Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałMariusz Górecki Został zmieniony 8 lat temu
1
ip4inno 1 Moduł 1B Znaki towarowe – Wzory – Nazwy domen – Oznaczenia geograficzne Inna własność przemysłowa
2
ip4inno 2 Treść Wprowadzenie – znaczenie własności przemysłowej (IP) Znaki towarowe Wzory Nazwy domen Oznaczenia geograficzne (GI)
3
ip4inno 3 Jakie znaczenie ma IP? IP to źródło informacji i wiedzy Pomaga w optymalizacji działalności To sposób na zarabianie pieniędzy
4
ip4inno 4 Jakie znaczenie mają znaki towarowe i wzory ? Stworzenie silnego znaku towarowego i marketing to sposoby na zapewnienie wysokiej wartości produktu Konsumenci uważają znaki towarowe i wzory za coś więcej niż zwykły produkt Znak towarowy to m.in.: –identyfikator firmy –gwarancja jakości –renoma firmy } Narzędzie marketingowe
5
ip4inno 5 Dlaczego w ogóle powinniśmy chronić prawa IP? By posiadać prawa wyłączne Rejestracja daje pewność Zarejestrowane prawa są zasadniczo silniejsze niż niezarejestrowane
6
ip4inno 6 Dlaczego powinniśmy chronić znaki towarowe i wzory? By uzyskać skuteczną ochronę przed: –kopiowaniem –naśladowaniem –sprzeniewierzeniem –fałszerstwem –wykorzystaniem reputacji
7
ip4inno 7 Wnioski Istotne jest, aby firmy posiadały wyraźnie określoną strategię, która obejmuje wszystkie prawa własności przemysłowej i intelektualnej w firmie.
8
ip4inno 8 Treść Wprowadzenie – znaczenie własności przemysłowej (IP) Znaki towarowe Wzory Nazwy domen Oznaczenia geograficzne (GI)
9
ip4inno 9 ® Znaki towarowe Pozwalają odróżnić towary i usługi jednej firmy od tych drugiej firmy Mogą mieć formę graficzną Wyróżniają handlowe pochodzenie niektórych towarów i usług Pomagają konsumentom w rozpoznaniu oraz podjęciu decyzji w sprawie towarów i usług w oparciu o reputację i jakość
10
10 Marka to zbiór skojarzeń w umyśle konsumenta.
11
ip4inno 11 Słowo Adidas Logo Słowo kojarzone z logo Różne rodzaje znaków towarowych (1)
12
ip4inno 12 Różne rodzaje znaków towarowych (2) Liczba/ litera Kształt Slogan „i'm lovin' it”
13
ip4inno 13 Różne rodzaje znaków towarowych (3 ) Inne znaki towarowe oraz znaki „nowego” rodzaju : –Znak wspólny –Znak certyfikujący –Znak dźwiękowy –Kolory lub połączenia (znak w formie koloru) –Odczucie –Znak ruchomy –Rysunek Znak związany z obszarem: Oznaczenie geograficzne (GI) Powszechnie znany znak towarowy – szczególne traktowanie
14
ip4inno 14 Wymogi dotyczące uzyskania praw wyłącznych Przedstawienie graficzne Charakter odróżniający (wyjątkowość) Brak opisowości Brak podobieństwa czy identyczności
15
ip4inno 15 Pół ceny na ubrania Jaguar dla samochodów Tetley dla herbaty w torebkach Handy dla pił łańcuchowych Ćwiczenie
16
ip4inno 16 Pół ceny na ubrania Jaguar dla samochodów Tetley dla herbaty w torebkach Handy dla pił łańcuchowych Ćwiczenie X X
17
ip4inno 17 Podobne/ identyczne (1) Jeśli dwa towary lub dwie usługi są podobne lub identyczne: –nazwy lub znaki towarowe tych dwóch towarów lub usług nie mogą być ani podobne, ani identyczne. Gdy dwa towary lub dwie usługi są różne: –można zastosować podobną lub identyczną nazwę marki. Powszechnie znane znaki towarowe mają szerszy zakres ochrony.
