Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Wpływ czytania na rozwój dzieci
2
Bez umiejętności czytania nie jest możliwe funkcjonowanie we współczesnym świecie. Dzięki niemu zdobywamy i uzupełniamy wiadomości. Podstawowa umiejętność współczesnego człowieka to umiejętność uczenia się (nauka trwa przez całe życie)
3
„Czytanie, pisanie należą do podstawowych warunków koniecznych do bycia aktywnym członkiem społeczeństwa. Czytanie i pisanie są także umiejętnościami nieodzownymi do korzystania z nowych systemów komunikacyjnych”. Działalność bibliotek publicznych: wytyczne IFLA/UNESCO
4
Niemowlęctwo (pierwszy rok życia):
Zabawa książką (książka – zabawka); Proste ilustracje (przedmioty jako płaskie graficzne symbole); Proste teksty (czytane i opowiadane); Ważna rola pośrednika.
5
Wiek poniemowlęcy (1-3 lata):
Rozumie mowę otoczenia; Przyswaja pojęcia abstrakcyjne; Przechodzi od pojęć prostych do złożonych; Wzbogaca zasób słownictwa; Powraca do tych samych książek; Ważna rola pośrednika.
6
Wiek przedszkolny (od 3 do 6-7 lat):
Wzbogaca się mowa dziecka (ilościowo i jakościowo); Uczy się podczas zabawy (zdolne do podejmowania zadań i wykonywania ich); Rozwijają się pierwsze pojęcia estetyczne; Pod koniec tego okresu niektóre dzieci czytają samodzielnie proste teksty; Ważna rola pośredników.
7
Książka w wieku przedszkolnym:
Około 5-tego roku życia ważny jest świat fantazji; Duże zainteresowanie baśniami literackimi, legendami, podaniami („bajki łańcuszkowe”); Duże zainteresowanie poezją; Ważną rolę pełnią ilustracje; Kształtuje się logiczne myślenie (zaczynają śledzić zmienne losy bohaterów); Duża wrażliwość na emocje (zmniejszenie wrażliwości, przewrażliwienie).
8
Młodszy wiek szkolny (od 6-7 do 12-13 lat):
Przymus systematycznego nabywania wiedzy; Proces myślowy przebiega od poznania do zrozumienia i jest odwracalny; Nabywanie i doskonalenie umiejętności samodzielnego czytania i rozumienia przeczytanych słów; Traci znaczenie obecność pośrednika, w końcowym okresie pośrednik jest zbędny.
9
Wiek dorastania (od 12-13 do 18 lat):
Młody człowiek niechętnie korzysta z rad dorosłych; Kończy się rola pośrednika; Osoby z wykształconą motywacją czytelniczą zostają aktywnymi czytelnikami; Rozdźwięk pomiędzy lekturą dziewcząt (przyjaźń, miłość następnie powieść psychologiczna) a chłopięcą (powieści przygodowe, awanturnicze, wojenne, fantastyka itp.)
10
Rola domu rodzinnego w inicjacji literackiej:
„Gdybym miała wskazać jeden tylko sposób wzbogacania doświadczeń dziecka i stymulowania jego prawidłowego rozwoju poradziłabym trzymanie w domu książek. Jeżeli lubisz czytać, daj to dziecku wyraźnie do zrozumienia”. dr Miriam Stoppard: Zbadaj swoje dziecko. Warszawa 1992
11
Rady dla rodziców: Łatwiej ci będzie wyrobić w dziecku chęć czytania, jeżeli czytanie będzie dla niego przeżyciem dostosowanym do jego możliwości i przyjemności. Staraj się czytać dziecku codziennie lub przynajmniej kilka razy w tygodniu i wyrób jednocześnie w sobie nawyk czytania. Wybieraj książki dostosowane do zainteresowań dziecka, ładne z dobrymi ilustracjami. Fascynują je bajki. Bajki stymulują myślenie abstrakcyjne.
12
Pierwsze książki dziecka powinny być krótkie i zawierać zaledwie kilka stron.
Dziecko ma bowiem wąski zakres uwagi. Ilustracje powinny być duże i mało złożone. Wiele dzieci lubi książki z samymi obrazkami, bez słów. Upewnij się, czy dziecko jest w stanie zrozumieć słowa zawarte w książce
13
Dziecko chętnie słucha czytanej książki, gdy atmosfera jest miła i przytulna.
