Marzenie o edukacyjnej wspólnocie Dr Stanisław Kowal Kierownik Studium Kształcenia Nauczycieli Uniwersytetu Pedagogicznego 28 listopada 2015.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Edukacja globalna w praktyce szkolnej
Advertisements

KOMPETENCJE KLUCZOWE W PROJEKCIE EDUKCYJNYM
BEZPIECZNA i PRZYJAZNA SZKOŁA
Samorząd uczniowski a podstawa programowa
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE „Moja kolorowa szkoła”
Jak wybrać zawód? Przygotowujemy się do podjęcia
czyli zostań kowalem swojego losu
Renata Gogulska Doświadczenia tutorskie z moimi uczniami
Efektywność kształcenia Jak ją poprawiać?. Kształcenie – to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy.
FUNDAMENTY PRACY W ZESPOLE
Czynniki wpływające na motywację wewnętrzną
Rola poradni w rozpoznawaniu potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci oraz udzielaniu wsparcia merytorycznego dyrektorom w zakresie.
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
Doradztwo edukacyjno-zawodowe
Spośród 80 szkół, które przystąpiły do realizacji projektu, znalazła się również nasza szkoła – Zespół Szkół nr 3 w Kędzierzynie-Koźlu.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Sprawowanie nadzoru pedagogicznego
Przedszkole Nr 48 z Oddziałami Integracyjnymi w Zabrzu Przedszkole i projekty e-Twinning.
Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach ul. M. Reja 67 B.
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
KODEKS SZKOŁY BEZ PRZEMOCY
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Informacja o programie Zostać przedsiębiorczym.
Szkoła Podstawowa nr 2 im. J. Korczaka w Kluczborku
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
NAUCZYCIELKA BADACZKA, jest pomysł na więcej pracy
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Kodeks „SZKOŁY BEZ PRZEMOCY”. Sporządziła: Krystyna Wesołowska
MOTYWACJA - OSIĄGANIE SUKCESU W PRACY
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
ROLA MOTYWACJI W ROZWOJU OSOBOWYM UCZNIA
w praktyce pedagogicznej
Nauczyciel wobec współczesności nieustannego kryzysu.
Poradnictwo edukacyjno – zawodowe w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej dla Młodzieży.
compulsory full-time education
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Szkoła Promująca Zdrowie
Idea oceniania kształtującego
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
Koncepcja i strategia Szkoły Promującej Zdrowie
,,Filozofia pozytywnego myślenia’’
Szkolny katalog motywowania uczniów do nauki. Naczelna zasada Stwórzmy możliwości osiągania drobnych sukcesów indywidualnych każdemu uczniowi.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK OŚWIATOWO-WYCHOWAWCZYCH I ARTYSTYCZNYCH.
Wrocławska Koncepcja Edukacyjna
Biblioteka ucząca się Roman Tomaszewski Mariusz Polarczyk
REKOMENDACJE WIELKOPOLSKIEGO KURATORA OŚWIATY DOTYCZĄCE PLANOWANIA NADZORU PEDAGOGICZNEGO NA NASTĘPNY ROK SZKOLNY: Podsumowanie nadzoru pedagogicznego.
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015 Ewaluacje problemowe w zakresie wskazanym przez Ministra Edukacji Narodowej dotyczyły następujących.
Samouczenie się (self-directed learning) w edukacji demokratycznej
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA -PORADNIE PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE- Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/ ewaluacji problemowych 1.06.
„Jeden gram praktyki jest lepszy niż tona teorii” Swami Shivananda Kompetencje dyrektora poradni niezbędne w procesie wspomagania rozwoju szkół – dobra.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
The Leader in Me.
Tutoring w szkole, czyli pomysł na małą wielką zmianę
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
Gimnazjum Nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Olecku PREZENTACJA Z DORADZTWA ZAWODOWEGO,, FILOZOFIA POZYTYWNEGO MYŚLENIA ’’
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA SZKOŁY PODSTAWOWE ( ) przeprowadzono 205 ewaluacji, w tym: 25 ewaluacji całościowych 180 ewaluacji problemowych Podsumowanie.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Co to jest SzPZ? Koncepcja SzPZ narodziła się w Europie w latach 80-tych, jako drugi po „zdrowych miastach” szeroki ruch promocji zdrowia.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
Stres w pracy nauczyciela
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
7 Nawyków – mapa wdrożenia
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Obserwacja wybranych uczniów
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Odpowiedzialność jako wyzwanie edukacyjne
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Zapis prezentacji:

Marzenie o edukacyjnej wspólnocie Dr Stanisław Kowal Kierownik Studium Kształcenia Nauczycieli Uniwersytetu Pedagogicznego 28 listopada 2015

WSPÓLNOTA oznacza świat, w jakim się, niestety, w tej chwili nie znajdujemy, w jakim jednak bardzo chcielibyśmy osiedlić się na stałe lub do jakiego chcielibyśmy powrócić. (Bauman)

WSPÓLNOTA to obecnie inna nazwa raju utraconego – do którego mamy jednak nadzieję powrócić, a więc gorączkowo szukamy dróg mogących doń nas doprowadzić. (Bauman)

Odległość marzenia od realiów życia wprawia naszą wyobraźnię w szybsze obroty i dodaje jeszcze powabu wyobrażonej wspólnocie. (Bauman)

WSPÓLNOTA to sieć powiązanych wzajemnie relacji międzyludzkich zabarwionych elementem emocjonalnym oraz zobowiązanie wobec podzielanych wartości, norm, znaczeń, historii i tożsamości. (Etzioni)

EDUKACJA to ogół działań, procesów i warunków, które mają sprzyjać rozwojowi człowieka, a rozwój jest określany poprzez lepsze rozumienie siebie i relacji ze światem, skuteczniejszą kontrolę własnych zachowań i większe sprawstwo wobec procesów zewnętrznych. (Kwieciński)

Pracownik czuje, że jest członkiem zespołu, który ma misję do wypełnienia, jego postawa oparta jest na współpracy.

Misja jest to deklaracja charakteryzująca tożsamość grupy lub organizacji. Kim jesteśmy? Co staramy się zrobić? Komu służymy? Od kogo lub od czego zależy nasz sukces?

Kompetencje, które pomagają utożsamić się z misją organizacji (wymiar osobisty): PROAKTYWNOŚĆ Inicjatywa: inicjowanie i napędzanie koniecznych zmian, przy zachowaniu osobistej odpowiedzialności

Kompetencje, które pomagają utożsamić się z misją organizacji (wymiar osobisty): PROAKTYWNOŚĆ Optymizm: umiejętność dostrzegania pozytywnych stron, wiara w swoje siły i zdolności oraz stawianie czoła trudnościom.

Kompetencje, które pomagają utożsamić się z misją organizacji (wymiar osobisty): PROAKTYWNOŚĆ Ambicja: umiejętność wyznaczania sobie i innym celów i śmiałego dążenia do nich.

Kompetencje, które pomagają utożsamić się z misją organizacji (wymiar osobisty): ZARZĄDZANIE SOBĄ Zarządzanie czasem: umiejętność szeregowania spraw według ważności.

Kompetencje, które pomagają utożsamić się z misją organizacji (wymiar osobisty): ZARZĄDZANIE SOBĄ Zarządzanie informacją: umiejętność rozpoznania i efektywnego przetworzenia informacji istotnych dla wykonania zadania.

Kompetencje, które pomagają utożsamić się z misją organizacji (wymiar osobisty): ZARZĄDZANIE SOBĄ Zarządzanie stresem: umiejętność zachowania spokoju w szczególnie napiętych sytuacjach.

Kompetencje, które pomagają utożsamić się z misją organizacji (wymiar osobisty): DOSKONALENIE OSOBISTE Samokrytycyzm: umiejętność przyjmowania informacji zwrotnych i uczenia się z nich.

Kompetencje, które pomagają utożsamić się z misją organizacji (wymiar osobisty): DOSKONALENIE OSOBISTE Samowiedza: umiejętność rozpoznawania swoich mocnych i słabych stron, oraz działania zgodnie z wiedza o nich.

Kompetencje, które pomagają utożsamić się z misją organizacji (wymiar osobisty): DOSKONALENIE OSOBISTE Uczenie się: umiejętność zmiany swojego zachowania i postaw w tym kierunku, by umocnić swoje silne strony i udoskonalić słabe.

Kompetencje, które pomagają utożsamić się z misją organizacji (wymiar osobisty): WŁADZA NAD SAMYM SOBĄ Podejmowanie decyzji: umiejętność zrozumienia przyczyn problemów oraz opracowanie planów działania.

Kompetencje, które pomagają utożsamić się z misją organizacji (wymiar osobisty): WŁADZA NAD SAMYM SOBĄ Samokontrola: umiejętność działania zgodnie z tym, co jak wiemy, powinniśmy zrobić.

Kompetencje, które pomagają utożsamić się z misją organizacji (wymiar osobisty): WŁADZA NAD SAMYM SOBĄ Równowaga emocjonalna: umiejętność okazywania uczuć i stanów stosownych w danej sytuacji.

Kompetencje, które pomagają utożsamić się z misją organizacji (wymiar osobisty): WŁADZA NAD SAMYM SOBĄ Integralność osobista: umiejętność zachowania się w każdej sytuacji w sposób właściwy i uczciwy.

Kompetencje w wymiarze osobistym, które pomagają, a może umożliwiają budowanie wspólnoty. …zatroszczyć się o wspólnotę poprzez troskę o siebie

Szkoła jako wspólnota nauczycieli? Szkoła jako wspólnota nauczycieli i uczniów? Szkoła jako wspólnota uczniów, rodziców i nauczycieli?

OSOBY MISJA CELE KOMPETENCJE OSOBY

Jeśli w świecie jednostek ma zaistnieć wspólnota, może to być (i musi) jedynie wspólnota utkana ze wspólnej i wzajemnej troski: wspólnota troski i odpowiedzialności… (Bauman)

Dziękuję za uwagę.