„SLTP” Sieci Lokalne i Techniki Bezprzewodowe Przykład biznesu: – ‘start-up’ CEL Polska i IP-TriplePlay
2 Elementy składowe Pomysł: Zrozumiały dla klientów i partnerów Wykonalny, choćby w niewielkiej skali Człowiek - mający jakieś doświadczenie : biznesowe, lub techniczne, lub marketingowe Miejsce: na ‘pilota’ (czasem trzeba coś pokazać) Czas - właściwy (okazje mają zwyczaj przemijać)
3 CEL Polska – operator telekom Pomysł: „budujemy sieci radiolinii i wynajmujemy kanały” prosty i zrozumiały – choć dopiero praktyka pokazała jak trudny wykonalny - jeśli potrafimy zbudować demo i wynająć kanał Człowiek + doświadczenie: techniczne i ‘miejscowe’: JK (logistyka ‘miejscowa’ i zarządzanie) biznesowe i ‘m/narodowe’: TP (kopia pomysłu i finansowanie) Miejsce: Warszawa + pilot (no to były ‘schody’) Czas: właściwy – początki deregulacji rynku
4 jak to było Firma, odpowiedzialność, ryzyko, strategia wyjścia Spółka z o.o. – ogranicza odpowiedzialność do wkładu udziałowców Ryzyka – mnóstwo: licencja, klienci w zmowie, konkurencja, płynność, etc Strategia wyjścia: sprzedaż innemu operatorowi lub przez giełdę Początki: mar. ’97 – kwi. ‘98 Wynajęte dwa pokoje na ul. Emilii Plater, sekretarka, tłumacz, podróże, hotel Marriott JK + wniosek o licencję operatorską do Min. Łączności Kilkoro personelu, biuro w Intraco, starania o ‘demo’, „road show” Partner/udziałowiec z Sillicon Valley – producent sprzętu Licencja i demo – teraz klienci, czyli marketing i sprzedaż
5 przebieg kwi. ’98 – gru. ‘99 Okres do Budowa sieci w Warszawie: punkty na stacje, pozyskiwanie dachów, sama budowa infrastruktury, pozwolenia, zezwolenia, bariery admin. Partnerzy do biznesu: brak podziału ról – wszyscy chcieli robić wszystko Niejasność i zmienność regulacji: MŁ, PAR, URT, ciągłe zmiany – w tym ludzi Wyjście: Rozpoznanie rynku potencjalnych zainteresowanych Realistyczna wycena CEL Polska Giełda – nierealne w tamtej sytuacji Rezultat: sprzedaż firmy nowo - wchodzącemu operatorowi o ‘pochodzeniu’ zagranicznym za ok. 11 x wartość inwestycji
6 Pomysł na biznes – IP-TriplePlay Nowe osiedla mieszkaniowe – duuużo! Brak infrastruktury telekomunikacyjnej Telefonów – tylko komórki Kablówki – światłowód ‘za sto lat’ Internet – tylko z komórki A więc jest okazja – ale jak to ‘ugryźć’? od czego zacząć? i jak dalej?
7 Elementy składowe Pomysł: Zrozumiały dla klientów i partnerów Wykonalny, choćby w niewielkiej skali Człowiek - mający jakieś doświadczenie : biznesowe, lub techniczne, lub marketingowe Miejsce: na ‘pilota’ (czasem trzeba coś pokazać) Czas - właściwy (okazje mają zwyczaj przemijać)
8 IP-TriplePlay Pomysł: oferta: telefon VoIP, IP-TV Internet, usługi dodatkowe skąd brać programy TV, Internet, gdzie podłączyć VoIP wykonalność i skala: ‘znajome’ nowe osiedle Człowiek/Ludzie/Partnerzy/Dostawcy: ??? -,, coaching: JK – technika i biznes lub „inkubator” (20%-50%) Finansowanie: własne, anioły biznesu, ??? Czas: teraz (?) ‘Marketing’: Prezentacja – ‘teaser’ Wstępny PROJEKT Biznes-Plan, Plan Finansowy – spreadsheet (Excel) Projekcje finansowe na np. 5 lat
9
10 coś z finansów
11 Zawartość Planu Finansowego (PF) Key Assumptions Key Revenue Drivers R&BE Roll-out Financials Revenue Summary Cost of Sales S,G&A – koszty personelu, biura, transportu, etc., etc. CapEx – inwestycje Financial Statements Biznes-Plan (BP) najlepiej przygotować po angielsku (i tak się przyda!) Oprócz PF, BP musi zawierać część opisową, gdzie omawia się biznes, otoczenie, sposoby realizacji, partnerów, dostawców, konkurencję, licencje, zezwolenia, etc. Rezultatem ma być przekonanie partnera, inwestora, anioła do wsparcia biznesu. Kawał ciężkiej roboty… ale czasem się udaje!!!