Kupuj odpowiedzialnie owoce

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Sprawiedliwy Handel to międzynarodowy ruch konsumentów, organizacji pozarządowych, firm importerskich i handlowych oraz spółdzielni drobnych producentów.
Advertisements

Projekt „5 razy dziennie warzywa i owoce”
Zakupy.
Fairtrade – dynamiczny rynek
© Paweł Dobrowolski 2006 Deregulacja – co to jest deregulacja? 19 marca 2006.
Analizy marketingowe – analizy odbiorców.
Polski e-commerce w dobie kryzysu okiem Skąpiec.pl Z tarczą czy na tarczy?
Studium przypadku KOPIARKI S.A.
Ekonomia polityczna migracji Polaków w ramach Unii Europejskiej Anna Barszcz.
Ekonomia polityczna migracji Polaków w ramach Unii Europejskiej
Skąd biorą się różnice w poziomie bezrobocia w różnych rozwiniętych krajach? Adrian Domitrz.
Maciej Bieńkiewicz, 15 marca 2012
Internet 2006: rozwój e-commerce
SPRAWIEDLIWY HANDEL.
Niestabilność rynku Model pajęczyny.
ZWYCZAJE ZAKUPOWE POLAKÓW
2 ZACHOWANIA ZAKUPOWE POLAKÓW W 2007 ROKU 3 UOGÓLNIENIE WYNIKÓW 61% respondentów deklaruje, że w ich gospodarstwie domowym to Panie domu są odpowiedzialne.
ZWYCZAJE ZAKUPOWE POLAKÓW W 2005
Rynki konkurencji niedoskonałej
CSR jako narzędzie budowania pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa
WARUNKI PRACY I RESPEKTOWANIE PRAW PRACOWNICZYCH KOBIET ZATRUDNIONYCH W SKLEPACH WIELKOPOWIERZCHNIOWYCH W OBLICZU KRYZYSU EKONOMICZNEGO Magdalena Chustecka.
Korzyści ekonomiczne Ochrona Odnawialność
Działania operatora systemu przesyłowego na rzecz konkurencyjnego rynku energii Warszawa, 22 czerwca 2006 roku.
Zarządzanie kredytami i należnościami
PRZYWILEJE I OBOWIĄZKI SPRZEDAWCY ORAZ KONSUMENTA
Etykiety Energetyczne jako narzędzie marketingowe: Etykiety energetyczne jako elementy marketingu-mix: - Cena – choć ceny urządzeń z najwyższej klasy są
CSR jako narzędzie budowania pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa
obsługuje klientów w miejscu sprzedaży, służy im radą co do marki produktu, jego typu i jakości, udziela na prośbę klienta dokładnych i wyczerpujących.
CZY WSPÓLNY RYNEK JEST NAPRAWDĘ WSPÓLNY?
Wspieranie świadomych i prozdrowotnych wyborów przez konsumentów w Polsce na przykładzie programu „Wiem, co wybieram” Wojciech Tomczak kierownik ds. PR.
zastosowanie w rozliczeniach transakcji handlowych
Sejm Dzieci i Młodzieży. Lokalne produkty dobrem dla Ciebie i Twojej rodziny Debata na temat promocji lokalnej żywności na rynku regionalnym.
Twój pomysł na biznes!.
Unijna kampania na rzecz zwiększenia świadomości praw konsumenta.
„Nie ma nic łatwiejszego niż być zajętym i nic trudniejszego niż być efektywnym” R. Alec Mackenzie.
Sprawiedliwy Handel - codziennie wpływamy na losy świata.
Sprawiedliwy Handel (Fair trade) – międzynarodowy ruch konsumentów, organizacji pozarządowych, firm importerskich i handlowych oraz spółdzielni drobnych.
I - 1 „Zmieniamy Polski Przemysł” RYNEK DYSTRYBUCJI STALI Katowice, 21listopada 2005 r.
OWOCE STREFY RÓWNIKOWEJ
Na czym polega istota i praktyczna użyteczność w CRM modelu „sześciu rynków” Filip Tadaj
Promocja europejskiego rolnictwa, nowe podejście Dyskusja panelowa Warszawa, Pol ska Priorytety wskazane przez AREPO w konsultacji Zielonej.
Z AKUPY I ICH WPŁYW NA NAS EKOROZWÓJ PRODUKTY LOKALNE 26 marca 2013r.
Sprawiedliwy Handel Fundacja „Koalicja Sprawiedliwego Handlu”
III edycja Brains Attack
POD DOBRĄ OCHRONĄ. O NAS  Jedyna organizacja na Dolnym Śląsku skupiająca zarówno świadczeniodawców podstawowej, jak i specjalistycznej opieki zdrowotnej.
Modele zdominowanych łańcuchów dostaw – podejście abdukcyjne
Sylwia Badowska Sopot 23/03/2011 Klaster jako narzędzie rozwoju branży w regionie.
Skłonność do angażowania się w działania pro-konsumenckie i pro-społeczne wśród polskich przedsiębiorców Warszawa 6 czerwca 2006 Prezentacja wyników badań.
Założenia – BMC#1 Busin ess Mod el Canv as #1 Kluczowe partnerstwa Główne działaniaWartość Relacje z klientamiKlienci Dostawcy mięsaProdukcja Reklamy.
Dr Anna M. Zarzycka Zakład Strategii Konkurencji, Instytut Rynków i Konkurencji A.M. Zarzycka
A.M. Zarzycka.  strategie cen wysokich  strategie cen neutralnych (przeciętnych, średnich)  strategie cen niskich A.M. Zarzycka.
„Co nas łączy z Ameryką Południową?”
Konferencja Sadownicza Jabłkowe problemy – sposoby rozwiązania Jak producenci mogą poprawić zorganizowanie naszego rynku jabłek Witold Boguta Krajowy Związek.
Poprawa efektywności w łańcuchu żywnościowym Podejmowane działania w MRiRW Poprawa efektywności w łańcuchu żywnościowym Podejmowane działania w MRiRW Dr.
THE CONVERGENCE OF WAGES BETWEEN OLD AND NEW EU MEMBER STATES. MISSION AND OBJECTIVES OF TRADE UNIONS IN THIS PROCES. POLAND CASE ADAM GLIKSMAN NSZZ „SOLIDARNOŚĆ”
STRATEGIA EUROCENY I JEJ ELEMENTY PLAN 1.Determinanty ceny na rynkach europejskich. 2.Dyferencjacja euroceny. 3. Standaryzacja euroceny.
Wstępna prognoza zbiorów owoców w 2006 roku. Tab. 1. Zbiory owoców w Polsce w tys. ton Gatunek prognoza Jabłka Wiśnie
A.M. Zarzycka.  wartość produktu wyrażona w pieniądzu  miernik wartości (z punktu widzenia konsumenta)  instrument marketingu A.M. Zarzycka.
Sprawiedliwy Handel Projekt jest współfinansowany w ramach programu polskiej współpracy rozwojowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP w 2013r.
Puchatek obudził się nagle z uczuciem dziwnego przygnębienia
Dlaczego warto być w Polskim Stowarzyszeniu Sprzedaży Bezpośredniej
Konkurencja a polityka konkurencji
Wspieranie rozwoju rodzimej mikroprzedsiębiorczości
Wprowadzenie do dyskusji panelowej: Konkurencja i współpraca w łańcuchach dostaw żywności na rynku wewnętrznym UE i na rynkach krajów trzecich Forum.
Zarządzanie sklepem internetowym
Nowe kampanie promocyjne pstrąga
Zarządzanie sklepem internetowym
Debata „Globalizacja”.
Sprawiedliwy Handel Jakub Rok Grupa eFTe Warszawa.
Grupa tematyczna ds. innowacji w rolnictwie i na obszarach wiejskich
Zapis prezentacji:

Kupuj odpowiedzialnie owoce

Kupuj odpowiedzialnie owoce Projekt Kupuj Odpowiedzialnie Owoce to część europejskiej kampanii Make Fruit Fair, która zrzesza 20 organizacji z krajów UE oraz Kamerunu, Kolumbii, Ekwadoru i Wysp Na Wietrze. Projekt jest współfinansowany ze środków Komisji Europejskiej oraz w ramach Europejskiego Roku Rozwoju.

Owoce tropikalne vs owoce lokalne Co roku do Polski sprowadzamy 81 500 ton bananów, natomiast Wielka Brytania konsumuje aż 955 000 ton. Statystyczny Polak zjada średnio 17 kg jabłek rocznie, choć jeszcze 10 lat temu jedliśmy nawet 23 kg na osobę.

Banany, ananasy i mango

Skąd pochodzą? Źródło: BananaLink, www.bananalink.org.uk

Skomplikowany łańcuch dostaw na przykładzie bananów plantacja pakowanie transport na statek (eksporter) podróż statkiem transport ze statku (importer) cło/podatek dojrzewalnie supermarket/ sklep klient/ konsument

Praca na plantacji bananów

Prawa pracowniczek i pracowników plantacji Główne problemy na plantacjach to: nierespektowanie praw pracowniczych, w tym wobec migrantów i kobiet niskie płace niestabilność zatrudnienia (umowy czasowe lub brak umów) brak odzieży ochronnej i przestrzegania zasad bezpieczeństwa niemożliwość zrzeszania się pracowników w związki zawodowe

Migracje i sytuacja kobiet

Bezpieczeństwo na plantacjach

Związki zawodowe

Skutki dla środowiska naturalnego

Długa droga banana na półki sklepowe Banany nie dojrzewają na drzewach w Ameryce Środkowej czy Afryce, ale w Polsce w specjalnie do tego przygotowanych komorach w dojrzewalni. Czasami nawet miesiąc trwa zanim banan zerwany w Ekwadorze trafi do Ciebie!

Supermarkety Sklepy wielkopowierzchniowe są potęgą na rynku owoców w Europie. Supermarkety nastawione są na maksymalizację zysku i korzystają ze swojej dominacji. Na rynku, gdzie króluje zaledwie kilka marek, nabywcy, dostawcy i rolnicy zmuszeni są do przyjęcia niskich cen, co oddziałuje na niskie płace pracowników. W Polsce oprócz ceny, istotną rolę przy wyborze sklepu odgrywa również dogodna lokalizacja. Do ulubionych sklepów Polaków należą : Biedronka 33,6% Lidl 10% Tesco 6,5% Kaufland 5,2% Piotr i Paweł 3,2% Lewiatan2,9% Alma 2,9% Żabka 2,4%.

Nieuczciwe praktyki handlowe Powszechną praktyką supermarketów jest: unikanie opodatkowania w kraju, w którym sieć prowadzi swoje sklepy nie podpisywanie długoterminowych umów z dostawcami obniżanie cen do ledwie opłacalnych dla dostawców pod pretekstem dużych zamówień (brak stałej ceny minimalnej produktu) nieterminowe płacenie za dostawy (często przedłużanie nawet o kilka miesięcy) pobieranie opłaty za prezentację produktów w promocji czy na lepszym miejscu na półce narzucanie dodatkowych regulacji dot. opakowań produktów (dostawcy sami muszą pokryć takie koszty) tworzenie nieuczciwe konkurencji pomiędzy dostawcami żądanie faktur z bardzo dalekim terminem płatności używanie zbędnych pośredników pomiędzy siecią producentami, aby zmniejszyć ich koszty

Kto zarabia na bananach?

Koncerny i certyfikaty

UE wobec nieuczciwych praktyk handlowych Ramy europejskiej polityki konkurencji powinny koncentrować się na utrzymaniu zdrowych rynków, które mogą przynosić korzyści wszystkim uczestnikom łańcucha dostaw. Mechanizmy egzekwowania tej polityki powinny uwzględniać uzasadnione obawy konsumentów w UE dotyczące zrównoważonego rozwoju, jakości, możliwości wyborów konsumenckich oraz postulaty ruchu Sprawiedliwego Handlu. Należy także wzmocnić zasadę neutralności: nadmierna siła przetargowa wielkich nabywców powinna być regulowana w takim samym stopniu jak siła przetargowa sprzedawców. Wszystko to ze względu na niekorzystny wpływ, jaki mogą one mieć na dobro społeczne i dobro konsumentów w Europie.

World Banana Forum Jest to  miejsce, gdzie spotykają się i prowadzą dialog firmy produkujące i dystrybuujące banany, duże sieci sklepów (np. Tesco), związki zawodowe, organizacje pozarządowe oraz przedstawiciele rządów poszczególnych krajów. Celem Światowego Forum Bananowego jest promowanie współpracy pomiędzy wszystkimi przedstawicielami branży bananowej na świecie – począwszy od plantacji, a skończywszy na supermarketach. Współpraca ta ma zaowocować m.in. upowszechnieniem modelu upraw bananów, który będzie zgodny z zasadami zrównoważonego rozwoju.

Odpowiedzialne zakupy

baza wiedzy na www.ekonsument.pl/owoce Masz prawo wiedzieć! baza wiedzy na www.ekonsument.pl/owoce

Masz prawo wymagać regulacji od UE! Podpisz petycje do komisarz Elżbiety Bieńkowskiej na naszej stronie: http://www.ekonsument.pl/sprawiedliweowoce Już ponad 30 000 osób z UE ją podpisało!

Dlaczego nam na tym zależy? (1)

Dlaczego nam na tym zależy? (2) Godna płaca Prawa człowieka

Dziękujemy! www.ekonsument.pl/owoce