Projekt Edycja wideo Wideo w Internecie
Edycja wideo Czas; linia czasu –Adobe Premiere
Edycja wideo
Construction window Opcje –format wyświetlania ścieżki –wielkość ikony –numeracja ramek
Construction window
Ustawianie ciągu sekwencji
Snap-to-Edges
Track
Multitrack
Preview (podgląd) Nieskompilowany
Preview (podgląd) Skompilowany
Kontroler
Ustawienia podglądu
Informacje i komendy
Sprzęt do akwizycji wideo Komputer z odpowiednią konfiguracją Karty audio i wideo Miejsce na dysku
Platformy komputerowe Stacja Silicon Graphic (procesor RISC – Reduced Instruction Code Set) Video Toaster, oparty na Commodore Amiga Apple Manintosh (Power Macintosh – RISC) Microsoft Windows PC CPU Systemy wieloprocesorowe (RISC, Intel)
Przesyłanie danych w komputerze IDE (Integrated Drive Electronics) – hard drive ISA (Industry Standard Architecture) – zastępowane przez PCI SCSI (Small Computer System Interface) – HD-peryferia EISA – wolniejsze niż PCI Firewire (IEEE 1394) – bardzo szybki transfer danych; podłączenia sprzętu wideo do komputera
Karty Wideo Wideo i audio Audio Analogowe Cyfrowe Pamięć i HD: Filmy zajmują dużo miejsca
Wejście/wyjście Kable - jak najkrótsze, wysokiej jakości Połączenia –Liniowe: +4dB –Mikrofonowe: -10dB Pilot i kontrola zdalna Kody czasowe Monitory i miksery
Multimedia w Internecie Transmisja danych: –Obwód –Kanał –Linia –Link –Kabel Nośniki: –Przewodnikowe –Falowe –Optyczne
Multimedia w Internecie Tryby nadawania: –Unicast –Broadcast –Multicast –Anycast Wide Area Networks (WANs) –Obwody przełączane Sieć telefoniczna Linie dzierżawione ISDN –Pakiety przełączane –Inne –Internet
Wideo w Internecie Początkowo filmy w Internecie pojawiały się w formacie AVI i Quicktime (krókie filmy) oraz MPEG jakość CD-ROM, ale konieczne było ściągnięcie całego pliku przed rozpoczęciem oglądania Zajmowało to minuty lub nawet godziny przez wolny modem Rozwiązaniem tego problemu jest streaming video i audio
Wideo w Internecie Z odpowiednim plug-inem lub odtwarzaczem (playerem) audio i/lub video streaming, odtwarzanie rozpoczyna się niemal natychmiast po wybraniu pliku Jakość audio i video szybko się poprawia – w przeciągu niespełna 2 lat od jakości słabszej od telefonicznej do radiowej FM, w zależności od szybkości modemu
Wideo w Internecie Video i audio przesyłane przez Internet może być albo przetwarzane albo streamowane w czasie rzeczywistym. Przesyłanie w czasie rzeczywistym może być tej samej jakości, ale wymaga znacznie droższego sprzętu Główni dostawcy technologii audio i video: RealAudio i RealVideo - RealNetworks, Netshow, VDOlive - VDO, Vivo, Xing - Xing Technologies, Vxtreme i Vosaic. RealNetworks zdominował rynek zarówno technologicznie, jak i pod względem liczby stron i użytkowników (88–94% URL użytkowników Internetstreaming korzysta z RealAudio i RealVideo)
RealVideo RealVideo 1.0 dostarcza video wraz z RealAudio Optymalizowane do przepływności 45-Kbps, co daje wysokiej jakości video przy połączeniu 56-Kbps zwykłą linią telefoniczną W połączeniu z RealVideo 1.0, Progressive Networks wprowadził 4 nowe kodeki audio niskiej przepływności binarnej w celu poszerzenia dostępnego pasma częstotliwości w wideo
RealVideo Dla intranetu i przy szybkich połączeniach, RealVideo daje wysokiej jakości video przy niższej przepływności niż non-streaming, np. skomprymowane pliki Quicktime lub AVI Progressive Networks rozwinął protokół UDP dla serwerów RealAudio –możliwość 500–1000 strumieni 28-Kbps na pojedynczym CPU Pentium, tj więcej niż inne systemy –możliwość nadawania transmisji na żywo
RealVideo Interaktywność Wideo na życzenie Format popierany przez Adobe Premiere
Kodeki RealVideo 1.0 zawiera kodeki audio (kompresja+dekompresja) z RealAudio 3.0, plus 2 nowe kodeki głosu i 2 szerokopasmowe kodeki muzyki o niskiej przepływności. Kodeki RealVideo Kbps i wyżej reprezentują 2 różne technologie w kompresji video. –Kodek standardowy (niskiej przepływności) – filmy wysokiej jakości w Internecie –RealVideo Fractal (ClearVideo) – przy szerszym pasmie częstotliwości lub wymaganym większym kontraście
Kodeki Kodeki standardowe dobrze sprawdzają się w Internecie –FEC (Forward Error Correction) –Inteligentne odzyskiwanie utraconych pakietów; film będzie wyświetlany z oryginalną prędkością niezależnie od strat. RealVideo Fractal czeka na następną próbkę kluczową przy stracie danych; kodek dostosowany również do Internetu –Wysyła cyfrowy obraz wideo jakości tv, który może być dekodowany w czasie rzeczywistym przez standardowy Pentium PCs
Kodeki Oba kodeki nadają się do przygotowania audycji tv przy użyciu hardware’u - karta Clearly Live 28.8-kbps – np. przesyłanie programów informacyjnych 56-Kbps – szybka akcja, szybkie zmiany ramek
Odtwarzanie (RealPlayer ) Możliwość przełączania na Buffered Play gdy klip przekracza dostępne pasmo –Pozwala to na użycie połączenia 28.8-Kbps Standardowe funkcje: kontrola połączenia, odtwarzania (play, pause, seek, fast forward, rewind), głośności etc. Rozpoznawanie funkcji interaktywnych Do połączeń na niskiej przepływności wystarcza nawet high-end PC 486
RealVideo Serwer Standardowy Pentium – ponad 500 streams Komputer wyższej klasy – do 1000 Komputer wieloprocesorowy – kilka tysięcy Intranet – tysiące użytkowników mogą jednocześnie używać 1 stream Nadawanie programów RealAudio – możliwość nadawania na maszynie 2-procesorowej kilkuset streams
Literatura Jones H. F., Desktop Digital Video Production, Prentice Hall, Upper Saddle River, NJ, USA, 1999 Sharda N. K., Multimedia Information Networking, Prentice Hall, Upper Saddle River, NJ, USA, 1999