Gry i zabawy na językach obcych – wybrane aspekty i przykłady- gry leksykalne
Tajemnicze pismo Potrzebne: Działanie Zaszyfrowane teksty (można je zaszyfrować przy użyciu programu ZARB) Działanie Uczeń- rozszyfrowuje i prawidłowo zapisuje tekst lub szyfruje wiadomość dla kolegi
Znajdź przedmiot - rozumienie ze słuchu Potrzebne: pudełko z przedmiotami Działanie: Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy, w pudełku są przedmioty, których nazwy uczniowie znają Nauczyciel- podaje nazwę przedmiotu Uczeń- wyszukuje przedmiot, za prawidłowo wyszukany przedmiot drużyna dostaje punkt
Bingo – rozumienie ze słuchu Potrzebne: plansza z obrazkami, karteczki wielkości okienek Działanie: Nauczyciel-wyczytuje słowa z listy Uczeń- uczniowie zakrywają wyczytane obrazki
Bingo słowne – rozumienie ze słuchu Potrzebne: historyjka, plansza ze słowami występującymi w historyjce / keks wyrazowy/ Działanie: Nauczyciel- odczytuje dwukrotnie tekst Uczeń – skreśla w keksie wyrazy, które wystąpiły w historyjce
Odrzucanka – utrwalanie słownictwa według kategorii semantycznych Potrzebne: miękka piłka, lista z kategoriami semantycznymi Działanie: Dzielimy grupę na dwie drużyny Nauczyciel- rzuca piłkę i podaje kategorię semantyczną Uczeń - uczeń, który złapie piłkę podaje słowo z danej kategorii, jeśli nie wie, kłem ratunkowym może być odrzucenie piłki do kolegi z drużyny (wolno tylko raz)
Ziemia, woda, powietrze Potrzebne: miękka piłka Działanie: Podział grupy na dwie drużyny Nauczyciel- rzuca piłkę i podaje jedno z trzech słów Uczeń- musi podać natychmiast słowo związane z usłyszanym słowem
Mam cztery- utrwalenie słownictwa Potrzebne: x kompletów kart: 16 kart ze słowami: 4 kategorie po 4 przykłady (x-ilość drużyn) Działanie: Podzielenie uczniów na czteroosobowe drużyny, drużyna dostaje komplet kart. Uczniowie Jeden uczeń tasuje karty, rozdaje kolegom po 4 szt. Następnie oddaje jedną kartę koledze z lewej strony (i tak kolejno), aż ktoś zgromadzi pierwszy karty z jednej kategorii - wygrywa
Urządzamy się – utrwalanie słownictwa Potrzebne: plansze przedstawiające różne miejsca (las, dom, szkoła, sklep) , obrazki pasujące do miejsc (równa ilość obrazków do każdej z plansz) Działanie: Podzielenie uczniów na drużyny, każda drużyna dostaje planszę z miejscem, nauczyciel ma obrazki z przedmiotami nauczyciel- wymawia wybiera obrazek, wymawia nazwę, nie pokazując obrazka, drużyna, której pasuje dany przedmiot zgłasza się i odbiera obrazek Uczeń: drużyna, której pasuje dany przedmiot zgłasza się i odbiera obrazek Nieodebrane obrazki odkładamy na bok, wygrywa drużyna, która zgromadziła największą liczbę obrazków.
Drabina – ćwiczenie leksykalne Potrzebne: narysowane na tablicy dwie drabiny o równej liczbie szczebelków – nie mniej niż liczba uczniów w drużynie Działanie: Nauczyciel- zapisuje na najniższych szczeblach dwa różne słowa Uczeń- gracze z kolejnych drużyn podbiegają, zapisują na kolejnych szczebelkach słowa zaczynające się od litery kończącej poprzednie słowo
Bingo II - powtórzenie słów z danej kategorii semantycznej Potrzebne: kwadrat podzielony na 9 pól Działanie: Podzielenie uczniów na zespoły dwuosobowe Nauczyciel- po 5 minutach nauczyciel odczytuje z kartki słowa w danej kategorii, uczniowie skreślają wyczytane słowa ze swojej listy, jeśli któraś para ma 3 skreślenia w pionie lub poziomie woła: bingo Uczeń -pary wypełniają pola z podanej przez nauczyciela kategorii
Krzyżówka/ diagram literowy Potrzebne:
Obrazy statyczne Potrzebne: słowo rozpoczynające obraz Działanie: Uczeń- uczniowie dobudowują obraz o kolejne słowa, uczeń wychodzi na środek , mówi głośno i wyraźnie czym będzie i zajmuje pozycję w obrazie
Obrazy dźwiękowe Potrzebne: hasła na kartkach np. dworzec kolejowy, las, gospodarstwo wiejskie, ulica w dużym mieście, przerwa w szkole …. Działanie: Podzielenie uczniów na drużyny Uczeń - uczniowie losują hasło, trzy minuty przygotowują obraz dźwiękowy, przedstawiają go drużynie, z którą rywalizują, drużyna zgaduje