Na prośbę dziecka czytaj te same książki wielokrotnie. Nawet gdy dziecko nauczy się czytać samodzielnie nie zaprzestań czytania. Naucz dziecko szanować książki, utrzymywać je w czystości i w dobrym stanie.
14
Codzienne czytanie dziecku dla przyjemności jest czynnością prawdziwie magiczną,
Zaspokaja bowiem wszystkie potrzeby emocjonalne dziecka, Znakomicie wspiera jego rozwój psychiczny, intelektualny i społeczny, Jest jedną z najskuteczniejszych strategii wychowania, a przy tym przynosi dziecku ogromną radość i pozostawia cudowne wspomnienia.
15
Wśród atutów głośnego czytania wymieniono
To, że czynność ta jest łatwa, Nie wymaga przygotowania, Jest przyjemna i inspirująca także dla czytającego, Nic nie kosztuje, gdy korzystamy z biblioteki czy wymieniamy książki z innymi rodzicami.
16
17 zalet książki: Książka pomaga nam rozwijać język i słownictwo. Uczy nas wyrażać myśli i rozumieć innych. Książka rozwija myślenie. Dostarcza nam pojęć myślowych i nowych idei, rozszerza naszą świadomość i nasz świat. Książka pobudza fantazję, uczy budować obrazy w wyobraźni. Książka dostarcza nam wiedzy o innych krajach i kulturach, o przyrodzie, technice, historii, o tym wszystkim, o czym chcielibyśmy dowiedzieć się czegoś więcej. Książka rozwija nasze uczucia i zdolność do empatii. Wyrabia w nas umiejętność wczucia się w czyjąś sytuację. Książka dodaje sił i zapału. Dostarcza nam rozrywki i emocji. Może rozśmieszyć lub zasmucić. Może pocieszyć i wskazać nowe możliwości. Książka może stawiać pytania, które angażują i pobudzają do dalszych przemyśleń.
17
8. Książka uczy nas etyki. Skłania do namysłu nad tym, co słuszne, a co nie, co dobre, a co złe.
9. Książka może wytłumaczyć rzeczywistość i pomóc w rozumieniu zależności. 10. Książka może udowodnić, że często pytanie ma więcej niż jedną odpowiedź, że na problem da się spojrzeć z różnych stron. Może podpowiedzieć inne sposoby rozwiązywania konfliktów niż przemoc. 11. Książka pomaga nam zrozumieć siebie. Odkrycie, że są inni, którzy myślą jak my, że mamy prawo do swoich odczuć i reakcji, umacnia nasze poczucie własnej wartości. 12. Książka pomaga nam zrozumieć innych. Lektura książek pisarzy z innej epoki, innego świata, i odkrywanie, że ich myśli i odczucia nie różnią się od naszych, buduje tolerancję dla innych kultur i zapobiega uprzedzeniom
18
13. Książka jest naszym towarzyszem w samotności
13. Książka jest naszym towarzyszem w samotności. Łatwo wziąć ją ze sobą i czytać gdziekolwiek. Z biblioteki można ją wypożyczyć za darmo i nie trzeba podłączać jej do prądu. 14. Książka jest częścią naszego dziedzictwa kulturowego. Dzięki niej mamy wspólne doświadczenia i punkty odniesienia. 15. Dobra książka dla dzieci, którą można czytać na głos, przynosi radość dzieciom i dorosłym. Buduje pomost między pokoleniami. 16. Książka dla dzieci to pierwsze spotkanie z literaturą - nieograniczonym światem, z którego czerpiemy przez całe życie. To bardzo ważne spotkanie, gdyż, jeśli nie zostanie zmarnowane, pokaże, ile może dać dobra literatura. 17. Literatura dziecięca wzbogaca kulturę kraju. Daje pracę wielu ludziom: pisarzom, ilustratorom, wydawcom, redaktorom, drukarzom, recenzentom, księgarzom, bibliotekarzom... Literaturę dziecięcą można również eksportować przynosząc krajowi dochód i uznanie za granicą.
19
Warto zajrzeć na stronę:
calapolskaczytadzieciom.pl
20
„Złotą Listą” polecanych książek dla dzieci i młodzieży
…i zapoznać się ze „Złotą Listą” polecanych książek dla dzieci i młodzieży
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.