Jak ciekawie omówić lekturę

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
JAK PRACOWAĆ Z TEKSTEM LITERACKIM ?
Advertisements

Praca z pozaliterackim tekstem kultury na lekcjach języka polskiego
Kształtowanie kompetencji czytelniczych-
Praca domowa w procesie dydaktycznym
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
JĘZYK POLSKI KLASY IV - VI
Pakiet edukacyjny do lekcji Gdzie i kiedy toczy się akcja „Zemsty”?
Gimnazjum nr 4 im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Tychach
Iwona Budrewicz PZ i OZ PSSE Kamień Pomorski
Nowa podstawa programowa
Praca metodą projektu edukacyjnego
Jak z wykorzystaniem literatury prowadzić ciekawe zajęcia z uczniami realizujące zadania wychowawcze szkoły Bożena Prażmo, maj 2011 r.
Wydawnictwo STENTOR prezentuje
Nasza szkoła bierze udział w projekcie,,Wespół w zespół z Matematyką bez Granic' realizowanym przez Polskie Towarzystwo Matematyczne w okresie od r.
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 4 Wprowadzanie i uczenie pojęć na lekcjach języka polskiego Dr Krzysztof Koc.
Literacki i pozaliteracki Tekst kultury na lekcjach języka polskiego
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 2 Proces planowania w edukacji polonistycznej Dr Krzysztof Koc.
ANALIZA PODSTAWY PROGRAMOWEJ DLA IV ETAPU EDUKACYJNEGO
dr Robert Szwed Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Konspekt, a scenariusz (teza 13).
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Świat domysłów, plotek i projektów – jakich zmian możemy się spodziewać do/ i 2015 roku? Stan na marzec 2013 roku Mariusz Domański.
Biblioteka to nie tylko lektury
GIMNAZJUM NR 4 z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Zjednoczonej Europy w Lesznie Nous sommes autant d'hommes que de langues que nous connaissons Ile języków.
Wyrównywanie szans edukacyjnych Gimnazjum nr 12 w Tychach.
Układ podręcznika To już znasz ćwiczenia literackie i językowe odwołujące się do wiedzy i umiejętności z gimnazjum ćwiczenia literackie i językowe odwołujące.
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
Realizacja podstawy programowej w klasach IV –VI szkoły podstawowej poprzez różne formy aktywności,cz.4 Małgorzata Tubielewicz.
Wyrównywanie szans edukacyjnych Zespół Szkół nr 2 w Tychach.
Idea oceniania kształtującego
Formy pracy z książką (lekturą)
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Modyfikacja egzaminu maturalnego
Nowa podstawa programowa- proces dydaktyczny – egzamin Katowice 2009 Matura a podstawa programowa – nowe perspektywy dydaktyczne dr Kornelia Rybicka dr.
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
Konspekt (plan metodyczny) a scenariusz
Termin sprawdzianu: 1 kwietnia 2015 r. (środa), godz
Poznawana przez uczniów rzeczywistość jest wieloraka, wielostronna. Skoro tak, to aby ją poznać trzeba podążać różnymi drogami. Proces kształcenia winien.
Raport z ewaluacji wewnętrznej 2014/2015
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
Co to jest spacer edukacyjny?
Ogólnopolska konferencja „Nowa podstawa programowa kształcenia ogólnego i wychowania przedszkolnego. Język polski” Lublin, 6-7 listopada 2008 r.
Informator dla rodziców
SCHEMAT INTERPRETACYJNY
OTWARTA FIRMA Otwarta firma Biznes przy tablicy. OTWARTA FIRMA Idea programu Otwarta firma – Biznes przy tablicy to program przeznaczony dla uczniów szkół.
Sprawdzian szóstoklasisty
O nowych zadaniach nauczyciela matematyki w kontek ś cie wyboru podr ę czników i programów nauczania.
Projekt „Rozwój Kompetencji – doskonalenie zawodowe nauczycieli szansą na lepsze jutro dla oświaty” BĘDZIN, 19 lutego 2014 r. Spotkanie sieci „Edukacja.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Planowanie pracy nauczyciela. PODSTAWA PROGRAMOWA  1. Cele ogólne – czego mamy nauczyć  2. Treści programowe – realizując je mamy nauczyć umiejętności.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Anna Gościmska Antonina Telicka - Bonecka.  Wiedza z zakresu historii jest wymagana w zadaniach nieliterackich  Brak wiedzy z zakresu historii może.
 Zastanawiamy się nad tytułem, co on może oznaczać i na jaką tematykę wskazywać;  Analizujemy ilustracje ( Jeśli występują);  Wymieniamy propozycje.
Metodyka edukacji plastycznej w klasach IV-VI. celeprzedmiotu:celeprzedmiotu:
R. Gromada – Kaleńska M. Wiercimak. Uczniowie gimnazjum mają obowiązek realizować jeden projekt edukacyjny w cyklu kształcenia. (na podstawie rozporządzenia.
Projekt czytelniczy dla klas piątych
Praca metodą projektu edukacyjnego
ANALIZA WYNIKÓW DIAGNOZY WSTĘPNEJ
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
metodyka edukacji plastycznej w klasach IV-VI
metodyka edukacji plastycznej w klasach IV-VI
Otwarta firma – Biznes przy tablicy
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
TERMINARZ EGZAMINU historia i wos – godz. 9:00
Próbny egzamin ÓSMOKLASISTy 2018/2019
Pakiet edukacyjny „Przeszłość to dziś” Zakres podstawowy i rozszerzony
Zapis prezentacji:

Jak ciekawie omówić lekturę …aby lekcje z lekturą były ciekawe, urozmaicone i stanowiły dla uczniów bogactwo przeżyć… Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Podstawową metodą pacy na lekcjach języka polskiego jest praca z tekstem literackim. Po wprowadzeniu reformy oświaty i wdrożeniu nowej matury ten element pracy stał się wręcz zasadą organizacji lekcji, ponieważ z zapisu podstawy programowej wynika, iż analiza i interpretacja stanowią jednocześnie konsekwencję odbioru dzieła literackiego oraz podstawę tworzenia wypowiedzi. Cele kształcenia zaś obejmują opanowanie przez ucznia umiejętności prezentowania własnych przeżyć wynikających z kontaktu z dziełem sztuki oraz rozpoznawania problematyki utworu. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Trochę teorii… (którą wszyscy znamy, ale tak gwoli wstępu…) Jak dobierać lektury? W nowej podstawie programowej teksty kultury traktowane są jako ilustracja treści kształcenia. Na poziomie nauczania wczesnoszkolnego (klasy I–III) autorzy dokumentu w kwestii lektur pozostawili nauczycielom dowolność (z jedynym zastrzeżeniem, że muszą być one dostosowane do możliwości intelektualnych i emocjonalnych dziecka). Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Na poziomie klas IV–VI uczeń powinien przeczytać – zgodnie z zapisem w podstawie – „nie mniej niż cztery pozycje książkowe w roku oraz wybrane przez nauczyciela teksty o mniejszej objętości” (ich liczba nie jest w dokumencie określona). W sumie oznacza to w ciągu trzech lat nauki co najmniej dwanaście pozycji książkowych, które będą solidnie omówione podczas zajęć. W dokumencie na tym poziomie zamieszczona jest przykładowa lista lektur. Nie są to więc pozycje obligatoryjnie, a tylko takie, które zdaniem autorów podstawy najlepiej ilustrują treści kształcenia. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

W szkole gimnazjalnej znalazło się pięć takich pozycji, których nauczyciel absolutnie nie może pominąć. Pośród nich obok mniej obszernych (takich jak wybrane fraszki oraz Treny – V, VII, VIII Kochanowskiego i wybrane bajki Krasickiego) są i rozbudowane: Zemsta Fredry; Dziady cz. II Mickiewicza oraz wybrana powieść historyczna Sienkiewicza (Quo vadis, Krzyżacy lub Potop). Tak więc skoro nauczyciel ma na tym poziomie omówić nie mniej niż pięć pozycji książkowych w roku (w sumie piętnaście w ciągu trzech lat), to oprócz wymienionych trzech, z pozostałych tekstów zamieszczonych na liście samodzielnie dobiera co najmniej dwanaście. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

W szkole ponadgimnazjalnej mamy „co najmniej trzynaście pozycji książkowych w trzyletnim bądź czteroletnim okresie nauczania”. Ponieważ zostało wyróżnionych osiem pozycji obowiązkowych, z czego pięć stanowią teksty obszerne (Dziadów część III oraz Pan Tadeusz Mickiewicza, Lalka Prusa, Wesele Wyspiańskiego, Ferdydurke Gombrowicza), do nauczyciela należy wybór co najmniej ośmiu pozostałych większych tekstów. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Kryteria doboru tekstów kryterium pragmatyczne, według którego będzie możliwość rzetelnego omówienia przyjętych w programie tekstów; Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

kryterium estetyczne wskazujące: − w szkole podstawowej lektury atrakcyjne dla ucznia (nie ma bowiem innego sposobu kształcenia u ucznia nawyku czytania niż poprzez takie pozycje, które mu się podobają), − w gimnazjum zaś pozycje bliskie upodobaniom ucznia (z zakresu literatury młodzieżowej lub popularnej), lecz także wprowadzane powoli arcydzieła literatury polskiej i światowej (będące dla młodego człowieka trudnym wyzwaniem estetycznym i poznawczym, lecz zachęcony do czytania na wcześniejszym etapie może otworzyć się i na nie), − w szkole ponadgimnazjalnej (gdzie w myśl założeń podstawy powinien znaleźć się czytelnik już do czytania wyrobiony, a nie do niego zrażony) – w większości arcydzieła i utwory z różnych względów ważne dla kultury; Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

kryterium poznawcze, a więc teksty służące przekazaniu wiedzy o kulturze (np. o konwencjach literackich, dziejach literatury itd.). Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Wyklucza się kryteria ideologiczne, światopoglądowe, religijne, polityczne, społeczne czy moralne, nie dlatego, że są nieistotne, lecz żeby chronić szkołę przed mechanizmami manipulacji i indoktrynacji. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

We wskazywaniu uczniom tekstów należy brać pod uwagę także przyszłe egzaminy. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Lektura uczy, bawi, wychowuje… Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Etapy pracy z lekturą: swobodne wypowiedzi uczniów na temat wrażeń z przeczytanej książki omawianie treści utworu w celu zweryfikowania stopnia zrozumienia wysuwanie i omawianie najważniejszych zagadnień zawartych w utworze charakteryzowanie postaci z uwzględnieniem oceny ich postępowania omawianie zagadnień wychowawczych pogłębianie zrozumienia treści i problematyki utworu w celu wydobycia sensu moralnego i ustalenia myśli przewodniej określenie gatunku literackiego, formy wypowiedzi oraz stylu i języka utworu wykorzystanie ilustracji Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Faza 1. Zajęcia wyprzedzające Jako pierwsze przeprowadza się bardzo interesujące zajęcia wyprzedzające. Ich celem jest zachęcenie uczniów do przeczytania lektury. Powinny odbyć się mniej więcej 3-4 tygodnie przed lekcjami poświęconymi omawianiu utworu. Niekiedy można podać uczniom dyspozycje dotyczące tego, na co mają zwrócić uwagę podczas czytania. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Faza 2. Działania wstępne (sfera emocji i sfera intelektu) Zanim przejdzie się do odbioru intelektualnego, umożliwiającego rozszyfrowanie głębszych znaczeń, dzięki którym odbiór lektury jest pełny, trzeba uruchomić emocje uczniów. W działaniach wstępnych ważne jest zatem nie to, co uczeń zapamiętał czy zrozumiał, ale w pierwszej kolejności to, co ucznia zainteresowało, zirytowało czy znudziło, to, czy lektura była dla niego łatwa, czy trudna. Trzeba dać uczniom możliwość wyrażenia własnych refleksji, choćby były one dalekie od naszych oczekiwań. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Faza 3. Problematyzacja Faza trzecia wiąże się z wyrobieniem w uczniach przekonania o tym, że omawiany utwór mówi o sprawach dla nich ważnych, aktualnych, bliskich ich doświadczeniom. W tym celu należy ustalić, co warte jest szczegółowego rozważania na lekcjach, czyli sformułować problem. Oczywiście uczniowie w szkole podstawowej i w gimnazjum nie zawsze są w stanie dokonać daleko idących uogólnień, dlatego nauczyciel powinien być gotowy na to, że problem zostanie sformułowany dość ogólnie. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Faza 4. Analiza i interpretacja Określenie problemu rozpoczyna proces myślenia ukierunkowanego, dzięki któremu będzie możliwa m.in. analiza i interpretacja dzieła. Składniki omawiania utworu (analiza, interpretacja) zwykle na lekcji przeplatają się i wzajemnie przenikają, ale stosuje się je również oddzielnie, np. tylko ćwiczenia analityczne. Ucznia należy przyzwyczajać do tego, by w trakcie lektury korzystał ze słowników, encyklopedii, Internetu. Dzięki dodatkowym wyjaśnieniom będzie lepiej rozumiał daną kwestię, słowo czy zjawisko. W przyszłości, w analogicznej sytuacji, może poszuka wyjaśnień samodzielnie. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

W trakcie szkolnej analizy dzieła nauczyciel wchodzi w rolę przewodnika, wyznaczając kierunek uczniowskiego myślenia. Gdy napotka na bariery w odbiorze lektury, może wykorzystać metody bazujące na uczeniu się przez działanie i przeżywanie. Odkrywaniu uniwersalnych znaczeń, przesłoniętych trudną formą językową, pomoże przełożenie treści lektury na formę uczniom znaną i lubianą. Kiedy indziej – by ułatwić zrozumienie tekstu – warto przywołać elementy wiedzy z dziedzin pokrewnych (historii, historii sztuki, teatru, filmu), tworząc w ten sposób kontekst interpretacyjny. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Analiza Wg profesor Ewy Jaskółowej analiza tekstu zmierza do: weryfikacji własnych odczuć; odpowiedzi na pojawiające się pytania; odkrycia sensów metaforycznych, symbolicznych, głębokich; umiejscowienia w kontekstach; odkrycia wartości estetycznych i etycznych. Jest zatem oglądem elementów tekstu pod względem leksykalnym, składniowym, kompozycyjnym oraz każdym innym zmierzającym do uchwycenia jakiejś zasady wpisanej w tekst. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Interpretacja Interpretacja natomiast to budowanie sądów, dla których argumentacją jest analiza i wnioski płynące z analizy. To również odczytanie metafor i symboli w celu budowania znaczenia tekstu oraz wpisywania go w konteksty, które odbiorca z danym tekstem „kojarzy”. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Faza 5. Rozwiązanie problemu W rozwiązaniu problemu mogą być pomocne rożne odmiany dyskusji – od dyskusji luźnej po bardziej sformalizowane, toczone według ściśle wyznaczonych reguł, np. dyskusja punktowana, panel, kapelusze de Bono, metaplan, drzewko decyzyjne czy debata „za” i „przeciw”. Wybór typu dyskusji wiąże się z tematem i możliwościami klasy. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Faza 6. Wartościowanie W trakcie omawianiu lektury nie może zabraknąć ćwiczeń i działań odnoszących się do aspektów aksjologicznych. Kształtowaniu hierarchii wartości towarzyszy rozpoznawanie wzorców osobowych, ocena sytuacji, decyzji lub czynów itp. Również niektóre kategorie teoretycznoliterackie (ironia, komizm, tragizm) czy nazwy gatunkowe sugerują określone wartości. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

7. Praca domowa Może to być zadanie pisemne bądź ustne, może polegać na czytaniu, znalezieniu i wybraniu odpowiednich fragmentów. Ważne, aby mobilizowało do dalszej aktywności poznawczej i twórczej. Jako długoterminową pracę domową można zaproponować uczniom wykonanie projektu. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Formy pracy z książką zależą od możliwości i zainteresowań dzieci. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Lektura uczy, bawi, wychowuje Na poziomie szkoły podstawowej nauczyciel powinien dołożyć wszelkich starań, by uczeń nawiązał indywidualną relację do tekstu, a tak się stanie, gdy będzie mógł spontanicznie mówić o utworze, dzielić się wrażeniami z jego lektury, zadawać pytania, opowiadać o swoich przeżyciach estetycznych w sposób wolny i niczym nieograniczony (nawet normą językową!). Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Umiejętności ucznia gimnazjum w tej kwestii to określanie problematyki utworu, przy jednoczesnej świadomości, jak trudne jest syntetyczne spojrzenie na dzieło sztuki. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

