Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Historia organizowania w sektorze handlu Tez-Koop-Is Union/ TURCJA.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Historia organizowania w sektorze handlu Tez-Koop-Is Union/ TURCJA."— Zapis prezentacji:

1 Historia organizowania w sektorze handlu Tez-Koop-Is Union/ TURCJA

2 Ruch związkowy w Turcji Ruch związkowy w Turcji bazował głownie na pracownikach w państwowych zakładach pracy i centralnych oraz lokalnych urzędach. Począwszy od 1980 r., w wyniku prywatyzacji doszło do znaczącego spadku liczby pracowników sektora publicznego, do tego doszły procesy komercjalizacji, podzlecania oraz neoliberalnych przeobrażeń gospodarki. Równolegle do spadku liczby związkowców w sektorze publicznym, wiele związków zawodowych utraciło członków i nie udało im się zorganizować sektora prywatnego, co w konsekwencji doprowadziło do utraty wpływów w zbiorowych relacjach pracy oraz w polityce.

3 Związek Tez-Koop-Is Związek stara się też reagować na wewnętrzne naciski na zmiany poprzez rozwój nowego pojmowania związków zawodowych w związku ze zmieniającym się profilem członków. Zawarł porozumienia grupowe w Turcji z Carrefour, Realem oraz Migros.

4 Tesco w Turcji Tesco z centralą w Wielkiej Brytanii weszło na turecki rynek handlu detalicznego w 2003 r. Obecnie Tesco działa w 22 prowincjach, gdzie ma 42 hipermarkety, 80 sklepów Express oraz 1 centrum dystrybucji Siedziba główna mieści się w Izmirze Firma zatrudnia 7800 pracowników o tygodniowo obsługuje ponad 1 milion klientów.

5 Kampania organizowania Tesco 2008-2010 Cele: Zorganizować większość pracowników Tesco do drugiego półrocza 2010 r. (50%+1 na poziomie zakładu) Uzyskać decyzję większościową Ministerstwa Pracy Zbudować dialog z firmą Wynegocjować i podpisać zbiorowy układ pracy

6 Wyzwania Brak zaufania do związków zawodowych z powodu nieudanej kampanii organizowania w 2005r Wysoka liczba sklepów i Tesco stale otwiera nowe Duży obszar geograficzny Prawodawstwo tureckie Młodzi pracownicy Zastraszanie ze strony pracodawcy

7 Harmonogram & Strategia Przygotowania: (marzec – sierpień 2008r.) Powołanie sieci współpracy i komunikacji Kontaktowanie się z pracownikami poprzez wspólnych znajomych, sąsiadów, itp. Regularne spotkania w kawiarni i dyskusje na temat solidarności i potrzeby zorganizowania się Identyfikacja liderów zakładowych i budowanie grup solidarności we wszystkich sklepach Dyskusja z liderami zakładowymi o związkach zawodowych i prawach pracowniczych

8 Harmonogram & Strategia Organizowanie (sierpień 2008r.–kwiecień 2010r.) Liderzy zakładowi organizują pracowników w swoich sklepach Rejestracja indywidualnych członków w formie aktu notarialnego (opłata 20 € na członka) Planowanie i sprawozdania Wsparcie dla organizatorów Regularne spotkania z zakładowymi liderami

9 Harmonogram & Strategia Organizowanie (sierpień 2008 r. –kwiecień 2010 r.) Kampania organizowania rozpoczęła się po cichu Marzec 2009 r.: zwolnienie z pracy lidera związkowego, publiczne oświadczenie na ten temat ze strony związków Naciski i zastraszania pracowników ze strony kierowników sklepów luty 2010 r.: Kolejne zwolnienie z pracy lidera związkowego: Pracodawca odmawia dyskusji ze związkami

10 Zespół kampanii Organizatorzy Komitet organizowania Międzynarodowy sekretariat Przewodniczący związku Zarząd związku

11 maj 2010 r. 7644 pracowników 3922 członków związku 6 maja 2010r.: Wniosek o uznanie większości do ministerstwa pracy 6 czerwca 2010r.: Ministerstwo pracy wydaje decyzję większościową (3922 z 7644 pracowników) 12 czerwca 2010r.: Tesco Kipa odwołuje się od decyzji ministerstwa

12 Kampania o uznanie związku (czerwiec 2010r.- marzec 2011r.) 6 rozpraw sądowych od czerwca 2010r. 3 oświadczenia prasowe przed największymi sklepami Organizowanie ciągle trwa. 4260 członków związku (marzec 2011r.)

13 Współpraca z UNI Global Union UNI Tesco Global Union Alliance utworzono w czerwcu 2008r. Spotkanie Alliance w Izmirze w czerwcu 2009r.- Solidarność Globalna/ zwiększenie motywacji. Spotkanie z liderami w zakładach pracy. Delegacja UNI odwiedziła sklepy.

14 Czego się nauczyliśmy? Organizowanie jest absolutną koniecznością związku zawodowego i musi być „permanentnym” działaniem. Niezbędne jest opracowanie strategii organizowania, wyznaczenie celów i terminów. Nie tylko rekrutacja, ale „organizowanie” pracowników. Znaczenie zaangażowania liderów w tworzenie polityki związku „Stałe organizowanie członków związku” do stworzenia siły przy zbiorowych konfliktach ochrony praw pracowniczych.

15 Dziękuję za uwagę!


Pobierz ppt "Historia organizowania w sektorze handlu Tez-Koop-Is Union/ TURCJA."

Podobne prezentacje


Reklamy Google