Pobierz prezentację
OpublikowałWitold Michalik Został zmieniony 8 lat temu
1
METODY i FORMY pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym
2
staje się ono inteligentne przez kontakt
80% zdolności do nauki rozwija się w ciągu pierwszych ośmiu lat życia G. Dryden. J. Vos W każdym dziecku drzemie podobny potencjał jak i drogi jego rozwijania; staje się ono inteligentne przez kontakt z otoczeniem, które może je wzmacniać i rozwijać, a może też hamować. D. Lewis
3
METODY PRACY z DZIEĆMI sześcioletnimi
czynności nauczyciela i dzieci tak dobrane, aby osiągnąć zamierzone cele
4
Metody oparte na działaniu – czynne
metoda doświadczeń metoda kierowania działalnością dziecka metoda zadań stawianych dziecku metoda ćwiczeń
5
Metody oparte na obserwacji – oglądowe
obserwacja pokaz przykład udostępnianie przyrody, sztuki
6
Metody oparte na słowie – słowne
Oparte na elementach kultury żywego słowa Metody społecznego komunikowania się Metody informacyjne
7
Metody oparte na słowie – słowne Oparte na elementach kultury żywego słowa:
opowiadanie nauczycielki, opowiadanie dzieci recytacja wiersza przez nauczycielkę , recytacja wiersza przez dziecko, recytacja przez grupę dzieci rozmowa (wprowadzająca, podsumowująca)
8
Metody oparte na słowie – słowne Metody społecznego komunikowania się:
pochwały nagany polecenia nakazy zakazy umowy tłumaczenie
9
Metody oparte na słowie – słowne Metody informacyjne:
objaśnienia instrukcje zagadki rozmowy informacyjne
10
OBSERWACJA POŚREDNIA - np. w warunkach sztucznych obrazów, modeli
BEZPOŚREDNIA - bezpośredni kontakt BADAWCZA – samodzielne odkrywanie nowej rzeczywistości przez badacza RECEPCYJNA – służąca potwierdzaniu lub obaleniu hipotezy
11
OBSERWACJA KRÓTKOTRWAŁA - np. obserwacja zanieczyszczonego śniegu
DŁUGOTRWAŁA - np. wpływ rodzaju gleby na rozwój rośliny
12
FAZY OBSERWACJI: określenie celu obserwacji
określenie sposobu obserwacji – instrukcja właściwe wykonywanie czynności zgodne z instrukcją rejestrowanie wyników, spostrzeżeń (np. rysunek, fotografia, liczenie itp.) ustalenie wyników – precyzowanie interpretowanie wyników i formułowanie wniosków sprawdzanie wyników na podstawie źródeł wiedzy formułowanie uogólnienia wniosków.
13
DOŚWIADCZENIA W FORMIE: POKAZU SAMODZIELNYCH DOŚWIADCZEŃ W WARUNKACH:
NATURALNYCH ZBLIŻONYCH
14
DOŚWIADCZENIA ILOŚCIOWY – przeliczanie
MOGĄ MIEĆ CHARAKTER: ILOŚCIOWY – przeliczanie JAKOŚCIOWY – porównywanie np. wielkości, barwy
15
DOŚWIADCZENIA POWINNY MOBILIZOWAĆ DZIECKO DO MYŚLENIA
Należy dziecko zachęcić do: formułowania wniosków, wyników pełnienia funkcji pomocniczych samodzielnego wykonywania doświadczeń samodzielnego projektowania doświadczeń.
16
FORMY PRACY Z DZIEĆMI sześcioletnimi
rozplanowane w czasie i przestrzeni wzajemne czynności nauczyciela i dzieci
17
Zajęcia i zabawy dowolne
zabawy ruchowe zabawy tematyczne Zabawy dydaktyczne Zabawy manipulacyjne zabawy konstrukcyjne zabawy badawcze rysowanie sprzątanie podlewanie roślin
18
Zajęcia zaplanowane przez nauczyciela
codzienne zajęcia organizowane przez nauczyciela zajęcia z całą grupą, np. ruchowe, umuzykalniające zajęcia zespołowe, np. zajęcia plastyczne, techniczne zajęcia indywidualne, np. zajęcia wyrównawcze
19
Zajęcia zaplanowane prez nauczyciela
Zajęcia z dominacją działalności umysłowej Zajęcia z dominacją działalności ruchowej Zajęcia z dominacją działalności artystycznej
20
Zajęcia z dominacją działalności umysłowej
zajęcia z mowy ojczystej zajęcia z kształtowania pojęć matematycznych zajęcia z kształtowania pojęć przyrodniczych zajęcia z kształtowania pojęć społecznych
21
Zajęcia z dominacją działalności ruchowej
zestaw ćwiczeń porannych zestaw gimnastyczny zestaw zabaw ruchowych w terenie zestaw zabaw ruchowych ze śpiewem
22
Zajęcia z dominacją działalności artystycznej
zajęcia umuzykalniające zajęcia plastyczne zajęcia konstrukcyjno-techniczne drama dziecięca, happening
23
Sytuacje okolicznościowe i czynności samoobsługowe
kontakty okolicznościowe odpowiedzi na pytania wycieczki spacery uroczystości prace społeczno-użyteczne -dyżury -prace porządkowe rozwiązywanie konfliktów
24
ZASADY PRACY PEDAGOGICZNEJ Z DZIEĆMI sześcioletnimi -normy prawidłowego kierowania rozwojem dziecka
zaspokajania potrzeb dziecka aktywności indywidualizacji organizowania życia społecznego
25
Metody… DZIECIĘCA MATEMATYKA E. GRUSZCZYK-KOLCZYŃSKIEJ
TECHNIKI C. FREINETA PEDAGOGIKA M. MONTESSORI ZABAWA W CZYTANIE G. DOMANA METODA DOBREGO STARTU NATURALNA NAUKA CZYTANIA WPROWADZENIE W ŚWIAT PISMA I. MAJCHRZAK NAUKA CZYTANIA ROCŁAWSKIEGO METODY AKTYWIZUJĄCE w tym np. METODA PROJEKTÓW
26
Ponadto PEDAGOGIKA ZABAWY KINEZJOLOGIA EDUKACYJNA
RUCH ROZWIJAJĄCY W. SHERBORNE METODY TWÓRCZE ORFFA, KNIESSÓW, LABANA ZABAWY FUNDAMENTELNE METODA OŚRODKÓW PRACY TECHNIKI RELAKSACYJNE MUZYKOTERAPIA , ARTETERAPIA, BIBLIOTERAPIA, CHOREOTERAPIA… Innowacje i programy autorskie
27
Obszary edukacji społeczno zdrowotnej -moralnej komunikacyjnej
ruchowej technicznej przyrodniczej muzycznej w zakresie mowy i myślenia kulturowo –estetycznej w zakresie przygotowania do pisania i czytania matematycznej
28
Podstawowe cechy procesu edukacyjnego dzieci sześcioletnich:
zaspokojenie podstawowych potrzeb dziecka dominacja aktywności zabawowej priorytet metod czynnościowych, opartych na własnej aktywności dzieci występowanie ciągu sytuacji wychowawczo -dydaktycznych dwupodmiotowość (dziecko-nauczyciel) nauczyciel występuje jako organizator, współtwórca, kreator SYTUACJI EDUKACYJNYCH.
29
AKTYWNOŚĆ DZIECI…
30
METODY i FORMY pracy z dzieckiem sześcioletnim Dziękujemy za uwagę
Na podstawie opracowania Krystyny Karpińskiej
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.