Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałTeodor Matuszewski Został zmieniony 8 lat temu
1
Jacek Malczewski – symbolista Ż ywe obrazy
2
Symbolizm Symbolizm jako kierunek w sztukach plastycznych i literaturze zapoczątkowany został w II połowie XIX stulecia. U jego podstaw legło przeświadczenie, iż świat poznawany przez człowieka jest tylko pozorny, a w jego głębi (pod tym, co dostępne ludzkiemu poznaniu) kryją się prawdziwe wartości, których nie da się pojąć za pomocą rozumu bądź zmysłów. Symboliści, na przekór naturalizmowi, dążyli do wyrażania ogólnoludzkich problemów psychologicznych oraz treści metafizycznych, które można poznawać jedynie przez intuicję, emocje, podświadomość. Chcieli docierać w rejony niedostępne poznaniu racjonalnemu, poza byt realny, do rzeczywistości transcendentalnej. Ich podstawowym środkiem ekspresji stał się symbol, skrót, bowiem pojmowali sztukę jako swoisty język abstrakcyjnych znaków syntetycznych komunikujących o przeżyciach i emocjach artysty.
3
Opis projektu. Opis projektu. Grupa 7 uczniów z klas 3D i 3E pod kierunkiem nauczycielki historii p. Iwony Bogdał postanowiła przedstawić wybrane dzieła Jacka Malczewskiego w formie żywych obrazów. Żywe obrazy to rekonstrukcja dzieła malarskiego tworzona przy udziale ludzi, przedstawiających postawą, ubiorem, mimiką daną scenę. Realizacja projektu trwała cztery miesiące. W tym czasie uczestnicy projektu spośród dzieł Jacka Malczewskiego wybrali kilka, które przeanalizowali uwzględniając ich czas powstania, stroje i rekwizyty z epoki. Po obsadzeniu ról postaci przedstawionych na obrazach i odpowiedniej charakteryzacji uczniów wykonano zdjęcia – żywe obrazy.
4
Jacek Malczewski Malarz i rysownik, czołowy reprezentant Młodej Polski, zwany ojcem symbolizmu w polskim malarstwie przełomu XIX i XX wieku. Urodzony 15 lipca 1854 roku w Radomiu, zmarł 8 października 1929 roku w Krakowie. Jeden z najwybitniejszych i najbardziej uznanych artystów w historii polskiej sztuki. Na początku lat 90. XIX wieku swoją twórczością zainicjował w młodopolskim malarstwie nurt symbolizmu, pobudzając zarazem odrodzenie romantycznej tradycji.
5
Hamlet Polski Namalowany w 1903 r. obraz jest jednym z najbardziej znanych dzieł Malczewskiego. Przedstawia wnuka margrabiego Aleksandra Wielopolskiego, polskiego polityka, członka rządu Królestwa Polskiego na początku lat 60. XIX w. Obraz Malczewskiego ma wymiar symboliczny i patriotyczny, może być odczytywany na kilka sposobów. Kobiety umieszczone po dwóch stronach obrazu są alegorią dwóch różnych wizji losów ojczyzny. Znajdująca się po prawej stronie starsza kobieta z siwymi włosami, odziana jest w ciemne szaty, ręce skute ma kajdanami, a jej twarz przybiera wyraz przygnębienia, zwątpienia i świadomości swojej sytuacji. Uosabia ona Polskę zniewoloną, doświadczoną przez los, pozostającą pod jarzmem innych i niemogącą się spod niego wyzwolić. Po lewej stronie znajduje się młoda dziewczyna, półnaga, ukazana w chwili zrywania okowów. Jest ona pełna energii, a jej twarz ma wyraz niezwykle ekspresywny. Symbolizuje "młodą Polskę" – zdolną do czynu, działania i będącą w stanie wyzwolić się z długotrwałej niewoli.
8
Prawo Pierwsza część tryptyku Jacka Malczewskiego „ Prawo”, przedstawia samego artystę, Jacka Malczewskiego, w środku pomiędzy faunem, symbolizującym życie, a kobietą z kosą, symbolizującą śmierć. Człowiek rodzi się, żyje i umiera. Takie jest ogólne Prawo. Żyjąc, ma się zawsze już część życia za sobą, a część – jeszcze przed sobą. I tak to jest przedstawione na obrazie – Śmierć ma Malczewski za plecami, a Fauna przed sobą. Śmierć dokonuje się więc na raty – następuje definitywnie wtedy, kiedy już nic przed sobą nie mamy, a wszystko za sobą. Rekwizytem Śmierci jest kosa, jak zwykle na obrazach Jacka Malczewskiego i zgodnie z ogólnie przyjętym symbolicznym przedstawieniem Śmierci.
11
Polonia Jest rok 1918 Polska odzyskuje niepodległość. Artysta przedstawia ją jako królową, ale nietypową, bo w żołnierskim szynelu. Ten strój i obmywanie zakrwawionych rąk to aluzje do niedawno zakończonej walki.
13
ZATRUTA STUDNIA Obraz powstał w 1906 roku i należy do serii półcień o tym samym tytule. Zatrutą wodę odczytywano jako symbol namiętności, pragnień lub idei narodowych. Sam autor nie pozostawił żadnego komentarza do swoich obrazów pozostawiając widzowi szerokie pole interpretacji.
15
Uczestnicy projektu: Dominika Legierska aneta sala kinga patyk kamila gruszka weronika Ł abaj przemy ł aw s ł owik maciej iwanek
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.