W efekcie na poziomie ponadgimnazjalnym te wstępne zabiegi mają umożliwić rozpoznawanie konwencji artystycznej (rozumianej jako stałe pojawianie się danego rozwiązania w obrębie pewnego historycznie określonego zbioru dzieł). Nauczyciel w szkole ponadgimnazjalnej musi więc zwracać baczną uwagę na potrzebę osadzania tekstów kultury w kontekście historycznoliterackim, rozumiejąc równocześnie, że historia literatury ma tu być jedynie narzędziem, a nie przedmiotem zabiegów dydaktycznych nauczyciela i refleksji uczniowskiej. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Ostatecznym celem analizy i interpretacji tekstów kultury ma być wejście ucznia w świat wartości. Na poziomie klas IV–VI będzie to odczytywanie wpisanych w dzieła podstawowych wartości pozytywnych i ich przeciwieństw, czemu ma służyć systematyczne wprowadzanie ucznia w świat aksjologiczny i etyczny. To przygotuje ucznia do rozróżniania na etapie gimnazjum skomplikowanej sytuacji kulturowej. Wtedy też stosowanie przez niego terminologii aksjologicznej i etycznej oraz estetycznej doprowadzi do precyzyjnego nazywania zastanej rzeczywistości literackiej, na poziomie ponadgimnazjalnym umożliwiając mu budowanie świadomości różnych hierarchii wartości oraz ich konfliktu we współczesnym świecie. Nauczyciel winien wspomagać ucznia w tej różnorodności aksjologicznej, by dzięki obcowaniu z różnymi dziełami sztuki mógł on budować swój niepowtarzalny świat wartości. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Ciekawe sposoby na lekturę: czytanie głośne przez nauczyciela całości lub fragmentów, czytanie z podziałem na role, odsłuchanie całości lub fragmentów z płyty, wystawka tematyczna, opowiadanie twórcze, np. jak wyobrażasz sobie dalsze losy bohaterów, inscenizacja całości utworu lub fragmentów, teatrzyk wycinanek, projektowanie lalek, dekoracji, Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

projekt związany z lekturą, sąd nad postacią, audycja radiowa, projekt związany z lekturą, sąd nad postacią, „pogotowie ratunkowe” – pomagamy bohaterom podjąć decyzję w trudnych sytuacjach, spotkanie z autorem, wywiad z autorem – rzeczywisty lub wymyślony, wywiad z bohaterem utworu, przekład intersemiotyczny, np. rysowanie obrazów, wykonanie ilustracji tak zwanych dwóch twarzy - „dobrej i złej” - jako element do oceny postaci, Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Zabawy i gry tematyczne: zagadki, rebusy, krzyżówki, odgadywanie postaci, gry edukacyjne, np. sprawdzające znajomość treści lektury, projektowanie przez uczniów zagadek, krzyżówek, gier (np. opartych na motywach podróży – „W pustyni i w puszczy”, „Potop” albo na przygodach – „Tajemniczy ogród” lub detektywistycznych itp.) Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Konkluzja… Dziś, w dobie internetu lekcja musi być jakby intermedialna. Chodzi o takie scenariusze lekcyjne, które są przekładem na inny język: filmowy, teatralny, telewizyjny, internetowy. Uczeń jest wykonawcą lektury, bawi się nią, snuje na jej kanwie własne projekty (np. parafraza opowiadań do wierszy, inscenizacja, drama i wszelkie inne dziwne pomysły – telewizyjna „Decyzja należy do ciebie”, jako scenariusz lekcji z Siłaczki lub innej lektury, wykres stanów uczuciowych Wokulskiego). Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

*Wykorzystałam materiały konferencyjne, artykuły dostępne w Internecie, m.in. Stanisława Bortnowskiego oraz trochę własnych pomysłów. A tutaj proszę o Wasze pomysły: - Dziękuję  Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego