Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałZuzanna Urszula Król Został zmieniony 8 lat temu
1
Zarządzanie zmianą Sesja 4 Skuteczne współdziałanie w ramach organizacji
2
Plan zajęć – Sesja 4 Wprowadzenie do tematu spotkania Przywództwo i przywódca jako inicjator zmian Przerwa Proces komunikacji: Okna Johari Dawanie i otrzymywanie informacji zwrotnych (feedback) Wnioski
3
Po dzisiejszym spotkaniu, jego uczestnicy będą potrafili: Zrozumieć podstawy przywództwa i jego rolę w procesie wdrażania zmian Zrozumieć podstawy komunikacji międzyludzkiej: informacje zwrotne (feedback) i zasady skutecznej komunikacji W odpowiedni sposób udzielać informacji zwrotnych oraz je odbierać (feedback)
4
Model przywództwa wg badań Uniwersytetu Stanowego w Ohio S1S4 S2S3 Zorientowanie na zadanie Inicjowanie struktur minimummaximum Zorientowanie na współpracowników Wspieranie
5
Model przywództwa wg badań Uniwersytetu Stanowego w Ohio S1: przywództwo dyrektywne: Lider wydaje podwładnym rozporządzenia S2: przywództwo partycypacyjne: Lider zezwala i oczekuje inicjatywy od pracowników S3: przywództwo demokratyczne: Dla lidera liczy się opinia większości pracowników S4: przywództwo delegujące: Lider przerzuca proces decyzyjny na pracowników, którzy są specjalistami i ekspertami S3 S4S1 S2 - Inicjowanie struktur + -Wspieranie+
6
Przywództwo w konkretnej sytuacji Lider może mieć własny styl przywództwa Niezbędne jest przystosowanie stylu do konkretnej sytuacji Kontekst sytuacyjny: Konkretne potrzeby pracowników/uczestników/interesariuszy procesu Typ i rozmiar organizacji Kultura organizacji Struktura organizacji
7
Przywództwo w konkretnej sytuacji Ćwiczenie 1: Pomyśl o procesie wdrażania zmian we własnej organizacji. Jaki styl przywództwa wybrali liderzy? Czy w tej konkretnej sytuacji był to właściwy styl? Jeśli tak - dlaczego? Jeśli nie - dlaczego?
8
Przywództwo i zmiana Zarządzanie ≠ Przywództwo ZARZĄDZANIEPRZYWÓDZTWO Planowanie i budżetWyznaczenie kierunku Organizowanie i dobieranie pracowników Jednoczenie i grupowanie zespołu wokół wspólnego celu Kontrola i rozwiązywanie problemów Motywowanie i inspirowanie Radzenie sobie ze zmianami
9
Przywództwo w modelu zmian Kottera Wykaż konieczność Liderzy muszą zrozumieć konieczność zmian Liderzy muszą motywować uczestników zmian Stwórz zespół wytyczający kierunek Kilku kierowników-liderów musi wejść w jego skład silna koalicja Wyraźnie pokaż cel Liderzy wskazują kierunek zmian, ich cel i tworzą spójną wizję całości Rozmawiaj, by zyskać poparcie Liderzy muszą komunikować się z pracownikami często i jasno Liderzy popierają swoje słowa konkretnymi działaniami
10
Przywództwo w modelu zmian Kottera Umożliw działanie Liderzy muszą być pewni, że zmiany są możliwe do wdrożenia Stawiaj krótkoterminowe cele (generowanie osiągnięć) Liderzy muszą planować krótkoterminowe cele Liderzy muszą czynić osiągnięcie krótkoterminowych celów widocznym i odpowiednio je „świętować” Nie mów hop zanim nie przeskoczysz Liderzy muszą być ostrożni i nie ogłaszać przedwcześnie zwycięstwa Liderzy muszą myśleć długoterminowo Nie trać zmiany i jej celu z oczu Liderzy muszą stale podkreślać końcowy efekt procesu zmian Obecni i przyszli liderzy muszą być świadomi wagi zmian
11
Przywództwo w modelu zmian Kottera Ćwiczenie 2: Pomyśl o procesie zmian w swojej organizacji. Który etap procesu angażuje/angażował liderów-kierowników? Wskaż, co można usprawnić i ulepszyć.
