Mapa i plan. Mapa i plan Skala skala liczbowa 1 : : : skala mianowana 1 : : : skala mianowana 1 cm.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
W i e l o K ą t Y OPRACOWAŁA: Elżbieta Jasiak.
Advertisements

Pola wielokątów Wykonawca : Weronika Jakubowska.
W królestwie czworokątów
Prostokąt Prostokąt to czworokąt, który ma wszystkie kąty proste. Jego pole liczy się mnożąc długości boków.
POLA FIGUR PŁASKICH.
SKALA 2 :1 1 : 1 1 : 2 OBRAZ DWUKROTNIE POWIĘKSZONY 8 cm 6 cm
SKALA 2 :1 1 : 1 1 : 2 OBRAZ DWUKROTNIE POWIĘKSZONY 8 cm 6 cm
Rozpoznajemy wielokąty.
Rozpoznawanie wielokątów.
Matematyka w przyrodzie.
Skala to stosunek odległości na mapie do odległości w terenie
Opracował: Jakub K. kl. 4 b Czworokąty.
Czworokąty Wykonał: Tomek J. kl. 6a.
Obraz Ziemi na mapie Zwykle nie sprawia nam trudności poruszanie się po najbliższej okolicy, gdzie znamy każdy kamień. Problem pojawia się, gdy znajdziemy.
Pola Figur Płaskich.
Niezbędne przyrządy kreślarskie Ołówek H3 Ołówek B3 Ekierka Kątomierz
W krainie geometrii.
Figury płaskie.
Temat: Okrąg wpisany i opisany na wielokącie foremnym.
Powiększanie i zmniejszanie figur
Dzisiaj powtarzamy umiejętności związane z tematem-
Prostokąt i kwadrat.
Autor: Marek Pacyna Klasa VI „c”
Graniastosłupy.
Temat: Opis prostopadłościanu i sześcianu.
OKRĄG OPISANY NA CZWOROKĄCIE; OKRĄG WPISANY W CZWOROKĄT
Niektóre budowle świata w pomniejszeniu.
POLA FIGUR PŁASKICH.
Temat: Równoległoboki i romby oraz ich własności.
Jednostki długości i ich zamiana
KLASA: V TEMAT: Pole trapezu.
Wielokąty Wybierz czworokąt.
Wielokąty foremne ©M.
Własności wielokątów.
Prezentacja dla klasy V szkoły podstawowej
Opracowała: Julia Głuszek kl. VI b
Skala i plan.
ŚWIAT Z BRYŁ KATARZYNA MICHALINA
Prezentacja dla klasy V szkoły podstawowej
Przypomnienie wiadomości o figurach geometrycznych.
„Plan i Skala w życiu codziennym”
WŁASNOŚCI FIGUR GEOMETRYCZNYCH
Prezentacja dla klasy V szkoły podstawowej
GEOMETRIA.
Matematyka 4 Prostokąt i kwadrat
„Opole matematycznie”
Prezentacja dla klasy V szkoły podstawowej
Prezentacja dla klasy V szkoły podstawowej
Kwadrat -Wszystkie boki są jednakowej długości,
Prezentacja dla klasy III gimnazjum Przedmiot: matematyka Dział: Funkcja liniowa Temat: Pole czworokąta a funkcja liniowa.
Czworokąty Czworokąty 1.
Prezentacja dla klasy III gimnazjum
Prezentację opracowała mgr inż. Krystyna krawiec
Czworokąty 1. Czy znasz te czworokąty? 2. Uzupełnij schemat.
Omówienie i poprawa sprawdzianu
„Między duchem a materią pośredniczy matematyka. ”
JEDNOKŁADNOŚĆ DEFINICJA ĆWICZENIA WNIOSKI
Prostokąt to czworokąt, który ma wszystkie kąty proste. Przekątne w prostokącie przecinają się w połowie i są tej samej długości. a b.... b a.
Powtórzenie do klasówki trójkąty i czworokąty
Plan i skala- to jest proste!
Zamiana jednostek długości i pola
WSZYSTKO CO POWINIENEŚ O NICH WIEDZIEĆ…
Narysowana figura to sześciokąt.
Figury geometryczne płaskie
Okrąg wpisany w trójkąt.
SKALA 2 :1 1 : 1 1 : 2 OBRAZ DWUKROTNIE POWIĘKSZONY 8 cm 6 cm
Mapa i plan. Mapa i plan Skala skala liczbowa 1 : : : skala mianowana 1 : : : skala mianowana 1 cm.
Opracowała: Justyna Tarnowska
Rozpoznajemy wielokąty.
Pola figur płaskich.
Zapis prezentacji:

Mapa i plan

Skala skala liczbowa 1 : 100 1 : 4000 1 : 5 000 000 skala mianowana 1 : 100 1 : 4000 1 : 5 000 000 skala mianowana 1 cm – 100 cm 1 cm – 40 m 1 cm – 50 km skala liniowa 40 80 120 160 200 m

Co ułatwia czytanie planu i mapy? 1. Tytuł 2. Skala 3. Legenda, czyli objaśnienia znaków topograficznych

Zadanie 1 Korzystając z planu Parku 3 Maja, uzupełnij zdanie nazwami stron świata. Park 3 Maja znajduje się na _______________ od ulicy Kopcińskiego wschód i na _____________ od ulicy Małachowskiego. południe

Zadanie 2 Park 3 Maja ma w przybliżeniu kształt czworokąta. Zmierz długości dwóch krótszych boków tego czworokąta na planie i podaj w metrach ich długości w rzeczywistości. Długości boków na planie: ________ oraz __________ 3 cm 9 cm 5 mm Plan parku wykonano w skali 1 : 4000, czyli 1 cm na planie odpowiada 40 m w rzeczywistości. 1 cm – 40 m 3 cm – 3 ∙ 40 m, czyli 120 m 9 cm – 9 ∙ 40 m, czyli 360 m 1 mm – 40 m : 10, czyli 4 m 5 mm – 5 ∙ 4 m, czyli 20 m 9 cm 5 mm – 360 m + 20 m, czyli 380 m Wymiary rzeczywiste w metrach: 120 m oraz 380 m.

Zadanie 3 W parku odbywają się zawody w biegach przełajowych. Trasa biegu (na planie zaznaczona czerwoną linią) przebiega alejką wokół parku. Zmierz na planie trasę biegu – w tym celu ułóż nitkę wzdłuż alejki. Wynik podaj w pełnych centymetrach. Oblicz dystans, który mają do pokonania zawodnicy startujący w biegu. Wynik podaj w metrach oraz w kilometrach i metrach.

Zadanie 3 W parku odbywają się zawody w biegach przełajowych. Trasa biegu (na planie zaznaczona czerwoną linią) przebiega alejką wokół parku. Zmierz na planie trasę biegu – w tym celu ułóż nitkę wzdłuż alejki. Wynik podaj w pełnych centymetrach. Oblicz dystans, który mają do pokonania zawodnicy startujący w biegu. Wynik podaj w metrach oraz w kilometrach i metrach. Długość trasy biegu na planie: _____ cm 53 Plan parku wykonano w skali 1 : 4000, czyli 1 cm na planie odpowiada 40 m w rzeczywistości. Dystans do pokonania w rzeczywistości: 2120 w metrach: ______ m w kilometrach i metrach: ______ km ______ m 2 120

Zadanie 4 Ania wykonała plan placu zabaw znajdującego się w Parku 3 Maja. skala 1 : 2000 1 cm – 20 m Na planie zaznaczono czerwoną linią ścieżkę prowadzącą od placu zabaw do fontanny. Oblicz długość tej ścieżki. Długość ścieżki na planie: _____ cm _____ mm 2 6 Plan placu zabaw wykonano w skali 1 : 2000, czyli 1 cm na planie odpowiada 20 m w rzeczywistości. Długość ścieżki w rzeczywistości: ____ m 52

Zadanie 5 Na podstawie planu placu zabaw oblicz rzeczywistą średnicę fontanny. skala 1 : 2000 1 cm – 20 m Średnica fontanny na planie: ____ mm. 6 Plan placu zabaw wykonano w skali 1 : 2000, czyli 1 cm na planie odpowiada 20 m w rzeczywistości. Średnica fontanny w rzeczywistości: ____ m. 12

Zadanie 6 Tomek wykonał plan kortów tenisowych znajdujących się w parku. skala 1 : 1000 1 cm – 10 m Korzystając ze skali mianowanej uzupełnij zdanie. 1 centymetrowi na planie odpowiada ______ metrów w rzeczywistości. 10

Zadanie 7 Korty tenisowe w Parku 3 Maja mają kształt pewnego wielokąta. a) Podpisz wszystkie wierzchołki tego wielokąta. C b) Jaki to wielokąt? D c) Ile kątów prostych ma ten wielokąt? E F B A Korty tenisowe w Parku 3 Maja mają kształt ___________. sześciokąta Ten sześciokąt ma ___ kątów prostych. 5

Zadanie 8 Zaznacz na rysunku wielokąta: a) jedną parę boków równoległych – kolorem niebieskim, b) jedną parę boków prostopadłych – kolorem zielonym.

Zadanie 9 Zmierz boki wielokąta i oblicz ich rzeczywistą długość. Oblicz, ile metrów siatki potrzeba do ogrodzenia kortów tenisowych. skala 1 : 1000 1 cm – 10 m

Plan kortów wykonano w skali 1 : 1000, czyli 1 cm na planie odpowiada 10 m w rzeczywistości. Wymiary na planie: Wymiary rzeczywiste: 3 cm 30 m 3 cm 5 mm 35 m 2 cm 5 mm 7 cm 25 m 70 m 3 cm 5 mm 35 m 5 cm 5 mm 55 m skala 1 : 1000 1 cm – 10 m 30 + 35 + 25 + 35 + 55 + 70 = 250 (m) Do ogrodzenia kortów tenisowych potrzeba _____ metrów siatki. 250

Zadanie 10 Tomek narysował pewną figurę. Twierdzi, że taki kształt ma stadion w parku. Ile osi symetrii ma ta figura? Narysuj jej wszystkie osie symetrii. Ta figura ma _____ osie symetrii. 2