Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałJan Makowski Został zmieniony 8 lat temu
1
Model kształcenia i wychowania w izraelskiej szkole
2
Geneza współpracy z Izraelem
3
Radość i zapał gości Wizyta w Polsce – czerwiec 2013r.
4
Otwartość i entuzjazm Gimnazjum nr 2 Warsztaty w Gimnazjum nr 2
5
Dociekliwość i kreatywność Laboratoria PWSZ w Kalsku
6
Spotkania w urzędach w Zielonej Górze i Sulechowie oraz prezentacja lokalnych atrakcji
7
Państwo Izrael powstało w 1948 roku Dzisiaj mniejszość palestyńska stanowi 20% całej populacji Izraela (Muzułmanie, Chrześcijanie oraz Druzowie). Żydzi oraz Arabowie żyją osobno z wyjątkiem 4 multikulturowych miast (Haifa, Jaffa, Ramlah, Lud). Jaljulia Haifa Tel AwiwJerozolima Starożytna Jaljulia Jerozolima Wizyta studyjna w Izraelu – marzec 2014
8
Arabowie mają ograniczony dostęp do zawodów i szkolnictwa wyższego (42% podań na studia w Izraelu jest odrzucanych, 32% studentów wybiera uczelnie zagraniczne) Arabowie i Żydzi uczą się według takich samych programów ale w oddzielnych szkołach Średnio w testach Arabowie osiągają wyniki niższe od Żydów ale mają większy postęp edukacyjny Rys społeczny Izraela
9
Zaangażowanie, zapał, entuzjazm, otwartość, gościnność, szacunek dla starszych, własne zdanie, kreatywność Co cenimy u Izraelczyków?
10
Model kształcenia i wychowania w izraelskiej szkole Wychowanie W procesie wychowania i kształcenia Izraelczycy wykorzystują naturalną wręcz instynktowną potrzebę i chęć do nauki przez dzieci. Dziecko z zadziwiającym uporem po każdym upadku wstaje i podejmuje kolejne i kolejne próby, aż wreszcie osiągnie cel. Każdy sukces, zdobycie nowej umiejętności jest źródłem wielkiej radości, samozadowolenia i wywołuje potrzebę nieustannego doskonalenia. Głównym celem modelu edukacji to utrzymanie tej zachłanności do zdobywania umiejętności i wiedzy o świecie?
11
Model kształcenia i wychowania w izraelskiej szkole Motywacja dziecka do nauki odgrywa podstawową rolę w procesie uczenia się. Dziecko, które ma motywację do nauki, osiąga dużo większe sukcesy w zdobywaniu wiedzy. Uczy się, bo tego chce, bo przyswajanie wiadomości sprawia mu przyjemność, bo widzi sens i cel swojej pracy. Dużo ważniejszą rolę odgrywa tutaj przyjemność i celowość płynąca z nauki, a nie chęć zdobycia dobrych ocen. Jeśli jedyną motywacją ucznia są stopnie, przyswajanie wiedzy odbywa się mechanicznie, jest powierzchowne, a efekty są krótkotrwałe. Motywacja musi pochodzić z wnętrza dziecka, a nie być wynikiem presji z zewnątrz. Czym jest motywacja ?
12
Model kształcenia i wychowania w izraelskiej szkole Wychwycenie i rozwijanie zainteresowań i zdolności Niezmiernie istotną sprawą w wychowaniu dziecka jest odkrycie dziecięcych zainteresowań. Bowiem wiadomo, że łatwiej i szybciej uczymy się rzeczy, które nas interesują i które sprawiają nam przyjemność. Jeśli dziecko uwielbia przyrodę, a nie znosi matematyki, pozwólmy mu na poświęcanie czasu i uwagi temu, co przynosi mu satysfakcję. W problemach z matematyką należy dziecku pomóc, a jednocześnie wytłumaczyć mu, że nie musi mieć samych piątek, że najważniejsze jest, żeby dziecko realizowało własne pomysły na życie. Najczęściej jednak odniesienie sukcesu w jednej dziedzinie, łączy się z łatwiejszym pokonywaniem problemów z innymi przedmiotami. Pewność siebie i wiara we własne możliwości, jakiej dziecko wówczas nabywa, jest siłą napędową do podejmowania innych wyzwań.
