Społeczne Agencje Najmu odpowiedzią na problem dostępności mieszkań w Polsce Małgorzata Salamon – Habitat for Humanity Poland.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Związek Banków Polskich
Advertisements

FUNDUSZE UNIJNE JAKO ŹRÓDŁO FINANSOWANIA REWITALIZACJI OBSZARÓW MIEJSKICH Malwina Wrotniak MKN Bankier.
Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego Projekt założeń projektu ustawy o zmianie ustawy o ochronie.
Zmiany w ustawie z dnia 26 października 1995 r. o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego. OLSZTYN czerwiec 2012r Doskonalenie.
Zmiany w ustawie z dnia 8 grudnia 2006 r. o finansowym wsparciu tworzenia lokali socjalnych, mieszkań chronionych, noclegowni i domów dla bezdomnych (Dz.
1 Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych długofalowy plan przeciwdziałania dezintegracji społecznej Opracowanie: MOPS Gdańsk Gdańsk 2004.
EFEKTYWNOŚĆ AKTYWNYCH FORM POMOCY
Warszawa, 25 czerwiec 2009r.. w 2007r. Związek Miast Polskich wraz ze Związkiem Powiatów Polskich oraz Związkiem Gmin Wiejskich RP przystąpił do realizacji.
1 Raport z zakresu komunalnej gospodarki mieszkaniowej w miastach uczestniczących w Systemie Analiz Samorządowych, w oparciu o dane za rok 2008 Brzeg,
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Nowy Tomyśl, czerwiec 2011r. 1. oczekiwanym wynikiem pracy Grupy Wymiany Doświadczeń, jest opracowanie przez uczestniczące samorządy własnych Planów.
Grupa Wymiany Doświadczeń z zarządzania gminną gospodarka mieszkaniową moderator: Ewa Bartosik Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem.
Rola Towarzystw Budownictwa Społecznego w zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych gospodarstw domowych III Konferencja Mieszkanie dla Studenta i Absolwenta.
Miejsce rynku nieruchomości w gospodarce
Ekonomia społeczna. Szanse i ograniczenia dr Marek Rymsza Instytut Stosowanych Nauk Społecznych Uniwersytet Warszawski Toruń 26 listopada 2008 roku.
Plany doskonalenia GWD w zakresie mieszkalnictwa Nowy Tomyśl, czerwiec 2011 r. Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach.
Aktywność zawodowa i przedsiębiorczość osób z niepełnosprawnościami
1. Założenia do przygotowania Strategii Inwestycyjnej Wydział Rozwoju Gospodarczego Wrocław, 2 czerwca 2009.
Uniwersytet ekonomiczny Katedra badań strategicznych i regionalnych
EFEKTY REALIZACJI PROJEKTU
PERSPEKTYWY ROZWOJU BUDOWNICTWA MIESZKANIOWEGO W POLSCE Ministerstwo Budownictwa 2007 r.
Mieszkania socjalne – uwarunkowania prawne
Grupy wymiany doświadczeń -gospodarka mieszkaniowa -pomoc społeczna
Założenia rządowego programu wsparcia społecznego budownictwa czynszowego Warszawa, 8 sierpnia 2014 r.
Wspieramy właścicieli nieruchomości na wynajem VI Ogólnopolski Kongres Mieszkaniczników, Łódź, listopada 2014 r.
Rynek nieruchomości w Norwegii
Anna Gałązka, Monika Chaba, Jarosław Hawrysz,
Projekty ogólnomiejskie: realizowane i planowane do realizacji Katowice,
Jacek Furga Przewodniczący Komitetu ds. Finansowania Nieruchomości Związku Banków Polskich Kasy oszczędnościowo-budowlane Dlaczego wciąż nie mogą powstać.
204/204/ /32/56 118/126/ /32/51 227/30/54 Zmiany w programie finansowego wsparcia ze środków Funduszu Dopłat Paweł Karpiński Departament Usług.
Rewitalizacja z Funduszu Dopłat – możliwości programu wspierającego budownictwo socjalne i komunalne Mirosław Kłobukowski Prezes Miejskiego Towarzystwa.
Program Wiedza Edukacja Rozwój Wysokiej jakości usługi administracyjne
204/204/ /32/56 118/126/ /32/51 227/30/54 Komercyjna oferta finansowania społecznego budownictwa czynszowego Departament Budownictwa Społecznego.
MTBS Międzygminne Towarzystwo Budownictwa Społecznego Sp. z o. o. z siedzibą w Tarnowskich Górach Kapitał zakładowy: zł.
Tarnowskie Towarzystwo Budownictwa Społecznego Sp. z o. o. - narzędzie polityki mieszkaniowej Miasta Tarnowa Katowice, 14 stycznia 2016 r. Wojciech Daniel.
O NAS Stowarzyszenie Wsparcie Społeczne "Ja-Ty-My" jest organizacją pozarządową działającą od 2002 r. Powstało w wyniku doświadczeń ze współpracy z Community.
ZASADY NAJMU I UDOSTĘPNIANIA MIEJSKICH ZASOBÓW LOKALOWYCH.
MIESZKANIA WSPOMAGANE W STARGARDZIE. Stargard jest trzecim co do wielkości miastem województwa zachodniopomorskiego. Zajmuje powierzchnię ha i liczy.
Znaczenie centrów handlowych dla rozwoju rynków lokalnych dr Jan Mikołajczyk Katedra Handlu i Marketingu Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu.
Ośrodki innowacji i przedsiębiorczości w Polsce - potencjał i rezultaty działania Opracowanie: Marzena Mażewska.
Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020: Nowy Wymiar Aktywnej Integracji Poznań, styczeń 2014.
Projekt budżetu 2003 Prezydent Miasta TYCHY. Projekt budżetu 2003 ogółem Projekt budżetu ogółem Pożyczki, kredyty, obligacje Projekt.
Samorządowa Jednostka Organizacyjna Województwa Dolnośląskiego INSTYTUT ROZWOJU TERYTORIALNEGO Mieszkalnictwo na Dolnym Śląsku – aspekt dostępności Karolina.
Wykonanie Budżetu Miasta Gdańska za rok Wykonanie Budżetu za 2004 r. - dochody, wydatki i nadwyżka.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki w Województwie Kujawsko- Pomorskim Działania realizowane przez Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Toruniu Dorota.
BUDŻET MIASTA GDAŃSKA WYKONANIE 2013 ROKU. Budżet – wykonanie 2013 r. DOCHODY WYDATKI NADWYŻKA
PROGRAM ROZWOJU GMINY CZŁUCHÓW NA LATA
Budownictwo energooszczędne - Dyrektywy unijne a ich realizacja projekt ZEBRA 2020 Andrzej Rajkiewicz– Narodowa Agencja Poszanowania Energii.
Projekt „Społeczna Agencja Najmu jako instrument polityki mieszkaniowej w Polsce” jest dofinansowany ze środków Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w ramach.
MIESZKANIA WSPOMAGANE PROGRAM „POTRZEBNY DOM”
Mieszkalnictwo wspomagane: od dobrych praktyk do spójnego systemu
Działania Powiatu Lęborskiego w zakresie pozyskiwania
Ul. Wszystkich Świętych 1
Wyzwania rozwojowe Gdańsk 2030+
Dolnosląski Wojewódzki Urząd Pracy - luty, 2017 r.
OPTYMALIZACJA GOSPODAROWANIA KOMUNALNYM ZASOBEM LOKALOWYM
Najem społeczny – jak współpracować z prywatnymi najemcami?
BEZPIECZNA ORAZ SPRAWNA REALIZACJA INWESTYCJI BUDOWLANYCH
Umowa na 30 lat – kredyt czy najem?
Umowa najmu dobrze dobrana: rodzaje, terminy, zakres
Kupić czy wynająć? Hanna Milewska-Wilk.
PAWEŁ JASKULSKI towarzystwo pomocy im. Sw. Brata alberta
Mieszkanie + Białystok, 27 września 2017 r..
POMOC MIESZKANIOWA DLA MIESZKAŃCÓW KRAKOWA
Droga do zmian Projekt finansowany z RPO WP na lata 2014 – 2020
Komplementarność EFS z PO PŻ
Wstępne założenia dotyczące wnoszenia i oceny wkładu własnego w projektach współfinansowanych ze środków EFS w latach Kielce, 9 października.
Budżet obywatelski Gmina Janów Lubelski.
- Krajowe Repozytorium Obiektów Nauki i Kultury
Mieszkanie + w Wielkopolsce
Zapis prezentacji:

Społeczne Agencje Najmu odpowiedzią na problem dostępności mieszkań w Polsce Małgorzata Salamon – Habitat for Humanity Poland

Zasoby i warunki mieszkaniowe w Polsce Jeden z najniższych w Europie wskaźników nasycenia mieszkaniowego: 389 mieszkań na 1000 mieszkańców Struktura własności: 75% (osoby fizyczne); 16,2 % (spółdzielnie mieszkaniowe); 6,7% (gminy) i reszta (TBS, Skarb Państwa, zakładowe) Niski standard mieszkań: wartość luki remontowej ok. 70% Niski udział budownictwa komunalnego i społecznego systematyczny wzrost, od 1993 r., budownictwa na sprzedaż lub wynajem, realizowanego przez deweloperów.

Potrzeby mieszkaniowe Deficyt mieszkaniowy (różnica ilości mieszkań i gospodarstw domowych) oceniany na 1,5-1,0 miliona MIR 2014 : 600 tyś. Instytut Rozwoju Miast (2009): tyś. TBS, 70 tyś. Komunalnych i tyś. Socjalnych

Co to jest Społeczna Agencja Najmu (ang. Social Rental Agency) Pośrednictwo pomiędzy najmem na rynku prywatnym a osobami o niskich dochodach i niezaspokojonej potrzebie mieszkaniowej Prowadzone przez organizacje non-profit lub samorządy Źródło w programach przeciwdziałania bezdomności Najem od osób prywatnych i podnajem beneficjentom SAN Gwarancja czynszu dla najemcy Gwarancja bezpiecznego najmu w godnych warunkach dla podnajmującego Oferuje dostępny czynsz dla podnajmujących Wsparcie dla podnajmujących dostosowane do potrzeb Próba ‚ucywilizowania’ rynku najmu

Współpraca pomiędzy SAN i najemcami Najemca Oczekiwania:  Regularny czynsz  Mieszkanie utrzymane w czystości  Wsparcie administracyjne  Wsparcie prawne Akceptuje:  Czynsz poniżej czynszu rynkowego  Utrzymanie nieruchomości w dobrym standardzie  Długi kontrakt  Brak wpływu na profil podnajmujących SAN Oferuje:  Gwarancja czynszu  Wsparcie administracyjne  Usługi remontowe  Utrzymanie mieszkania w standardzie Oczekiwania:  Dostępny czynsz  Nieruchomość w standardzie  Bezpieczeństwo najmu  Otwartość na różny profil kandydatów- podnajmujących

Współpraca pomiędzy SAN i podnajmującymi Podnajmujący Oczekiwania:  Mieszkanie w standardzie  Dostępny czynsz  Bezpieczeństwo najmu  Wsparcie Akceptuje:  Partycypacja w mediacjach  Regularna opłacanie czynszu  Dbałość o mieszkanie/dobre zachowanie  Otwarta komunikacja SAN Oferuje:  Mieszkanie w standardzie  Dostępny czynsz  Bezpieczny najem  Mediacje socjalne w zakresie stosunków lokatorkich Oferuje:  Mediacje w przypadku zalegania z czynszem  Wsparcie w obszarze usług reintegracji społecznej

Cele SAN: Zwiększenie ilości dostępnych mieszkań na wynajem Podniesienie standardów mieszkaniowych na rynku mieszkań na wynajem dla najuboższych Wprowadzenie i upowszechnienie koncepcji ‚czynszu społecznego’ w zasobach prywatnych Uniknięcie gettyizacji mieszkań dla najuboższych

Struktura społeczna beneficjentów SAN w Belgii 33% wynajmujących – bezdomni w momencie zasiedlania 17% osób w zasobach bezrobotna 34% osób o nieregularnych dochodach 10 % osób z niepełnosprawnością 3,2 % emeryci

SAN w Polsce: potencjał Duży popyt na mieszkania o obniżonym czynszu- konieczność wprowadzenia kryterium dostępności (np. osoby bezdomne i osoby o niestabilnych dochodach) Brak barier w pozyskaniu właścicieli mieszkań zainteresowanych SAN- em Możliwość pozyskania mieszkań z innych niż rynek prywatny źródeł: np. lokale wobec których toczą się postępowania, SAN instrumentem reintegracji dla osób oczekujących na mieszkania socjalne/komunalne (szczególnie w przypadku osób z nakazem eksmisji )

SAN w Polsce: wyzwania Niewielki zasób mieszkań na rynku prywatnym (ok. 5%) – możliwość włączenia mieszkań niezamieszkanych z zasobów gminnych i prywatnych (ok. 1 milion pustostanów w Polsce) Środki na obsługę SAN – przekierowanie środków istniejących, wyasygnowanie nowych z budżetu Słabość instytucjonalna organizacji pozarządowych w Polsce w prowadzeniu SAN Potrzeba zmian legislacyjnych

Projekty na bazie SAN w Polsce: Kamiliańska Misja Pomocy Społecznej, Warszawa: 25 mieszkań treningowych dla osób wychodzących z bezdomności; koszt projektu ok PLN/miesiąc Stowarzyszenie Pogotowie Społeczne, Poznań: program od 2007 r. najem dwóch mieszkań i domu dla kilkunastu osób TPBA Koło Gdańskie HFH Poland: 7 mieszkań wspomaganych dla młodzieży opuszczającej pieczę zastępczą (w przygotowaniu)

Dziękuję Projekt SAN finansowany ze środków Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w ramach programu ‚Innowacje Społeczne’.