Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Strategia personalizacji - kiedy stosować strategię personalizacji, a kiedy kodyfikacji wiedzy?

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Strategia personalizacji - kiedy stosować strategię personalizacji, a kiedy kodyfikacji wiedzy?"— Zapis prezentacji:

1 Strategia personalizacji - kiedy stosować strategię personalizacji, a kiedy kodyfikacji wiedzy?

2 Zarządzanie wiedzą- 2 strategie 1.Podejście zachodnie - procesy zarządzania wiedzą (Probst, Raub, Romhardt). 2. Podejście japońskie (Nonaka, Takeuci). 3.Model 2 strategii zarządzania wiedzą (Hansen, Nohira – profesorowie Harvard Business School, Tierney – prezes Bain & company) – badania firm konsultingowych. KODYFIKACJA PERSONALIZACJA

3 Strategia personalizacji Świadome dążenie do przekazywania wiedzy w drodze komunikacji i współpracy pomiędzy współpracownikami. Cel: zachęcanie pracowników do rozwoju ich zasobów wiedzy i dzielenia się z innymi. W centrum uwagi: wiedza indywidualna.

4 Strategia personalizacji - metody 1.Inwestowanie w pracowników. 2.Integracja zespołów. 3.Tworzenie odpowiedniej atmosfery pracy. 4.Ułatwienia komunikacyjne. 5.Mentoring.

5 Techniki personalizacji - mentoring Mentoring – przekazywanie wiedzy przez doświadczonego pracownika w trakcie długotrwałej współpracy z mniej doświadczoną osobą

6 Strategia personalizacji - metody Rozwijanie pracy zespołowej – konferencje wewnętrzne, spotkania nieformalne. Rozwiązania informatyczne – fora dyskusyjne.

7 Strategia personalizacji - metody Zmiany strukturalne – transfery pracowników pomiędzy działami Rotacja stanowisk. Wyodrębnianie centrów kompetencyjnych (szkolenia i warsztaty w ramach grupy).

8 Personalizacja czy kodyfikacja?

9 Personalizacja a kodyfikacja W praktyce żadna z tych strategii nie występuje w czystej postaci. Jedna powinna być strategia dominującą a druga uzupełniającą (Hansen, Nohira). Kryteria wyboru dominującej strategii.

10 Strategia kodyfikacjiKryteriaStrategia personalizacji Wysoka jakość i szybkość dostarczania dzięki szybkiemu wyszukaniu i ponownemu wykorzystaniu skodyfikowanej wcześniej wiedzy. Strategia rynkowa Wyspecjalizowany i unikalny produkt Szybkie, tanie, sprawdzone produkty. Jednorazowe inwestowanie w aktywa wiedzy i wielokrotne ich wykorzystanie Model ekonomiczny Indywidualne rozwiązania w oparciu o pracę zespołową

11 Strategia kodyfikacji Kryteria Strategia personalizacji Duże inwestycje, duże bazy danych. Technologia informacyjna Technologia umożliwiająca wymianę wiedzy między pracownikami Najlepsi absolwenci. Wykorzystanie uczenia na odległość. Nacisk na standardowe metody, orientacja na pracę grupową. Wynagradzanie za wkład w budowanie baz wiedzy. Zarządzanie zasobami ludzkimi Absolwenci ze stopniami naukowymi, MBA. Ludzie kreatywni z tolerancją dla ryzyka. Mentoring „jeden na jednego”, „jeden na kilku”. Wynagradzanie za bezpośrednie dzielenie się wiedzą.

12 Porównanie strategii kodyfikacji i personalizacji – c.d. Strategia kodyfikacjiKryteriaStrategia personalizacji Wiedza jawna (gromadzenie i rozpowszechnianie) Zarządzanie wiedząWiedza ukryta. Networking, mentoring

13 Na zakończenie… Następny wykład: Organizacyjne uczenie się – P.Senge Absorptive capacity – warunek konieczny organizacji uczącej się. Przypominam o lekturze: „Piąta dyscyplina. Teoria i praktyka organizacji” P. Senge


Pobierz ppt "Strategia personalizacji - kiedy stosować strategię personalizacji, a kiedy kodyfikacji wiedzy?"

Podobne prezentacje


Reklamy Google