Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałAgata Matuszewska Został zmieniony 8 lat temu
2
Zastanawiamy się nad tytułem, co on może oznaczać i na jaką tematykę wskazywać; Analizujemy ilustracje ( Jeśli występują); Wymieniamy propozycje tego, czego najprawdopodobniej dowiemy się z tekstu; Zwracamy uwagę na zapis danego utworu.
3
Działa nasza wyobraźnia. Tworzymy w głowach obraz tego, o czym czytamy; Zastanawiamy się nad postępowaniem bohaterów, staramy się je sprawiedliwie ocenić; Wracamy do fragmentów dla nas niejasnych; Tłumaczymy znaczenie trudniejszych słów, korzystając ze słowników. Układamy z nimi zdania, aby zostały one zapamiętane. Wykonujemy ilustracje obrazujące akcję.
4
Zadajemy rówieśnikom pytania do tekstu, sprawdzamy słuszność odpowiedzi; Ustnie streszczamy treść utworu, omawiamy świat przedstawiony, tematykę; Ustalamy, czego dowiedzieliśmy się dzięki temu tekstowi; Określamy uczucia w nas panujące podczas czytania; Wypisujemy najważniejsze wydarzenia, wiążemy je z poszczególnymi bohaterami. Układamy krzyżówki i rebusy do tekstu.
5
Przekładamy fragment danego tekstu na komiks; Tworzymy plan wydarzeń; Ustalamy prawdziwość zdań dotyczących treści tekstu. Argumentujemy własne zdanie i słuchamy zdania innych, nawet jeśli jest odmienne. Układamy zagadki do tekstu.
6
CO TO JEST TEKST?
7
INFORMACYJNE; LITERACKIE; REKLAMOWE.
8
Przekazuje wiedzę o otaczającym świecie. Jest jak najbliższy faktom, wydarzeniom. Dlaczego Kolumb przepłynął ocean? Kiedy wielki włoski podróżnik K. Kolumb wypłynął w 1492 r. z Hiszpanii, miał nadzieję na znalezienie drogi morskiej do Indii. Uważał, że rejs będzie szybszy i bezpieczniejszy.
9
Jest to utwór pisany prozą lub wierszem ( poezją). Proza – wydarzenia opisuje narrator. Nie ma tu ani rymów, ani podziału na wersy czy strofy. Wszedłszy do swego pokoju, pan Fogg zawołał: - Obieżyświacie! - Obieżyświat nie odzywał się. - - Obieżyświacie! – powtórzył pan Fogg, nie podnosząc głosu.
10
Poezja – utwory pisane zazwyczaj wierszem. Przedstawiają uczucia, przeżycia osoby mówiącej w wierszu. Znajdują się tu różne środki poetyckie. Pewnego dnia wyjdę z domu o świcie, tak cicho, że nawet się nie zbudzicie (…).
11
Inaczej reklama. Ma zachęcić do nabycia czegoś lub skorzystania z usługi. Lataj bezpośrednio z nami! Szybko, tanio i bezpiecznie. Gwarantujemy, że przelot naszą linią lotniczą dostarczy Ci niesamowitych wrażeń!
13
USTALAMY TEMATYKĘ; czyli to, o czym tekst mówi. ZNACZENIE UTWORU; wyodrębniamy główną myśl tekstu. WYMIENIAMY BOHATERÓW I NAJWAŻNIEJSZE WĄTKI; WRACAMY DO AUTORA, CO GO SKŁONIŁO DO NAPISANIA TEGO TEKSTU; NADAJEMY TYTUŁY POSZCZEGÓLNYM JEGO CZĘŚCIOM; WCIELAMY SIĘ W ROLĘ BOHATERÓW, OMAWIAMY, JAK MY BYŚMY SIĘ ZACHOWALI W DANEJ SYTUACJI
14
Dzielimy informacje/ wydarzenia na ważne i mniej ważne ( pierwszorzędne i drugorzędne); Wyciągamy wnioski płynące z tekstu.
15
Każda grupa zaznacza: a) Kolorem zielonym ważne informacje, b) Czerwonym drugorzędne, c) Żółtym informacje wyrażone wprost, d) Niebieskim temat tekstu, e) Pomarańczowym wyrazy o znaczeniu przenośnym, f) Fioletowym wniosku wynikające z tekstu.
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.