Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałJanusz Mazurkiewicz Został zmieniony 8 lat temu
1
Prezentacja działań Prezesa UOKiK oraz projektu Miesiąc Zapobiegania Oszustwom (Fraud Prevention Month) poświęconego bezpieczeństwu w sieci internet 14 marca 2006 r.
2
Dlaczego UOKiK i spam? misją UOKiK jest prowadzenie aktywnej działalności edukacyjnej i podwyższanie poziomu ochrony praw konsumentów w Polsce. Działania te wynikają w szczególności z rządowego dokumentu kreującego politykę konsumencką rządu RP – „Strategia Polityki Konsumenckiej na lata 2004 – 2006” inicjatywy międzynarodowe: ICPEN (International Consumer Protection Enforcement Network) CNSA (Contact Network for Spam Authorities)
3
Dane statystyczne na świecie dziennie rozsyłanych jest około 80 mld. e-maili, z czego co najmniej 60 % to spam (wg. F-Secure) ilość komercyjnego spamu wzrosła w ciągu ostatnich 18 miesięcy o 300 % na spam odpowiada średnio 1 na 40 tysięcy adresatów co pozwala spamerom na osiągnięcie zysku średnio 10 mln. USD dziennie spam pornograficzny: 2,5 mld wiadomości, wartość rynku 3,5 mld. USD
4
Dane statystyczne Polska raport CERT Polska 2005 – z ogólnej liczby 2516 wszystkich zgłoszeń, 275 dotyczyło incydentów związanych ze spamem (odpowiednio 130 z 1222 w 2004 r.) statystyka skarg konsumenckich zgłaszanych do UOKiK – problem spamu praktycznie nie istnieje
5
Kompetencje Prezesa UOKiK ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów postępowania w sprawie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną przesyłanie niezamówionej informacji handlowej jako czyn nieuczciwej konkurencji ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji
6
Uprawnienia konsumentów ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną wykroczenie zagrożone karą grzywny od 20 zł do 5000 zł ścigane na wniosek pokrzywdzonego
7
Czy to wystarczy? regulacja ustawowa wyłącznie spamu o charakterze komercyjnym ściganie czynu przez Policję wyłącznie na wniosek pokrzywdzonego poza regulacją ustawową: agitacje polityczne, łańcuszki szczęścia, fałszywe ostrzeżenia
8
Przed Fraud Prevention Month… decyzja delegatury UOKiK w Lublinie brak skarg konsumenckich niewystarczająca infrastruktura techniczna organów administracji publicznej w celu ścigania spamerów i zabezpieczenia materiału dowodowego umarzanie przez Policję spraw dotyczących spamu – niska szkodliwość społeczna nieliczne sprawy zakończone niskimi grzywnami
9
Inicjatywy międzynarodowe Spam nie jest problem krajowym, a wszelkie podejmowane muszą mieć charakter transgraniczny: 1) Spam Task Force – OECD 2) CNSA – Komisja Europejska 3) ICPEN 4) Zombie Action Plan - współpraca z FTC (Federalną Komisją Handlu USA)
10
OECD – Spam Task Force – Anti-Spam Toolkit 1) Regulacje anty-spamowe 2) Wspólpraca międzynarodowa - (raport Anti-spam law enforcement, lista kontaktowa organów właściwych w krajach OECD) 3) inicjatywy przemysłu przeciwko spamowi 4) technologia anty spamowa 5) kampanie edukacyjne oraz uświadamiające 6) współpraca przeciwko spamowi 7) spam matrics 8) współpraca z innymi organizacjami (ITU, APEC)
11
OECD – Spam Task Force – Anti-Spam Toolkit
12
CNSA Contact Network for Spam Authorities grupa robocza organów krajowych zaangażowanych w zwalczanie niechcianej korespondencji przesyłanej droga elektroniczną oraz spam, rozpoczęła swoje spotkania w lutym 2005 i została zainicjowana przez trzynaście państw Unii Europejskiej, w tym: Austrię, Belgię, Cypr, Czechy, Danię, Francję, Włochy, Litwę, Danię, Irlandię, Maltę, Holandię oraz Hiszpanię
13
Procedura CNSA współpraca między właściwymi organami państw członkowskich UE w zakresie przekazywania transgranicznych skarg oraz pomocy w dochodzeniu roszczeń związanych z przesyłaniem niezamówionej korespondencji elektronicznej procedura ma służyć również usprawnieniu przekazu informacji oraz uproszczeniu obiegu danych pomiędzy właściwymi organami krajowymi (koordynacja współpracy międzyresortowej na poziomie krajowym) – punkt kontaktowy ds. spamu
14
ICPEN International Consumer Protection and Enforcement Networkstanowi to sieć rządowych agencji zaangażowanych w egzekwowanie uczciwych praktyk rynkowych oraz podejmowanie innych działań, mających na celu ochronę konsumentów w wymiarze międzynarodowym. Głównym celem ICPEN jest zapobieganie nieuczciwym praktykom handlowym, w wymiarze międzynarodowym, m.in. poprzez podejmowanie wspólnych akcji prewencyjnych, informacyjnych, wdrażanie wytycznych OECD oraz bliską współpracę z UE. Działania skupiają się w dużej mierze na transgranicznym handlu i praktykach handlowych, mających miejsce w Internecie.
15
ICPEN Formy współpracy: wymiana informacji i doswiadczeń na poziomie międzynarodowym (warsztaty, konferencje) doroczne akcje Sweep Days oraz Fraud Prevention Month bieżąca praca w grupach roboczych (telekonferencje) 2006 – 2007 Prezydencja Polski w ICPEN
16
Działania ICPEN w zakresie zwalczania spamu Internet Sweep Day 2005 r. warsztaty poświęcone zagadnieniom ścigania naruszeń w Internecie – 2005 r. London Action Plan
17
Inicjatywa spam zombie FTC akcja informacyjno – edukacyjna o zasięgu międzynarodowym skierowana do dostawców usług internetowych, poświęcona zagadnieniom komputerów zombie
18
Inicjatywa spam zombie FTC
19
Decyzja Komitetu Europejskiego Rady Ministrów 2005 r. zasady współpracy organów administracji publicznej w zakresie zwalczania spamu MTiB jako organ koordynujący działania w kraju oraz reprezentujący Polskę na arenie międzynarodowej (CNSA, OECD Spam Task Force) inne zaangażowane organy: UOKiK, UKE, GIODO współpraca z jednostką badawczo-rozwojową w zakresie obsługi technicznej
20
FPM 2006 założenia Dlaczego spam? realizacja decyzji KERM w zakresie akcji edukacyjno-informacyjnej spam w Polsce jako problem, który statystycznie praktycznie nie istnieje spam nie tylko jako problem niezamówionych informacji handlowych ale ogólnie pojętego bezpieczeństwa w sieci (phishing, zombie, itd..)
21
FPM 2006 plan działań spotkanie z dostawcami usług internetowych poświęcone idei samoregulacji antyspamowej (7 marca) konferencja naukowa poświęcona bezpieczeństwu w sieci internet (14 marca) warsztaty szkoleniowe dla prokuratorów poświecone zagadnieniom przestępstw internetowych (23 marca) inne działania informacyjno – edukacyjne UOKiK
22
Spotkanie ISP 7 marca współorganizowane wraz z Polską Izbą Informatyki i Telekomunikacji przyjęcie zaproszenia przez praktycznie wszystkich ISP prezentacja idei samoregulacji (przykładowe rozwiązania, korzyści i wady dla ISP i innych uczestników rynku) kierunek dalszych prac? kolejne spotkania…
23
Konferencja 14 marca współorganizowana wraz z Naukową i Akademicką Siecią Komputerową głos w dyskusji na temat problemu spamu oraz ewentualnych korekt w obowiązującym ustawodawstwie włączenie w dyskusję innych podmiotów oprócz UOKiK i ISP: akademicy, praktykujący prawnicy, inne organy administracji, rzecznicy konsumentów, organizacje konsumenckie, organy ścigania…
24
Warsztaty 23 marca współorganizowane wraz z Naukową i Akademicką Siecią Komputerową poświęcone zagadnieniom przestępstw w internecie oraz adresowane do prokuratorów udział przedstawiciela FTC udział ISP
25
Inne działania UOKiK podstrona internetowa www.uokik.gov.pl poświęcona spam
26
Inne działania UOKiK akcja informacyjno – edukacyjna w prasie Rewia Rzeczpospolita Prasa lokalna
27
Inne działania UOKiK
28
Planowane działania UOKiK kontynuacja akcji informacyjno – edukacyjnej prasa odcinek programu TV „Konsument” poświecony zagadnieniom spamu współpraca z ISP
29
Po Fraud Prevention Month… kontynuacja i uruchomienie inicjatywy spambox (MTiB) działania legislacyjne (założenia, szerokie konsultacje) kontynuacja i rozszerzenie warsztatów szkoleniowych dla organów ścigania, współpraca z ISP
30
Dziękujemy za uwagę! Justyna Kurek jkurek@uokik.gov.pl Łukasz Wroński lwronski@uokik.gov.pl
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.