2016-02-11Szczecin, Paweł Majda Metrologia Dr hab. inż. Paweł Majda Konsultacje p. 139, piątek od 14 do 16 godz. Informacje dla studentów: www.pmajda.zut.edu.pl.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Dr inż. Magdalena Jabłońska
Advertisements

Statystyczna kontrola jakości badań laboratoryjnych wg: W.Gernand Podstawy kontroli jakości badań laboratoryjnych.
Pochodna Pochodna  funkcji y = f(x)  określona jest jako granica stosunku przyrostu wartości funkcji y do odpowiadającego mu przyrostu zmiennej niezależnej.
Sztuczna Inteligencja Reprezentacja wiedzy I Logika przybliżona
MIĘDZYNARODOWE UNORMOWANIA WYRAŻANIA NIEPEWNOŚCI POMIAROWYCH
Odkształcenia i zmiany prędkości
dydaktyka ogólna WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów i 15 godzin ćwiczeń
Przygotował: Jan Płoszczyca Czas prezentacji: 30 min.
Materiały do zajęć z przedmiotu: Narzędzia i języki programowania Programowanie w języku PASCAL Część 7: Procedury i funkcje © Jan Kaczmarek.
Dr hab. Ewa Popko pok. 231a
Wykład 1 dr hab. Ewa Popko
Jakość sieci geodezyjnych. Pomiary wykonane z największą starannością, nie dostarczają nam prawdziwej wartości mierzonej wielkości, lecz są zwykle obarczone.
Niepewności przypadkowe
Program przedmiotu “Metody statystyczne w chemii”
SKALE POMIAROWE.
AGH Wydział Zarządzania
Opracowanie wyników pomiarów
Metody ilościowe w biznesie Wykład 1
metody mierzenia powierzchni ziemi
Elementy Rachunku Prawdopodobieństwa i Statystyki
O FIZYCE Podstawowe pojęcia.
USTALANIE NORM WYDAJNOSCI PRACOWNIKÓW
TECHNIKA CIEPLNA (Z WYMIANĄ CIEPŁA) laboratoria
Inicjalizacja i sprzątanie
WYNIKU POMIARU (ANALIZY)
NIEPEWNOŚĆ POMIARU Politechnika Łódzka
Systemy zapewnienia jakości
1.
Planowanie badań i analiza wyników
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE
Metrologia dr inż. Marcin Starczak B217.
TECHNIKA CIEPLNA (Z WYMIANĄ CIEPŁA) laboratoria Łukasz AMANOWICZ Karol BANDURSKI.
Henryk Rusinowski, Marcin Plis
Niepewność pomiaru Prezentacja przygotowana dla uczniów Gimnazjum nr 4 w Siemianowicach Śląskich autorka Joanna Micał.
Platformy technologiczne
Cele: 1. wyposażenie studenta w umiejętności porównywania i wartościowania zamierzeń edukacyjnych w poszczególnych systemach oświatowych, 2. zrozumienie.
Statystyka matematyczna czyli rozmowa o znaczeniu liczb Jan Bołtuć Piotr Pastusiak Wykorzystano materiały z:
JAKOŚĆ TECHNICZNA WĘGLA
Cele: 1. wyposażenie studenta w umiejętności porównywania i wartościowania zamierzeń edukacyjnych w poszczególnych systemach oświatowych, 2. zrozumienie.
Terminologia kontroli jakości w normach międzynarodowych
ZASADA NIEOZNACZONOŚCI HEINSENBERGA
Fizyka jako nauka przyrodnicza
TECHNIKA CIEPLNA (Z WYMIANĄ CIEPŁA) laboratoria Łukasz AMANOWICZ Karol BANDURSKI.
Współczesna komunikacja naukowa wykład - studia podyplomowe Bibliotekarz dziedzinowy Dr Remigiusz Sapa.
Konsultacje p. 139, piątek od 14 do 16 godz.
Konsultacje p. 139, piątek od 14 do 16 godz.
Statystyczna analiza danych w praktyce
Statystyczna analiza danych
Statystyczna analiza danych
Szkoła Letnia, Zakopane 2006 WALIDACJA PODSTAWOWYCH METOD ANALIZY CUKRU BIAŁEGO Zakład Cukrownictwa Politechnika Łódzka Krystyna LISIK.
POLITECHNIKA RZESZOWSKA im. Ignacego Łukasiewicza WYDZIAŁ ELEKTROTECHNIKI I INFORMATYKI KATEDRA METROLOGII I SYSTEMÓW DIAGNOSTYCZNYCH METROLOGIA ELEKTRYCZNA.
Czym zajmuje się fizyka ?
Autorzy pracy: Michał Lemański Michał Rozmarynowski I Liceum Ogólnokształcące im. Tadeusza Kościuszki w Wieluniu Pomiar przyspieszenia ziemskiego przy.
Badanie konstrukcji Badanie konstrukcji geometrycznej ciągów.
POLITECHNIKA RZESZOWSKA im. Ignacego Łukasiewicza WYDZIAŁ ELEKTROTECHNIKI I INFORMATYKI KATEDRA METROLOGII I SYSTEMÓW DIAGNOSTYCZNYCH METROLOGIA Andrzej.
Próba ściskania metali
Niepewności pomiarów. Błąd pomiaru - różnica między wynikiem pomiaru a wartością mierzonej wielkości fizycznej. Bywa też nazywany błędem bezwzględnym.
I. Międzynarodowy Układ Jednostek Miar SI 1. Istota i znaczenie metrologii 2. Układ jednostek SI – proweniencja; cechy; jednostki podstawowe, uzupełniające.
Prof. dr hab. inż. Dorota Kuchta
Proste pomiary terenowe
1.
METROLOGIA Podstawy rachunku błędów i niepewności wyniku pomiaru
Temat: Widzę, doświadczam więc rozumiem.
Prof. dr hab. inż. Dorota Kuchta
Do narzędzi pomiarowych zaliczamy: wzorce; przyrządy pomiarowe;
POMIAR PRZYSPIESZENIA ZIEMSKIEGO PRZY POMOCY PIŁECZKI TENISOWEJ
Analiza niepewności pomiarów Zagadnienia statystyki matematycznej
Analiza niepewności pomiarów
Psychologia w Zarządzaniu
statystyka podstawowe pojęcia
Zapis prezentacji:

Szczecin, Paweł Majda Metrologia Dr hab. inż. Paweł Majda Konsultacje p. 139, piątek od 14 do 16 godz. Informacje dla studentów:

Szczecin, Paweł Majda Ćwiczenia laboratoryjne Laboratoria metrologii: W2 - Centrum Mechatroniki, HT 07 i hala technologiczna, 030 budynek WIMiM. Instrukcje, harmonogram ćwiczeń, tematy i ich numery patrz: Warunkiem dopuszczenia do zajęć jest przygotowanie z części teoretycznej. Prowadzący ćw. laboratoryjne: dr hab. inż. Paweł Majda(PM) mgr inż. Waldemar Szydłowski(WS) dr hab. inż. Marcin Chodźko(MCH) dr inż. Tomasz Osipowicz(TO) mgr inż. Monika Nowak(MN) mgr inż. Jacek Zapłata(JZ) dr inż. Daniel Grochała(DG) mgr inż. Krzysztof Filipowicz(KF) mgr inż. Marek Grudziński(MG) mgr inż. Eliza Bachtiak Radka(EBR) Sprawy organizacyjne:dr hab. inż. Paweł Majda

Szczecin, Paweł Majda Zasady zaliczenia przedmiotu Każde ćw. laboratoryjne kończy się zaliczeniem na ocenę (u prowadzącego zajęcia). Należy zaliczyć wszystkie ćwiczenia przewidziane w harmonogramie zajęć. Zaliczenie wykładu i/lub egzaminu – test wielokrotnego wyboru + zadania tylko test test + 1 zad test + 2 zad test + 3 zad

Szczecin, Paweł Majda Literatura

Szczecin, Paweł Majda Metrologia Z języka greckiego:  – miara,  – słowo, nauka Nauka o miarach i mierzeniu. (wg PN-71/N-02050) Nauka o zapewnieniu środkami technicznymi i organizacyjnymi poprawności pomiarów we wszystkich dziedzinach nauki, techniki i gospodarki. Metrologia wielkości geometrycznych – zajmuje się pomiarami długości i kąta. Po staropolsku: Jak miernie mierzyć? - Miernie / mierno (od miara) - celnie, trafnie, dokładnie; do XVI w. - umiarkowanie, przeciętnie, nie najlepiej; znaczenie współczesne Po staropolsku: Jak prawie mierzyć? - Prawie (od prawy, właściwy) - prawdziwie, dokładnie, jak trzeba, w sam raz (stosowane obecnie tylko w Polsce pd.) William Thomson (lord Kelvin): „ …jeśli to, o czym mówicie potraficie zmierzyć i wyrazić przy pomocy liczb, to wiecie o czym mówicie, w przeciwnym razie wasza wiedza jest jałowa i próżna”

Szczecin, Paweł Majda Co widzisz ? Po co to mierzyć ? Jakie są wymagania i jak je interpretować ? Czym i jak zmierzyć ? Jak interpretować wyniki pomiarów ? Czy wyniki pomiarów są wiarygodne ? Z jaką niepewnością, a może błędem, otrzymano wynik pomiaru ? Czy przyjąć zlecenie na wykonanie tej części w moim warsztacie? Ile ma kosztować wykonanie tej części ? Ile ma kosztować kontrola GPS tej części ?

Szczecin, Paweł Majda Podstawowe definicje Wielkość (mierzalna) – w klasycznym ujęciu to właściwość (cecha) zjawiska, ciała lub substancji, którą można wyróżnić jakościowo i wyznaczyć ilościowo. Wyróżnienie jakościowe polega na - mniej lub bardziej ścisłym – zdefiniowaniu właściwości. Wielkość ponadto musi dać się wyrazić ilościowo co sprowadza się do wyznaczenia wartości wielkości, tj. iloczynu liczby i jednostki miary. L np. L = 128,15[mm]

Szczecin, Paweł Majda Międzynarodowy układ jednostek miar SI Jednostka miary – przyjęta umownie (zdefiniowana) i wyznaczona z określoną dokładnością wartość danej wielkości, której przypisano liczbę jeden. Jest wykorzystywana do porównywania ze sobą innych wartości tej samej wielkości. Do odtwarzania jednostek miar (lub ich wielokrotności) wykorzystuje się wzorce. Parametry wzorca to:  nominalna wartość wzorca,  niepewność odwzorowania wielkości,  okres czasu zachowania ww. niepewności,  warunki, w których wartość i niepewność są zachowane. Wzorce jednostek miar:  wzorzec międzynarodowy (najważniejszy),  wzorzec krajowy,  wzorzec w laboratorium akredytowanym. Każda jednostka jest ściśle zdefiniowana; dla każdej jednostki przewidziano - w celu zapewnienia jednolitości miar - wzorzec odtwarzający tę jednostkę z możliwie największą dokładnością, w sposób trwały i niezmienny.

Szczecin, Paweł Majda Niepewności odtworzenia wzorca metra Wzorzec miary – narzędzie (obiekt), substancja lub zjawisko fizyczne odtwarzające w granicach znanej niepewności przejaw wielkości o określonej wartości. wzorzec platynowystop platyny (90%) i irydu (10%) Metr w wyniku zmian definicji nigdy nie zmienił swojej wartości długości, był tylko coraz lepiej definiowany Przybliżona ocena niepewności