KWALIFIKOWALNOŚĆ PODATKU VAT I ZAGROŻENIA Z TYM ZWIĄZANE Tomasz Zieleniak Kierownik Wydziału Kontroli Projektów EFRR Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Dla rozwoju Mazowsza Dyscyplina finansów publicznych w gospodarowaniu środkami z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) Wojciech Motelski.
Advertisements

1 Zatrudnianie personelu do projektu Reguła proporcjonalności Kwalifikowalność uczestników.
Polski system podatkowy - przegląd podatków (1)
Dr Monika Mucha doradca podatkowy
Finansowanie podmiotów prowadzących działalność leczniczą
Ustrój sądownictwa w państwach skandynawskich
POROZUMIENIE ADMINISTRACYJNE
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego
Międzynarodowe Prawo Podatkowe
Działalność ubezpieczeniowa Dotychczasowe projekty legislacyjne oraz planowane działania.
1. Obowiązki beneficjenta wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu Wrocław, lipiec 2009.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wrocław, 9-10 grudnia 2008 r. Przedsięwzięcia z zakresu współpracy międzynarodowej i międzyregionalnej w.
Planowanie podatkowe Dariusz M. Malinowski Fazy zarządzania planowanie organizowanie decyzja koordynacja kontrolowanie.
Planowanie podatkowe Dariusz M. Malinowski. Planowanie podatkowe Dariusz M. Malinowski.
Planowanie podatkowe Beata Dutkiewicz. Planowanie podatkowe Beata Dutkiewicz.
Kwalifikowalność podatku od towarów i usług w kontekście działań komercjalizacyjnych w ramach I i II osi priorytetowej Programu Operacyjnego Innowacyjna.
Identyfikacja ryzyka w procesie inwestycji drogowych w świetle odpowiedzialności samorządu terytorialnego.
CZYLI JAK USTALAMY DOCHÓD W PRZEDSIĘBIORSTWIE
DZIAŁALNOŚĆ NIEODPŁATNA I ODPŁATNA POŻYTKU PUBLICZNEGO W ORGANIZACJACH POZARZĄDOWYCH Gostyń, 13 sierpnia 2013 roku.
Podatki Vat.
Uprawnienia do emisji CO 2 – aspekty rachunkowe i podatkowe Wykładowca: dr Gyöngyvér Takáts ECDDP Sp. z o.o.
1.
PRZEKSZTAŁCENIE SAMORZĄDOWEGO ZAKŁADU BUDŻETOWEGO W SPÓŁKĘ
Komercyjne wykorzystanie infrastruktury
Różne rodzaje opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, w zależności od formy prawnej podmiotu gospodarczego Różne rodzaje opodatkowania podatkiem.
Umowy cywilnoprawne związane z pracą
Międzynarodowe Prawo Podatkowe Podmioty Powiązane.
POJĘCIE PRZEDSIĘBIORCY W PRAWIE POLSKIM
Wskaźniki – raportowanie, monitorowanie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Sylwia Makulec-Staszewska Departament Ochrony Klimatu Wydział.
„Budowa lub modernizacja dróg lokalnych” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów.
Opodatkowanie spółek Wykład specjalizacyjny. Aporty Aporty w innej postaci niż przedsiębiorstwo i jego zorganizowana część.
Zainwestujmy razem w środowisko Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Z a i n w e s t u j m y r a z e m w ś r o d o w i s k o Kontrole.
Organy właściwe do kontroli podatkowej
Program Wiedza Edukacja Rozwój Wysokiej jakości usługi administracyjne
Zarys systemu kontroli w ramach RPO WM Tomasz Zieleniak Kierownik Wydziału Kontroli Projektów EFRR Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów.
Nieprawidłowości w perspektywie finansowej
Wskaźniki – raportowanie, monitorowanie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Departament Ochrony Klimatu Warszawa, 12 października 2015.
ZMIANY W UMOWACH ORAZ FAKTURACH PLACÓWEK OŚWIATOWYCH
Prawa człowieka i systemy ich ochrony
Centrum Usług Wspólnych jednostek oświatowych
Jak wypełnić roczne zeznanie podatkowe?
ZWIĄZEK GMIN WIEJSKICH RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ – XXX Zgromadzenie Ogólne Centralizacja rozliczeń VAT oraz zmiany w zakresie sposobu odliczania podatku.
Centralizacja rozliczeń VAT w jednostkach samorządu terytorialnego.
Pomoc publiczna w projektach – podsumowanie z dnia pierwszego WST PL-SK.
Ordynacja podatkowa Przepisy ogólne. Praktyczne i teoretyczne przesłanki wyodrębnienia gałęzi prawa podatkowego. O wyodrębnieniu danej gałęzi decydują.
Prewspółczynnik, współczynnik, problemy Toruń, Jarek Neneman i Małgorzata Sęk Uczelnia Łazarskiego Centrum Dokumentacji i Studiów Podatkowych.
Prewspółczynnik, współczynnik, problemy Warszawa, Jarek Neneman Uczelnia Łazarskiego Centrum Dokumentacji i Studiów Podatkowych Ekspert PwC.
Zamykanie projektu realizowanego w ramach V Priorytetu POIiŚ Wola Ducka, 4 września 2013 r.
Rozstrzygnięcia w sprawie roszczeń podatnika. Roszczenia podatnika a wymiar podatku Roszczenia podatnika: strata podatkowa zwrot podatku (Art. 3 pkt 7.
Opodatkowanie spółek Wykład specjalizacyjny. Kodeksowe typy spółek Spółka cywilna Handlowe spółki osobowe Spółka jawna Spółka partnerska Spółka komandytowa.
Opodatkowanie spółek Wykład specjalizacyjny. Spółki nie będące podatnikami (jawna, komandytowa, partnerska) Utworzenie spółki : wniesienie przez wspólników.
Tax Alert Premia pieniężna nie zawsze rozliczana korektą Pragniemy poinformować, że w dniu 19 grudnia br. Naczelny Sąd Administracyjny wydał.
Kwalifikowalność wydatków w RPO Działanie 8.4. Wsparcie atrakcyjności walorów dziedzictwa przyrodniczego Regionalny Program Operacyjny Województwa.
KWALIFIKOWALNOŚĆ VAT Grzegorz Sobolewski
XIV Samorządowe Forum Kapitału i Finansów Katowice 2016
TAX ALERT NR 63/2017   NSA: Ustalanie cen towarów sprzedawanych w zestawie służące zaniżeniu podstawy opodatkowania jest nadużyciem prawa 26 maja br. Naczelny.
WYBRANE ZAGADNIENIA MATERIALNEGO I PROCESOWEGO PRAWA PRACY
CZY WIESZ, ŻE… … ISTOTNE ZMIANY W PODATKU DOCHODOWYM OD OSÓB PRAWNYCH
Zasady naliczania podatku VAT
Wniosek o wydanie interpretacji dotyczącej zakresu ochrony wynikającej z innej interpretacji Toruń, 9 marca 2018 r.
Podatek od nieruchomości
spotkanie informacyjne
Wniosek o wydanie interpretacji dotyczącej zakresu ochrony wynikającej z innej interpretacji Toruń, 9 marca 2018 r.
PRZEGLĄD ORZECZNICTWA PODATKOWEGO
Polskie uwarunkowania instytucjonalno-prawne dla realizacji projektów PPP 22 czerwca 2015.
Wpływ czynności niepodlegających opodatkowaniu na zakres prawa do odliczenia - Mariusz Marecki Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego.
Wyrok NSA dnia z 20 października 2016 r. I FSK 1731/15
(wyrok WSA w Szczecinie z 3 sierpnia 2016 r., I SA/Sz 174/16)
Czy organ podatkowy jest związany przepisami prawa wskazanym we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej? Toruń, 31 marca 2017 r.
Zapis prezentacji:

KWALIFIKOWALNOŚĆ PODATKU VAT I ZAGROŻENIA Z TYM ZWIĄZANE Tomasz Zieleniak Kierownik Wydziału Kontroli Projektów EFRR Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych

VAT, a inaczej podatek od towarów i usług, jest daniną, która dotyczy zarówno sprzedawców, jak i konsumentów, jego wartość jest doliczana do każdej transakcji. Mechanizm rozliczenia VAT-u powoduje, iż w rzeczywistości wysokość podatku jest przerzucona na konsumenta. W myśl generalnej zasady, podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od nabywanych towarów i usług, jeżeli te towary czy usługi mają związek z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi. VAT

Ostateczna decyzja należy do Beneficjenta, niemniej dysponent środków europejskich może ograniczyć możliwość finansowania podatku VAT Podstawowe kryteria kwalifikowalności: - Podatek od towarów i usług (VAT) został faktycznie poniesiony przez Beneficjenta, oraz - Beneficjent nie ma prawnej możliwości odzyskania podatku VAT. VAT – kwalifikować czy nie ?

Druga przesłanka Artykuł 9 ust. 1 dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej Do tej pory przyjmowało się, że prawo odzyskania podatku VAT przysługuje praktycznie każdemu podmiotowi wykonującemu czynności opodatkowane, jeżeli zakupione towary są związane z tymi czynnościami.

Artykuł 9 ust. 1 dyrektywy 2006/112/WE „Podatnikiem” jest każda osoba prowadząca samodzielnie w dowolnym miejscu jakąkolwiek działalność gospodarczą, bez względu na cel czy też rezultaty takiej działalności. „Działalność gospodarcza” obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, włącznie z górnictwem, działalnością rolniczą i wykonywaniem wolnych zawodów lub uznanych za takie. Za działalność gospodarczą uznaje się w szczególności wykorzystywanie, w sposób ciągły, majątku rzeczowego lub wartości niematerialnych w celu uzyskania z tego tytułu dochodu. „Podatnikiem” jest każda osoba prowadząca samodzielnie w dowolnym miejscu jakąkolwiek działalność gospodarczą, bez względu na cel czy też rezultaty takiej działalności. „Działalność gospodarcza” obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, włącznie z górnictwem, działalnością rolniczą i wykonywaniem wolnych zawodów lub uznanych za takie. Za działalność gospodarczą uznaje się w szczególności wykorzystywanie, w sposób ciągły, majątku rzeczowego lub wartości niematerialnych w celu uzyskania z tego tytułu dochodu.

Samorządowe jednostki organizacyjne Podważenie linii interpretacyjnej Ministerstwa finansów Gminna jednostka budżetowa WYROK TRYBUNAŁU (wielka izba) z dnia 29 września 2015 r. w sprawie C ‑ 276/14 Gminna jednostka budżetowa WYROK TRYBUNAŁU (wielka izba) z dnia 29 września 2015 r. w sprawie C ‑ 276/14 Gminny zakład budżetowy Wyrok NSA z 2 września 2014 r., sygn. akt I FSK 938/14 Gminny zakład budżetowy Wyrok NSA z 2 września 2014 r., sygn. akt I FSK 938/14

Jeden podatnik W niniejszej sprawie z postanowienia odsyłającego wynika, że jednostki budżetowe będące przedmiotem postępowania głównego wykonują działalność gospodarczą powierzoną im w imieniu i na rachunek Gminy W. oraz że nie odpowiadają one za szkody spowodowane tą działalnością, ponieważ odpowiedzialność tę ponosi wyłącznie gmina. Ze wspomnianego postanowienia wynika również, że owe jednostki nie ponoszą ryzyka gospodarczego związanego z rzeczoną działalnością, ponieważ nie dysponują własnym majątkiem, nie osiągają własnych dochodów i nie ponoszą kosztów dotyczących takiej działalności, bowiem uzyskane dochody są wpłacane do budżetu Gminy W., a wydatki są pokrywane bezpośrednio z tego budżetu. Zatem, jak też stwierdził Naczelny Sąd Administracyjny w składzie powiększonym, gminę taką jak Gmina W. i jej jednostki budżetowe, w sytuacji takiej jak w postępowaniu głównym, należy uznać za jednego i tego samego podatnika w rozumieniu art. 9 ust. 1 dyrektywy VAT. W niniejszej sprawie z postanowienia odsyłającego wynika, że jednostki budżetowe będące przedmiotem postępowania głównego wykonują działalność gospodarczą powierzoną im w imieniu i na rachunek Gminy W. oraz że nie odpowiadają one za szkody spowodowane tą działalnością, ponieważ odpowiedzialność tę ponosi wyłącznie gmina. Ze wspomnianego postanowienia wynika również, że owe jednostki nie ponoszą ryzyka gospodarczego związanego z rzeczoną działalnością, ponieważ nie dysponują własnym majątkiem, nie osiągają własnych dochodów i nie ponoszą kosztów dotyczących takiej działalności, bowiem uzyskane dochody są wpłacane do budżetu Gminy W., a wydatki są pokrywane bezpośrednio z tego budżetu. Zatem, jak też stwierdził Naczelny Sąd Administracyjny w składzie powiększonym, gminę taką jak Gmina W. i jej jednostki budżetowe, w sytuacji takiej jak w postępowaniu głównym, należy uznać za jednego i tego samego podatnika w rozumieniu art. 9 ust. 1 dyrektywy VAT.

Jak przekłada się to na zakład budżetowy? -zakład wykonuje jedynie zadania własne jednostki, która go utworzyła, -zakład nie ma możliwości dowolnego profilowania swojej działalności w kierunku zwiększenia rentowności, -straty jakie przynosi zakład - finalnie obciążają budżet jednostki, która go utworzyła. -zakład wykonuje jedynie zadania własne jednostki, która go utworzyła, -zakład nie ma możliwości dowolnego profilowania swojej działalności w kierunku zwiększenia rentowności, -straty jakie przynosi zakład - finalnie obciążają budżet jednostki, która go utworzyła. Brak jest na dzień dzisiejszy wiążącego stanowiska w tej sprawie. Wydzielony budżet oraz możliwość finansowania własnej działalności z dochodów, wydają się niewystarczające do uznania zakładu budżetowego za podmiot samodzielny.

Konsekwencje? Zgodnie ze stanowiskiem MF i MIR, Beneficjenci nie będą obciążani konsekwencjami zmiany interpretacji podatkowej na skutek wyroku TSUE. Ciężar błędu przejmie Budżet Państwa Powyższe ma zastosowanie jedynie w odniesieniu do umów zawartych przed publikacją wyroku TSUE Na obecną chwilę nie ustalono ścieżki postępowania pozwalającej na doprowadzenie projektów dotkniętych wadą do pełnej kwalifikowalności

Nie/kwalifikowalność VAT – przykłady W ramach projektu gmina przygotowała tereny pod inwestycję. Po zakończeniu realizacji projektu, gmina podpisała odpłatne umowy najmu z odbiorcami końcowymi. Z punktu widzenia gminy dochody na projekcie nie występują, ponieważ przychody z tytułu najmu są niewspółmierne do nakładów jakie należało ponieść aby przygotować teren dla rozwoju przedsiębiorczości w regionie. Gmina utrzymuje, że podatek VAT w projekcie jest kosztem kwalifikowalnym. W ramach projektu gmina przygotowała tereny pod inwestycję. Po zakończeniu realizacji projektu, gmina podpisała odpłatne umowy najmu z odbiorcami końcowymi. Z punktu widzenia gminy dochody na projekcie nie występują, ponieważ przychody z tytułu najmu są niewspółmierne do nakładów jakie należało ponieść aby przygotować teren dla rozwoju przedsiębiorczości w regionie. Gmina utrzymuje, że podatek VAT w projekcie jest kosztem kwalifikowalnym.

Nie/kwalifikowalność VAT – przykłady W ramach projektu gmina wybudowała park technologiczny. Po zakończeniu realizacji projektu, gmina wyłoniła operatora, który prowadzi na obiekcie działalność gospodarczą na własny rachunek. Operator płaci gminie kwotę ustaloną w toku procedury konkurencyjnej. Podobnie jak w poprzednim przypadku, z punktu widzenia gminy dochody na projekcie nie występują, ponieważ przychody z tytułu najmu są niewspółmierne do nakładów jakie należało ponieść aby przygotować infrastrukturę. Gmina utrzymuje, że podatek VAT w projekcie jest kosztem kwalifikowalnym. W ramach projektu gmina wybudowała park technologiczny. Po zakończeniu realizacji projektu, gmina wyłoniła operatora, który prowadzi na obiekcie działalność gospodarczą na własny rachunek. Operator płaci gminie kwotę ustaloną w toku procedury konkurencyjnej. Podobnie jak w poprzednim przypadku, z punktu widzenia gminy dochody na projekcie nie występują, ponieważ przychody z tytułu najmu są niewspółmierne do nakładów jakie należało ponieść aby przygotować infrastrukturę. Gmina utrzymuje, że podatek VAT w projekcie jest kosztem kwalifikowalnym.

Nie/kwalifikowalność VAT – przykłady W ramach projektu gmina wybudowała park technologiczny. Po zakończeniu realizacji projektu, gmina wyłoniła operatora, który prowadzi na obiekcie działalność gospodarczą na własny rachunek. Operator otrzymuje od gminy kwotę ustaloną w toku procedury konkurencyjnej.

Nie/kwalifikowalność VAT – przykłady W ramach projektu gmina wybudowała park technologiczny. Po zakończeniu realizacji projektu, gmina wyłoniła operatora, który prowadzi na obiekcie działalność gospodarczą na własny rachunek. Operator otrzymuje od gminy kwotę ustaloną w toku procedury konkurencyjnej. Jednocześnie operator ma obowiązek dokonania pewnych inwestycji na obiekcie, co podniesie wartość tej infrastruktury. Gmina otrzyma zmienioną infrastrukturę nieodpłatnie.

Nie/kwalifikowalność VAT – przykłady W ramach projektu gmina wybudowała park technologiczny. Po zakończeniu realizacji projektu, gmina wyłoniła operatora, który prowadzi na obiekcie działalność gospodarczą na rachunek gminy. Operator otrzymuje od gminy kwotę ustaloną w toku procedury konkurencyjnej. Jednocześnie operator ma obowiązek dokonania pewnych inwestycji na obiekcie, co podniesie wartość tej infrastruktury. Gmina otrzyma zmienioną infrastrukturę nieodpłatnie.

Dziękuję za uwagę. Tomasz Zieleniak Kierownik Wydziału kontroli Projektów EFRR Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych