Za T. Buzanem i R. Keenem „Księga geniuszu” A UTOSPRAWDZIAN KREATYWNOŚCI Z. K ORZENIEWSKI, DODN
T EST - ZAŁOŻENIA Wyznacz sobie skalę punktacji od 0 do 100. Daj sobie 0, jeżeli zdanie zupełnie Ciebie nie opisuje, natomiast 100 – w przypadku, gdy opisuje Cię doskonale i w danej dziedzinie posiadasz wysokie umiejętności. Z. K ORZENIEWSKI, DODN
T EST 1. Jestem w stanie natychmiast i spontanicznie skojarzyć nowe, i niepowtarzalne pomysły z już istniejącymi. 2. Używam wielu różnych kolorów w większości aspektów mojego myślenie kreatywnego. 3. Posługuję się różnymi kształtami koncepcyjnymi i strukturami w moich procesach myślenia kreatywnego. Z. K ORZENIEWSKI, DODN
T EST 4. Potrafię z łatwością połączyć ze sobą niezwykłe elementy. 5. W wyobraźni potrafię powiększyć lub zmniejszyć dowolny obiekt lub strukturę. 6. Potrafię natychmiast zmieniać i korygować moje koncepcje. Z. K ORZENIEWSKI, DODN
T EST 7. Regularnie i z upodobaniem zmieniam uporządkowanie i łączę ze sobą istniejące wcześniej koncepcje. 8. Podobnie „odwracam” istniejące wcześniej koncepcje. 9. Reagowanie estetyczne jest naturalne dla mnie w odniesieniu do dowolnego pociągającego przedmiotu. Z. K ORZENIEWSKI, DODN
T EST 10. Jest dla mnie czymś naturalnym reagować na dowolny, emocjonalnie pociągający obiekt, jak również potrafię okazać emocje. 11. Jestem w stanie reagować równie dobrze na obiekt, który pociąga dowolny zmysł, jak i wzrok, dotyk, słuch, węch, smak czy też świadomość kinestetyczną. 12. Jest dla mnie łatwym i przyjemnym posługiwać się wzajemnie zamiennymi kształtami i kodami. Z. K ORZENIEWSKI, DODN
K OMENTARZ Każde z zaprezentowanych zdań zawiera jedną z 12 głównych umiejętności mentalnych koniecznych dla rozwoju pełnej kreatywności. Każda z nich jest łatwa do wyćwiczenia. Z. K ORZENIEWSKI, DODN
U WAGI OGÓLNE Kreatywność odnosi się do własnego stopnia zdolności wymyślania nowych idei, postrzegania spraw z różnych perspektyw, rozwiązywania problemów w oryginalny sposób, myślenia z wykorzystaniem wielowymiarowych umiejętności korowych, na zasadzie doznawania jednoczesnego (łącząc zmysły) oraz utrzymywania otwartego, szybkiego, dociekliwego i badającego umysłu. Z. K ORZENIEWSKI, DODN
C IEKAWE Większość zwycięstw militarnych została odniesiona nie ze względu na potęgę czy też liczebność sił zbrojnych, ale właśnie dzięki kreatywności i elastyczności dowódców w tych wojskowych operacjach. Podobnie wszystkie wielkie idee naukowe i artystyczne zrodziły się dzięki tej umiejętności. Z. K ORZENIEWSKI, DODN
C O DALEJ ? K REATYWNOŚĆ – AKTYWNE K ROKI 1. Zacznij realizować swój program rozwoju kreatywności. 2. Stwórz dla siebie STREFĘ MYŚLENIA KREATYWNEGO. 3. Ćwicz rozbijanie własnych szablonów w ubiorze, osobowości i nawykach. 4. Znajdź czas na zabawę z dziećmi – i dzieckiem istniejącym w Tobie. 5. Rozwiń umiejętności „myślenia promienistego” Z. K ORZENIEWSKI, DODN
C O DALEJ ? K REATYWNOŚĆ – AKTYWNE K ROKI 6. Wprowadź zwyczaj używania „map umysłu” jako pomocy przy zapamiętywaniu i myśleniu innowacyjnym. 7. Wybierz sobie jako modele do naśladowania geniuszy, których uważasz za szczególnie kreatywnych dla swej „mistrzowskiej grupy umysłowej”. 8. Więcej czytaj (różne dziedziny) i stań się „politematyczny”. 9. Przyjaźnij się z ludźmi w różnym wieku. Z. K ORZENIEWSKI, DODN
C O DALEJ ? K REATYWNOŚĆ – AKTYWNE K ROKI 10. Poznawaj nowych ludzi; poznawaj nowe kultury. 11. Pracuj nad rozwiązywaniem masowych problemów. 12. Rozwijaj u siebie poczucie humoru, które pomaga zwiększać zdolności umysłu do akceptowania wieloznaczności i zestawiania obok siebie przeciwieństw. 13. Zacznij (lub kontynuuj) pisanie poezji. 14. Rozwijaj swoje zdolności artystyczne. Z. K ORZENIEWSKI, DODN