Kształcenie specjalne w łódzkich szkołach – stan obecny i perspektywy dr hab. prof. UAM Beata Jachimczak Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu Biuro.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Uczniowie niepełnosprawni w szkołach województwa dolnośląskiego
Advertisements

KONFERENCJA METODYCZNA pod hasłem Diagnostyka i ewaluacja - konieczność czy potrzeba?  Organizatorzy: Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie Miejski.
Podstawy prawne i organizacja oddziałów integracyjnych
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
GIMNAZJUM NR 18 im. Noblistów Polskich w Szczecinie
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Perspektywy Szkolnictwa Specjalnego (w aspekcie analizy działalności orzeczniczej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 1 i nr 2 w Płocku) Marzenna Czarnecka.
Organizacja udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Dzielnicowe Centrum ds. Integracji zostało powołane Zarządzeniem nr 203/2008 Burmistrza Dzielnicy Praga Północ m.st. Warszawy z dnia 6 listopada 2008 roku.
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
Poradnie wydają kilka rodzajów orzeczeń
Planowane zmiany w aktach prawnych Październik 2010.
Uczeń niepełnosprawny w szkole ogólnodostępnej Opracowanie: Maria Rusin Kuratorium Oświaty w Rzeszowie.
Rozporządzenie MEN z dnia 18 września 2008r
Nowe regulacje prawne zawarte zostały w rozporządzeniach:
Powiatowa Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Kłobucku ul. Ks
Kuratorium Oświaty w Warszawie Wydział Zwiększania Szans Edukacyjnych
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Nowy kierunek: PEDAGOGIKA SPECJALNA Instytut Pedagogiki Uniwersytet Wrocławski SPECJALNOŚĆ: EDUKACJA I REHABILITACJA OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ.
Zespół Szkół Specjalnych im. Janusza Korczaka ul. BernardaWały Mysłowice.
Kuratorium Oświaty w Kielcach Kontrole planowe przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego w roku szkolnym 2013/2014 Zespół ds. kontroli.
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Kuratorium Oświaty w Kielcach
KONTROLE PLANOWE odbyły się pod kątem sprawdzenia: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum.
Kształcenie dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w roku szkolnym 2015/ sierpnia 2015 r.
Kuratorium Oświaty w Rzeszowie Wydział Nadzoru Pedagogicznego Nadzór pedagogiczny w roku szkolnym 2014/2015.
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
Priorytety Ministra Edukacji Narodowej i Sportu na rok szkolny 2005/2006.
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum (w.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Kontrole planowe Szkoły podstawowe Ośrodki doskonalenia nauczycieli Poradnie psychologiczno-pedagogiczne Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym.
Forum Pedagogów 1 października 2015r.
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Realizacji przez szkołę obowiązku prowadzenia zajęć wychowania fizycznego (w 125 szkołach podstawowych).
Joanna Brzoskowska Dyrektor PP-P 4 4 listopad 2015 r.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
Tel ; tel./fax fax ; infolinia WWW: zszs2.szkolnastrona.pl Zespół.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
1 Nadzór pedagogiczny Lubelskiego Kuratora Oświaty w roku szkolnym 2014/2015.
Spotkanie z dyrektorami szkół i placówek oświatowych oraz przedstawicielami JST 1.Powitanie. 2.Wystąpienie Pani Aurelii Michałowskiej Mazowieckiego Kuratora.
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Opracowanie : Joanna Zamojska
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Dzielnicowe Biuro Finansów Oświaty Praga-Północ m.st. Warszawy
Zmiany w prawie oświatowym
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 roku w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i przedszkoli (Dz.U. 2017,
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r
Dzielnicowe Biuro Finansów Oświaty – Wola m.st. Warszawy
Dzielnicowe Biuro Finansów Oświaty – Wola m.st. Warszawy
Dzielnicowe Biuro Finansów Oświaty – Wola m.st. Warszawy
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
ORGANIZACJA KSZTAŁCENIA SPECJALNEGO W SZKOŁACH I PLACÓWKACH OGÓLNODOSTĘPNYCH Liliana Zientecka Warszawa 14 maja 2018 r.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Kształcenie specjalne
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
SIEĆ WSPARCIA KOORDYNATORÓW POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ System poradnictwa i pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Współpraca na linii przedszkole/szkoła.
Zapis prezentacji:

Kształcenie specjalne w łódzkich szkołach – stan obecny i perspektywy dr hab. prof. UAM Beata Jachimczak Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu Biuro Strategii Miasta UMŁ

Od izolacji do integracji: „Edukacja dla Wszystkich” (łódzkie jako jedno z pięciu województw realizowało projekt już w roku 2008) Kierunek polityki oświatowej propagujący objęcie wszystkich dzieci niepełnosprawnych kształceniem. Celem jest włączenie w system edukacji wszystkich dzieci, które są (lub mogą być) w jakikolwiek sposób „poza szkołą”. Zakłada, że dzieci z niepełnosprawnością powinno się kształcić wśród dzieci zdrowych, a dopiero jeśli jest to niemożliwe, należy szukać innych rozwiązań.

Klasyfikacje systemów kształcenia integracyjnego przyjęte w unii europejskiej: jednokierunkowy: cała edukacja ramach jednego systemu; dwuścieżkowy: oprócz szkoły integracyjnej funkcjonują także szkoły specjalne, posiadające oddzielne przepisy i osobny system finansowania; wielościeżkowy: zintegrowanie szkoły włączającej ze szkołą specjalną, dawne szkoły specjalne stają się placówkami konsultacyjnymi dla szkół masowych, prowadzą szkolenia dla nauczycieli, diagnozują trudne przypadki, prowadzą pracę badawczą (w Polsce prowadzą również kształcenie dzieci z niepełnosprawnością)

Kierunek polityki oświatowej na rzecz uczniów z niepełnosprawnością Przedszkola, Szkoły specjalne lub specjalistyczne Przedszkola, Szkoły integracyjne lub oddziały integracyjne Przedszkola, Szkoły włączające - dla każdego

Wczesne wspomaganie rozwoju: Zespół Szkół Specjalnych nr 4,5,7- oferta dla dzieci o nieharmonijnym rozwoju i obniżonych możliwościach intelektualnych (niepełnosprawność intelektualna), w tym dla dzieci z niepełnosprawnością sprzężoną, autyzmem (ZSS 4), Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy nr 4 - oferta dla dzieci niesłyszących oraz dzieci z niepełnosprawnością sprzężoną, Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy nr 6 - oferta dla dzieci słabo widzących i niewidomych, Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 2 - oferta dla dzieci o nieharmonijnym rozwoju i obniżonych możliwościach intelektualnych (niepełnosprawność intelektualna).

(Informacja o stanie realizacji zadań oświatowych, WE UMŁ, 2014) Wzrost liczby dzieci objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju na przestrzeni 5 lat (od 2009 do 2014) (Informacja o stanie realizacji zadań oświatowych, WE UMŁ, 2014) 2009/ / / / /2014 Liczba dzieci objętych wwr (o 61%)

Oferta przedszkolnego kształcenia integracyjnego: (Informacja o stanie realizacji zadań oświatowych, WE UMŁ, 2014, KE, ) Placówka Liczba oddziałów integracyjn ych 2014 (2015) Liczba dzieci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego 2014 (2015) Przedszkola specjalne 2014 Liczba oddział ów specjal nych 2014 Liczba dzieci PM nr 364(bz)20(bz)PM nr 1638 PM nr 1092(bz)10(bz)PM nr PM nr 1144(bz)20(bz) PM nr 1374(5)27(25) PM nr 2063(4)15(20) PM nr 2144(5)18(25) PM nr 2214(bz)18(20) ogółem25(28)128(140) 852

Oferta szkolnego kształcenia integracyjnego: (Informacja o stanie realizacji zadań oświatowych, WE UMŁ, 2014, KE, ) Typ jednostki z oddziałami integracyjnymi Liczba jednostek Liczba oddziałów 2014/2015 Liczba dzieci/uczniów Szkoły podstawowe 8 (SP 33, 67, 111, 149, 162, 166, 182 i ZSI nr 1) 66(70) 268 (2014) 312 (2015) Gimnazja 6 (G 2, 13, 30, 39 w ZSO nr 5, 43 i 47 w ZSI nr 1) 25(28) 109 (2014) 144 (2015) Licea ogólnokształcące 2 8(bz) 32 (2014) 33(2015) Razem: 1699 (106)409(489)

Oferta kształcenia specjalnego: (Informacja o stanie realizacji zadań oświatowych, WE UMŁ, 2014) Typ jednostki Liczba jednostek Liczba oddziałów Liczba dzieci/uczniów Oddziały przedszkolne przy szkołach podstawowych specjalnych Szkoły podstawowe specjalne Gimnazjum specjalne Licea ogólnokształcące specjalne 2439 Zasadnicze szkoły zawodowe specjalne Szkoły specjalne przysposabiające do pracy Technika specjalne 2863 Policealne szkoły specjalne 2321 Razem:

Wspieranie uczniów w szkołach ogólnodostępnych od ( WE UMŁ, protokół KE, ) par. 7 ust. 2 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społeczne i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U poz. 1113)(Dz. U poz. 1113) mogą to być pedagodzy specjalni lub asystenci (kl. I-III) lub pomoc nauczyciela w Łodzi planuje się zatrudnienie: przedszkola – 36 osób szkoły – 38 osób

Warunki konieczne dla zaistnienia zmian w systemie edukacji (w kontekście kształcenia włączającego) nowy wymiar nauczania, odwołujący się do humanizacji edukacji rozumianej jako daleko idąca indywidualizacja w podejściu do dziecka (przy uwzględnieniu głównego nurtu kształcenia); zmiana spojrzenia na program nauczania (umiejętność pracy z podstawą programową i programem nauczania) jako drogowskaz dla nauczyciela a nie arbitralny dokument; odejścia od nauczania frontalnego w kierunku nauczania aktywizującego (edukacja w działaniu); zmiana jakości i funkcji oceny szkolnej (z uwzględnieniem systemu egzaminów zewnętrznych); (Potrzeby specjalne w klasie, UNESCO, 1999)

Doskonalenie w obszarze MEZOSYSTEMU na przykładzie Stanów Zjednoczonych (D. Ryndak, 2007; W. Pilecka, 209; G. Szumski, 2010) Dziecko rozwijające się w kontekście relacji pomiędzy różnymi mikrosystemami Model współpracy systemowej Model współpracującego zespołu

Zmiany w polskim systemie kształcenia uczniów ze SPE (2010/2013/2015): Od 2010 r. relacje mikrosystemów oparte na modelu współpracującego zespołu??? Do 2010 r. relacje mikrosystemów oparte na modelu niezależnie funkcjonujących jednostek

Model współpracującego zespołu (2010/11), który został „rozcieńczony” już w 2013 roku: wsparcie dziecka ze SPE rodzina zespół nauczycieli i specjalistów pracujących w szkole pracownicy specjalistycznych placówek szkolnych i diagnostyczno-terapeutycznych specjaliści instytucji leczniczo- rehabilitacyjnych

Pozytywna zmiana (wg tabeli T. Knostera, za P. Bayliss, 2002) wizja wiedza umiejętności bodźce wsparcie plan działania środki pozytywna zmiana w ekosystemie dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

Zagrożenia dla pedagogiki specjalnej: brak wizji zamęt brak wiedzy i umiejętności ignorancja niepokój brak bodźców sprzeciw

Zagrożenia dla pedagogiki specjalnej: brak wsparcia alienacja brak planu działania monotonia brak środków frustracja

Edukacja specjalna – nowe wyzwania dla realizacji zapisów polityki oświatowej : Budowanie wspólnoty edukacyjnej (nauczyciele, uczniowie, rodzice, inni pracownicy szkoły) poprzez promowanie modelu szkoły jako organizacji uczącej się, nastawionej na doskonalenie i rozwój Każdego. Rozwój świadomości społecznej i obywatelskiej w kontekście rozwijania kompetencji dziecka ale również osób, które będą decydować o jego rozwoju na wszystkich poziomach ekosystemu.

Cd: Wykorzystywanie doświadczenia szkół specjalnych w pomocy nauczycielom placówek ogólnodostępnych (pozostających w nich bez wsparcia innych specjalistów) w organizacji procesu dydaktycznego. Organizowanie szkolnego systemu doskonalenia nauczycieli w zakresie nauczania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Przyjęcie tezy, że „Dziecko o SPE przebywające w środowisku ustawicznie doskonalącym się, samo będzie coraz bardziej kompetentne” (W. Pilecka, 2009, s. 35)