Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałEwa Murawska Został zmieniony 8 lat temu
1
Dr Aldona Migała-Warchoł Statistics is the art of never having to say you’re wrong…
2
Warunkiem zaliczenia wykładu jest uzyskanie co najmniej 50 pkt. z egzaminu. Egzamin w formie pisemnej (test + pytania otwarte) Liczba punktów decyduje o ocenie: 0-49 pkt. – ndst 50-59 pkt. – dst 60-69 pkt. – ponad dst 70-79 pkt. – db 80-89 pkt. – ponad db 90-100 pkt. – bdb
3
Student zdaje ostatni egzamin. Jest to test z odpowiedziami "tak" lub "nie". Siada w sali, gapi się w test przez pięć minut, gdy nagle doznaje olśnienia. Wyjmuje portmonetkę, a z niej monetę i zaczyna nią rzucać, zaznaczając odpowiedzi "tak", kiedy wypadnie orzełek, a "nie", kiedy wypadnie reszka. W pół godziny zrobił wszystkie zadania, podczas gdy wszyscy inni pocą się nad odpowiedziami. Kiedy zostaje kilka minut do końca, student w desperacji zaczyna rzucać monetą, mamrotać i pocić się. Podchodzi do niego egzaminator i pyta, co się dzieje. Student na to: - Sprawdzam moje odpowiedzi i wydaje mi się, że nie były właściwe!
4
Statystyka to nauka, której przedmiotem zainteresowania są metody pozyskiwania i prezentacji, a przede wszystkim analizy danych opisujących zjawiska masowe.
5
Wyraz statystyka pochodzi od łacińskiego słowa status, co oznacza stan, położenie, stosunki (w języku włoskim stato oznacza państwo) i użyty został przez G. Achenwalla dla oznaczenia nauki o „osobliwościach państwowych”, zwanej państwoznastwem. Inna definicja: statystyka to nauka traktująca o metodach ilościowych badania zjawisk masowych. Zjawisko masowe to takie zjawisko, które badane w dużej masie zdarzeń wskazuje właściwą sobie prawidłowość, jakiej nie można zaobserwować w pojedynczym przypadku. Przykłady zjawisk masowych: spożycie pewnych artykułów na 1 mieszkańca, urodzenia itp.
6
a) umożliwia dokładniejszy sposób opisu interesującej nas rzeczywistości, b) zmusza nas do dokładności i śmiałości w działaniu i rozumowaniu, c) umożliwia formułowanie uogólnień na podstawie uzyskanych wyników analizy, d) pozwala na przewidywanie rozwoju zjawisk w przyszłości, czyli pobudzanie do prognoz, e) dostarcza narzędzi do porządkowania informacji o zjawiskach – a przez to pozwala na budowę ich ogólnego obrazu.
7
Powstaje pytanie: dlaczego w zbiorze wielu zdarzeń zachodzą prawidłowości statystyczne podczas, gdy poszczególne zdarzenia są zróżnicowane? Otóż każde zjawisko (ekonomiczne, przyrodnicze, socjologiczne itp.) kształtuje się pod wpływem dwojakiego rodzaju przyczyn: 1. głównych (podstawowych, typowych, systematycznych). 2. ubocznych (przypadkowych, indywidualne). Ad 1) Przyczyny główne oddziałują na każde zjawisko w sposób jednakowy, mają charakter wewnętrzny, ich istota wypływa z charakteru zjawiska – działają w ściśle określonym kierunku. Przyczyny te są wspólne dla wszystkich jednostek badanej zbiorowości zdarzeń (wpływ czynników głównych). Ad 2) Przyczyny uboczne działają na każde zjawisko w sposób odmienny. Wyrażają zróżnicowanie osobnicze (wpływ czynnika losowego).
8
Ostatecznym celem stosowania metod statystycznych jest otrzymanie użytecznych informacji na temat zjawiska, którego dotyczą. Istotne jest, aby badania statystyczne były zaplanowane w sposób nie budzący zastrzeżeń. Ich cel powinien być określony zrozumiale i szczegółowo. Materiał statystyczny powinien zaś być wiarygodny i przejrzysty.
9
Cel badania jest możliwy do osiągnięcia wówczas, gdy jednostki statystyczne są precyzyjnie określone pod względem: - rzeczowym (przedmiot badań), - przestrzennym (miejsce badań), - czasowym (okres badań).
10
Samo znaczenie statystyki w administracji publicznej we współczesnym życiu społeczno-gospodarczym kraju wynika przede wszystkim z: reaktywowania w roku 1990 samorządu terytorialnego, transformacji ustrojowej, obligatoryjności działań kontrolnych, m. in. ze strony gmin, sejmików samorządowych oraz regionalnych izb obrachunkowych, wzrostu znaczenia planowania strategicznego rozwoju lokalnego, konieczności podejmowania działań marketingowych przez władze lokalne w warunkach konkurencyjnego otoczenia.
11
Przykłady: ruch demograficzny ludności miast o liczbie mieszkańców przekraczających 50 tys. osób, sprzedaż działek budowlanych w ciągu ostatnich 5 lat na terenie danego powiatu, opłaty wnoszone z tytułu dzierżawy przez mieszkańców, wydawane zlecenia dla prowadzenia działalności gospodarczej przez urzędy, składane zeznania podatkowe w Izbach Skarbowych.
12
Schemat badania statystycznego obejmuje następujące kroki: Krok 1. projektowanie BADANIA, Krok 2. gromadzenie materiału statystycznego, Krok 3. opracowanie materiału statystycznego, Krok 4. analiza statystyczna.
13
Badanie statystyczne to proces pozyskiwania danych na temat rozkładu cechy statystycznej w populacji. Badanie może mieć charakter: pełny - badanie obejmuje całą populację częściowy - odbywa się na pewnych (zazwyczaj losowo) wybranych elementach populacji, czyli próbie losowej, zazwyczaj reprezentatywnej dla populacji
14
Zbiorowość statystyczna, nazywana też populacją statystyczną, - zbiór elementów (osób, przedmiotów, zdarzeń) podobnych, lecz nie identycznych pod względem określonej cechy, poddanych badaniom statystycznym.
15
Element zbiorowości statystycznej (populacji statystycznej) jest nazywany jednostką statystyczną. Liczba jednostek statystycznych, czyli elementów zbiorowości, jest nazywana liczebnością zbiorowości.
16
Cecha statystyczna (nazywana też zmienną) to właściwość elementów zbiorowości statystycznej będąca przedmiotem badania statystycznego.
17
Zbiorowość statystyczna Skończona Ma skończoną liczbę jednostek; np. 50 firm farmaceutycznych Nieskończona Ma nieskończona lub niemożliwą do ustalenia liczbę jednostek statystycznych; Np. zbiorowość mikroorganizmów, klienci odwiedzający centrum handlowe
18
Zbiorowość statystyczna Jednowymiarowa badana ze względu na jedną cechę np. firmy farmaceutyczne badane ze względu na wielkość obrotów Wielowymiarowa badana jednocześnie ze względu na kilka cech np. firmy farmac. w których badamy zależność wielkości obrotów od liczby przedstawicieli handlowych
19
Zbiorowość statystyczna Względnie jednorodna Jej podzbiorowości mało różnią się własnościami np. zbiorowość gospodarstw 2 – osobowych badana ze względu na tygodniowe wydatki na żywność Niejednorodna Jej podzbiorowości wyraźnie różnią się własnościami np. zbiorowość gospodarstw o różnej wielkości badana ze względu na tygodniowe wydatki na żywność
20
Zbiorowość statystyczna Statyczna Wszystkie jednostki statystyczne pochodzą z tego samego okresu np. firmy farmac. zarejestrowane we wrześniu 2006 r., spółki na giełdzie notowane 15.06.2007r. Dynamiczna Jednostki statystyczne pochodzą z różnych okresów np. kolejne sesje giełdowe w październiku 2008r.
21
Cecha statystyczna ilościowa (mierzalna) wyrażone za pomocą liczb jakościowa (niemierzalna) wyrażona w sposób opisowy. skokowa przyjmuje skończoną lub przeliczalną liczbę wartości; w pewnym przedziale zmienności może przyjąć tylko niektóre wartości. ciągła - może przyjąć każdą wartość z określonego przedziału liczbowego
22
Badamy wysokość kredytów wśród klientów indywidualnych PKO BP w dniu 30.06.2007r. Zbiorowość statystyczna: indywidualni kredytobiorcy PKOBP Jednostka statystyczna: jeden klient – obiekt materialny (kto – klient PKO BP, kiedy – 30.06.2007r., gdzie – Polska) Typ zbiorowości: skończona, jednowymiarowa, względnie jednorodna, statyczna Cecha statystyczna: wysokość kredytu (tys. zł) Typ cechy statystycznej: mierzalna, ciągła
23
Badamy opinię pracowników, dotyczącą decyzji zarządu jednej z warszawskich firm o połączeniu z inną firmą. Zbiorowość statystyczna: pracownicy firmy Jednostka statystyczna: jeden pracownik – obiekt materialny (kto – pracownik firmy, kiedy – np. 31.05.2008r., gdzie – Warszawa, Polska) Typ zbiorowości: skończona, jednowymiarowa, względnie jednorodna, statyczna Cecha statystyczna: opinia (kategoria cechy: popieram, nie popieram, nie wiem) Typ cechy statystycznej: niemierzalna
24
ilościowe jakościowe Skale pomiarowe Uzależnione są od rodzaju opisywanych zmiennych Determinują, co można zrobić z daną zmienną
25
Zmienne jakościowe ◦ Skala nominalna ◦ Skala porządkowa (rangowa) Zmienne ilościowe ◦ Skala przedziałowe (interwałowa) ◦ Skala ilorazowa (stosunkowa)
26
Skalowanie Skalowanie to czynność odwzorowania mierzonej cechy za pomocą wybranej skali. Skale buduje się, przyporządkowując symbole mierzonym cechom według określonych zasad.
27
Skale pomiarowe należy odróżnić od instrumentu pomiarowego (=kwestionariusza). W rzeczywistości są one składnikiem konstrukcji instrumentu pomiarowego, a nie samym instrumentem.
28
Stosuje się następujące skale pomiarowe: nominalną porządkową przedziałową stosunkową
29
Skala nominalna – polega na nadawaniu etykietek interesującym nas obiektom; nie wartościuje ich ani nie porządkuje jedynie przypisuje je do określonych kategorii; umożliwia stwierdzenie różnic lub równości między mierzonymi cechami lubię lody nie lubię lodów
30
Pozwala rozpoznawać obiekty jednakowe i różne, bez wypowiadania się o relacjach między nimi, np.rodzaj zakładu pracy, płeć, itp. Często pomiar na skali nominalnej jest liczbowym etykietowaniem badanych obiektów, np. kody w niektórych bazach danych Bardzo słaba skala pomiarowa Graficzna prezentacja, dominanta
31
Skala porządkowa – organizuje obiekty zgodnie z natężeniem mierzonej cechy; dowiadujemy się o kolejności obiektów oraz o ich pozycji względem siebie i mierzonej cechy, umożliwia uporządkowanie badanych cech obiektu bardzo lubię lody lubię lody nie lubię lodów
32
wprowadza relację porządku w zbiorze zmiennych jakościowych, np. uszkodzenie słabe, średnie, silne;... Jest skalą mocniejszą niż nominalna Powoduje najwięcej problemów i nieporozumień, przedmiot powszechnie popełnianych błędów
33
Przykład: skala ocen (ndst, dst, db, bdb) Wszelkiego rodzaju obliczenia są tutaj nadużyciem: nieznana jest odległość między poszczególnymi ocenami (różnica między różnymi stopniami jest różna; często mieszane kategorie) Możliwe jest jedynie określenie, że np. silny stopień uszkodzenia jest mocniejszy niż słaby
34
Skala interwałowa (przedziałowa) – umożliwia nie tylko stwierdzenie relacji mniejszości lub większości, lecz również odstępów między przedziałami skali. Porządkuje obiekty, określa względne różnice między nimi bardzo lubiębardzo nie lubię 12345
35
Zachowuje własności skali porządkowej, ale dodatkowo wyposażona jest w stałą jednostkę miary i umowne zero Możliwy jest pomiar odległości między uporządkowanymi zmiennymi Jest skalą mocniejszą od porządkowej
36
Przykład: skala Celsjusza dla temperatury Możliwe jest określenie o ile stopni dana temperatura różni się od innej Ale nie można opisać sensownie stosunku dwóch wartości zmiennych Np. średnia temperatura lipca w centralnej Polsce (17C) różni się od średniej rocznej temperatury tego obszaru (7C) o 10 stopni
37
Skala ilorazowa (stosunkowa) – umożliwia pomiar na najwyższym poziomie, dzięki istnienia naturalnego punktu zerowego lub naturalnej jednostki miary, na tej skali można porównać pomiary, obliczać ich stosunek np. kwota pieniędzy wydawana w ciągu miesiąca na lody................. zł
38
różni się od skali przedziałowej tym, że posiada zero absolutne, a nie umowne Możliwe jest określenie ile razy dana cecha jest większa od innej Jest to najsilniejsza skala pomiarowa
39
Przykład: liczba kandydatów na studia Na Wydz. Ekon. było 100 kandydatów na studia, na Wydz. Inf. 500 kandydatów (jest to 5 razy więcej niż na Wydz. Ekon) – zerem absolutnym jest tu brak kandydatów na studia.
