Slajd 1 Tradycyjne podejście w adaptacji do brajla Adaptacja skoncentrowana na tworzeniu wersji tekstowej Polecenia i ćwiczenia oparte na grafice pomijane i / lub zmieniane Numeracja jedynie stron brajlowskich Formatowanie oparte na wcięciu pierwszych linii akapitów, ćwiczeń itp.
Slajd 2 Tradycyjne podejście w formatowaniu - skutki Wersja brajlowska znacząco odbiega od oryginału Utrudniona praca w grupie mieszanej – osób niewidomych i pełnosprawnych Podstawowe założenia nowego podejścia Adaptowany podręcznik podlega ochronie zgodnej z ustawą o prawie autorskim Wersja brajlowska jak najbliższa wersji oryginalnej
Slajd 3 Elementy wyróżniające nowe podejście Włączanie grafiki - różne sposoby adaptacji Zachowanie oryginalnej numeracji stron Formatowanie ułatwiające poruszanie się po tekście Wprowadzenie "uwag do wersji brajlowskiej"
Slajd 4 Przykłady rozwiązań: Zachowanie numeracji stron oryginalnych [1] obok numeracji brajlowskiej [2]
Slajd 5 Przykłady rozwiązań: Stosowanie wysunięć pierwszych linii poleceń
Przykłady adaptacji - opisy do wersji brajlowskiej Slajd 6
Slajd 7 Przykłady rozwiązań: Opis rysunków, obrazków itp. w specjalnie oznaczonych „uwagach do wersji brajlowskiej”
Przykłady adaptacji - wysunięcia i nagłówki Slajd 8
Przykłady adaptacji - wysunięcia i nagłówki Slajd 9
Przykłady adaptacji - formatowanie schodkowe Slajd 10
Przykłady adaptacji - ramki Slajd 11
Przykłady adaptacji – proste tabele Slajd 12
Przykłady adaptacji – krzyżówka mała Slajd 13
Przykłady adaptacji – krzyżówka duża Slajd 14
Przykłady adaptacji – z włączaniem elementów grafiki dotykowej na podstawie adaptacji brajlowskiej podręcznika „Wesoła Szkoła”, klasa 2 szkoły podstawowej
Przykłady adaptacji - grafy Slajd 16
Przykłady adaptacji - grafy Slajd 17
Przykłady adaptacji – zadania graficzne Slajd 18
Przykłady adaptacji – zadania graficzne Slajd 19
Przykłady adaptacji – zadania graficzne Slajd 20
Slajd 21 Więcej informacji o zasadach adaptacji materiałów brajlowskich w publikacji: „ Zasady adaptacji materiałów dydaktycznych do potrzeb osób niewidomych ” opracowanej przez p. Pawła Wdówika, dostępnej na stronie: