Samodzielność dziecka w wieku przedszkolnym

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ELEMENTY OCENIANIA KSZTAŁTUJĄCEGO
Advertisements

Aktywność fizyczna jako przeciwdziałanie problemom wychowawczym
Praca domowa w procesie dydaktycznym
Opracowanie: Danuta Turłaj doradca metodyczny ds
Znaczenie wspomagania dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Dojrzałość szkolna dziecka
KIM JESTEŚ PIĘCIOLATKU?
Szkoła Podstawowa nr 4 w Andrychowie
„Plant a Future” metoda projektu w bibliotece szkolnej
ZESPÓ Ł SZKÓ Ł PONADGIMNAZJALNYCH NR 2 W MYS Ł OWICACH ZNAM KONCEPCJĘ PRACY MOJEJ SZKOŁY.
KU SAMODZIELNOŚCI – PRACA SYSTEMOWA Z RODZINĄ ZAGROŻONĄ WYKLUCZENIEM SPOŁECZNYM SPOTKANIE INTEGRACYJNE W RADWANOWICACH r. NIEPEŁNOSPRAWNI.
Jak pomagać dziecku w nauce?
Samoobsługa dzieci przedszkolnych
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
GOTOWOŚĆ SZKOLNA siedmiolatków
Moje dziecko idzie do przedszkola
„Chcąc ucznia pobudzić do jakiegoś czynu, postawcie go w takich warunkach, ażeby doznawał potrzeby wypełniania tej czynności, jakiej od niego oczekujecie”.
Katarzyna Sarota-Cibińska Przedszkole Miejskie nr 12 w Sosnowcu
Aby próg szkolny dziecko przekroczyło w miarę spokojnie, bez stresu, należy je do tego przygotować: -nigdy nie wolno straszyć dziecka szkołą, nauczycielami,
Samodzielność dziecka
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Kształtowanie poczucia własnej wartości u dzieci.
6-LATEK W SZKOLE.
Jak przygotować dziecko do pierwszej klasy.
Program edukacyjny „Zosia Samosia idzie w świat”
Fundacja Rodzina i Przedsiębiorczość
Drogi Rodzicu! Dziecko gotowe do podjęcia nauki = SUKCES w szkole
O korzeniach i skrzydłach…
w praktyce pedagogicznej
Kwiecień 2014 r. Debata.
Przedszkole Miejskie nr 4 im. Jana Brzechwy w Będzinie.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Co chcieliśmy osiągnąć?
Dziecko jest gotowe do podjęcia nauki w klasie I, jeśli:
Strategiczny plan rozwoju Przedszkola Miejskiego nr 4
WYCHOWANIE DZIECI WSPÓLNYM CELEM RODZINY I SZKOŁY
Co może zrobić szkoła, a co powinni zrobić wcześniej rodzice ?
RAZEM W ŚWIAT. Znamy potrzeby dzieci z zaburzeniami rozwoju i wiemy jak ważne jest przygotowanie ich do czynnego udziału w życiu społecznym Wystarczy.
DOJRZAŁOŚĆSZKOLNA INFORMACJE DLA RODZICÓW Opracowanie: Beata Wilk.
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Gotowość szkolna Długotrwały proces przemian psychofizycznych, które prowadzi do przystosowania się dziecka do systemu nauczania początkowego. Zawsze.
„Pomóż swojemu dziecku zrozumieć matematykę”
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
Przedszkole nr 57"Mały Książę" we Wrocławiu Wrocław ul. Chorzowska
MIEJSKIE PRZEDSZKOLE NR 30 im. BAJKOWEJ KRAINY RUDA ŚLĄSKA
Szkoła Podstawowa nr 10 w Koszalinie Autor: Dorota Kościuszko-Cienkowska.
Małe? Duże ? Dziecko w klasie I Hanna Michalska Sokołów Podlaski,
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
„Dziecko za sterem – jak nauczyć je samodzielności, odpowiedzialności i współpracy - pedagogika planu daltońskiego w przedszkolu”
WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE
ADAPTACJA DZIECKA DO PRZEDSZKOLA MONIKA ABRASZEWSKA
Motywowanie do nauki – rola rodzica. Na brak motywacji ucznia do nauki wpływają różne czynniki Związane z uczniem Związane z domem Związane ze szkołą.
PRZEDSZKOLE NR Lublin ul. Przyjaźni 3 tel.:
Koncepcja pracy na lata Przedszkola Nr 124 im. Marii Konopnickiej.
Cechy dobrego nauczyciela Arkadiusz Mroczyk. Literatura pedeutologiczna, badania psychologów i pedagogów wskazują na wiele pożądanych cech nauczyciela.
Strategiczny plan rozwoju Przedszkola Miejskiego nr 4 im. Pluszowego Misia w Olsztynie.
Znaczenie wspomagania dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
Przedszkola Miejskiego nr 4
Jak pomóc dziecku w nauce. pedagog: Halina Gromek
CELE WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
Kilka cennych rad dla Rodzica pierwszoklasisty!
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
„Drogi dziecka ku samodzielności: Słowa porządkują, pozwalają zrozumieć.” „Wyspa wsparcia” z cyklu.
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
ROZWÓJ SPOŁECZNY I EMOCJONALNY W WIEKU PRZEDSZKOLNYM Materiały szkoleniowe dla rodziców. Opracowanie na podstawie: J. Cieszyńska, M. Korendo, (2007), Wczesna.
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Co chcieliśmy osiągnąć?
SZKOŁA PODSTAWOWA im. MARII KONOPNICKIEJ W STĘŻYCY
Zapis prezentacji:

Samodzielność dziecka w wieku przedszkolnym

Samodzielność „Pomóż mi zrobić to samemu” Marii Montessori

Rola rozwoju samodzielności dziecka we wczesnym dzieciństwie „Samodzielność jest niezwykle istotną dyspozycją dziecka, która warunkuje jego kolejne sukcesy życiowe, umożliwia podejmowanie różnorodnych zadań życiowych i ról społecznych: roli ucznia, członka drużyny sportowej, kolegi itp.”

Rola środowiska rodzinnego w rozwoju samodzielności u dziecka Rodzina jest pierwszym i głównym środowiskiem wychowawczym dziecka. To rodzice stwarzają warunki do kształtowania samodzielności swojego dziecka poprzez wykonywanie codziennych czynności. Dziecko uczy się m.in. poprzez naśladowanie osób dla nich najważniejszych, dlatego tak ważne jest zapewnienie dziecku właściwych wzorców.

Drugim środowiskiem, odgrywającym ważną rolę w rozwoju niezależności dziecka, jest przedszkole. Stąd na jego terenie powinno mieć ono możliwość podejmowania samodzielnych zadań oraz niezależnych ról. Środowisko to jest dodatkowo korzystnym, gdyż stymuluje rozwój samodzielności dziecka na różnych płaszczyznach oraz dzięki naśladownictwu bardziej niezależnych kolegów, współpracy z innymi czy bycia nauczycielem dla słabszych.

Aspekty samodzielności Samodzielność praktyczna; Samodzielność umysłowa; Samodzielność społeczna.

Samodzielność praktyczna - pozwala na samodzielne poradzenie sobie z wyzwaniami porządkowymi i samoobsługowymi. Samodzielność umysłowa - polega na umiejętności podejmowania decyzji i rozwiązywania problemów podczas zabawy oraz nauki. Samodzielność społeczna - przejawia się w umiejętności współdziałania i porozumiewania się z rówieśnikami i opiekunami.

Charakterystyka umiejętności samoobsługowych Co powinien potrafić trzylatek: Zgłaszać potrzeby fizjologiczne; Myć ręce i wyciera je; Zdejmować samodzielnie rozpiętą kurtkę; Wkładać pantofle i buty; Posługiwać się łyżką i widelcem.

Co powinien potrafić czterolatek: Załatwiać potrzeby fizjologiczne; Prawidłowo posługiwać się sztućcami; Samodzielnie myć ręce; Samodzielnie myć zęby; Potrafi wytrzeć sobie nos; Podejmuje próby zapinania guzików i zasuwania suwaków; Ubierać samodzielnie podstawową garderobę; Przekłada ubranie na prawą stronę; Okazywać radość i zadowolenie z dobrze spełnionych obowiązków i dyżurów.

Co powinien potrafić pięciolatek: Ubrać się, zasznurować buty, zapiąć guziki; Jeść łyżką i widelcem, pić bez rozlewania; Umyć ręce, twarz i zęby, wytrzeć się; W kąpieli umyć się samo; Samodzielnie korzystać z toalety.

Kilka rad dla rodzica Stwórz takie warunki, które będą pozwalały dziecku osiągnąć niezależność od ciebie i innych dorosłych. Nie wyręczaj dziecka, pozwalaj mu na odkrywanie własnych możliwości i ograniczeń. Włączaj dziecko w codzienne czynności domowe. Daj swobodę, pozwalaj popełniać błędy, ufaj w jego możliwości. Okaż szacunek dla dziecięcych zmagań i trudu.

Obserwuj i nazywaj to co udało się dziecku zrobić samodzielnie. Nie zadawaj zbyt wielu pytań, nie spiesz się z dawaniem odpowiedzi i gotowym rozwiązaniem kiedy dziecko rozwiązuje jakiś problem. Wspieraj dziecko w sytuacji porażek i ucz aktywnego ich pokonywania. Daj dziecku czas, okazuj cierpliwość, nie irytuj się, gdy zmaga się z jakąś czynnością. Dziecko usamodzielniając się zdobywa cenną umiejętność niezależnego myślenia i buduje wysokie poczucie własnej wartości.

Dziękujemy za uwagę