Działania promujące czytelnictwo

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
CAŁA POLSKA CZYTA DZIECIOM – raport Przygotowany dla Fundacji ABC XXI 30 października 2006.
Advertisements

Biblioteka "Kiedy przeczytam nową książkę, to tak jakbym znalazł nowego przyjaciela, a gdy przeczytam książkę, którą już czytałem - to tak jakbym spotkał.
Kreacja i promocja nowej marki regionu
Grażyna Lewandowicz-Nosal IKiCz, Biblioteka Narodowa
JĘZYK POLSKI W KLASIE IV-VI
Kształtowanie kompetencji czytelniczych-
Wpływ domu rodzinnego na sukcesy edukacyjne uczniów
Wolff Katarzyna Zasięg książki w Polsce, czyli co czytelnicy i nabywcy książek mają do powiedzenia bibliotekarzom.
Roman Sowa Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Kielcach
Działalność Biblioteki Szkolnej przy Publicznej Szkole Podstawowej
BIBLIOTEKA Publicznego Gimnazjum im. Jana Pawła II w Tyczynie.
Rok szkolny 2003/2004: - liczba szkół liczba szkół liczba uczniów liczba uczniów liczba wolontariuszy liczba wolontariuszy.
EDUKACJA CZYTELNICZA W GIMNAZJUM NR 1 W PRZEMYŚLU
Biblioteka szkolna powstała w roku 1964, wraz z oddaniem nowego obiektu szkolnego. Stan księgozbioru w roku szkolnym 2011/2012 to 5778 woluminów.
Biblioteka szkolna Zespołu Szkół w Regnowie
Zwyczaje żywieniowe Polaków
Wypożyczalnia Kto czyta, nie błądzi.
DLACZEGO KSIĄŻKA.... Prezentacja argumentów zachęcających do kształtowania nawyków czytelniczych u dzieci.
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
Gmina Grodzisk Maz. w liczbach
Biblioteka szkolna.
WPŁYW KSIĄŻKI NA NAJMŁODSZYCH CZYTELNIKÓW
„Młodzież w społeczeństwie”
Rodzina.
Oczekiwania edukacyjne 15-latków w badaniach PISA w Polsce
8-15 Maja Tydzień Bibliotek. Hasło Tygodnia Bibliotek brzmi: „CZYTANIE ŁĄCZY POKOLENIA”
Nauczyciele bibliotekarze 1. Jak często korzystają Państwo z różnych usług biblioteki pedagogicznej?
Rynek e-prasy w Polsce Marcin Skrabka
Samorządowa Szkoła Podstawowa nr 2 w Iławie CZYTANIE KSIĄŻEK W BIBLIOTECE SZKOLNEJ.
PO CO NAM SPORT? 1. DOKUMENTY RZĄDOWE PROGRAM ROZWOJU SPRTU DO 2020 R. WIZJA – Aktywne i zdrowe społeczeństwo CEL GŁÓWNY: Tworzenie warunków do rozwoju.
Wrocławskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. Swobodna 73a, Wrocław, tel: ; fax:
Wrocław Światową Stolicą Książki 2016 Projekt działań bibliotek szkolnych Wrocławia wspierający rozwój czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży grudzień.
Priorytet 3. Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Uznaje się, że jedną z ważniejszych dróg wiodących do czytelnictwa jest wyrobienie w dziecku nawyku - najpierw zabawy książką, później słuchania. Aby czytanie.
Czytanie rozwija wyobraźnię i uczy kreatywnego myślenia
Obszary – tematy i techniki badawcze Opracowała: Krystyna Dzikowska
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Biblioteka szkolna we współczesnym świecie
O ile dom rodzinny, biblioteka wspomagają rozwój czytelnictwa, o tyle szkoła jest tym miejscem, w którym decyduje się przyszłość słowa drukowanego. Szkoła.
Jak zachęcać uczniów do czytania
Projekt edukacyjny „Czytanie jest trendy”
Kierunki i formy transformacji czytelnictwa w Polsce Jak czytamy Wstępna prezentacja drugiej edycji badania ilościowego PIK Kraków, październik 2015.
CZYTAMY BARBARA BUDYŃSKA dlaczego i po co. Czytanie – czytelnictwo – kultura czytelnicza  Czytanie zjawisko społeczne (jednostkowe)  Czytelnictwo proces.
Innowacja pedagogiczna
PLAN ROZWOJU Miejskiej Biblioteki w Pieniężnie na lata
Partnerstwo a działania edukacyjne realizowane przez Wojewódzką Bibliotekę Publiczną i Centrum Animacji Kultury w Poznaniu Poznań r.
Jak inspirować zainteresowania czytelnicze uczniów szkoły podstawowej Z doświadczeń nauczyciela bibliotekarza Opracowała Monika Rowińska.
TROCHĘ STATYSTYKI...… I NIE TYLKO. Dane dotyczą osób powyżej 60 roku życia. Liczba tych czytelników stale wzrasta. W 2010 roku było ich W 2014.
Czy czytanie jest nam dzisiaj potrzebne
Stan czytelnictwa w Polsce w 2016 roku
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECKA
Chciałybyśmy, aby nasza biblioteka była bliżej ucznia...
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
ANKIETA aktywność czytelnicza uczniów Społecznego Gimnazjum w Czersku
Wybór tytułów książek do biblioteki szkolnej przez głosowanie.
Języki obce.
Prezentację przygotowała: Patrycja Szczepaniak klasa 2B
Priorytet 3. Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa
Wpływ czytania na umysł i zachowania człowieka
Dlaczego warto czytać? Informacja od biblioteki szkolnej dla rodziców,
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
Obserwatorium kultury
i młodzieży Opracowała na podstawie dostępnych materiałów:
KLUCZEM DO WIEDZY WCIĄŻ JEST CZYTANIE !.
I CZYTELNICTWA NA ROZWÓJ
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
STAN CZYTELNICTWA W POLSCE W 2017 ROKU
Zapis prezentacji:

Działania promujące czytelnictwo Krapkowice, 21.01.2014 r. Małgorzata Mianowany – Małecka Doradca metodyczny bibliotek szkolnych RCRE w Opolu Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Czytanie w Polsce nie jest modne i Polacy w ogóle nie wstydzą się przyznać do tego, że nie czytają. Najważniejsza zmiana w postawach Polaków wobec czytania książek dokonała się pomiędzy 2004 a 2008 rokiem, tzn. ustabilizowała się na poziomie 11 % „rzeczywistych” czytelników (7 lub więcej książek w ciągu roku). Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Zanotowano spadek zainteresowania książkami w grupie nastolatków i osób z wyższym wykształceniem. Młodsi czytelnicy wykazują tendencję, żeby nie czytać książek w całości. Starsi dają zły przykład – książki czyta 62% nastolatków i 32% 60 – latków i starszych. Wyróżniają się jednak niewielką częstotliwością lektury i rzadszym czytaniem całych książek. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Najwięcej czyta się w wielkich miastach, a najmniej na wsi. Kobiety czytają więcej. Poziom czytelnictwa rośnie wraz z wykształceniem z wykształceniem badanych. Ludzie wykształceni także częściej czytają książki w całości. Najwięcej czyta się w wielkich miastach, a najmniej na wsi. Mało czytamy cyfrowo – zainteresowani ebookami i audiobookami są przede wszystkim młodzi, dobrze wykształceni mieszkańcy wielkich miast pochodzący z rodzin inteligenckich. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

34% Polaków z wykształceniem wyższym nie przeczytało w ciągu ostatniego roku żadnej książki, 20% w ciągu ostatniego miesiąca nie przeczytało tekstu o objętości trzech stron lub dłuższego artykułu w prasie, 17% nie przypomina sobie, żeby w ciągu ostatniego roku czytało jakąkolwiek prasę. Najogólniej rzecz ujmując – ludzie formalnie wysoko wykształceni w sensie kulturowym już niekoniecznie są inteligentami. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Wyższe wykształcenie przynajmniej jednego z rodziców silnie koreluje z nawykiem czytania - wiele wskazuje na to, że czytanie książek to zachowanie „dziedziczone” po rodzicach. Biblioteki publiczne zanotowały pierwszy raz od wielu lat wzrost wypożyczeń książek do domu oraz wzrost wydatków na zakupy. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Skandalicznie niski poziom czytelnictwa w Polsce nie jest wcale powszechnym problemem naszych czasów. Kraje europejskie inwestują duże pieniądze w promocję czytelnictwa, programy stypendialne dla pisarzy i tłumaczy oraz dofinansowanie bibliotek. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Podczas ubiegłorocznych (XI 2013) Targów Książki w Krakowie, Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego przedstawił główne założenia Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa na lata 2014-2020. Budżet projektu to prawie miliard złotych. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Jakie działania zaplanowano Jakie działania zaplanowano? Cele Programu Rozwoju Czytelnictwa Głównym celem projektu jest rozwój i promocja czytelnictwa oraz poprawienie społecznego wizerunku książki. Szacuje się zwiększenie liczby Polaków sięgających po książkę o 40 % w ciągu 6 lat. Jak możemy osiągnąć ten wynik? Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Zaplanowane działania: Po pierwsze mówi się o wydawaniu wartościowej literatury oraz magazynów kulturalnych. Podkreślana jest także rola bibliotekarzy i księgarzy, dla których przewidziano szkolenia. Kolejnym zaplanowanym działaniem jest modernizacja bibliotek. Chodzi o unowocześnienie wyglądu i funkcjonalności bibliotek oraz zadbanie o to, aby regularnie w ofercie pojawiały się wydawnicze nowości (może w każdej bibliotece będzie można wypożyczyć czytnik e-booków) Program wspiera udostępnianie legalnych książek w Internecie. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Spot promujący akcję Rozwoju Czytelnictwa Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Pierwszy kontakt z książką następuje w domu rodzinnym. Uznaje się, że jedną z ważniejszych dróg wiodących do czytelnictwa jest wyrobienie w dziecku nawyku - najpierw zabawy książką, później słuchania. Pierwszy kontakt z książką następuje w domu rodzinnym. Aby czytanie stało się najpiękniejszą zabawą i przyjemnością, dziecku muszą pomagać dorośli. Brak pierwszych kontaktów dzieci ze słowem drukowanym odbija się na całym ich dalszym rozwoju, będzie trudny, a niekiedy niemożliwy do odrobienia. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego