Modele zdominowanych łańcuchów dostaw – podejście abdukcyjne

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Rynek pieniężny, kursy walutowe i ceny w długim okresie
Advertisements

ELEMENTY WSPÓŁCZESNEJ TEORII PRODUKCJI I PODZIAŁU Neoklasyczna teoria produkcji i podziału Trzy główne sposoby interpretacji interpretacji kapitału/zysku.
W.9 ANALIZA KOSZTÓW PRODUKCJI
Oligopol – konkurencja i współpraca
Konkurencja doskonała i pełny monopol: skrajne przypadki struktury rynku Mikroekonomia Wykład 9.
Amadeo Rapid Market System Szybkiej Sprzedaży Amadeo Rapid Market System szybkiej sprzedaży.
Analizy marketingowe – analizy odbiorców.
Wpływ systemu rachunku kosztów na wynik finansowy
Specjalność Zarządzanie logistyczne Kierunek: L O G I S T Y K A.
Katedra Logistyki i Transportu
Marketing międzynarodowy Proces internacjonalizacji firmy
Edyta Drążyk Alicja Drabarek WGiSR
Podstawowa analiza rynku
Teoria handlu międzynarodowego Heckschera - Ohlina
Podstawowa analiza rynku
Raport o rynku franczyzowym w Polsce Edycja 2009.
P O P Y T , P O D A Ż.
gdzie: P-cena jednostkowa sprzedaży K-koszt całkowity produkcji
Rynki konkurencji niedoskonałej
WSPARCIE INNOWACJI W SEKTORZE ROLNO – SPOŻYWCZYM NA PRZYKŁADZIE
KATEDRA EKONOMII Obszary badawcze Przykładowe tematy prac dyplomowych
Konkurencja niedoskonała
Koszty produkcji w długim okresie Opracowano na podstawie M. Rekowski.
Partnerstwo Publiczno – Prywatne na przykładzie Wielkopolskiej Sieci Szerokopasmowej S.A. PPP w praktyce 7 października 2013.
Działania operatora systemu przesyłowego na rzecz konkurencyjnego rynku energii Warszawa, 22 czerwca 2006 roku.
Monopol pełny występuje wówczas, gdy spełnione są następujące warunki:
TECHNIK LOGISTYK "Jeśli jest coś, czego nie potrafimy zrobić wydajniej, taniej i lepiej niż konkurenci, nie ma sensu, żebyśmy to robili i powinniśmy zatrudnić.
Partnerstwo w logistycznym łańcuchu dostaw
Skąd się biorą ceny?!.
Katedra Zarządzania Strategicznego i Logistyki
Twój pomysł na biznes!.
Formuły cenowe.
Dominacja w łańcuchach dostaw Podejście abdukcyjne
Popyt i podaż jako regulatory rynku
KONKURENCJA NIEDOSKONAŁA: konkurencja monopolistyczna, oligopol
Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw
I - 1 „Zmieniamy Polski Przemysł” RYNEK DYSTRYBUCJI STALI Katowice, 21listopada 2005 r.
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Międzynarodowe Prawo Podatkowe Podmioty Powiązane.
Rynek pieniężny i walutowy: dostosowania w długim okresie
STRATEGIE LOGISTYCZNE
Marek Fertsch Zarządzanie produktem - wykład 1. Wykład 1. Definicja zarządzania produktem. Kategorie produktów.
ZASADY USTALANIA CEN.
Konferencja Jubileuszowa XX-lecia TEP KAPITALIZM FAKTY I ILUZJE
Sprawność systemu rynkowego
1 DŹWIGNIA OPERACYJNA. 2 Zjawisko dźwigni operacyjnej oznacza, że przedsiębiorstwo uzyskuje procentowo większy wzrost zysków (strat), przy mniejszym procentowym.
Sylwia Badowska Sopot 23/03/2011 Klaster jako narzędzie rozwoju branży w regionie.
Gwarancje przepływności transmisji danych w sieciach ruchomych - debata Warszawa, 16 maja 2011.
A.M. Zarzycka.  strategie cen wysokich  strategie cen neutralnych (przeciętnych, średnich)  strategie cen niskich A.M. Zarzycka.
STANOWISKO CP TELECOM (OPERATORA CARREFOUR MOVA) W DEBACIE UKE DOTYCZĄCEJ ASYMETRII MTR Warszawa 23 czerwca 2009.
STRATEGIA EUROCENY I JEJ ELEMENTY PLAN 1.Determinanty ceny na rynkach europejskich. 2.Dyferencjacja euroceny. 3. Standaryzacja euroceny.
Ogólne, uniwersalne zasady zarządzania: Zasada podziału
Presja cenowa w łańcuchach dostaw. Podejście abdukcyjne Marek Ciesielski UEP.
Uczący się łańcuch dostaw (od drzewa w lesie do kasy w sklepie)
Raport z audytu systemu logistycznego i łańcucha dostaw Firmy X Grudzień 2014 Firma X chce zwiększyć udział w rynku, a bazą konkurencji na której opiera.
Regionalna Strategii Innowacji nowe rozwiązania/metody/narzędzia dla branży żywności szansa na wspólny projekt?
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Zarządzanie produkcją – różne określenia
LOGISTYKA KRAJOWA I MIĘDZYNARODOWA
Wprowadzenie do dyskusji panelowej: Konkurencja i współpraca w łańcuchach dostaw żywności na rynku wewnętrznym UE i na rynkach krajów trzecich Forum.
Zarządzanie produkcją – różne określenia
Ustalenie polityki cenowej - przykład
MIKROEKONOMIA – program przedmiotu
LOGISTYKA Punkt rozdziału.
dr hab. Aleksandra Grzesiuk
Publiczne prawo konkurencji
Modele konkurencji rynkowej – konkurencja doskonała
Zapis prezentacji:

Modele zdominowanych łańcuchów dostaw – podejście abdukcyjne

Abdukcja jest czwartym obok dedukcji, indukcji i analogii rodzajem rozumowania. Jest to rozumowanie, za pomocą którego próbujemy nadawać sens zadziwiającym zjawiskom, osiągać zrozumienie zaskakujących wydarzeń, bądź tłumaczyć sobie budzące zaciekawienie informacje. Abdukcja jest rozumowaniem redukcyjnym, a więc zawodnym. Nadaje się dobrze do tworzenia i wyboru hipotez.

Obserwujemy zaskakujące zjawisko C. Gdyby A było prawdziwe, zachodzenie C byłoby oczywiste. Mamy zatem podstawy, by podejrzewać, że A jest prawdziwe. Na przykład: Obserwujemy wzrost dominacji w branżach o niskich barierach wejścia. Gdyby firmy same zbudowały bariery wejścia, wzrost poziomu dominacji byłby oczywisty. Firmy budują bariery wejścia.

W sieciach odzieżowych liderem jest producent lub dystrybutor W sieciach odzieżowych liderem jest producent lub dystrybutor. Jak pisze A. Jeszka, trzeba tu wyróżnić dwa modele łańcucha dostaw: w pierwszym liderem jest podmiot odpowiedzialny za projektowanie, szycie ubrań i sprzedaż pod różnymi markami, tworzący sieć z dostawcami. Zazwyczaj są to przedsiębiorstwa silnie zintegrowane, które łącza wspólna strategia kapitał i inne zasoby, w tym zaplecze produkcyjne i logistyczne.

Drugi model opiera się na firmie projektowo- handlowej, która jako organizator sieci zarządzający marką zagraniczną lub krajowa tworzy zazwyczaj sieć podmiotów w ramach umowy franczyzy lub sieć sklepów własnych. W branży działają koncerny zagraniczne, które przenoszą do kraju sprzedaż całej grupy i powołują spółki córki odpowiedzialne za dystrybucję na danym rynku, poprzez np. biuro handlowe. Sieci franczyzowe charakterystyczne dla sprzedaży odzieży są zazwyczaj luźno zintegrowane.

Dominacja w branży odzieżowej jest wyjątkowo silna, W branży odzieżowej rynek konsumencki zmusza producentów do jednoczesnego obniżania cen i zwiększania elastyczności dostaw.

Hipoteza 1: presja cenowa jest wynikiem sytuacji załamanej krzywej popytu. Hipoteza 2: dominacja przejawia się w dużym stopniu w zmuszaniu dostawców do obniżki cen i jednoczesnego zwiększania elastyczności dostaw (mimo, iż najczęściej niskie koszty i elastyczność wykluczają się). Hipotezy te zostaną zaprezentowane poniżej. Zostały one zbudowane w następujący sposób: z jednej strony poszukiwano interpretacji i sugestii dla wyjaśnienia zjawiska dominacji, z drugiej strony poszukiwano teorii, a właściwie jakichkolwiek elementów wiedzy opisowej i wyjaśniającej, które są uznawane za prawdziwe, a jednocześnie ułatwiają wyjaśnianie zjawiska dominacji.

Hipoteza nr 1 Hipoteza pierwsza wykorzystuje teorię załamanej krzywej popytu, a ściślej rzecz biorąc, model sytuacji określanej jako załamana krzywa popytu. Trzeba przy tym pamiętać, że teoria załamanej krzywej popytu wyjaśnia zachowania producentów przy wyobrażonej krzywej popytu, a nie przy rzeczywistej.

Załamana krzywa popytu MR MC Cena, utarg krańcowy, koszt krańcowy DD Q MR Ilość Źródło: http://zarzadzanie-mk.wykład.com/model-załamanej -krzywej-popytu-oligopolu (13.12.2014).

Hipoteza nr 2 Zgodnie z drugą hipotezą niskie ceny producentów w łańcuchach dostaw są wynikiem presji cenowej i nieuczciwych praktyk liderów. Natomiast elastyczność uzyskuje się dzięki chałupnictwu i zmuszaniu pracowników do narzuconego tempa pracy.

Model dla hipotezy nr 2 presja cenowa, nieuczciwe praktyki, chałupnictwo, zmienny czas pracy korzyści związane z łańcuchami dostaw Lean i Agile bariera w postaci limit price załamana krzywa popytu DOSTAWCY OLIGOPOL ODBIORCY Źródło: opracowanie własne