Dr Małgorzata Ganczar Publiczne prawo konkurencji.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Przepisy przej ś ciowe Problemy praktyczne Warsztaty legislacyjne Jachranka, czerwiec 2013 r. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Advertisements

Tworzenie joint venture w prawie polskim i europejskim
Nast ę pcze karanie administracyjne (na przykładzie projektu nowelizacji ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów) Projekt jest współfinansowany ze.
Dziś Zajmiemy Się Takimi Hasłami:
Jeden organizm gospodarczy w polskim i europejskim prawie konkurencji
Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Krakowie
Prawo ochrony konsumentów
Piotr Magda PRZEPISY KARNE W ŚWIETLE WYMOGÓW KONSTYTUCYJNYCH I DYREKTYW TECHNIKI PRAWODAWCZEJ Jachranka, 6 marca 2015 r. Projekt jest współfinansowany.
PAWEŁ SOBOTKO Ponadzakładowy układ zbiorowy pracy w szkolnictwie wyższym. Ewolucja regulacji prawnej.
Prawne aspekty udzielania pożyczek w internetowym kanale dystrybucji Wrocław, 24 marca 2015 r.
Wady oświadczenia woli
Tworzenie prawa.
 Art Jeżeli liczba zmian w ustawie jest znaczna lub gdy ustawa była wielokrotnie uprzednio nowelizowana i posługiwanie się tekstem ustawy może.
ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZA SZKODĘ WYRZĄDZONĄ PRZY WYKONYWANIU WŁADZY PUBLICZNEJ.
POJĘCIE KONSUMENTA Zakres obejmujący prawo polskie oraz prawo Unii Europejskiej Barbara Denisiuk.
Prawa człowieka i systemy ich ochrony
1 TREŚĆ UMOWY O PRACĘ : Umowa o pracę określa strony umowy, rodzaj umowy, datę jej zawarcia oraz warunki pracy i płacy, w szczególności: 1) rodzaj pracy,
Detaryfikacja – nadchodząca rewolucja (?) na rynku gazowym dr Jerzy Baehr, Senior Partner w WKB Wierciński Kwieciński Baehr dr hab. Jakub Pokrzywniak,
Anonimizacja danych adresowych pokrzywdzonego i świadka w procedurze wykroczeniowej w świetle ustawy z dnia 28 listopada 2014 r. o ochronie i pomocy dla.
Niedozwolone postanowienia umowne we wzorach umów pośrednictwa handlu nieruchomościami ` Zygmunt Rajchemba Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów Delegatura.
Konsument na rynku nieruchomości Konferencja UOKiK, Warszawa, 6 grudnia 2006 r. Rodzaje umów na rynku mieszkaniowym Waldemar Jurasz.
Zasady udzielania zamówień Wydział Kontroli Projektów.
Projekt jest finansowany ze środków Komisji Europejskiej i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów 1 "Zakupy w sklepie za rogiem czy przez Internet -
Barbara Denisiuk.  USTAWA z dnia 16 wrze ś nia 2011 r. o timeshare (Dz.U.2011 nr 230 poz. 1370)
DOMY OPIEKI Badanie wzorców umownych stosowanych w placówkach świadczących usługi w zakresie zapewnienia opieki osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym.
OBYWATELSTWO POLSKIE I UNIJNE 1.Obywatel a państwo – zasady obywatelstwa polskiego 2.Nabycie i utrata obywatelstwa 3.Obywatelstwo Unii Europejskiej. 4.Brak.
Urząd Transportu Kolejowego, Al. Jerozolimskie 134, Warszawa, Polityka regulacyjna państwa w zakresie dostępu do infrastruktury na.
Umowy Partnerskie w projektach zbiór najważniejszych składników Uwaga! Poniżej znajdują się jedynie praktyczne wskazówki dotyczące tworzenia umów. Dokładne.
VII kampania społeczna N O PROMIL – N O PROBLEM PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI.
Konsument art. 22¹ kodeksu cywilnego: „Za konsumenta uważa się osobę fizyczną dokonującą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością.
PREZENTACJA Zmiany sposobu zgłaszania i organizacji wypoczynku dla dzieci i młodzieży NAJWAŻNIEJSZE PRZEPISY w oparciu o znowelizowane prawo oświatowe.