18
ip4inno 18 Podobne/ identyczne (2) Znaczenie, czyli: Zapis Wygląd Dźwięk (fonetyczny) Podobieństwo koncepcyjne
19
ip4inno 19 Podobny/ identyczny – przykłady Zapis Wygląd Brzmienie Pojęciowy Cool / Kool Basket / Buskit For You / 4 U Star / Stern
20
ip4inno 20 Ćwiczenie – czy te znaki towarowe są podobne? Riverland / Timberland Zymlin / Xymelin
21
ip4inno 21 1.Eurica / Erika 2. Ćwiczenie – czy te znaki towarowe są podobne?
22
ip4inno 22 Ćwiczenie – czy te znaki towarowe są podobne? Riverland / Timberland Zymlin / Xymelin NIE TAK
23
ip4inno 23 1.Eurica / Erika 2. Ćwiczenie – czy te znaki towarowe są podobne? NIE
24
24 Studium przypadku IPRAXA a PRADAXA Oba znaki towarowe zostały zarejestrowane dla produktów farmaceutycznych (klasa 5). Żaden ze znaków nie posiada określonego znaczenia, oba są słowami wymyślonymi. Naturalny podział znaków to odpowiednio I – PRAX – A oraz PRA – DAX – A. Znaki mają tylko jedną wspólną sylabę, tj. ostatnią „A”. Bez względu na fakt, że znaki charakteryzują się tym samym porządkiem liter P-R-A oraz X-A, nie są podobne ani wizualnie, ani fonetycznie. Nie są podobne w sposób mylący.
25
25 Studium przypadku ROGIER a ROCHER Oba znaki towarowe zostały zarejestrowane dla słodyczy i czekolady (klasa 30). Znaki mają wspólną pierwszą sylabę „RO”. Sylaby „GIER” i „CHER” będą w Danii wymawiane w ten sam sposób (są podobne pod względem fonetycznym). ROCHER to francuskie słowo oznaczające skałę, górę, ciasto lub ciastko, ale ponieważ przeciętny duński konsument nie zna znaczenia słowa ROCHER, znaczenie koncepcyjne nie miało dużej wagi w kwestii osądu dotyczącego prawdopodobieństwa pomyłki. Oceniono, że znaki są łudząco podobne.
26
ip4inno 26 Silny a słaby Silne znaki towarowe gwarantują szerszą ochronę. Silne znaki towarowe zapewniają silną tożsamość towarów i usług. Korzystajmy z pomocy specjalistów => nie bójmy się inwestowania środków w etap koncepcyjny znaku towarowego.
27
ip4inno 27 Ćwiczenie – silny a słaby DERMATECH SAMSUNG PRINCE BP
28
ip4inno 28 Ćwiczenie – Silny a słaby DERMATECH SAMSUNGPRINCEBP 1 2 3 64 5
29
ip4inno 29 System klasyfikacji – jak działa, co robić Podobny do systemu bibliotecznego 45 klas Ochrona obejmuje tylko te towary i usługi, które zostały zarejestrowane Stworzyć właściwą listę towarów i usług Myśleć z pięcioletnim wyprzedzeniem
30
ip4inno 30 Trzy opcje ochrony System krajowy: –Krajowy urząd znaków towarowych: ochrona krajowa System UE: –EUIPO: ochrona w 27 państwach członkowskich System międzynarodowy: –Protokół madrycki: ochrona w państwach członkowskich
31
ip4inno 31 Unijny znak towarowy Obejmuje całą Wspólnotę Europejską – 27 państw członkowskich Zgłoszenie w urzędzie EUIPO w Alicante (można dokonywać zgłoszeń elektronicznych) lub za pośrednictwem krajowego urzędu znaków towarowych Opłaty i inne informacje znajdują się na stronie EUIPO: www.euipo.europa.eu/
32
ip4inno 32 Szczegóły dotyczące unijnego znaku towarowego Przedstawienie graficzne Wyróżniający charakter Brak opisowości: zasada wszystko albo nic –jeśli opisowy w jednym języku = odmowa Brak podobieństwa czy identyczności –unijne wyszukiwanie każdego zgłoszenia –jednak istnieje możliwość wyszukiwania krajowego
33
ip4inno 33 Ochrona międzynarodowa (1) Ustanowiony w 1891 r. system madrycki międzynarodowej rejestracji znaków funkcjonuje na bazie porozumienia madryckiego (1891 r.) i protokołu madryckiego (1989 r.). Oba traktaty są równorzędne i niezależne, a państwa mogą stosować jeden lub oba. Zarządza nim Biuro Międzynarodowe WIPO w Genewie, w Szwajcarii.
34
ip4inno 34 Ochrona międzynarodowa (1) Ustanowiony w 1891 r. system madrycki międzynarodowej rejestracji znaków funkcjonuje na bazie porozumienia madryckiego (1891 r.) i protokołu madryckiego (1989 r.). Oba traktaty są równorzędne i niezależne, a państwa mogą stosować jeden lub oba. Zarządza nim Biuro Międzynarodowe WIPO w Genewie, w Szwajcarii.
35
ip4inno 35 Każde państwo – strona konwencji paryskiej może z niej skorzystać. Mogą z niej korzystać również organizacje międzyrządowe, które posiadają biuro na potrzeby rejestracji znaków. Ochrona międzynarodowa (2)
36
ip4inno 36 Proces zgłoszeniowy Podstawowe zgłoszenie/ rejestracja: zgłoszenia międzynarodowego można dokonać wyłącznie, gdy zgłoszenia znaku dokonano już w krajowym urzędzie znaków towarowych (nazywanym urzędem pochodzenia); Osoba fizyczna lub prawna musi być powiązana ze stroną umowy, by korzystać ze znaku towarowego jako podstawowego zgłoszenia/ rejestracji; zgłoszenia międzynarodowego należy dokonać w biurze międzynarodowym (WIPO) za pośrednictwem urzędu pochodzenia.
37
37 ZGŁOSZENIE MIĘDZYNARODOWE
38
ip4inno 38 Zaleta Mechanizm upraszczający: System madrycki daje uprawnionym ze znaku towarowego możliwość ochrony znaków towarowych w kilku państwach dzięki dokonaniu tylko jednego zgłoszenia bezpośrednio we własnym krajowym lub regionalnym urzędzie znaków towarowych.
39
ip4inno 39 Uwagi końcowe WIPO publikuje przewodnik po międzynarodowej rejestracji znaków w ramach porozumienia madryckiego i protokołu madryckiego na swojej stronie: www.wipo.int
40
ip4inno 40 Treść Wprowadzenie – znaczenie własności przemysłowej (IP) Znaki towarowe Wzory Nazwy domen Oznaczenia geograficzne (GI)
41
ip4inno 41 Czym jest wzór? Zewnętrzny wygląd produktu lub jego części, wynikający z linii, konturów, koloru, kształtu, tekstury, materiałów oraz/ lub wzornictwa. (EUIPO) Dotyczy aspektów ozdobnych lub estetycznych produktu. Dzięki wzorowi produkt jest atrakcyjny i podoba się konsumentom, może być nawet wyjątkowym punktem sprzedaży.
42
42 Co można chronić? Zarejestrowany wzór chroni: Kształty lub konfiguracje (3D) oraz/ lub wzory lub ornamentykę (2D). Linie, kontury, kolory, kształt lub teksturę => „wygląd”. Nie chroni zaś: –samego produktu –funkcji technicznych produktu –zdolności wyróżniającej znaku
43
ip4inno 43 Wymogi dotyczące uzyskania praw wyłącznych Nowość Indywidualny charakter (wygląda oryginalnie)
44
ip4inno 44 Trzy opcje ochrony System krajowy: –Urząd krajowy: ochrona krajowa System UE: –EUIPO: ochrona w 27 państwach członkowskich System międzynarodowy: –Porozumienie haskie: ochrona w 27 państwach członkowskich
45
ip4inno 45 Zarejestrowany wzór wspólnotowy (1) Jedno zgłoszenie na potrzeby jednolitej ochrony w UE Szybka, przyjazna dla użytkownika procedura Produkt można wprowadzić na rynek na rok przed dokonaniem zgłoszenia ochronnego, bez wpływu na nowość Publikacja może się opóźnić do 30 miesięcy Narodziny praw => data dokonania zgłoszenia
46
ip4inno 46 Zarejestrowany wzór wspólnotowy (2) Zakres ochrony : –5 lat z możliwością czterokrotnego przedłużenia => 25 lat Kto może dokonać zgłoszenia? –każda osoba fizyczna lub prawna bez ograniczeń względem narodowości czy państwa, w którym działalność została założona Gdzie, jak? –EUIPO (Alicante), elektronicznie lub pocztą, faksem, osobiście. Warunek dokonania zgłoszenia: –Informacje pozwalające na identyfikację zgłaszającego, przedstawienie wzoru pozwalające na reprodukcję, wskazanie produktów, których dotyczyć będzie wzór.
47
ip4inno 47 Wzór zarejestrowany w UE 000000013-0001 Casio Computer Company Zgłoszenie, rejestracja i publikacja dnia 01/04/2003
48
48 Wzór zarejestrowany w UE 000000021-0001 DaimlerChrysler AG Zgłoszenie, rejestracja i publikacja dnia 01/04/2003
49
ip4inno 49 Studium przypadku (1) Zarejestrowany wzór A WzórB
50
ip4inno 50 Studium przypadku (2) Podobieństwa: Oba wzory składają się z okrągłych spodków z otworem pośrodku. Różnice: Otwory we wzorach mają różne rozmiary. Kształty spodków są różne.
51
51 Studium przypadku (3) Duński Urząd Patentów i Znaków Towarowych nie uznał tych wzorów za podobne i dokonał rejestracji. Jednak uprawniony ze wzoru A odwołał się od decyzji przed Duńską Izbą Odwoławczą. Izba uznała oba wzory za podobne ze względu na występujący pośrodku otwór oraz kształty obu spodków. Ponieważ wzory istotnie się od siebie nie różniły, rejestracja wzoru B została unieważniona.
52
ip4inno 52 Niezarejestrowane wzory wspólnotowe Brak zgłoszenia Te same wymogi ochrony : –nowość i indywidualny charakter Zakres ochrony : –3 lata od czasu, gdy wzór został udostępniony publicznie Chroni jedynie przed kopiowaniem
53
ip4inno 53 Zalety zarejestrowanego wzoru wspólnotowego Wzory wspólnotowe podlegają jednemu systemowi prawnemu, zapewniając silną i jednolitą ochronę w całej UE Uproszczone formalności Przyznaje uprawnionemu wyłączne prawo do korzystania ze wzoru i uniemożliwia stronom trzecim korzystanie ze wzoru bez zgody uprawnionego
54
ip4inno 54 Treść Wprowadzenie – znaczenie własności przemysłowej (IP) Znaki towarowe Wzory Nazwy domen Oznaczenia geograficzne (GI)
55
ip4inno 55 System nazw domenowych: konwertuje adres protokołu internetowego (np. 192.0.34.65) na coś prostszego (tj. nazwę domeny). Nazwa domeny: Przyjazna dla użytkownika forma adresu internetowego => www.epo.org, www.wipo.int, www.euipo.europa.euwww.epo.org www.wipo.intwww.euipo.europa.eu Czym jest nazwa domeny?
56
ip4inno 56 Nazwa domeny i znak towarowy Rejestracja nazwy domeny nie stoi w opozycji do jakichkolwiek praw do znaków towarowych właściciela. Nazwa domeny może zostać zarejestrowana jako znak towarowy. Znak towarowy może zostać zarejestrowany jako nazwa domeny. Wykorzystanie zarejestrowanego znaku towarowego, który należy do konkurencji albo innej firmy, w naszej nazwie domeny lub w metatagu może stanowić naruszenie
57
ip4inno 57 Nazwa domeny a znak towarowy Przyjazna dla użytkownika forma adresu internetowego Ochrona identyfikatora towaru lub usługi Kto pierwszy, ten lepszyData pierwszeństwa zgłoszenia Zasięg światowyZakres terytorialny Nie dotyczyPodział na klasy towarów i usług W zasadzie bez badaniaBadanie i sprzeciw
58
ip4inno 58 Jak dokonać rejestracji nazwy domeny? Za pośrednictwem rejestratora Sprawdzenie dostępnych nazw domen Odnowienie nazwy domeny na czas
59
ip4inno 59 Polityka Uniform Domain Name Dispute Resolution Policy (UDRP) Procedura pozwalająca uprawnionym ze znaków towarowych na rozstrzyganie kwestii wyraźnego nadużycia w rejestracji nazw domen (cybersquatting) bez udawania się do sądu Lista domen najwyższego poziomu (TLD) : –.COM,.NET,.ORG Procedura administracyjna => nie trzeba udawać się do sądu Środki naprawcze : –przeniesienie lub unieważnienie, brak odszkodowania finansowego Obowiązkowa część warunków rejestracji
60
ip4inno 60 Studium przypadku (1) La Caixa D’Estalvis (powód) kontra Fastrack Concepts (pozwany) –Nazwa domeny – decyzja – D2006-1642 – LA CAIXA Pozwany zarejestrował nazwę domeny lacaixaonlineb.com Pozwany nie jest właścicielem żadnego zarejestrowanego znaku towarowego chroniącego wyrażenia „la caixa” lub „caixa on line services”. Pozwany nie jest powszechnie znany pod wymienioną nazwą domeny
61
ip4inno 61 Studium przypadku (2) „la caixa” to pojęcie języka katalońskiego (pozwany zamieszkuje na terytorium USA). LA CAIXA to znany w Hiszpanii znak towarowy. Ze wszelkim prawdopodobieństwem pozwany wiedział o istnieniu znaku towarowego powoda oraz o jego znaczeniu na rynku europejskim. Sędziowie nakazali przeniesienie nazwy domeny na powoda
62
ip4inno 62 Treść Wprowadzenie – znaczenie własności przemysłowej (IP) Znaki towarowe Wzory Nazwy domen Oznaczenia geograficzne (GI)
63
ip4inno 63 Nazwy geograficzne można wykorzystywać na rynku w następującym znaczeniu: –wskazywanie pochodzenia, „wyprodukowano w” –wskazywanie pochodzenia + jakości => oznaczenie geograficzne przykład: Porto Nazwy geograficzne ≠ oznaczenia geograficzne
64
ip4inno 64 Oznaczenia geograficzne to ważne aktywa Konsumenci ciągle stają przed problemem wyboru. Zróżnicowanie to kluczowy element strategii handlowej. Oznaczenia geograficzne mogą być idealnym narzędziem różnicowania produktów i zachęcania do zakupów
65
ip4inno 65 Chronione nazwy pochodzenia (PDO) Chronione oznaczenia geograficzne (PGI) System prawny ochrony oznaczeń geograficznych
66
ip4inno 66 Chronione nazwy pochodzenia i chronione oznaczenia geograficzne – główne różnice Rozróżnienie zależy od tego, jak ściśle produkt powiązany jest z określonym obszarem geograficznym –Chroniona nazwa pochodzenia: przetwarzanie i przygotowywanie musi się odbywać na określonym obszarze geograficznym. –Chronione oznaczenia geograficzne: co najmniej jeden etap produkcji, przetwarzania lub przygotowywania musi mieć miejsce na określonym obszarze geograficznym
67
ip4inno 67 Przykłady PDOPDI Ser FetaLammefjordsgulerod Szynka parmeńskaLübecker Marzipan Ziemniaki Jersey RoyalCidre de Bretagne ou Cidre Breton
68
ip4inno 68 Kto może dokonać zgłoszenia? –grupy producentów Gdzie dokonać zgłoszenia? –lokalne władze w państwach członkowskich Jak wygląda procedura? –zgłoszenie przesyłane jest do Komisji –publikacja –strony trzecie mogą wnieść sprzeciw –rejestracja Procedura rejestracyjna
69
ip4inno 69 Skutki Wykorzystanie i zastosowanie możliwe jest dla wszystkich producentów/ handlowców na zdefiniowanym obszarze, których produkty spełniają warunki produkcji określone w specyfikacji Mogą oni zabronić innym osobom korzystania lub reklamowania pod zarejestrowaną nazwą w celu czerpania nieuzasadnionych korzyści z reputacji
70
ip4inno 70 Przydatne linki http://euipo.europa.eu/ (EUIPO)http://euipo.europa.eu/ http://www.wipo.int/portal/index.html.en (WIPO)http://www.wipo.int/portal/index.html.en http://arbiter.wipo.int/domains/index.html (WIPO Domain Name Dispute Resolution Service)http://arbiter.wipo.int/domains/index.html http://www.ipr-helpdesk.org/index.html (IPR Helpdesk)http://www.ipr-helpdesk.org/index.html http://ec.europa.eu/agriculture/foodqual/quali1_en.htm (European Commission - Agriculture and Food)http://ec.europa.eu/agriculture/foodqual/quali1_en.htm
71
ip4inno 71 DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ!
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.