12
Okna Johari B:STREFA ZASŁONIĘTA „Ja nie wiem, nie widzę, inni wiedzą, widzą.” To, co inni wiedzą o mnie a czego ja nie jestem świadomy, dopóki nie otrzymam informacji zwrotnej i nie poszerzę obszaru świadomego. D:STREFA NIEZNANA Podświadomość „Nikt nic nie wie i nie widzi.” To, czego o sobie nie wiem i nie wiedzą o mnie inni. Interakcja nie ma wielkiego wpływu na podświadomość, ale dzięki niej mogę stać się świadomym pewnych rzeczy. A : ARENA „Ja wiem, widzę, inni wiedzą, widzą”. To co wiem o sobie i co wiedzą o mnie inni. C : FASADA „Ja wiem, widzę, inni nie wiedzą, nie widzą.” To, czym jeszcze nie podzieliłem się z innymi. Zatrzymywanie zbyt wielu informacji szkodzi komunikacji i stosunkom z innymi.. Obszar świadomy Obszar nieuświado miony Znane innym A ARENA Obraz wspólny B STREFA ZASŁONIĘTA Postawy Uprzedzenia Pozory Nieznane innym C FASADA Co myślę, czuję, czego chcę... D STREFA NIEZNANA Podświadomość
13
Okna Johari Informacje zwrotne (feedback) Samoświadomość Komunikacja Obszar świadomy Obszar nieuświado miony Znane innymB Nieznane innym C FASADA Co myślę, czuję, czego chcę... D STREFA NIEZNANA Podświadomość B:STREFA ZASŁONIĘTA „Ja nie wiem, nie widzę, inni wiedzą, widzą.” To, co inni wiedzą o mnie a czego ja nie jestem świadomy, dopóki nie otrzymam informacji zwrotnej i nie poszerzę obszaru świadomego. D:STREFA NIEZNANA Podświadomość „Nikt nic nie wie i nie widzi.” To, czego o sobie nie wiem i nie wiedzą o mnie inni. Interakcja nie ma wilkiego wpływu na podświadomość, ale dzięki niej mogę stać się świadomym pewnych rzeczy. A : ARENA „Ja wiem, widzę, inni wiedzą, widzą”. To co wiem o sobie i co wiedzą o mnie inni. C : FASADA „Ja wiem, widzę, inni nie wiedzą, nie widzą.” To, czym jeszcze nie podzieliłem się z innymi. Zatrzymywanie zbyt wielu informacji szkodzi komunikacji i stosunkom z innymi..
14
Dostarczanie informacji zwrotnych (dawanie feedbacku) Mów, co widzisz nie próbując oceniać ani interpretować zachowania innych Feedback powinien być konkretny i dokładny Feedback powinien dotyczyć zachowań, które można zmienić Feedback nie powinien być odległy w czasie
15
Dostarczanie informacji zwrotnych (dawanie feedbacku) Zapewnij właściwy moment i miejsce oraz zarezerwuj odpowiednią ilość czasu na dostarczenie zespołowi feedbacku Dostarczaj informacji zwrotnych w odpowiedniej ilości, nie zarzucaj nimi odbiorcy Zamiast mówić odbiorcy, jak powinien postępować w przyszłości, raczej wyjaśnij mu sposób, w jaki odbierasz jego zachowanie Staraj się dawać jak najwięcej opisowego i pozytywnego feedbacku
16
Otrzymywanie informacji zwrotnych (odbiór feedbacku) Zaakceptuj i przyjmij otrzymany feedback do wiadomości Staraj się słuchać szczerze i z otwartą głową Zadawaj pytania w razie niejasności i po to, by feedback sprecyzować Przemyśl otrzymane informacje i zadecyduj, co z nimi zrobić Reaguj na feedback w sposób bezpośredni i konstruktywny
17
Dostarczanie i otrzymywanie informacji zwrotnych (dostarczanie i odbiór feedbacku) Ćwiczenie 3: Daj swojemu sąsiadowi feedback – informacje zwrotne na temat pięciu przykładów niewłaściwego zachowania. Potem zamieńcie się rolami.
18
“Tabela Poprawy Wyników” ZACZNĘPRZESTANĘ BĘDĘ WIĘCEJBĘDĘ INACZEJ
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.