KOMPLEKSOWE WDRAŻANIE STRATEGII INTERNACJONALIZACJI UAM

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
dr Anna Murkowska dr Przemysław Wolski
Advertisements

ERASMUS DLA PRACOWNIKÓW w Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu
INSTYTUT EKONOMICZNY największa jednostka organizacyjna na Wydziale Społeczno-Ekonomicznym INSTYTUT EKONOMICZNY największa.
Study in Poland Warszawa r. Dr Liliana Szczuka- Dorna.
Studenci zagraniczni w Polsce Konferencja Łódź, lutego 2007 r.
Jak przygotować uczelnię
30 listopada listopada DZIAŁANIA NA RZECZ PRZEDSIĘBIORCZOŚCI AKADEMICKIEJ.
Małgorzata Rychlik, Emilia Karwasińska
10 lat działalności Biura ds. Osób Niepełnosprawnych – bliżej Europy w obszarze równości szans.
, ŁódźStudy in Poland1 15 lat doświadczeń International Faculty of Engineering IFE Centrum Kształcenia Międzynarodowego POLITECHNIKI ŁÓDZKIEJ.
Kierunek EUROPA 1. Co zrobić, aby więcej studentów zagranicznych przyjeżdżało do Polski w ramach europejskich programów wymiany? 2. Jakie warunki przyjęcia,
Letnie szkoły kultury i języka polskiego jako szansa promocji uczelni – na przykładzie Szkoły Języka i Kultury Polskiej UJ Waldemar Martyniuk Uniwersytet.
dr Janina Pietrzak Dyrektor
Uniwersytet Warszawski Ucz się od najlepszych!. Uniwersytet dziś czyli nasza oferta.
6 Program Ramowy System Stypendiów Marii Curie Małgorzata Zysińska LPK ds. 5PR UE.
Mały Senat 23 listopada 2011 Marta Kicińska-Habior.
Innowacyjna kontynuacja aktywna adaptacja Program wyborczy Dr hab. Agnieszka Pawłowska, prof. nadzw.
ERASMUS… … czyli jak odbyć część studiów za granicą
Sieci Lifelong Learning Pomysł na …? Anna Atłas Gdańsk,
Seminarium Rankingowe Sesja II, cz. I Jak mierzyć umiędzynarodowienie studiów?
Europejskie studia magisterskie Erasmus Mundus to wysokiej jakości studia drugiego stopnia wspólnie opracowane i prowadzone przez uczelnie wchodzące w.
Proces Boloński Życie i twórczość.
Deklaracja Polityki Uczelni Erasmusa – strategia internacjonalizacji
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
Fulbright programem perspektyw, możliwości i szans Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Wydział Pedagogiczno-Artystyczny w Kaliszu Małgorzata Krasowska.
Działania w celu zwiększenia kompetencji przyszłych pracowników KGHM
Polskie biblioteki akademickie w Unii Europejskiej - Łódź, Rola biblioteki uczelnianej w procesie internacjonalizacji kształcenia Tomasz Saryusz-Wolski.
Polskie biblioteki akademickie w Europie opartej na wiedzy Dagmara Sawicka Biblioteka Główna Akademii Rolniczej w Lublinie ŁÓDŹ czerwca 2004.
Zaawansowane kształcenie kadry energetyki jądrowej we współpracy z uczelniami zagranicznymi. dr hab. inż. Konrad Swirski, prof. PW.
Stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego Kto? MNISW Dla kogo? studentów z dobrymi wynikami w nauce i posiadającymi osiągnięcia naukowe/artystyczne/sportowe/etc.
Studia doktoranckie w Procesie Bolońskim Katarzyna Martowska Zespół Ekspertów Bolońskich UKSW, Warszawa,
Podstawowe informacje na temat programu
Priorytety w kadencji Materiały na spotkanie 24 marca 2015 roku dr hab. prof. UW Robert Małecki.
Fundusze UE na badania i rozwój w latach Bartosz Kozicki Departament Rozwoju Regionalnego i Przestrzennego UMWP Konferencja końcowa projektu.
Socrates/Erasmus Program edukacyjny Unii Europejskiej.
NIE TYLKO KOMPETENCJE JĘZYKOWE
Nowoczesny Uniwersytet XXI wieku na Mazowszu ks. prof. dr hab. Stanisław Dziekoński Rektor Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
PROF. WITOLD T. BIELECKI REKTOR ALK Maciej Madziński – Dyrektor Operacyjny Akademia Leona Koźmińskiego.
PROF. HENRYK KRAWCZYK REKTOR POLITECHNIKI GDAŃSKIEJ.
STUDIA W JĘZYKACH OBCYCH cel czy narzędzie? na przykładzie Centrum Kształcenia Międzynarodowego Politechniki Łódzkiej Tomasz Saryusz-Wolski, Politechnika.
Nowoczesna infrastruktura podstawą Uniwersytetu Medycznego z przyszłością prof. dr hab. Jacek Wysocki.
MIĘDZYNARODOWA SZKOŁA DOKTORSKA POLITECHNIKI ŁÓDZKIEJ Katarzyna Pernal.
DZIAŁANIA WSPIERAJĄCE STARTUPY W AKADEMII LEONA KOŹMIŃSKIEGO Daria Kowalska.
CENTRUM NAUCZANIA W JĘZYKU ANGIELSKIM UNIWERSYTETU MEDYCZNEGO W POZNANIU – JAKOŚĆ KSZTAŁCENIA, WSPÓŁPRACA MIĘDZYNARODOWA, PROMOCJA UCZELNI I MIASTA Prof.
UNIWERSYTET MEDYCZNY W ŁODZI - PRZEDSIĘBIORSTWEM NAUKOWO - DYDAKTYCZNYM Prof. dr hab. Paweł Górski, Rektor.
WMII 2 COMMUNITY – WYDZIAŁ OTWARTY NA WSPÓŁPRACĘ Z OTOCZENIEM prof. UAM dr hab. Marek Wisła.
CENTRUM TECHNOLOGII INFORMATYCZNYCH POLITECHNIKI ŁÓDZKIEJ Przemysław Sękalski.
Uniwersytet Gdański - droga do „światowej” uczelni Grzegorz Węgrzyn Prorektor ds. Nauki Uniwersytetu Gdańskiego.
Arif Erkol , Gdańsk. Studenci w Grupie Uczelni Vistula.
Uniwersytet Europejski Viadrina we Frankfurcie nad Odrą Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Odra Spotkania lokalne organizowane są w ramach projektu.
WYDZIAŁ DZIENNIKARSTWA, INFORMACJI I BIBLIOLOGII Janusz Włodzimierz Adamowski Program wyborczy: kadencja
DWUJĘZYCZNA OBSŁUGA FIRMY NA POTRZEBY RYNKU MIĘDZYNARODOWEGO Uniwersytet w Białymstoku OFERTA STUDIÓW PODYPLOMOWYCH.
Podstawowe informacje o projekcie Nazwa projektu: „Europejskie kompetencje i jakość kształcenia osób dorosłych w dobie globalizacji” Okres realizacji:
Tydzień Otwartej Nauki października Otwartość w działaniu.
ZESPÓŁ SZKÓŁ DRZEWNYCH I OCHRONY ŚRODOWISKA
INSTYTUT STOSUNKÓW MIĘDZYNARODOWYCH
Administracja Programu Erasmus: mgr Joanna Siwiec, pokój 010C,
Narodowa Agencja Wymiany Akademickiej Fiszki projektów PO WER
..
Zasady uczęszczania na lektoraty języków nowożytnych w Szkole Językowej Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu Prezentacja dla Studentów I roku Psychologii.
Kierunek: Zarządzanie Specjalność: Przedsiębiorczość i Marketing
SPRAWOZDANIE z badań naukowych oraz współpracy z zagranicą w roku 2016
University of Oxford.
Internationalisation at the University of Warsaw
..
..
47 LAT HISTORII UCZELNI. 47 LAT HISTORII UCZELNI.
STUDIA I PRAKTYKI ZA GRANICĄ
AUTOPREZENTACJA prof. nadzwyczajny, dr hab. Anetta Zielińska.
Do you Erasmus? Praktyczne informacje dotyczące Programu „uczenie się przez całe życie” – Erasmus we WSAP dla studentów na rok akademicki 2008/2009.
Zapis prezentacji:

KOMPLEKSOWE WDRAŻANIE STRATEGII INTERNACJONALIZACJI UAM Prof. dr hab. Jacek Witkoś KOMPLEKSOWE WDRAŻANIE STRATEGII INTERNACJONALIZACJI UAM

Diagnoza – stan przed realizacją projektu Kursy (wykłady) prowadzone w języku obcym AMU-PIE: Adam Mickiewicz University Program for International Exchange

Diagnoza – stan przed realizacją projektu Wymiana zagraniczna oraz AMU-PIE

Diagnoza – stan przed realizacją projektu Erasmus LLP

Diagnoza – stan przed realizacją projektu Erasmus LLP

Założenia projektu pełniejsze uczestnictwo Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu w budowie europejskiej przestrzeni edukacyjnej (EHEA) i naukowej (ERA) kontekst międzynarodowy niezbędny dla wszechstronnego rozwoju uczelni zwiększenie efektywności badawczej zróżnicowanie oferty dydaktycznej umiejscowienie uczelni na właściwym poziomie rankingowym nie tylko w kraju, Europie, ale i na świecie wzmocnienie wizerunku UAM jako uczelni otwartej

Założenia dotyczące potrzeb różnych grup interesariuszy Korzyści dla studentów - zapewnienie studentom lepszego przygotowania do życia i pracy w świecie pełnym połączeń Korzyści dla Uniwersytetu - w obliczu nieubłaganej demografii – liczba studentów wymierne korzyści finansowe (pozyskanie grantów badawczych i mobilnościowych, płatni studenci z zagranicy). Korzyści dla pracowników UAM w światowym obiegu myśli naukowej Korzyści dla miasta i regionu, dla którego rozwój i rozpoznawalność uniwersytetu za granicą stanowi element kształtowania wizerunku miasta otwartego i akademickiego  

Harmonogram projektu Uchwalenie Strategii rozwoju UAM Przyjęcie horyzontalnej Strategii Internacjonalizacji UAM “…The entire community of Adam Mickiewicz University in Poznan, including its senior officers, realizes that in the reality of a global village, internationalization is not an activity, that needs to be consciously pursued, but it is a fact of academic life and the challenge that we are facing on a daily basis We recognized this challenge and put in effect a series of steps with the aim of increasing the international perception of the university in all of its major areas: research, teaching and mobility and relations to the local and global communities…”

Główne wyzwania w realizacji projektu Problemy natury prawnej (np. wydawanie podwójnych dyplomów, rozwiązanie różnic prawnych w funkcjonowaniu uniwersytetu w obszarze Unii Europejskiej oraz w obszarze pozaeuropejskim Problemy natury organizacyjnej (np. zajęcia tylko dla studentów zagranicznych czy wspólne ze studentami polskimi?) Zmiany w strukturze uniwersytetu (osobna jednostka organizacyjna czy przeszkolone osoby w dziekanatach) Mobilność studentów i kadry naukowej Wspólne programy studiów i wymiana studentów (ECTS) Konieczność zabezpieczenia środków finansowych (np. stypendia dla przybywających studentów) Konieczność zabezpieczenia miejsc w akademikach lub innego zakwaterowania Konieczność rozwoju zasobów bibliotecznych dla studentów zagranicznych (publikacje anglojęzyczne) Opór mentalny niektórych pracowników związany z rzekomymi zagrożeniami, np. wypieranie języka polskiego z obiegu naukowego

Osiągnięte rezultaty Dynamiczny rozwój AMU-PIE (Adam Mickiewicz University – Programmes for International Exchange) W 2010 r. - 101 przedmiotów, w 2015 r. - 300 przedmiotów. Element tzw. internationalization at home Rozwój repozytorium instytucjonalnego AMUR: gromadzenie, upowszechnianie oraz promowanie dorobku naukowego pracowników UAM; AMUR od 2010r. zgromadził ponad 12,5 tys. obiektów cyfrowych; liczba pobrań - ponad 5,5 mln; wg światowego rankingu „The Ranking Web of World Repositories” repozytorium AMUR zajmuje 155. miejsce wśród 2154 repozytoriów z całego świata; wśród polskich repozytoriów AMUR znajduje się na 1. miejscu Coraz bardziej zauważalna obecność w światowych rankingach (Webometrics, Leiden, TIMES Higher Education Ranking, U-Multirank) Wzrost aplikacji o granty badawcze UE Uporządkowanie umów z partnerami zagranicznymi oraz stworzenie nowych zasad ich zawierania (233 umowy bilateralne i 783 umowy programu Erasmus) Coraz aktywniejsza międzynarodowa wymiana badawcza Rozwój projektów „mobilnościowych” (Erasmus Mundus) – w 2015 r. 15 projektów Wspieranie działań wydziałów przy tworzeniu międzynarodowych programów magisterskich (European Master Courses), w których wykładowym językiem jest inny niż polski. W 2015 roku było 9 takich kierunków Prowadzenie studiów I i II stopnia w językach obcych (27) Uruchomienie międzynarodowych studiów doktoranckich (6)

Osiągnięte rezultaty 2 Stworzenie i promowanie kursów przygotowawczych na studia, m.in.: Pre-Med., Pre-Tech, roczny kurs języka angielskiego przygotowujący do egzaminu IELTS Program stażowy dla kandydatów na doktorantów z Izraela Udział w programach: STUDY IN POLAND oraz inicjacja programu STUDY IN POZNAŃ (UAM – inicjator) Inicjowanie dydaktycznej współpracy międzynarodowej w zakresie dydaktyki z krajami: Chin, Wietnamu, Indii, Kazachstanu w celu pozyskania samofinansujących się studentów z tych krajów Rozwój międzynarodowych szkół letnich Wydawanie publikacji w języku angielskim (drukowanych i elektronicznych) dla osób zza granicy pracujących i studiujących w UAM Wzrost liczby staży zagranicznych pracowników administracji Finansowanie zajęć z języków obcych dla pracowników administracji i pracowników naukowych Dbałość o obcojęzyczne strony internetowe UAM (angielska, chińska)