Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałAlojzy Wasilewski Został zmieniony 8 lat temu
1
AMERYKAŃSKIE ORGANA ŚCIGANIA
3
ARESZTOWANIA 2010 (całe Stany Zjednoczone) Murder and nonnegligent manslaughter11,201 Forcible rape20,088 Robbery112,300 Aggravated assault408,488 Burglary289,769 Larceny-theft1,271,410 Motor vehicle theft71,487 Arson11,296 Violent crime 2 552,077 Property crime 2 1,643,962 Other assaults1,292,449 Forgery and counterfeiting78,101 Fraud187,887 Embezzlement16,616 Stolen property; buying, receiving, possessing94,802 Vandalism252,753 Weapons; carrying, possessing, etc.159,020 Prostitution and commercialized vice62,668 Sex offenses (except forcible rape and prostitution)72,628 Drug abuse violations1,638,846 Gambling9,941 Offenses against the family and children111,062 Driving under the influence1,412,223 Liquor laws512,790 Drunkenness560,718 Disorderly conduct615,172 Vagrancy32,033 All other offenses3,720,402 Suspicion1,166 Curfew and loitering law violations94,797
4
MODELE WALKI Z PRZESTĘPCZOŚCIĄ CRIME CONTROL MODELDUE PROCESS MODEL WIĘKSZE KOMPETENCJE ORGANÓW ŚCIGANIA OGRANICZENIE DZIAŁANIA ORGANÓW ŚCIGANIA MODEL KONSERWATYWNY MODEL LIBERALNY LATA 50-te i 60-te XX wiekuLATA 70-te i 80-te XX wieku
5
ORGANA ŚCIGANIA
6
Population group Total law enforcement employees Percent law enforcement employees Total officers Percent officers Total civilians Percent civilians Number of agencies 2010 estimated population MaleFemaleMaleFemaleMaleFemale TOTAL AGENCIES: 1,013,60873.326.7705,00988.211.8308,59939.260.814,744291,414,594 TOTAL CITIES 577,67775.524.5448,90588.211.8128,77231.468.611,356197,172,429 GROUP I (250,000 and over) 201,06771.628.4154,30683.216.846,76133.666.47456,581,538 1,000,000 and over (Group I subset) 109,76070.329.782,94981.918.126,81134.565.51025,823,829 500,000 to 999,999 (Group I subset) 53,77774.125.942,23984.315.711,53836.863.22416,642,397 250,000 to 499,999 (Group I subset) 37,53072.028.029,11885.114.98,41226.673.44014,115,312 GROUP II (100,000 to 249,999) 68,70573.326.752,54187.912.116,16425.974.119328,908,827 GROUP III (50,000 to 99,999) 65,95576.223.851,07290.39.714,88327.972.143729,978,412 GROUP IV (25,000 to 49,999) 62,92778.221.849,88391.48.613,04427.672.481227,951,300 GROUP V (10,000 to 24,999) 69,61579.420.655,95992.27.813,65626.873.21,85329,350,253 GROUP VI (under 10,000) 109,40879.520.585,14491.58.524,26437.562.57,98724,402,099 METROPOLI TAN COUNTIES 302,40569.630.4176,65886.613.4125,74745.754.31,25466,864,768 NONMETROP OLITAN COUNTIES 133,52672.127.979,44692.37.754,08042.557.52,13427,377,397 SUBURBAN AREAS 1 469,65673.027.0307,59388.611.4162,06343.256.87,675124,334,967
7
ORGANA ŚCIGANIA W U.S.A FEDERALNE: -DEPARTAMENT SPRAWIEDLIWOŚCI (FEDERALNA PROKURATURA I POLICJA): * UNITED STATES ATTORNEYS * UNITED STATES MARSHALS * F.B.I. (FEDERALNE BIURO ŚLEDCZE) * D.E.A. (AGENCJA DS. WALKI Z NARKOTYKAMI) -DEPARTAMENT DS. BEZPIECZEŃSTWA NARODOWEGO: * SŁUŻBY IMMIGRACYJNE
9
ORGANA ŚCIGANIA W U.S.A STANOWE I LOKALNE (POLICJA): -1626 –URZĄD SZERYFA (NY) -1823 – TEXAS RANGERS -1838 – DEPARTAMENT POLICJI (BOSTON) -1905 – POLICJA STANOWA (PENN.) -RESTRUKTURYZACJA (XX WIEK) -POLICJA STANOWA -COUNTY POLICE (PODLEGŁA SZERYFOWI) -POLICJA MUNICYPALNA
10
KOMISARZ (COMMISSIONER) Z-CA KOMISARZA (DEPUTY COMMISSIONER) INSPEKTOR (INSPECTOR) PUŁKOWNIK (COLONEL) KAPITAN (CAPTAIN) PORUCZNIK (LIEUTENANT) SIERŻANT (SERGEANT) INSPEKTOR (INSPECTOR) OFICER (OFFICER)
11
ORGANA ŚCIGANIA W U.S.A PROKURATURA: -TYLKO NA SZCZEBLU STANOWYM -RÓŻNE NAZWY (STATE ATTORNEY, DISTRICT ATTORNEY, SOLICITOR) -WIĘKSZOŚĆ POCHODZI Z WYBORÓW -REPREZENTOWANIE STANU W CZYNNOŚCIACH DOCHODZENIOWO-ŚLEDCZYCH -STOI NA CZELE DEPARTAMENTU ADMINISTRACJI STANOWEJ
12
POLICJA FORMA DZIAŁANIA POLICJI: -PROWADZENIE ŚLEDZTWA (USTALANIE SPRAWCÓW PRZESTĘPSTW, ZBIERANIE DOWODÓW, UDZIAŁ W PROCESIE SĄDOWYM) -CZYNNA SŁUŻBA ZEWNĘTRZNA (PATROLE, OBSERWACJA, PROWOKACJE, ODPOWIEDŹ NA WEZWANIE OBYWATELI) -INNE DZIAŁANIA (KONTROLA RUCHU, ODBIERANIE WEZWAŃ, PROWADZENIE REJESTRÓW INFORMACYJNYCH)
13
ŚLEDZTWO POLICYJNE REACTIVE INVESTIGATION PROACTIVE INVESTIGATION ROLA OFIARY ROLA POLICJI DOCHODZENIE (OGLĘDZINY, REWIZJA, PRZESZUKANIE) PODEJRZENIE, OBSERWACJA, INFORMATORZY, PROWOKACJE ZABÓJSTWO TERRORYZM HAZARD KRADZIEŻ NARKOMANIA GWAŁT
14
PROKURATURA -PROKURATORZY SĄ PRAWNIKAMI STOJĄCYMI NA STRAŻY PRZESTRZEGANIA PRAWA -PROKURATORZY SĄ POLITYKAMI -ISTNIEJE PROKURATURA FEDERALNA I PROKURATURY STANOWE -PROKURATOR GENERALNY JEST „CHIEF LAW OFFICER OF THE NATION” -PROKURATURA STOSUJE PRAWO -DECYDUJE O LOSACH ŚLEDZTWA (WYCOFANIE LUB PRZEDSTAWIENIE ZARZUTÓW) -PEŁNI WAŻNĄ ROLĘ PODCZAS CZYNNOŚCI PRZEDPROCESOWYCH (np. PLEA BARGAINING)
15
KONFLIKT PRAWA I POLITYKI JOHN MITCHELL CALEB CUSHING EDWIN MEESE, III HOMER CUMMINGS ROBERT KENNEDY JOHN ASHCROFT A. MITCHELL PALMER
16
PROKURATURA METODY PRACY PROKURATURY: -POSZCZEGÓLNI PROKURATORZY SĄ ODPOWIEDZIALNI ZA ODRĘBNE STADIA PROCESU (SPECJALIZACJA, TRUDNOŚCI NEGOCJACYJNE) -PROKURATORZY MAJĄ PEWNĄ GRUPĘ SPRAW, KTÓRĄ PROWADZĄ (WOLNIEJSZY PROCES, LEPSZY KONTAKT Z OSKARŻONYM)
17
ROLA PROKURATORA -BADANIE MOŻLIWOŚCI NARUSZENIA PRAWA -WSPÓŁPRACA Z INNYMI ORGANAMI ŚCIGANIA -PRZESŁUCHIWANIE ŚWIADKÓW -KONTROLA ARESZTOWAŃ I PRZESZUKAŃ -UCZESTNICTWO W CZYNNOŚCIACH PRZEDPROCESOWYCH -UCZESTNICTWO W ROZPRAWACH SĄDOWYCH -REPREZENTOWANIE PAŃSTWA (STANU) -KOMPETENCJE WYŁĄCZNE (POZA KONROLĄ): * OSKARŻANIE (LUB ODSTĄPIENIE OD OSKARŻENIA) * PROWADZENIE NEGOCJACJI * WPŁYW NA ZWOLNIENIE ZA KAUCJĄ * WNIOSKOWANIE CO DO WYSOKOŚCI KARY
18
UMORZENIE POSTĘPOWANIA – NOLLE PROSEQUI SŁABI ŚWIADKOWIE BRAK WYSTARCZAJĄCYCH DOWODÓW NISKA SPOŁECZNA SZKODLIWOŚĆ CZYNU WADY FORMALNE ŚLEDZTWA WYNIK NEGOCJACJI INNE PRZYCZYNY (LECZENIE, JURYSDYKCJA)
19
UMORZENIE POSTĘPOWANIA DYSKRECJONALNA DECYZJA PROKURATORA, ALE CZASEM NIE MA WYJŚCIA...
20
PODEJRZANY -KAŻDY PODEJRZANY MA OKREŚLONE PRAWA, KTÓRYCH NIEPRZESTRZEGANIE MOŻE ZOSTAĆ UZNANE ZA NARUSZENIE FORMALNYCH REGUŁ PROCESOWYCH -PRZEŁOMOWY CASE DOTYCZĄCY PODEJRZANEGO: MIRANDA v. ARIZONA (1966) -ZWOLENNICY MIRANDY: MODEL DUE PROCESS -ISTNIEJA ZASADY ETYCZNE ZWIĄZANE Z PRZESŁUCHIWANIEM PODEJRZANYCH -PODEJRZANY MOŻE UCZESTNICZYĆ W INNYCH DZIAŁANIACH ŚLEDCZYCH (OKAZANIE, BADANIE, POBIERANIE DANYCH KRYMINALISTYCZNYCH -WSPÓŁCZESNE REGUŁY: DICKERSON v. UNITED STATES, BERGHUIS v. THOMPKINS
21
TECHNIKI ŚLEDCZE WSPÓŁPRACA Z INFORMATORAMI: -OBYWATELE LUB OSOBY ZWIĄZANE Z POLICJĄ -WYNAGRADZANIE: UKŁAD LUB FINANSE -INFORMATORZY STALI LUB CZASOWI -INFORMATORZY CELOWI LUB PRZYPADKOWI -POJAWIENIE SIĘ MOŻLIWOŚCI PRZEKAZANIA INFORMACJI W WYNIKU PLEA BARGAINING -NIEUJAWNIANIE DANYCH INFORMATORÓW W SĄDACH (INTERES POLICJI) -TOLERANCJA DLA DROBNEJ PRZESTĘPCZOŚCI -INSTYTUCJA ŚWIADKA KORONNEGO
22
SŁYNNI INFORMATORZY W. MARK FELT FRANK LUCAS SALVATORE VITALE
23
TECHNIKI ŚLEDCZE REWIZJA: -IV POPRAWKA DO KONSTYTUCJI -OSOBISTA LUB MIENIA -MUSI ISTNIEĆ NAKAZ SĄDOWY (WARRANT) -PROBABLE CAUSE -WOLF v. COLORADO (1949), MAPP v. OHIO (1961) -WYJĄTKI OD REGUŁY: * GRANICA * SAMOCHÓD * SZKOŁA * ARESZTOWANIE * STOP AND FRISK
24
TECHNIKI ŚLEDCZE PROWOKACJA POLICYJNA: -STWORZENIE SPRAWCY WARUNKÓW DO POPEŁNIENIA PRZESTĘPSTWA -DOKTRYNA ENTRAPMENT (SKŁONNOŚCI) -SHERMAN v. UNITED STATES (1958), JACOBSON v. UNITED STATES (1992) PODSŁUCH: -TELEFONICZNY LUB ELEKTRONICZNY -KONIECZNA ZGODA SĄDU (NAKAZ) -OLMSTEAD v. UNITED STATES (1928), KATZ v. UNITED STATES (1967) -PRZEPISY THE U.S.A. PATRIOT ACT
25
TECHNIKI ŚLEDCZE POZOSTAŁE TECHNIKI: -OBSERWACJA (RÓŻNY WYMIAR) -AGENCI POLICYJNI -D.N.A. (California v. Greenwood 1985, Harvey v. Horan 2002) -BADANIA MEDYCZNE -KORZYSTANIE Z BIEGŁYCH -HIPNOZA -PROFIL PSYCHOLOGICZNY -WYKRYWACZ KŁAMSTW
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.