeby i oczekiwania wszystkich członków rodziny i angażuje ich do działania plan pracy zawiera: cel główny, cele szczegółowe, planowane działania (uwzględniamy termin realizacji, osoby realizujące, ewentualne miejsca, adresy) plan podlega zmianom uwarunkowanym dynamiką rodziny – aktualizacje skoordynowany z planem pomocy dziecku umieszczonemu w pieczy zastępczej
24
8. ZESPÓŁ DO SPRAW RODZINY zwoływany na wniosek asystenta rodziny asystent rodziny koordynuje prace zespołu zwoływany w rodzinie o szczególnie trudnej i skomplikowanej sytuacji uczestniczą w nim przedstawiciele instytucji zaangażowanych w pracę z rodziną (pedagog, psycholog, wychowawca, kurator, służba zdrowia, policjant, pracownik socjalny, asystent rodziny, inni), opcjonalnie członkowie rodziny celem jest pogłębienie diagnozy rodziny, ustalenie kierunków pomocy rodzinie, podział zadań pomiędzy członków zespołu, koordynacja działań uczestnicy podpisują listę obecności, oświadczenie o poufności oraz protokół zawierający ustalenia zespołu, sporządzony przez asystenta rodziny i podpisany przez wszystkich członków zespołu
25
9. WSPÓŁPRACA Z INSTYTUCJAMI a) Szkoły/Przedszkola informacja o sytuacji szkolnej dziecka (2-3 razy w roku szkolnym) informacja o funkcjonowaniu dziecka w przedszkolu i kontakcie z rodzicami (w razie potrzeb) bezpośredni kontakt z pedagogiem i wychowawcami wspólne podejmowanie działań przez pedagoga i psychologa szkolnego oraz asystenta rodziny, prowadzenie rozmów z rodzicami
26
b) Młodzieżowe Ośrodki Socjoterapii/ Młodzieżowe Ośrodki Wychowawcze Młodzieżowe Ośrodki Wychowawcze pośrednictwo i pomoc rodzinie w umieszczeniu dziecka w placówkach, współpraca z sądem informacja o funkcjonowaniu dziecka w placówce wspieranie kontaktu rodziców z dzieckiem i placówką c) Sąd Rejonowy, Kuratorzy porozumienie z kuratorami rodzinnymi wymiana informacji o sytuacji rodziny do wspólnie podejmowane działania na rzecz rodziny
27
d) Komenda Powiatowa Policji w Bochni Straż Miejska w Bochni Straż Miejska w Bochni informacje o interwencjach prośba o asystę przy wykonywaniu czynności służbowych (w razie uzasadnionej potrzeby) e) Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie Placówki Opiekuńczo – Wychowawcze Placówki Opiekuńczo – Wychowawcze udział w zespołach ds. okresowej oceny sytuacji dziecka współpraca w zakresie kontaktów rodziców biologicznych z dziećmi umieszczonymi w pieczy zastępczej koordynacja planu pracy z rodziną z planem pomocy dziecku – współpraca z koordynatorami rodzinnej pieczy zastępczej
28
f) Służba zdrowia Poradnia Zdrowia Psychicznego Poradnia Zdrowia Psychicznego pośrednictwo u ustalaniu terminów wizyt pomoc w uzyskaniu dostępu do specjalistów informacja o realizacji umówionych wizyt, przestrzeganiu kalendarza szczepień etc. g) Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna pomoc rodzinie w uzyskaniu odpowiedniej pomocy, opinii, orzeczeń koordynacja terminów wizyt
29
h) Miejska Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Poradnie Leczenia Uzależnień kierowanie podopiecznych do leczenia informacja zwrotna o pozostawaniu w leczeniu lub zakończeniu leczenia i) Miejskie Centrum Dzieci i Młodzieży „Ochronka” świetlica socjoterapeutyczna pomoc w nauce zajęcia psychoedukacyjne rozwijanie zainteresowań
30
j) Ośrodek Interwencji Kryzysowej kierowanie podopiecznych w sytuacjach kryzysowych, skomplikowanych, nagłych uzyskanie informacji zwrotnej k) Poradnia ”ARKA” dysponuje wieloma specjalistami świadczącymi pomoc nieodpłatnie m.in. pedagoga, psychologa, doradcy, lekarza, księdza, prawnika, logopedy, psychoterapeuty uzyskanie informacji zwrotnej
31
l) Powiatowy Urząd Pracy współpraca w ramach kierowania podopiecznych na szkolenia, zatrudnienie, staże informacja o zarejestrowaniu podopiecznych w PUP m) Inne – zależnie od potrzeb każda instytucja, która jest niezbędna do udzielenia skutecznej pomocy rodzinie w sytuacji, jeżeli kontakt na poziomie instytucjonalnym ma znaczenie dla pomocy klientowi i jego rodzinie
32
10. ZAKOŃCZENIE USŁUGI ASYSTENTA RODZINY na wniosek asystenta rodziny w porozumieniu z rodziną oraz pracownikiem socjalnym pracownik przeprowadza wywiad środowiskowy asystent rodziny dokonuje okresowej oceny sytuacji rodziny zakończenie współpracy następuje: ze względu na osiągnięte cele zaprzestanie współpracy przez rodzinę (jeżeli rodzina rezygnuje z dalszej współpracy z asystentem rodziny, a w opinii asystenta rodziny i pracownika socjalnego współpraca jest nadal konieczna, kierowany jest wniosek do sądu o wgląd w sytuacje rodziny i zobowiązanie rodziny do współpracy z asystentem rodziny zmiana metod pracy z klientem
33
11. MONITORING SYTUACJI RODZINY po zakończeniu współpracy z rodziną przez okres około 3-6 miesięcy (zależnie od potrzeb) monitorowanie sytuacji rodziny z uwzględnieniem trwałości osiągniętych efektów współpracy bezpośredni kontakt lub/i informacje ze środowiska, innych instytucji
34
12. DOKUMENTACJA PRACY Z RODZINĄ – TECZKA RODZINY PROWADZONA PRZEZ ASYSTENTA RODZINY 12. DOKUMENTACJA PRACY Z RODZINĄ – TECZKA RODZINY PROWADZONA PRZEZ ASYSTENTA RODZINY wywiad środowiskowy (aktualizowany nie rzadziej, niż co 6 miesięcy) Wniosek rodziny (o ile rodzina sama ubiega się o przydzielenie asystenta rodziny) skierowanie asystenta rodziny do rodziny przydzielenie asystenta rodziny (informacja dla rodziny zawierająca zadania asystenta rodziny wynikające z Ustawy) okresowa ocena sytuacji rodziny (pierwsza po ok.3 miesiącach, kolejne nie rzadziej niż, co 6 miesięcy) plan pracy z rodziną (1 na rok) notatki z wizyt w rodzinie (asystent sporządza krótką notatkę z każdej wizyty w rodzinie, spotkania z przedstawicielem innej instytucji
35
harmonogram wizyt w rodzinie notatki urzędowe (w sytuacjach tego wymagających) protokoły ze spotkań Zespołu ds. Rodziny informacja o sytuacji szkolnej ucznia inna dokumentacja dotycząca rodziny (dokumenty dostarczane przez inne instytucje i rodzinę) wniosek o zakończenie świadczenia usługi poprzedzony okresową oceną sytuacji rodziny sporządzoną przez asystenta rodziny wywiad środowiskowy sporządzony przez pracownika socjalnego informacja o zakończeniu świadczenia usługi asystenta rodziny notatki z wizyt monitorujących sytuację rodziny po zakończeniu świadczenia usługi asystenta rodziny
36
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej ul. Kolejowa 14 32-700 Bochnia tel. 14 615 39 10 fax 14 615 39 20 mail: mops@mopsbochnia.pl Opracowanie: Opracowanie: Joanna Kuc, Monika Kula - asystenci rodziny MOPS w Bochni
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.