Strona postępowania jako źródło dowodowe Prof. dr hab. Henryk Dzwonkowski Kierownik Katedry Prawa Finansowego Uniwersytet Łódzki.
Płatniczy wielopodmiotowy i wielofunkcyjny stosunek podatkowoprawny Prof. dr hab. Henryk Dzwonkowski Kierownik Katedry Prawa Finansowego Uniwersytet Łódzki.
URLOP WYPOCZYNKOWY mgr Małgorzata Grześków. URLOP WYPOCZYNKOWY Art §1. Pracownikowi przysługuje prawo do corocznego, nieprzerwanego, płatnego urlopu.
Prawo telekomunikacyjne Ewa Galewska CBKE. Sektor telekomunikacyjny Monopole naturalne Operatorzy zasiedziali Brak równowagi pomiędzy podmiotami Wysokie.
T. Skoczny, D. Aziewicz Ochrona wolnej i uczciwej konkurencji Wykład monograficzny WZ UW Warszawa 2013.
Uwarunkowania prawne telepracy – praktyczne rozwiązania dla pracodawców dr Jacek Męcina.
FORMA CZYNNOŚCI PRAWNYCH. sposób wyrażenia oświadczenia woli art. 60 k.c. – oświadczenie woli musi zostać ujawnione na zewnątrz; sposób tego ujawnienia.
SSA (2) PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz. PRAWO KOALICJI – ZAKRES PODMIOTOWY USTAWA z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych.
Sandra Król Zakład Prawa Handlowego i Gospodarczego Instytut Prawa Cywilnego Konsument a informacja i reklama. Nieuczciwe praktyki rynkowe.
UŻYTKOWANIE WIECZYSTE Literatura: red. E. Gniewek, P. Machnikowski, Zarys prawa cywilnego, Warszawa 2014 red. E Gniewek, Kodeks Cywilny. Komentarz, Wydanie.
Opodatkowanie spółek Podziały Spółek. Podziały spółek Rodzaje podziałów wg KSH Przewidziane są cztery sposoby podziału: 1) podział przez przejęcie, który.
Działalność konsultantów wojewódzkich zmiany w ustawie o konsultantach w ochronie zdrowia oświadczenia składane przez konsultantów kontrola podmiotów leczniczych.
Procedura „NIEBIESKIE KARTY" w świetle obowiązujących przepisów prawa.
Rynek energii — punkt widzenia odbiorcy Raport o polskim rynku energii Warszawa,
Optymalna wielkość produkcji przedsiębiorstwa działającego w doskonałej konkurencji (analiza krótkookresowa) Przypomnijmy założenia modelu doskonałej.
Sandra Król Zakład Prawa Handlowego i Gospodarczego Instytut Prawa Cywilnego Klauzule niedozwolone.
Ustalenia z misji audytowych przeprowadzonych przez Europejski Trybunał Obrachunkowy w ramach PROW w obszarze zamówień publicznych.
O BOWIĄZKI PRACOWNIKA I SKUTKI PRAWNE ICH NARUSZENIA Małgorzata Grześków.
Prawo telekomunikacyjne Ewa Galewska CBKE. Sektor telekomunikacyjny Monopole naturalne Operatorzy zasiedziali Brak równowagi pomiędzy podmiotami Wysokie.
NADZÓR RYNKU RAPORT. na produkcie dla konsumenta w dowolnym państwie Unii Europejskiej - bezpieczeństwo użytkowania deklaracja, że wprowadzany do obrotu.
Poradnik wodociągowo-kanalizacyjny   Przegląd zagadnień w świetle decyzji UOKiK Warszawa, lipiec 2016.
Prawo ochrony konsumentów
Ochrona konkurencji i konsumentów oraz regulacja sektorowa
KREDYT KONSUMENCKI OCHRONA KONSUMENTA Barbara Denisiuk.
Konkurencja a polityka konkurencji
Konstytucyjny system źródeł prawa
Wygaśnięcie decyzji art. 162 § 1 kpa
Wstęp do nauki o państwie i polityce
Karnoprawna ochrona tajemnicy zawodowej dotyczącej działalności funduszy emerytalnych II Międzynarodowa Konferencja Naukowa pt. ZABEZPIECZENIE EMERYTALNE.
Postępowanie nieprocesowe - odrębności w przebiegu
Prawo ochrony konsumentów
Publiczne prawo konkurencji
Publiczne prawo konkurencji
Publiczne prawo konkurencji
Publiczne prawo konkurencji
Istota arbitrażu Alternatywny sposób rozpoznawania i rozstrzygania sporów cywilnych przez organ, który nie jest sądem państwowym, a który swoje uprawnienia.
Zakres obejmujący prawo polskie oraz prawo Unii Europejskiej
KREDYT KONSUMENCKI OCHRONA KONSUMENTA mgr Barbara Trybulińska.
Zapis prezentacji:

Dr Małgorzata Ganczar Publiczne prawo konkurencji

Praktyki naruszaj ą ce zbiorowe interesy konsumentów Przedmiotem Ustawy jest fragment prawa konsumenckiego - ochrona przed praktykami naruszaj ą cymi zbiorowe interesy konsumentów. Prawo konsumenckie obejmuje obszern ą list ę aktów prawnych (zarówno krajowych, jak i wspólnotowych) ustalaj ą cych reguły maj ą ce zastosowanie w relacjach pomi ę dzy konsumentami i przedsi ę biorcami (poj ę cie konsumenta i przedsi ę biorcy wyja ś nione jest w dziale I Komentarza). Prawo konsumenckie jest regulacj ą rozproszon ą w ró ż nych aktach prawnych, obszern ą i kazuistyczn ą. Uznaje si ę, ż e szczegółowo ść regulacji (kazuistyka) sprzyja jednoznacznemu ustaleniu zasad ochrony konsumentów, co ułatwia osi ą gni ę cie celów prawa konsumenckiego.

Praktyki naruszaj ą ce zbiorowe interesy konsumentów Podstawowym celem prawa konsumenckiego jest ukształtowanie uczciwych i zgodnych z dobrymi obyczajami relacji mi ę dzy konsumentami a przedsi ę biorcami, tak aby konsumenci mieli dost ę p do pełnej, rzetelnej, prawdziwej informacji o interesuj ą cych ich towarach i usługach oraz tre ś ci umów, a tak ż e, aby tre ść tych umów i sposób ich wykonywania nie prowadziły do pokrzywdzenia interesów konsumentów. Polskie prawo konsumenckie jest dziedzin ą stosunkowo młod ą, opart ą na modelach ochrony wypracowywanych w ramach Unii Europejskiej pocz ą wszy od lat 70. XX w. Ochrona praw konsumentów w Polsce ma podstawy w art. 76 Konstytucji RP, zgodnie z którym władze publiczne chroni ą konsumentów, u ż ytkowników i najemców przed działaniami zagra ż aj ą cymi ich zdrowiu, prywatno ś ci, bezpiecze ń stwu oraz przed nieuczciwymi praktykami rynkowymi.

Praktyki naruszaj ą ce zbiorowe interesy konsumentów Zakazane jest stosowanie praktyk naruszaj ą cych zbiorowe interesy konsumentów.

Praktyki naruszaj ą ce zbiorowe interesy konsumentów Przez praktyk ę naruszaj ą c ą zbiorowe interesy konsumentów rozumie si ę godz ą ce w nie bezprawne działanie przedsi ę biorcy, w szczególno ś ci: 1) stosowanie postanowie ń wzorców umów, które zostały wpisane do rejestru postanowie ń wzorców umowy uznanych za niedozwolone, o którym mowa w art. 47 ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. – Kodeks post ę powania cywilnego 2) naruszanie obowi ą zku udzielania konsumentom rzetelnej, prawdziwej i pełnej informacji; 3) nieuczciwe praktyki rynkowe lub czyny nieuczciwej konkurencji.

Praktyki naruszaj ą ce zbiorowe interesy konsumentów Nie jest zbiorowym interesem konsumentów suma indywidualnych interesów konsumentów. Ochrona zbiorowych interesów konsumentów przewidziana w ustawie nie wył ą cza ochrony wynikaj ą cej z innych ustaw, w szczególno ś ci z przepisów o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym i przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.

Praktyki naruszaj ą ce zbiorowe interesy konsumentów – decyzje Prezesa UOKiK Prezes Urz ę du wydaje decyzj ę o uznaniu praktyki za naruszaj ą c ą zbiorowe interesy konsumentów i nakazuj ą c ą zaniechanie jej stosowania, je ż eli stwierdzi naruszenie zakazu stosowania praktyk W decyzji Prezes Urz ę du mo ż e okre ś li ć ś rodki usuni ę cia trwaj ą cych skutków naruszenia zbiorowych interesów konsumentów w celu zapewnienia wykonania nakazu, w szczególno ś ci zobowi ą za ć przedsi ę biorc ę do zło ż enia jednokrotnego lub wielokrotnego o ś wiadczenia o tre ś ci i w formie okre ś lonej w decyzji. Mo ż e równie ż nakaza ć publikacj ę decyzji w cało ś ci lub w cz ęś ci na koszt przedsi ę biorcy.

Praktyki naruszaj ą ce zbiorowe interesy konsumentów – decyzje Prezesa UOKiK W przypadku gdy przedsi ę biorca zaprzestał stosowania zakazanej praktyki, Prezes Urz ę du wydaje decyzj ę o uznaniu praktyki za naruszaj ą c ą zbiorowe interesy konsumentów i stwierdzaj ą c ą zaniechanie jej stosowania. Ci ęż ar udowodnienia okoliczno ś ci, o których mowa, spoczywa na przedsi ę biorcy.

Praktyki naruszaj ą ce zbiorowe interesy konsumentów – decyzje Prezesa UOKiK Je ż eli w toku post ę powania w sprawie praktyk naruszaj ą cych zbiorowe interesy konsumentów zostanie uprawdopodobnione, ż e przedsi ę biorca stosuje zakazan ą praktyk ę, a przedsi ę biorca, któremu jest zarzucane naruszenie tego przepisu, zobowi ąż e si ę do podj ę cia lub zaniechania okre ś lonych działa ń zmierzaj ą cych do zapobie ż enia tym naruszeniom, Prezes Urz ę du mo ż e, w drodze decyzji, nało ż y ć obowi ą zek wykonania tych zobowi ą za ń. W decyzji Prezes Urz ę du mo ż e okre ś li ć termin wykonania zobowi ą za ń oraz nakłada na przedsi ę biorc ę obowi ą zek składania w wyznaczonym terminie informacji o stopniu realizacji zobowi ą za ń.

Praktyki naruszaj ą ce zbiorowe interesy konsumentów – decyzje Prezesa UOKiK Prezes Urz ę du mo ż e, z urz ę du, uchyli ć decyzj ę, o której mowa powy ż ej, w przypadku gdy: 1) została ona wydana w oparciu o nieprawdziwe, niekompletne lub wprowadzaj ą ce w bł ą d informacje lub dokumenty; 2) przedsi ę biorca nie wykonuje zobowi ą za ń lub obowi ą zków Prezes Urz ę du mo ż e, za zgod ą przedsi ę biorcy, z urz ę du uchyli ć decyzj ę, w przypadku gdy nast ą piła zmiana okoliczno ś ci, maj ą cych istotny wpływ na wydanie decyzji.

Zmiany od IV 2016 r. Art. 24 ust. 2, dodany punkt 4) proponowanie konsumentom nabycia usług finansowych, które nie odpowiadaj ą potrzebom tych konsumentów ustalonym z uwzgl ę dnieniem dost ę pnych przedsi ę biorcy informacji w zakresie cech tych konsumentów lub proponowanie nabycia tych usług w sposób nieadekwatny do ich charakteru.

Zmiany od IV 2016 r. Dodany Dział IIIa Zakaz stosowania niedozwolonych postanowie ń wzorców umów Rozdział 1 Niedozwolone postanowienia wzorców umów Art. 23a. Zakazane jest stosowanie we wzorcach umów zawieranych z konsumentami niedozwolonych postanowie ń umownych, o których mowa w art § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny.

Zmiany od IV 2016 r. Rozdział 2 Decyzje w sprawach o uznanie postanowie ń wzorca umowy za niedozwolone Art. 23b. 1. Prezes Urz ę du wydaje decyzj ę o uznaniu postanowienia wzorca umowy za niedozwolone i zakazuj ą c ą jego wykorzystywania, je ż eli stwierdzi naruszenie zakazu okre ś lonego w art. 23a. W decyzji Prezes Urz ę du przytacza tre ść postanowienia wzorca umowy uznanego za niedozwolone. 2. W decyzji, o której mowa w ust. 1, Prezes Urz ę du mo ż e okre ś li ć ś rodki usuni ę cia trwaj ą cych skutków naruszenia zakazu, o którym mowa w art. 23a, w szczególno ś ci zobowi ą za ć przedsi ę biorc ę do: 1) poinformowania konsumentów, b ę d ą cych stronami umów zawartych na podstawie wzorca, o którym mowa w ust. 1, o uznaniu za niedozwolone postanowienia tego wzorca - w sposób okre ś lony w decyzji; 2) zło ż enia jednokrotnego lub wielokrotnego o ś wiadczenia o tre ś ci i w formie okre ś lonej w decyzji. 3. W decyzji, o której mowa w ust. 1, Prezes Urz ę du mo ż e nakaza ć publikacj ę decyzji w cało ś ci lub w cz ęś ci, z zaznaczeniem, czy decyzja ta jest prawomocna, w okre ś lonej w niej formie, na koszt przedsi ę biorcy. 4. Ś rodki, o których mowa w ust. 2, powinny by ć proporcjonalne do wagi i rodzaju naruszenia oraz konieczne do usuni ę cia jego skutków.

Zmiany od IV 2016 r. Art. 23c. 1. Je ż eli przedsi ę biorca przed wydaniem decyzji, o której mowa w art. 23b ust. 1, zobowi ąż e si ę do podj ę cia lub zaniechania okre ś lonych działa ń zmierzaj ą cych do zako ń czenia naruszenia zakazu, o którym mowa w art. 23a, lub usuni ę cia skutków tego naruszenia, Prezes Urz ę du mo ż e, wydaj ą c decyzj ę, o której mowa w art. 23b ust. 1, zobowi ą za ć przedsi ę biorc ę do wykonania tych zobowi ą za ń. 2. W decyzji, o której mowa w ust. 1, Prezes Urz ę du mo ż e okre ś li ć termin wykonania zobowi ą za ń. 3. W decyzji, o której mowa w ust. 1, Prezes Urz ę du nakłada na przedsi ę biorc ę obowi ą zek składania w wyznaczonym terminie informacji o stopniu realizacji zobowi ą za ń. 4. W przypadku wydania decyzji, o której mowa w ust. 1, przepisów art. 23b ust. 2 pkt 1 i art. 106 ust. 1 pkt 3a nie stosuje si ę. 5. Prezes Urz ę du mo ż e, z urz ę du, uchyli ć decyzj ę, o której mowa w ust. 1, w cz ęś ci dotycz ą cej zobowi ą za ń i nało ż y ć kar ę, o której mowa w art. 106 ust. 1 pkt 3a, w przypadku gdy: 1) decyzja ta została wydana w oparciu o nieprawdziwe, niekompletne lub wprowadzaj ą ce w bł ą d informacje lub dokumenty; 2) przedsi ę biorca nie wykonuje zobowi ą za ń lub obowi ą zków, o których mowa w ust W przypadku, o którym mowa w ust. 5, Prezes Urz ę du mo ż e okre ś li ć ś rodki usuni ę cia trwaj ą cych skutków naruszenia zakazu, o których mowa w art. 23b ust. 2. Przepis art. 23b ust. 3 stosuje si ę. 7. Prezes Urz ę du mo ż e, za zgod ą przedsi ę biorcy, z urz ę du uchyli ć decyzj ę, o której mowa w ust. 1, w cz ęś ci dotycz ą cej zobowi ą za ń, w przypadku gdy nast ą piła zmiana okoliczno ś ci maj ą cych istotny wpływ na wydanie tej decyzji. Przepisy ust. 6 stosuje si ę odpowiednio.

Zmiany od IV 2016 r. Art. 23d. Prawomocna decyzja o uznaniu postanowienia wzorca umowy za niedozwolone ma skutek wobec przedsi ę biorcy, co do którego stwierdzono stosowanie niedozwolonego postanowienia umownego oraz wobec wszystkich konsumentów, którzy zawarli z nim umow ę na podstawie wzorca wskazanego w decyzji.