40
Skalowanie to czynność odwzorowania mierzonej cechy za pomocą wybranej skali. skalowanie zrównoważone – wymaga się ustalenia klasy środkowej oraz wyznaczenia jednakowej liczby klasy o jednakowej intensywności po obu stronach ustalonej klasy środkowej. Posiada równą liczbę pozytywnych i negatywnych kategorii wspaniale dobrze ani dobrze ani źle– klasa środkowa źle okropnie
41
skalowanie niezrównoważone – po obu stronach skali występuje różna liczba klas lub klasy o niejednakowej intensywności (uwypukla kategorie ujemne lub dodatnie) znakomicie dobrze zadawalająco okropnie
42
parzysta liczba alternatyw – respondent nie ma możliwości odniesienia się do punktu neutralnego zdecydowanie negatywny zdecydowanie pozytywny
43
nieparzysta liczba alternatyw – skala zawiera środkową neutralną pozycję zdecydowanie negatywny obojętny zdecydowanie pozytywny
44
skala rankingowa – gdy respondent porządkuje wymienione w kwestionariuszu kategorie według podanego kryterium (hierarchii ważności) metoda porównywania parami – respondent wybiera jedną z dwóch możliwości zgodnie z podanymi kryteriami
45
skala sumowania ocen: porównawcza respondent wymienionym cechom czy obiektom przyporządkowuje, zgodnie ze swoimi preferencjami oceny liczbowe, tak by dawały wymagana sumę, najczęściej 10 lub 100 rangowa respondent rozdziela punkty między cechy lub obiekty według ustalonego kryterium, np. w hierarchii ważności
46
skala Stapela – zestaw skal o wartości od –5 do +5; nie uwzględnia się przedziałów neutralnych; skala Stapela jest zatem przykładem skalowania wymuszającego.
47
Poniżej przedstawiono cechy charakteryzujące sklepik monopolowy Robik. Proszę ocenić sklepik według własnych preferencji, mając na uwadze, że od +1 do +3 ocena pozytywna, natomiast od –1 do – 3 jest negatywną oceną
48
skala Likerta – zestaw skal porządkowych składają się z wielu pozycji ; krótkie zdanie oznajmujące charakterystycznie określone postawy wobec obiektu wszystkie pozycje skali mają przyporządkowane skale intensywności będące skalami dwubiegunowymi zazwyczaj pięciostopniowymi stopnie skali opisane są werbalnie i numerycznie; wyższe wartości numeryczne odzwierciedlają postawy pozytywne, a niższe negatywne
49
Proszę podać swoją opinie w 5-stopniowej skali, dotyczącej wpływu działalności firm zagranicznych w Polsce
51
Ankieta pocztowa należy zadbać o możliwie najdokładniejszą podstawę próby (zwrotność ankiet jest niewielka, należy zadbać aby grupa osób była wystarczająco duża)
52
zachęcić respondenta do wypełnienia ankiety w jasnym i zwięzłym liście przewodnim (osobna kartka, najlepiej aby list zwracał się imiennie do respondenta, bo wówczas czuje się on miło, że do niego napisano; w liście piszemy czego dotyczy ankieta, dlaczego właśnie do tej osoby wysłaliśmy ankietę;) obiecać respondentowi nagrodę za wypełnienie ankiety upominek dla każdego losowanie udoskonalenie produktu
53
ankieta powinna być atrakcyjna i ciekawa (respondent zachwycony jest są gdy pytania otwarte, zniechęca się dużą ilością kartek do wypełniania; ankiety tematyczne są wybiórczo traktowane przez respondentów, ważna jest wielkość czcionki, wygląd estetyczny) ankieta powinna być w miarę krótka (im więcej pytań, tym mniejsza zwrotność, pytania tylko takie, które dają odpowiedź na temat badania
54
w miarę możliwości pytania powinny być zamknięte należy opłacić koszty przesyłki zwrotnej, koperta z przyklejonym znaczkiem i wypisanym adresem należy zapewnić respondentowi anonimowość (klauzula, jeżeli chcesz wziąć udział w losowaniu to wypełnij część z nazwiskiem; można od kuponu odciąć nasze dane adresowe i włożyć do innej koperty)
55
ankieta powinna dotrzeć do respondenta w firmie w środku tygodnia, w domu pod koniec tygodnia) należy wysłać ankietę do konkretnej osoby w firmie – imię i nazwisko, stanowisko ewentualnie należy wysłać list monitujący łącznie z egzemplarzem ankiety.