13
Model kształcenia i wychowania w izraelskiej szkole Miłość i akceptacja – kluczem do sukcesu Najważniejszą sprawą, nie tylko w zakresie motywowania do nauki, lecz ogólnie kluczem do sukcesu w wychowaniu dziecka, jest jego akceptacja przez rodziców, bez względu na to, co dziecko robi czy jak się zachowuje. Dziecko, które wyrasta w atmosferze akceptacji, poczuciu, że jest kochane i szanowane, łatwiej przejmie nasz punkt widzenia. Nasza wiara w możliwości dziecka i pomoc w przekonaniu go do wiary w siebie, może poczynić cuda. A dziecko, które nabierze wiary i pewności siebie, łatwiej pokona problemy i chętniej będzie stawiało czoła przeciwnościom.
14
Model kształcenia i wychowania w izraelskiej szkole Rola eksperymentu w nauczaniu Aby wzmocnić naturalną chęć poznawania Izraelczycy wykorzystują eksperyment, który: podnosi atrakcyjność lekcji, skupia uwagę uczniów na omawianym temacie, pomaga uczniom w lepszym zrozumieniu prezentowanego zjawiska, pomaga w zapamiętaniu nowo nabytej wiedzy.
15
Model kształcenia i wychowania w izraelskiej szkole Eksperyment jest także użyty do zaznajomienia uczniów z prawidłowym stosowaniem metodologii badawczej. Metodologia ta opiera się na: 1. obserwacji doświadczeń, 2. stawianiu hipotez, 3. eksperymentalnej weryfikacji założeń, 4. tworzeniu nowych hipotez, 5. ponownej doświadczalnej ich weryfikacji itd... Dostosowanie analizy eksperymentów do poziomu odbiorcy, formułowanie wniosków wynikających z eksperymentów w oparciu o wiedzę ucznia, wykorzystanie doświadczenia jako wstęp do dyskusji nad nowym tematem.
16
Model kształcenia i wychowania w izraelskiej szkole Projekty uczniowskie z wykorzystaniem eksperymentu i doświadczenia w nauczania przedmiotów przyrodniczych. Chemia Fizyka Biologia Matematyka Geografia
17
Szkoła w Jaljuly Czy nasza dzisiejsza szkoła może mieć kompleksy?
18
Nasza nowa pracownia chemii
19
Wartość dodana projektu :))))) Z wizytą w gimnazjum były dzieci z przedszkola nr 7
20
Aktywne zajęcia w pracowni fizyki
21
Przedszkole „Pod Muchomorkiem” Wartość dodana projektu :))))))
22
Wnioski i rekomendacje Rozszerzyć współpracę z przedszkolami i szkołami podstawowymi Zwiększyć liczbę zajęć z wykorzystaniem ćwiczeń laboratoryjnych i warsztatów w terenie Kontynuować zajęcia projektowe „Co się dzieje?” i „Jak to działa?” Rozszerzyć współpracę z rodzicami uczniów i przekonywać o ich ogromnej roli w procesie nauczania Promować styl nauczania i wychowania bardziej otwarty i entuzjastyczny Zachęcać uczniów do poszukiwania wiedzy i zadawania pytań Stwarzać sytuacje szkolne dające uczniom możliwość osiągnięcia sukcesu Wymagać i być konsekwentnym, bo „Szkoła nie może być łatwa, a jej program musi być dla ucznia wyzwaniem intelektualnym”
23
Myślmy pozytywnie! „Dominujące myśli w twoim umyśle przyciągają podobne okoliczności w twoim życiu. Jeśli przez większość czasu myślisz o porażce, trudnościach lub braku pieniędzy, wówczas to właśnie cię spotka, lecz gdy oczekujesz sukcesu, szczęścia lub bogactwa, w końcu je przyciągniesz". (Remez Sassona, Izrael).
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.