1 1 Strategia informatyzacji PW do roku 2020 mgr inż. Janusz Stańczak mgr inż. Andrzej Zajkowski mgr inż. Janusz Stańczak mgr inż. Andrzej Zajkowski.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
© SMWI, 2006 Konferencja UNDERSTAND, Poznań, czerwca 2006 Znaczenie badań nad rozwojem społeczeństwa informacyjnego w nowych regionach UE – perspektywa.
Advertisements

Słabe strony administracji publicznej wg Narodowej Strategii Spójności 2007
Strategia rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do roku 2013
System Zarządzania Jakością w Ministerstwie Sprawiedliwości
Platformy na żądanie (ASP) element wdrożenia rozwiązania e-learning
1 Projekt System 7/24. Białystok, 9 lipiec 2007 System 7/24 - jako przykład współpracy BIZNES - SAMORZĄD Warszawa,
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Plan Informatyzacji Państwa na lata elektroniczna Platforma.
Wdrażanie ERP Firmy w województwie podlaskim: Małe i średnie - Symfonia Małe i średnie - Symfonia Duże - SAP Duże - SAP.
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa
Urząd Miasta Ostrowiec Świętokrzyski Kielce 12 marca 2009 r.
7. Platformy informatyczne przyszłości (wizja SAP)
O PERATOR INFRASTRUKTURALNY I JEGO ROLA W ZARZĄDZANIU SIECIAMI SAMORZĄDOWYMI I ROZWOJU USŁUG E - URZĘDU Rafał Rodziewicz Wiceprezes I NFRATEL OPERATOR.
Społeczeństwo Informacyjne w województwie podlaskim Podsumowanie realizowanych projektów Nowe planowane projekty Nowe planowane projekty Białystok, 27.
1 Regionalny Program Operacyjny Województwa Podlaskiego na lata projekt Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Polityki Regionalnej.
Certyfikacja Kompetencji Informatycznych w standardzie ECCC
Strategiczne potrzeby ZUS
Elektroniczny Obieg Dokumentów i Elektroniczna Skrzynka Podawcza
Działanie 5.2 Wzmocnienie potencjału administracji samorządowej Departament Administracji Publicznej Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.
Kompleksowe zarządzanie jakością informacji (TIQM)
Paweł Piecuch Ekspert w zakresie implementacji rozwiązań technologicznych w ochronie zdrowia. Warszawa Więcej informacji.
WORKFLOW KLUCZEM DO MINIMALIZACJI KOSZTÓW DZIAŁANIA ORGANIZACJI
STRATEGIA DIGITALIZACJI MINISTERSTWA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO
NARZĘDZIA PRZYGOTOWANIA PLANÓW ROZWOJU LOKALNEGO
Program eCentra - propozycja Bartosz Mioduszewski.
Moduł: Informatyka w Zarządzaniu
Rektor PG - prof. Henryk Krawczyk
Termin zakończenia – III kwartał 2014 r. Projekty współfinansowane z Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata
Tworzenie infrastruktury informacyjnej dla polskiego
KONFERENCJA NAUKOWA INTEROPERACYJNOSC I EFEKTYWNOSC PROJEKTÓW e-ZDROWIE z udziałem przedstawicieli projektów regionalnych e-Zdrowie Projekt P1- stan.
mgr Marta Mularczyk Kierownik projektu
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
Projekt Wojewody Opolskiego Upowszechnienie e-usług świadczonych przez administrację publiczną w województwie opolskim.
WSPARCIE POTENCJAŁU ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH
Projekt „Elektroniczna Platforma Pracy Śląskiej Administracji Zespolonej”
Politechnika WarszawskaCentrum Informatyzacji 2016 Dziś Q3Q4 Q Q2Q3Q4 Q Q2 Inteligentny system wyszukiwania informacji Środowisko obliczeń.
Ministerstwo Finansów
USOScloud czyli USOS w chmurze
Wdrożenie telefonii IP na Uniwersytecie Warszawski Piotr Michalski Konferencja Promująca Projekt.
Business Consulting Services © 2005 IBM Corporation Confidential.
Priorytety w kadencji Materiały na spotkanie 24 marca 2015 roku dr hab. prof. UW Robert Małecki.
Zintegrowany System Informacyjny Resortu Finansów – Strategia 2020
Rozwój Systemu Digitalizacji Akt Postępowań Przygotowawczych (iSDA) Publiczna prezentacja założeń projektu w ramach POPC 2.1 prok. Marek Zajkowski Dyrektor.
Nowoczesny Uniwersytet XXI wieku na Mazowszu ks. prof. dr hab. Stanisław Dziekoński Rektor Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
Zadania Architekta Zespół Architekta.
Kierunki rozwoju usług monitorowania Outsourcing stacji monitorowania Optymalizacja kosztów.
Biuro Service Desk IT Poznań,
Konsolidacja służb informatycznych na przykładzie Centrum Usług Informatycznych we Wrocławia Dariusz Jędryczek
SYRIUSZ – KONFERENCJA PSZ 2011 Dr inż. Jan Gąsienica-Samek – CRZL, kierownik projektu 1.12 Dr inż. Jan Gąsienica-Samek Kierownik projektu 1.12 Centrum.
Centralna Komisja Egzaminacyjna
ManageEngine Forum 2015.
Zintegrowany monitoring infrastruktury IT w Budimex
ZARZĄDZANIE NIEPUBLICZNYM UNIWERSYTETEM PRZYMIOTNIKOWYM W POLSCE Małgorzata Wróblewska.
Program Wiedza Edukacja Rozwój Wysokiej jakości usługi administracyjne
STRATEGIA INFORMATYZACJI POLITECHNIKI WARSZAWSKIEJ DO 2020 ROKU dr hab. inż. Janusz Zawiła-Niedźwiecki prof. PW.
CENTRUM NAUCZANIA W JĘZYKU ANGIELSKIM UNIWERSYTETU MEDYCZNEGO W POZNANIU – JAKOŚĆ KSZTAŁCENIA, WSPÓŁPRACA MIĘDZYNARODOWA, PROMOCJA UCZELNI I MIASTA Prof.
CENTRUM TECHNOLOGII INFORMATYCZNYCH POLITECHNIKI ŁÓDZKIEJ Przemysław Sękalski.
Sygnity.City Otwarty Ekosystem Inteligentnych Miast.
Zintegrowane systemy informatyczne
1 ANDRZEJ MAREK LENART STAROSTA KONECKI Wpływ projektu „e-Świętokrzyskie” na rozwój informatyzacji w powiecie koneckim Kielce, 6 październik 2009r.
ARCHITEKTURA SOA JAKO KLUCZ DO CYFROWEJ TRANSFORMACJI Agata Kubacka, Poczta Polska Tomasz Gajewski, Poczta Polska Jerzy Niemojewski, Savangard © 2016 Software.
LEŚNE CENTRUM INFORMACJI - PLATFORMA INFORMACYJNA MONITORINGU ŚRODOWISKA PRZYRODNICZEGO PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY ZE ŚRODKÓW EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU ROZWOJU.
Warszawa 27 Luty 2014 Analiza implementacyjna usługi VoIP dla zastosowań korporacyjnych Wykonał: Michał Boczek Promotor: dr inż. Dariusz Chaładyniak.
COBIT 5 Streszczenie dla Kierownictwa
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Uczelniany System Zapewnienia Jakości Kształcenia
Służby informatyczne wspomagające bezpośrednio użytkowników w TPSA
SYSTEMY ERP Piotr Stępniewski.
Centrum Usług Wspólnych na przykładzie Centrum Usług Informatycznych
Zapis prezentacji:

1 1 Strategia informatyzacji PW do roku 2020 mgr inż. Janusz Stańczak mgr inż. Andrzej Zajkowski mgr inż. Janusz Stańczak mgr inż. Andrzej Zajkowski

AgendaAgenda Wizja rozwoju Wizja rozwoju Cele strategiczne Cele strategiczne Kluczowe systemy PW Kluczowe systemy PW Obszary objęte informatyzacją Obszary objęte informatyzacją Kluczowe czynniki informatyzacji Kluczowe czynniki informatyzacji Zamiast podsumowania: warunki powodzenia. Zamiast podsumowania: warunki powodzenia. Wizja rozwoju Wizja rozwoju Cele strategiczne Cele strategiczne Kluczowe systemy PW Kluczowe systemy PW Obszary objęte informatyzacją Obszary objęte informatyzacją Kluczowe czynniki informatyzacji Kluczowe czynniki informatyzacji Zamiast podsumowania: warunki powodzenia. Zamiast podsumowania: warunki powodzenia.

BEZPIECZEŃSTWO INFORMACJI SYSTEM ZARZĄDZANIA DOKUMENTAMI DOKUMENTAMI SPERSONALIZOWANA INTEGRACJA KLIENTA ZARZĄDZANIE WIEDZĄ HURTOWNIA DANYCH ZARZĄDZANIE INFORMACJĄ INTEGRACJA INFORMACJI NOWE SYSTEMY APLIKACYJNE BADANIA NAUKOWE INTEGRACJA PROCESÓW/ZARZĄDZANIE PROCESAMI SPRZĘT APLIKACJEAPLIKACJE FUNKCJONALNOŚĆ ORAZ OPROGRAMOWANIE USŁUGI W CHMURZE PRYWATNEJ GOSPODARKA WŁASNA OBSŁUGA TOKU STUDIÓW LAN/WAN/WI-FI JEDNOSTKI ORG. PW STUDENCISTUDENCI PLATFORMA USŁUG KOMUNIKACYJNYCH (VPN, VoIP, wideokonferencje) PLATFORMA USŁUG KOMUNIKACYJNYCH (VPN, VoIP, wideokonferencje) STUDENCISTUDENCI SYSTEMY URZĘDÓW ADMINISTRACJI CENTRALNEJ VPN PRACOWNICYPRACOWNICY WIELOKANAŁOWY DOSTĘP ZDALNY PORTALPORTAL OBSŁUGA ELEKTRONICZNA SPERSONALIZOWANA INTEGRACJA UŻYTKOWNIKÓW PLATFORMA USŁUGOWA 3 3 Wizja rozwoju CENTRUM USŁUG WSPÓLNYCH

4 4 NADZOR MERYTORYCZNY, ORGANIZACYJNY PION EKSPLOATACJI PION WDROŻEŃ ŚWIADCZONE USŁUGI SEKCJA DS. WSPARCIA JEDNOSTEK ORGANIZACYJNYCH PW SEKCJA DS. WSPARCIA JEDNOSTEK ORGANIZACYJNYCH PW Sekcja ds. Utrzymania Platformy Systemowej oraz Sieci Sekcja ds. Utrzymania Platformy Systemowej oraz Sieci Sekcja ds. Utrzymania Aplikacji Sekcja ds. Utrzymania Aplikacji Komórka ds. Analiz i Strategii Informatyzacji Usług i Procesów Komórka ds. Analiz i Strategii Informatyzacji Usług i Procesów Biuro Wsparcia Projektu i Szkoleń Zespół ds. Wdrożeń Samodzielne Stanowisko ds. Bezpieczeństwa Teleinformatycznego KOMÓRKA DS. BUDŻETU, ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH ORAZ PROGRAMÓW POMOCOWYCH UTRZYMANIE JAKOŚCI ŚWIADCZONYCH USŁUG NA ZATWIERDZONYM POZIOMIE BEZPIECZEŃSTWO INFORMACJI JEDNOSTKI ORG. PW UŻYTKOWNICYUŻYTKOWNICY PLANY RZECZOWO – FINANSOWE PLANY RZECZOWO – FINANSOWE RADA CENTRUM DYREKTOR CENTRUM ROCZNY PROGAM REALIZACJI ROCZNY PROGAM REALIZACJI OŚRODEK PODSTAWOWY OŚRODEK ZAPASOWY Zgłoszenia Zespołów Eksploatacji do Help Desk Zgłoszenia Użytkownika zewnętrznego oraz wewnętrznego do Help Desk Informacje o procesach PROCEDURY RELACJE Z UŻYTKOWNIKIEM STRATEGIE ROZWOJU, ROCZNE PLANY REALIZACJI STRATEGIE ROZWOJU, ROCZNE PLANY REALIZACJI REKTOR KANCLERZ ANALIZY, STRATEGIE ROZWOJU, PLANY INFORMATYZACJI PROCESÓW, PROJEKTY, WDROŻENIA ANALIZY, STRATEGIE ROZWOJU, PLANY INFORMATYZACJI PROCESÓW, PROJEKTY, WDROŻENIA Sekcja ds. Utrzymania SAP Sekcja ds. Utrzymania SAP Wizja rozwoju cd. – organizacja usług IT

Cele strategiczne

CENTRUM INFORMATYZACJI POLITECHNIKI WARSZAWSKIEJ 6 6 Kluczowym celem realizacji Strategii jest rozwiązanie typowych problemów wynikających z rozproszonej organizacji służb IT: wysokie koszy utrzymania i rozwoju IT w skali Uczelni; ograniczona możliwość kontroli kosztów przeznaczanych na rozwój i utrzymanie IT; ograniczenia w wymianie danych pomiędzy jednostkami organizacyjnymi i dostępie do aktualnych danych; niekontrolowana z poziomu Uczelni redundancja danych; niska jakość IT oraz świadczenia usług IT wynikająca z braku dojrzałej organizacji wsparcia IT; brak spójnego stosowania standardów, wobec nieokreślenia architektury korporacyjnej; budowa, wdrażanie i eksploatacja wielu systemów o zbliżonej funkcjonalności; zróżnicowany, a w większości przypadków, niewystarczający poziom bezpieczeństwa systemów IT wynikający z braku jednorodnych i spójnych polityk, procedur oraz standardów bezpieczeństwa; ograniczona możliwość realizacji inicjatyw IT o zasięgu wykraczającym poza ramy jednostki organizacyjnej Uczelni; ograniczona możliwość planowania rozwoju IT z poziomu Uczelni. Kluczowym celem realizacji Strategii jest rozwiązanie typowych problemów wynikających z rozproszonej organizacji służb IT: wysokie koszy utrzymania i rozwoju IT w skali Uczelni; ograniczona możliwość kontroli kosztów przeznaczanych na rozwój i utrzymanie IT; ograniczenia w wymianie danych pomiędzy jednostkami organizacyjnymi i dostępie do aktualnych danych; niekontrolowana z poziomu Uczelni redundancja danych; niska jakość IT oraz świadczenia usług IT wynikająca z braku dojrzałej organizacji wsparcia IT; brak spójnego stosowania standardów, wobec nieokreślenia architektury korporacyjnej; budowa, wdrażanie i eksploatacja wielu systemów o zbliżonej funkcjonalności; zróżnicowany, a w większości przypadków, niewystarczający poziom bezpieczeństwa systemów IT wynikający z braku jednorodnych i spójnych polityk, procedur oraz standardów bezpieczeństwa; ograniczona możliwość realizacji inicjatyw IT o zasięgu wykraczającym poza ramy jednostki organizacyjnej Uczelni; ograniczona możliwość planowania rozwoju IT z poziomu Uczelni. Cele strategiczne cd.

Centrum Informatyzacji PW System personalizacji REPO - projekty, dorobek, kompetencje REPO - projekty, dorobek, kompetencje SAP - księgowość, finanse, controlling, hurtownia danych SAP - księgowość, finanse, controlling, hurtownia danych Inne systemy wydziałowe Inne systemy wydziałowe SAP – system zarządzania obiegiem dokumentów WAN, Wi-Fi Inne systemy (rekrutacja, akademiki, obsługa lab. badawczych i edukacyjnych) Bezpieczeństwo informacji Raportowanie do POL-on USOS – wydziałowy USOS – wydziałowy Inne usługi centralne (zakupy, projektowanie) Portal intranetowy SAP - kadry, płace: optymalizacja procesów SAP - kadry, płace: optymalizacja procesów Service- desk poczta USOS – moduł centralny 7 7

Dydaktyka : e-learning; laboratoria dydaktyczne w cloud; desk-top’y w cloud. Dydaktyka : e-learning; laboratoria dydaktyczne w cloud; desk-top’y w cloud. Nauka : przetwarzania wielkoskalowe; bardzo szybka łączność; partnerstwo z ICM; sieć d-c CERN; modelowanie problemowe. Nauka : przetwarzania wielkoskalowe; bardzo szybka łączność; partnerstwo z ICM; sieć d-c CERN; modelowanie problemowe. Centrum Informatyzacji PW (przyszłość) 8 8

W zakresie wspólnym dla wszystkich usług: zarządzanie tożsamością i dostępem; zarządzanie licencjami; wdrożenie usługi wsparcia oraz monitorowania projektów dla całej struktury PW; zarządzanie procesami oraz zarządzanie dokumentami, w tym repozytoria, digitalizacja dokumentów, rejestry, „wirtualne biurko”; praca domenowa, w tym spersonalizowane zasoby sieciowe; kontrola kosztów eksploatacyjnych, np. drukowania, poprzez system uprawnień w oparciu o zarządzanie tożsamością i dostępem; wsparcie dla użytkowników mobilnych. W zakresie wspólnym dla wszystkich usług: zarządzanie tożsamością i dostępem; zarządzanie licencjami; wdrożenie usługi wsparcia oraz monitorowania projektów dla całej struktury PW; zarządzanie procesami oraz zarządzanie dokumentami, w tym repozytoria, digitalizacja dokumentów, rejestry, „wirtualne biurko”; praca domenowa, w tym spersonalizowane zasoby sieciowe; kontrola kosztów eksploatacyjnych, np. drukowania, poprzez system uprawnień w oparciu o zarządzanie tożsamością i dostępem; wsparcie dla użytkowników mobilnych. Główne usługi 9 9

10 Główne usługi powinny być wdrażane, jako wynik analizy oraz optymalizacji procesów uczelnianych, które będą podlegać elektronizacji

11 Kluczowe czynniki informatyzacji analiza procesów, jako podstawa każdego projektu; budowa usług, a nie systemów; unikanie prymatu perspektywy techniczno – sprzętowej nad realizację funkcji, jakości i przyjaznych aplikacji; konsolidacja, standaryzacja i integracja systemów – zmiany strukturalne w oparciu o chmurę prywatną; wielokrotne wykorzystywanie dojrzałych komponentów infrastruktury teleinformatycznej; zdefiniowanie mierzalnych wskaźników sukcesu. analiza procesów, jako podstawa każdego projektu; budowa usług, a nie systemów; unikanie prymatu perspektywy techniczno – sprzętowej nad realizację funkcji, jakości i przyjaznych aplikacji; konsolidacja, standaryzacja i integracja systemów – zmiany strukturalne w oparciu o chmurę prywatną; wielokrotne wykorzystywanie dojrzałych komponentów infrastruktury teleinformatycznej; zdefiniowanie mierzalnych wskaźników sukcesu.

Warunki powodzenia – przewrotnie brak kompleksowego, wielowymiarowego i perspektywicznego podejścia; brak kompleksowej wizji nastawionej na użytkownika; brak logicznej sekwencyjności w opracowywaniu i realizacji projektów; brak etapowości w planowaniu oraz wdrażaniu projektów; niebezpieczeństwo kumulacji w czasie rozliczeń; niebezpieczeństwo braku kompatybilności; brak odpowiednio zaplanowanego w projektach czasu na testowanie; niewystarczająca współpraca z interesariuszami; brak dopasowania rozwiązań do realnych i zmiennych w czasie potrzeb użytkowników + zmiany w aktach prawnych; brak analiz kosztów utrzymania. brak kompleksowego, wielowymiarowego i perspektywicznego podejścia; brak kompleksowej wizji nastawionej na użytkownika; brak logicznej sekwencyjności w opracowywaniu i realizacji projektów; brak etapowości w planowaniu oraz wdrażaniu projektów; niebezpieczeństwo kumulacji w czasie rozliczeń; niebezpieczeństwo braku kompatybilności; brak odpowiednio zaplanowanego w projektach czasu na testowanie; niewystarczająca współpraca z interesariuszami; brak dopasowania rozwiązań do realnych i zmiennych w czasie potrzeb użytkowników + zmiany w aktach prawnych; brak analiz kosztów utrzymania. 12

Warunki powodzenia KLUCZOWE DLA OSIĄGNIĘCIA SUKCESU W UZYSKANIU CELÓW STRATEGII JEST WSPARCIE NAJWYŻSZYCH WŁADZ UCZELNI I WSPÓŁPRACA WYDZIAŁÓW PRZY JEJ WDRAŻANIU 13

dziękujemy pw.edu.pl dziękujemy pw.edu.pl 14