56
List przewodni jak największe spersonifikowanie listu – osobne dla pań i panów jaki charakter ma badanie czy naukowe, czy komercyjne dlaczego ankieta trafiła do tego respondenta kto prowadzi badanie
57
ewentualnie na czyje zlecenie dlaczego respondent nie wziął udziału w badaniu, zachęcenie do udziału (pomoc instytucji badawczej, wyniki ważne dla rozwoju nauki, opinie mogą mieć wpływ na ulepszenie produktu) co konkretnie ma uczynić respondent (zaznaczyć właściwy wariant i włożyć do koperty zwrotnej) do czego będą wykorzystane udzielone odpowiedzi czy badanie ma charakter anonimowy czy nie
58
Ankieta pocztowa - zalety możliwość dotarcia do wszystkich (możliwość poddania pomiarowi dużej próbie, w różnych miastach) łatwość dotarcia do odległych zakątków kraju wszyscy respondenci otrzymują ankietę w ciągu paru dni względnie małe koszty jednostkowe możliwość zamieszczenia pytań z wieloma wariantami odpowiedzi do wyboru respondent może spokojnie zastanowić się nad odpowiedziami, może je przeanalizować
59
eliminuje efekt ankietera (czasami podoba nam się ankieter dlatego fałszujemy fakty, ankieter się spieszy lub modulacją głosu sugeruje odpowiedź) możliwość samodzielnego przeprowadzenia badania bez udziału działu marketingu
60
Ankieta pocztowa – wady niski procent odpowiedzi – zwrotność 10 – 15 % trudności z utrzymaniem reprezentatywności długi czas realizacji badania brak pewności kto naprawdę odpowiadał na pytania ankiety
61
nie można zastosować skomplikowanego kwestionariusza i wielu instrukcji nie znamy reakcji respondentów nie można zastosować pytań dodatkowych, niczego na bieżąco tłumaczyć czasami dwuznaczne odpowiedzi, brak możliwości sprawdzenia możliwość fałszowania metryczki
62
Ankieta prasowa Zalety: większy procent odpowiedzi niż w ankiecie pocztowej stosunkowo niski koszt zabiera mniej czasu wygodna dla respondentów, gwarantuje im pełną anonimowość
63
Wady: określona grupa respondentów możliwość otrzymania kilku ankiet od jednego respondenta, szczególnie wówczas gdy obiecana jest nagroda pewne czaso- i pracochłonności czynności jakie podejmują respondenci pewne koszty ponoszone przez respondentów (przesłanie kwestionariuszy)
64
Ankieta radiowa i telewizyjna Ogłoszenie w radiu lub telewizji tekstu kwestionariusza oraz uzyskanie pisemnych odpowiedzi przesyłanych pocztą lub inną drogą zaleta: całkowita anonimowość wada: kwestionariusz nie może być obszerny, oryginalnie wydrukowany
65
Ankieta komputerowa Prezentowanie pytań na ekranie monitora lub terminalu – uzyskanie odpowiedzi przez system przycisków. Możliwość napisania kwestionariusza na dysku i rozesłanie jej do respondentów zalety: redukuje błędy wynikające z bezpośrednich kontaktów respondentów z ankieterem możliwie szybkie przetworzenie danych wady: dostęp do Internetu, komputera jest ograniczony nie można znaleźć grupy reprezentatywnej
66
Ankieta ogólna Rozmieszczenie kwestionariusza w miejscach ogólnie dostępnych np. targi, wystawy, hotele, sklepy, zainteresowania mogą je pobrać, wypełnić i przesłać pod wskazany adres lub złożyć we wskazanym miejscu.
67
Ankieta opakowaniowa Prezentacja respondentom wydrukowanego na opakowaniu (strona wewnętrzna) kwestionariusza oraz uzyskanie pisemnych odpowiedzi drogą pocztową lub inną. Kwestionariusz może być także wydrukowany na karcie gwarancyjnej.
68
Ankieta audytoryjna Rozdanie kwestionariusza respondentom zgromadzonym na sympozjum, zebraniu, zjeździe. Po pisemnym wypełnieniu ankiety, zbiera je osoba prowadząca badanie lub są wrzucane do przygotowanych urn. zalety: kontrola pomiaru, duży procent odpowiedzi, anonimowość, ankieter może wyjaśniać niejasności wady: ograniczoność przeprowadzenia takiego badania (mało zjazdów, konferencji)
69
Ankieta bezpośrednia Rozdanie przez ankieterów kwestionariuszy respondentom w określonych miejscach (ulice, targi, wystawy, zakłady pracy, punkty sprzedaży). Wypełnione przez respondenta kwestionariusze przesyłane są do badacza pocztą lub składane w określonych miejscach. wada: ankieta nie do końca jest anonimowa zaleta: możliwość wyjaśnienia niejasnych pytań
70
Ankieta telefoniczna Odpowiedź pisemna podzielona na podyktowanym przez telefon kwestionariuszu. Łączy niektóre właściwości ankiety pocztowej i wywiadu telefonicznego. Podstawową wadą jest ograniczenia objętość kwestionariusza, który nie jest wydrukowany.
71
Panel metoda ilościowa badań Panel – próba osób, gospodarstw domowych czy instytucji, na której bez przerwy lub w określonych odstępach czasu przeprowadza się badanie empiryczne za pomocą ankiet lub wywiadu.
72
Panel w badaniu marketingowym to stała grupa osób, która zgadza się na dostarczenie danych w określonym czasie. Panel konsumentów jest próbą indywidualnych konsumentów lub gospodarstw domowych, wybraną metodą reprezentacyjną do wielokrotnych badań prowadzonych w regularnych odstępach czasu i z reguły w tym samym zakresie przedmiotowym.
73
Próbę panelu dobiera się w sposób bardzo staranny, poprzez dobór proporcjonalny i losowy tak, aby możliwie wiernie odzwierciedlała strukturę całej populacji. Wykorzystując panel konsumentów możliwe jest analizowanie uzyskanych opinii w czasie testowania zależnie od cech społeczno – ekonomicznych respondentów tj.: wiek, dochód, miejsce zamieszkania, stan rodziny, wykształcenie.
74
Charakterystyczne cechy badań panelowych: systematyczność powtarzalność prowadzonych obserwacji
75
Rodzaje paneli: Według kryterium ciągłości pomiaru panel stały – ciągłe udzielanie odpowiedzi przez respondentów panel okresowy – pomiar cech respondentów w zależności od potrzeb informacyjnych decydentów
76
Według kryterium jednostek badanych: panel konsumentów panel punktów sprzedaży – sklepów, hurtowni, magazynów panel przedsiębiorstw usługowych, produkcyjnych, handlowych, gospodarstw rolnych
77
Według kryterium sposobu pomiaru wybranych cech respondentów: panel pocztowy, którego uczestnik przesyła pocztą co pewien czas np. raz w tygodniu lub raz w miesiącu, dane w przygotowanych w tym celu dziennikach panel telefoniczny – polega na przeprowadzaniu, najczęściej w stałych odstępach czasu, wywiadów telefonicznych
78
panel bezpośredni – polega na wykorzystaniu takich form pomiaru jak: wywiady (osobiste lub grupowe), rejestracja częstotliwości oglądania programów w TV (za pomocą instrumentów montowanych do odbiorników), spisy inwentaryzacyjne w punktach sprzedaży, rejestruje się dane, będące przedmiotem badania
79
Ze względu na skład ich uczestników: panele statyczne – nie zmieniany zespół uczestników przez cały czas trwania pomiarów panel dynamiczny – skład jest zmieniany i uzupełniany proporcjonalnie do zmian populacji badanej, z uwzględnieniem naturalnego zmniejszania się grupy uczestników
80
Ze względu na liczbę poruszanych tematów: panele jednotematyczne zwane klasycznymi, ciągły pomiar jednej lub kilku cech jednocześnie w ciągu całego okresu utrzymywania panelu panele wielotematyczne – omnibusy, mierzenie różnych cech w zależności od potrzeb informacyjnych
81
W panelu konsumentów badania dotyczą: zmiany indywidualnych wzorców konsumpcji oraz wzorców konsumpcji na określonych segmentach rynku działania konkurentów w porównaniu do własnej działalności na rynku, zmian dotyczących wytwarzanych produktów, a także produktów nowych zmiany wielkości zakupów poszczególnych towarów własnych i konkurencji, struktury konsumpcji
82
zmiany motywów postępowania konsumentów, lojalności względem określonych marek zmiany efektywności i skuteczności poszczególnych elementów promocji, zwłaszcza reklamy bieżącego stanu posiadania towarów przez gospodarstwa domowe
83
Badania prowadzone za pomocą panelu punktów sprzedaży koncentrują uwagę na produktach. Stanowią one najczęściej źródło informacji o: kształtowaniu się sprzedaży finalnej produktów na rynku udziale sprzedaży danego produktu lub marki w sprzedaży detalicznej grupy artykułów
84
kształtowaniu się sprzedaży danego produktu w różnych typach punktów sprzedaży zmiany w wielkościach: sprzedaży, dostaw, zapasów, zakupów w okresie objętym badaniem kształtowaniu się wielkości sprzedaży produktu w poszczególnych badanych okresach
85
Zalety metody panelowej: duża reprezentatywność informacji pozwalająca na uogólnienie wniosków możliwość śledzenia zmian opinii i zachowań konsumentów w czasie możliwość uchwycenia związków przyczynowo – skutkowych, zmian opinii i zachowań uzyskanie w sposób ciągły informacji o motywach działania duża przydatność do testowania opinii konsumentów o produktach
86
wysoki stopień wiarygodności uzyskanych informacji ze względu na krótki okres dzielący zajście badanego faktu do jego rejestracji niższy koszt doboru respondentów do panelu przy wielu badaniach na różne tematy niż do ankiet lub wywiadów opartych na próbkach wyrywkowych większa rzetelność uzyskanych informacji w porównaniu z wynikami na różnych, stale zmieniających się próbach szybkość uzyskania informacji możliwość tworzenia podpaneli eliminacja powtórzeń metryczki
87
Wady metody panelowej: trudności w utrzymaniu reprezentatywności próby przez dłuższy czas z powodu przyczyn obiektywnych (zgon, zmiany miejsca zamieszkania) i subiektywne (rezygnacja z uczestnictwa, brak zainteresowania badaniami, brak korzyści materialnych) konieczność rotacji, czyli okresowej wymiany respondentów (zmienia się respondentów, starzenie się panelu)
88
konieczność nie tylko wyboru, ale i pozyskiwanie respondentów do dłuższej współpracy potrzeba opłacania lub stosowania innych zachęt w celu utrzymania panelu przez dłuższy czas możliwość występowania u respondentów panelu tzw. efektu panelowego, polegającego na zmianach ich zachowań na skutek częstego udziału w ankietach
89
Metody ilościowe a metody jakościowe Metody ilościoweMetody jakościowe - odpowiada na pytanie „ile”- odpowiada na pytanie „co”, „jak”, „dlaczego” - narzędzie pomiaru kwestionariusz (pytania o ustalonej formie, przewaga pytań zamkniętych) - swobodny sposób pozyskiwania informacji (scenariusz i pytania jako zarys wywiadu, pytania otwarte) - koncentrują się na pytaniach rozstrzygających - koncentrują się na pytaniach eksploracyjnych „dlaczego” - dobór próby losowy, kwotowy (= proporcjonalny) - dobór próby celowy - większe próby 200 – 1000 osób- mniejsze próby 20 – 50 osób - mniejszy wpływ osoby prowadzącej (ankietera) na przebieg badania - większy wpływ osoby prowadzącej (moderatora) na przebieg badania - możliwość ilościowej generalizacji wyników na całą populację (reprezentatywne) - brak możliwości ilościowej generalizacji wyników na całą populację (niereprezentatywne) - metoda interpretacji – z wykorzystaniem analiz statystycznych – bardziej obiektywna - metoda interpretacji – bez wykorzystania analiz statystycznych – bardziej swobodne i subiektywne
90
Wywiady bezpośrednie dzielą się na: indywidualne – osobiste Grupowe Wszystkie rodzaje wywiadów charakteryzują się dwiema cechami takimi jak: a) stopień standaryzacji wywiadu: całkowicie niestandaryzowane, czyli swobodne standaryzowane – zwane także wywiadami kwestionariuszowymi
91
Im większy stopień standaryzacji, tym mniejszą swobodę ma osoba prowadząca wywiad. Gdy prowadzący stara się wydobyć od respondenta więcej dokładnych wiadomości dotyczących zwłaszcza motywów jego postępowania, to wywiad staje się głębszy.
92
KLASYFIKACJA WYWIADÓW BEZPOŚREDNICH Wywiady proste standaryzowane instrument pomiarowy to standaryzowany kwestionariusz z wyskalowanymi odpowiedziami zadanie osoby prowadzącej wywiad ogranicza się do przeczytania pytań i zanotowania odpowiedzi
93
Wywiady proste niestandaryzowane tzw. wywiady swobodne występują często na etapie projektowania badania osoba prowadząca wywiad osobisty ma dużą swobodę w zadawaniu i modyfikacji pytań, wyjaśnianiu ich znaczenia oraz zadawaniu pytań dodatkowych w kwestionariuszu ankietowym przeważają pytania otwarte prowadzący wywiad może pokazywać respondentowi rysunki, próbki towarów, plansze, tablice Występuje ścisły związek ankietera z respondentem.
94
Wywiady pogłębione standaryzowane indywidualne lub grupowe pytania pośrednie z wyskalowanymi odpowiedziami sondaże określonego segmentu rynku towarów konsumpcyjnych przykładami wywiadów pogłębionych standaryzowanych są metody projekcyjne osoba prowadząca wywiad musi być przeszkolona i doświadczona
95
Wywiady pogłębione niestandaryzowane rozmowa, której celem jest zebranie danych dotyczących bezpośrednio osoby poddanej pomiarowi indywidualne lub grupowe często stosowane są na etapie projektowania badań marketingowych duże doświadczenie osoby prowadzącej wywiad Musi zachęcić respondentów do swobodnych wypowiedzi na dany temat. bardzo ważna jest instrukcja przeprowadzenia wywiadu
96
WYBÓR RODZAJU WYWIADU Decyzję o wyborze rodzaju wywiadu podejmuje badacz.
97
Wywiady proste standaryzowane stosuje się gdy: prowadzący wywiad i respondent rozumieją się wzajemnie co do celu pomiaru i rodzaju poszukiwanych danych respondent jest zdolny do dostarczenia potrzebnych danych respondent jest skłonny udzielić odpowiedzi.
98
Jeżeli przynajmniej jeden z wymienionych czynników nie spełnia oczekiwań badacza, to powinien on zastosować wywiad pogłębiony standaryzowany. Gdy nadal nie ma potrzebnych danych, to stosuje się w kolejności wywiad prosty niestandaryzowany, a potem pogłębiony niestandaryzowany.
99
METODY PROJEKCYJNE Zalicza się je do wywiadów standaryzowanych. Respondent oceniając takie cechy jak postawy, motywy, zachowanie się innych osób przypisuje im nieświadomie niektóre swoje cechy. Respondent dokonuje podświadomie projekcji, czyli przeniesienia własnych cech na oceniane osoby lub rzeczy. Ta nieświadoma projekcja spowoduje, że wypowiedzi respondenta są w miarę obiektywne. Dzięki temu badacz może przeprowadzić pomiar cech, głównie psychicznych, które byłoby trudno ujawnić w inny sposób.
100
W zależności od mierzonych cech i użytych do tego celu instrumentów wyróżnia się cztery grupy metod: a) metody skojarzeń swobodnych kontrolowanych b) metody uzupełnień zdań krótkich opowiadań
101
c) metody wyobrażeń d) metody konstrukcji testy rysunkowe (balonowe) testy obrazkowe
102
POMIARY FIZJOLOGICZNE Fizyczne i nieświadome reakcje człowieka na oddziaływanie środków reklamy, opakowań i inne bodźce mogą dać wiele informacji decydentom w zakresie działań marketingowych. Przykładami takich reakcji są: fale mózgowe przyspieszone bicie serca ruch gałek ocznych – tachistoskopia ruch źrenic ocznych – pupilometr wrażliwość skóry – psychogalwanometr natężenie głosu wyraz twarzy temperatura ciała gra mięśni Wszystkie te reakcje można mierzyć głównie za pomocą instrumentów mechanicznych.
103
METODY OBSERWACJI Metody obserwacji traktować należy jako pomiar dodatkowy uzupełniający. Osoba obserwowana jest biernym obiektem pomiaru.
104
Podział obserwacji: obserwacja czynna (uczestnicząca) i obserwacja bierna (nieuczestnicząca) obserwacja przeprowadzana w naturalnych warunkach rynkowych i obserwacja przeprowadzana w warunkach specjalnie do tego celu zaaranżowanych obserwacja standaryzowana i niestandaryzowana obserwacja sporadyczna i obserwacja systematyczna obserwacja łączona z technikami innych metod badawczych obserwacja wspomagana urządzeniami rejestrującymi reakcji nabywcy/konsumenta
105
METODY HEURYSTYCZNE (TWÓRCZEGO MYŚLENIA) Stosowane są w prognozowaniu o charakterze subiektywnym, są źródłem informacji o charakterze jakościowym.
106
Metoda ocen ekspertów – budowanie prognoz, których podstawą są pisemne lub ustne formy wypowiedzi – uczestników – ekspertów dobranych w sposób celowy. Wypowiedzi ekspertów mogą mieć formę równoległych lub kolejnych ekspertyz. Metoda delficka – seria powtarzanych badań ankietowych skierowanych do celowo wybranej grupy ekspertów, w celu uzyskania zgodnych opinii i stanowisk, co do przyszłego rozwoju zjawisk i procesów będących obiektem badania.
107
Metoda burzy mózgów - grupowego myślenia, generowania nowych pomysłów pomysły gorące do praktycznego zastosowania pomysły, których wykorzystanie wymaga przygotowania pomysły bezużyteczne.
108
Ważny element wstępnej analizy danych Nieodzowna ilustracja problemu i uzyskanych wyników Dobór skali i szerokości klas Wybór sposobu prezentowania danych
109
koniec
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.