Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałWładysław Gajewski Został zmieniony 8 lat temu
1
CZYTAMY BARBARA BUDYŃSKA dlaczego i po co
2
Czytanie – czytelnictwo – kultura czytelnicza Czytanie zjawisko społeczne (jednostkowe) Czytelnictwo proces społeczny (obserwowanie czytania z perspektywy zachowań grup społecznych) Kultura czytelnicza umiejętność korzystania ze słowa pisanego (zainteresowania – motywacje; aktywność – kompetencje; biegłe czytanie ze zrozumieniem)
3
Czytelnictwo Proces społecznej komunikacji, w którym książka jest narzędziem przenoszenia kultury za pomocą symboli (Jadwiga Kołodziejska)
4
Czytelnictwo Proces społeczny polegający na zaspokojeniu potrzeb estetycznych, intelektualnych, naukowych, informacyjnych, rozrywkowych, poprzez przyswojenie przekazywanego pisemnie dorobku ludzkich myśli, uczuć i wiedzy. (Jacek Wojciechowski)
5
Relacje między tekstem a odbiorcą: złożone i wieloaspektowe: procesy natury psychicznej, społecznej, kulturowej, literackiej, wychowawczej i komunikacyjnej badania wymagają zastosowania zróżnicowanych i komplementarnych metod badawczych (np. recepcja przewijanego się na ekranie tekstu) Czytelnictwo zmieniło się na przestrzeni lat: upodobania czytelnicze (tekst drukowany/e-tekst; teksty krótkie, abstrakty, streszczenia), styl życia - charakter wykonywanej pracy, sposób dysponowania czasem wolnym, konsumpcja dóbr materialnych, uczestnictwo w kulturze - formy spędzania czasu wolnego, nowe technologie wartości w życiu szczególnie cenione
6
Społeczne uwarunkowania czytania wykształcenie – zmienna bardzo silnie determinująca kontakt z tekstem; magia średniego poziomu wykształcenia (rozszerzenie zasięgu książki, zwiększenie regularności i częstotliwości czytania), zawód – związek między lekturą fachową a wykonywanym zawodem? (uwarunkowania zawodowe są wtórnymi skutkami wpływu czynnika wykształcenia), płeć, wiek – szkoła - zależność między wiekiem a fazami rozwoju czytelniczego; dorośli - uwarunkowania związane z poziomem wykształcenia, otoczenie, środowisko – wpływ rodziny, kręgu rówieśniczego (rozwój kultury czytelniczej jednostki determinuje w dużej mierze dom rodzinny), czas wolny – determinuje czynności np. czytanie z przyjemnością, dla rozrywki; zagospodarowanie czasu wolnego kształci, wychowuje, rozwija, tradycja – przejęcie pewnych norm i postaw. Pod wpływem tradycji tworzą się stereotypy świadomościowe, m.in. stereotypy czytelnicze.
7
Dlaczego czytamy? czego oczekujemy od lektury (określenie potrzeb i motywacji czytelniczych oraz funkcji lektury) Wiele jest motywów czytania, różnie określanych przez badaczy. Mówi się np. o celach: instrumentalnym, prestiżowym, potwierdzającym poglądy, estetycznym, relaksowym
8
Realizacja potrzeb – motywy działania potrzeba samorealizacji - twórcza refleksja, wzbogacenie czytelniczych wyobrażeń, pojęć, sądów, potrzeba twórczego myślenia - rozbudzanie wyobraźni, kształcenie wrażliwości oraz umiejętności wartościowania, potrzeba poznawania - odwołanie się do świata rzeczywistego,
9
Realizacja potrzeb – motywy działania potrzeba uczuciowego zaangażowania, wywołanie stanu emocjonalnego, wobec jakości zawartych w tekście literackim, potrzeba rozrywki, rekreacji – czytanie to relaks, wypoczynek, sposób spędzania czasu wolnego, potrzeba kompensacji – wykorzystanie dzieł literackich do rozładowania napięcia, niepokoju; utożsamienie swoich losów z losami bohaterów lub czytanie dla prestiżu, społecznej akceptacji.
10
Ludzie czytają* Dla…aby.. emocji, które wywołuje lektura, intrygującej fabuły, zdobyć wiedzę z książek innych niż podręczniki poznać inna kulturę, obyczaje, społeczności, uczestniczyć w rozwiązywaniu zagadki poznać sekrety innych ludzi * L. Stetkiewicz: Dlaczego i po co czytamy. „Bibliotekarz” 2014, nr 7/8 Bo… Lubią czytać, To sposób ucieczki od problemów codzienności, To najlepsza forma relaksu, Chcą należeć do elity czytających, Zachęcają ich do tego inni, Wstyd nie czytać, To przyjemny rodzaj snobizmu
11
Po co czytamy? co wynika z faktu czytania jakie są społeczne i psychiczne skutki czytania
12
Dzięki czytaniu budujemy kapitał osobisty stymuluje się kreatywność, pobudza potencjał twórczy i wyobraźnię, pomaga odnaleźć we współczesnym, niejednoznacznym świecie, pomaga mądrze i odpowiedzialnie kształtować swoją przyszłość, kanon czytelniczy w części wspólny dla różnych pokoleń i środowisk pozwala ochronić różne postawy przed niezrozumieniem oraz stanowić platformę porozumienia,
13
Dzięki czytaniu budujemy kapitał społeczny czytelnictwo współdecyduje o sukcesie wg badania PISA - im więcej czasu poświęca się na czytanie, tym osiągamy wyższe wyniki w skali „czytanie i interpretacja” – czytający książki radzą sobie z tekstem (zrozumienie tekstu, wykorzystanie go w działaniu, wykorzystanie w interakcjach społecznych), a to jest umiejętność kluczowa dla poradzenia sobie we współczesnym społeczeństwie, wysokie kompetencje lekturowe pomagają wygrać konkurencję na rynku pracy. wg badań prowadzonych systematyczne w Stanach Zjednoczonych wynika, że ponad 60% pracowników o wysokich kompetencjach lekturowych ma pracę o wysokim prestiżu społecznym: pracuje na stanowiskach kierowniczych, jako specjaliści, w biznesie i w finansach,
14
Dzięki czytaniu budujemy kapitał obywatelski wg Diagnozy Społecznej w angażowaniu we wspólne działania na rzecz społeczności dominują osoby o wysokim poziomie czytelnictwa, czytelnicy chętniej uczestniczą w pracach społecznych i działalności wolontariackiej niż nieczytelnicy, zaś ci, którzy czytają dla przyjemności, wykazują większe zainteresowanie wydarzeniami społecznym, polityką na poziomie lokalnym, narodowym, międzynarodowym, czytanie dla przyjemności sprzyja budowaniu pozytywnych więzi społecznych. Osoby o wysokich kompetencjach czytelniczych częściej od pozostałych uczestniczą w wyborach.
15
Czytanie tekstu drukowanego, czy e-tekstu* E-książka zaczyna żyć. Przestaje być zlepkiem pojęć, które są zupełnie nieznane w XXI wieku. Książkę trzeba czytać inaczej. Dzięki elektronicznej wersji dziecko szybciej się uczy. „Kiedy czytam książkę elektroniczną, to komputer mam w ręku. Naciśnięcie wyrazu uruchamia wyświetlanie jego znaczenia” – prof. Turski Zmiana paradygmatu szkoły, paradygmatu nauczania. Przestajemy uczyć przedmiotu, zaczynamy uczyć dziecko. *Ł. Turski: Bez „Pana Tadeusza” nie można zrozumieć tego, co się w Polsce działo i dzieje. Tryb dostępu: www.polskatime.pl/artykul/1074970
16
Z papieru wyczytasz więcej!* Czytając tekst na papierze zapamiętujemy jego treść lepiej, niż gdy uczymy się z e- booków, Czytanie książek papierowych silniej wpływa na nasze emocje, Uczący się z e-booka musieli więcej czytać materiał, aby go zrozumieć niż czytający książkę tradycyjną * K.Burda: Z papieru wyczytasz więcej. „Newsweek” 19-25.05.214
17
Co mówią badania czytelnictwa? DIAGNOZA postęp cywilizacyjny i rozwój technologiczny postawiły życie książki i czytelnictwa pod ? czytelnik staje się rzadkością ? ludzie wybierają telewizor ? komputer ? wg badań IKiCz książką zainteresowana jest połowa społeczeństwa: systematycznie korzysta zdecydowana mniejszość studenci i uczniowie z wykształceniem średnim i powyżej
18
Odwrót od książki i czytelnictwa? KONKLUZJA społeczeństwo podzielone jest na: czytających dużo i często, czytających mało i wtedy kiedy muszą ZMIANA MODELU odwrót od czytelnictwa dla przyjemności, czytanie funkcjonalne
19
Co mówią ostatnie badania IKiCz?* nie czytają 61% czytają 39% R. Chymkowski: Społeczny zasięg książki w Polsce w 2012 r. http://www.bn.org.pl/download/document/1362741578. pdf
20
Co mówią badania IKiCz? Nie czyta – 61 % Czyta 39% czyta 1-6 książek – 26,5% czyta 7 i więcej książek – 11,1%
21
- wzrasta zainteresowanie dłuższymi tekstami, np. trzy strony wydruku, bądź trzy ekrany komputera lub dłuższym artykułem w prasie; - spada liczba osób, które w ciągu roku przeczytały jedną książkę; - nieczytający książek papierowych nie czytają ich w formie elektronicznej; tylko 2% nieczytających kiedykolwiek czytało e-booka, - mało czytamy cyfrowo – do lektury e-booków przyznało się 7% badanych, do słuchania audiobooków – 6% starsi dają zły przykład – książki czyta 62% nastolatków, 32% osób 60+, młodzi niedoczytani – codzienna lekturę deklarują osoby 60+ i 8% nastolatków Kto czyta i co?
22
Dlaczego nie czytamy? 53%, którzy nie przeczytali w ciągu roku żadnej książki nigdy nie czytali książek czytali je w szkole 47% nieczytajacych dawniej czytali obecnie sięgają rzadziej niż raz w roku
23
Biblioteki publiczne – w przekroju dekady * czytelnicy Wyszczególn ienie 19992001200320052007200920112012 Czytelnicy (w tys.) < 7332,0 19,0 7436,27576,47337,36719,16553,86468,16469,7 16,8 *Biblioteki Publiczne w Liczbach
24
Czytelnicy bibliotek publicznych wg wieku w latach 2000-2012* Kurczy się społeczny zasięg oddziaływania bibliotek publicznych. Wśród wielu zjawisk wpływających na taką sytuację wymienić należy zmiany w strukturze demograficznej społeczeństwa *Biblioteki Publiczne w Liczbach
25
Potencjał Czytelnicy bibliotek *Biblioteki Publiczne w Liczbach
26
Potencjał Czytelnicy bibliotek *Biblioteki Publiczne w Liczbach
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.