Szkoła Podstawowa nr 12 im. Kornela Makuszyńskiego w Piotrkowie Tryb.
ścieżka: Czytaj (ze zrozumieniem) – akcja czytelnicza Nauczyciele bibliotekarze Książka i możność czytania, to jeden z największych cudów ludzkiej cywilizacji Maria Dąbrowska Akcja czytelnicza - sprawozdanie
W naszej bibliotece szkolnej - Książkolandii działa Koło Przyjaciół Biblioteki oraz Koło Miłośników Poezji. Organizowane w bibliotece cykliczne zajęcia z uczniami stwarzają wszechstronny obszar do działań propagujących czytelnictwo i umiejętność w wyszukiwaniu niezbędnych informacji. Zajęcia kół bibliotecznych stanowią bardzo ważny element działalności biblioteki szkolnej. Uczestniczący w nich wychowankowie oprócz zainteresowań czytelniczych kreują różnorodne zdolności, m.in.: poszerzają swoją wiedzę o książce i bibliotece, rozwijają zdolności poetyckie, umiejętności sprawnego korzystania z komputera i informacji medialnej oraz samodzielnego dokonywania selekcji tych informacji. Pomagają w organizowaniu różnorodnych form pracy z książką, np.: wystawki nowości wydawniczych i czasopism, spotkania z pisarzem, głośne czytanie książek młodszym uczniom w ramach akcji Cała Polska czyta dzieciom, konkursy pięknego czytania Czytała babcia, czytała mama, czytam ja, zajęcia biblioteczne Niecodzienne spotkania z Patronem szkoły, Poranek z książką. Poznajemy bajki i baśnie z całego świata, konkursy literacko – plastyczne.
1. Zajęcia biblioteczne Baśń to elementarz, z którego dziecko uczy się czytać we własnym umyśle, elementarz napisany w języku obrazów. Jest to jedyny język, dzięki któremu możemy zrozumieć siebie i innych, zanim dojrzejemy intelektualnie Bruno Bettelheim Zajęcia biblioteczne Poranek z książką. Poznajemy baśnie i bajki z całego świata były przeznaczone dla uczniów klas IV naszej szkoły. Nauczyciele bibliotekarze oraz uczniowie głośno czytali fragmenty fascynujących bajek. Dzięki tym niesamowitym opowieściom czytelnicy poznali obyczaje egzotycznych kultur, tajemnicze zakątki Chin, Wyspy Wielkanocnej, Norwegii, Rosji, Niemiec, krajów nadbałtyckich.
2. Wyszukujemy i gromadzimy stare ksi ĄŻ ki i czasopisma Pasją nauczycieli bibliotekarzy jest gromadzenie starych książek i czasopism wyszukiwanych między innymi na targach staroci, wyprzedażach, antykwariatach. Zarazili swą pasją społeczność szkolną, która rozpoczęła intelektualną przygodę w tym temacie. Aby stare druki ocalić od zapomnienia uczniowie stworzyli folder Stare też może być piękne.
3. Organizujemy zajęcia kreatywnego pisania Pozwólmy im działać, tworzyć, pokonywać własną słabość i opór tworzywa, czy będzie nim glina czy słowo, czy własny charakter, pozwólmy im w trudzie, ale i w radości stawać się pełnymi ludźmi Robert Gloton Jedną z propozycji nauczycieli bibliotekarzy są warsztaty kreatywnego pisania przeznaczone dla dzieci, które piszą i pragnęłyby rozwijać tę umiejętność. Zajęcia mają na celu kształtować wrażliwość, wyobraźnię, umiejętność stosowania form literackich. Udział w ogólnopolskich, wojewódzkich, powiatowych konkursach literackich daje szansę uczniom sprawdzenia swojego potencjału literackiego. Liczba finalistów i laureatów tychże konkursów świadczy o tym, że zajęcia te pozwalają młodym twórcom rozwinąć skrzydła. Szkolne warsztaty biblioteczne
4.Tworzymy projekty ekslibrisów Nauczyciele bibliotekarze ogłosili konkurs na projekt ekslibrisu biblioteki. Przedsięwzięcie poprzedzono wystawą tematyczną oraz pogadanką, która miała na celu zapoznanie uczniów z historią ekslibrisu i technikami graficznymi ich wykonania. Wpłynęło ponad sto prac. Pokonkursowy katalog jest zbiorem najciekawszych prac biorących udział w konkursie. Służy nauczycielom jako pomoc dydaktyczna, bardzo chętnie oglądają go uczniowie odwiedzający bibliotekę w czasie wolnym od zajęć lekcyjnych. Nagrodzonym ekslibrisem znakowane są wartościowe nabytki, dyplomy, nagrody przyznawane w konkursach organizowanych przez bibliotekę szkolną. Pokonkursowy katalog ekslibrisów
5. Tworzymy bibliotekę, jako miejsce modne Biblioteka szkolna - Książkolandia to modne miejsce. Nauczyciele bibliotekarze są czujnymi obserwatorami mód czytelniczych. Biblioteka to miejsce cool – gdzie można spotkać się z przyjaciółmi i wymieniać opiniami o interesujących książkach, skorzystać z Internetu. Uczniowie mają wpływ na zakup książek, które chcieliby znaleźć w swojej bibliotece. Aby ułatwić czytelnikom wybór wystawiono Skrzynkę biblioteczną, do której można było wrzucić karteczki z tytułem ulubionej książki. Podczas tworzenia rankingu książek nasi uczniowie wykazali się kreatywnością, poczuciem humoru, wyobraźnią.
6. Przeprowadzamy akcję Tydzień Głośnego Czytania Od lat nasza biblioteka promuje ideę głośnego czytania. Swoimi działaniami stara się uzupełniać domowe czytanie, rozbudzić i rozwijać zainteresowania i zamiłowania czytelnicze wśród najmłodszych. Stwarza uczniom szansę na kontakt z ciekawą książką. I nie chodzi tu tylko o przeczytanie kolejnej pozycji, ale o wspólnie spędzony czas w grupie rówieśników, możliwość dyskusji i wyrażania opinii. Scenariusze spotkań oparte są na zasobach biblioteki. Lektorami są nauczyciele, bibliotekarze, uczniowie z klas IV, V i VI. Spotkania przebiegają w miłej, interesującej oraz przyjaznej atmosferze.
Organizujemy cykliczny konkurs Cztery pory roku Cztery pory roku z książką w tle to cykl konkursów plastycznych skierowanych do wszystkich uczniów naszej szkoły niezależnie od wieku. Celem konkursu było rozbudzanie wyobraźni i kształtowanie wrażliwości na piękno przyrody, popularyzacja dziecięcej twórczości plastycznej. Uczniowie mieli możliwość zaproponowanie książek na każdą porę roku. Wykonując prace plastyczne musieli odnaleźć książkę, która kojarzyła się z wiosną, latem, jesienią oraz zimą.
8. Wykorzystujemy NARZĘDZIA TIK Narzędzia TIK były niezbędne w trakcie przygotowań naszych akcji czytelniczych. Razem z Kołem Przyjaciół Biblioteki i Kołem Miłośników Poezji stworzyłyśmy regulaminy, ogłoszenia, plakaty. Wszystkie zaplanowane przedsięwzięcia zostały zrealizowane.