Realizacja programu zwalczania i monitorowania choroby Aujeszkyego u świń w Polsce – aktualna sytuacja epizootyczna Główny Inspektorat Weterynarii.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
AKTUALIZACJA STANU PRAWNEGO W ZAKRESIE KONTROLI WYMOGÓW I KONTROLI IDENTYFIKACJI I REJESTRACJI ZWIERZĄT Puławy, ; r.;
Advertisements

Podsumowanie realizacji programów INTERREG III B i III C
ORGANIZACJA KOLEJOWYCH PRZEWOZÓW OSÓB
Identyfikacja i zdrowie zwierząt
SZPITALE W TRAKCIE PRZEKSZTAŁCEŃ W SPÓŁKI Z UWZGLĘDNIENIEM LICZBY SZPITALI W WOJEWÓDZTWACH I DANYCH DEMOGRAFICZNYCH Mieszkańcy 1-ogółem; 4-miasta.
Główny Lekarz Weterynarii
System nawigacji satelitarnej
Wymogi Wzajemnej Zgodności Obszar Identyfikacja i Rejestracja Zwierząt
dr inż. Włodzimierz Kujanek Zielona Góra, 20 marca 2009 r.
Stanowisko Instytucji Koordynującej NSRO w kwestii prezentowania i akceptacji sprawozdań okresowych z PO/RPO przez Komitety Monitorujące KK NSRO, 17.
INSPEKCJA TRANSPORTU DROGOWEGO
Przepływy finansowe w regionalnych programach operacyjnych - Kontrakt Wojewódzki i dotacja rozwojowa Stała Konferencja Współpracy Olsztyn, 29 listopada.
Uboczne produkty pochodzenia zwierzęcego po uboju w gospodarstwie
POWIATOWY INSPEKTORAT WETERYNARII W ZWOLENIU
X WSKAŻ WOJEWÓDZTWO GRA DYDAKTYCZNA KLIKNIJ ŻEBY ROZPOCZĄĆ GRĘ.
Polski Związek Hodowców i Producentów Bydła Mięsnego
Konferencja Agrotravel 2011 Panel 1 KREOWANIE MARKI WIEJSKIEGO PRODUKTU TURYSTYCZNEGO.
Nowe przepisy dotyczące utrzymania loch i loszek Główny Inspektorat Weterynarii 11 kwietnia 2012 r.
Podstawowe akty prawne dotyczące zadań realizowanych dla cudzoziemców
Słubice, dnia 08 sierpnia 2014 r.
Badanie obrotu uszlachetniającego w wymianie międzynarodowej dla potrzeb rachunków narodowych – poziom regionalny.
WOJEWÓDZTWO jednostka podziału administracyjnego w Polsce/
Wspólnotowa typologia gospodarstw rolnych
Kluczowe zagadnienia związane z wyborem LGD do realizacji LSR Łukasz Tomczak ,Rzeszów.
Narada z przedstawicielami komend wojewódzkich PSP, szkół PSP oraz CMP odpowiedzialnymi za archiwizację dokumentacji Częstochowa, dnia maja 2015.
„Budowa lub modernizacja dróg lokalnych” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów.
Wyniki egzaminów zewnętrznych w 2015 r.. Wstępne informacje o wynikach sprawdzianu po klasie VI w 2015 r. kraj73%61%78%70% l.p. j.polskimatematykaj.angielskij.niemiecki.
Akty prawne Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r.
Zmiany w Planie działania Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich na lata Radziejowice, 17 czerwca 2015 r. Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju.
Wyszukiwanie danych o sytuacji gospodarczej i społecznej cd.
Wojewódzki Urząd Pracy w Toruniu 2015 Zatrudnianie cudzoziemców według uproszczonych zasad na terenie województwa kujawsko-pomorskiego.
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego MGiP Ministerstwo Gospodarki i Pracy Monitorowanie ZPORR - Sprawozdawczość stan: r.
FUNDUSZ AZYLU, MIGRACJI I INTEGRACJI SZKOLENIE DLA BENEFICJENTÓW Warszawa, 26 października 2015 r.
INFORMACJA O REALIZACJI I WDRAŻANIU USTAWY O UTRZYMANIU CZYSTOŚCI I PORZĄDKU W GMINACH Emilia Kołaczek Departament Gospodarki Odpadami Warszawa, dnia 16.
Twinning PL/06/IB/AG/02/TL Arnaldo Cabello Navarro Hiszpański program dot. choroby Aujeszkyego.
Działania administracyjne Główny Inspektorat Weterynarii
Twinning PL/06/IB/AG/02/TL Arnaldo Cabello Navarro Choroba Aujeszkyego: Podstawa prawna Aktualna sytuacja w Unii Europejskiej Skutki ekonomiczne.
ZAKŁAD RACHUNKOWOŚCI ROLNEJ PRZESTAWIANIE GOSPODARSTWA ROLNEGO NA METODY PRODUKCJI EKOLOGICZNEJ mgr inż. Marcin Żekało.
KONFERENCJA DLA PRZEWODNICZĄCYCH GMINNYCH KOMISJI ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH Danuta Janusz Ekspert Wojewódzki ds. Informacji o Narkotykach i.
System oceny projektów w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Główny Inspektorat Weterynarii Afrykański pomór świń Działania administracyjne.
STUACJA EPIDEMIOLOGICZNA NA TERENIE POWIATU BIALOSTOCKIEGO Jan Matczuk Jan Matczuk Powiatowy Inspektorat Weterynarii w Białymstoku.
System oceny projektów w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Wg Pana Profesora Michała Troszyńskiego (GUS) Umieralność okołoporodowa wczesna w latach 1999 – 2008 Współczynnik umieralności >500g Województwo
Ministerstwo Zdrowia - decyzja o lokalizacji bazy w Gorzowie Wlkp. - POIiŚ: zakup śmigłowca- medicoptera (29 mln zł) Marszałek Województwa Lubuskiego.
TOWARY CITES GRUPA: Daria Chmielewska Sylwia Byczkowska Agata Bewicz Katarzyna Chamik Tomasz Butkowski.
Departament Polityki Regionalnej Podział krajowej rezerwy wykonania.
Program rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata nabór wniosków na rok 2017 r. Opole, 19 lipca 2016 r. 1.
Afrykański pomór świń Zasady przemieszczania zwierząt , ubój, oznakowanie oraz umieszczanie na rynku mięsa i jego przetworów ze zwierząt ze stref objętych.
Tomasz Górniak Ubój, oznakowanie oraz umieszczanie na rynku zwierząt oraz mięsa i jego przetworów ze zwierząt ze stref w związku z ASF Warszawa 19 grudnia.
Dr Anna Augustynowicz, Dr Aleksandra Czerw
1 16 września 2013 r..
(z wyłączeniem Działania 8 Plan komunikacyjny)
„Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie.” Materiał opracowany przez Centrum Doradztwa Rolniczego.
Programy Operacyjne w perspektywie finansowej
Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WK-P r.
Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich na lata 2014 – 2020
TRANSPORTOWY DOZÓR TECHNICZNY
Zmiana Planu Operacyjnego KSOW na lata
Stan realizacji na i plan działań na 2018 r.
ZEZWOLENIA NA PRACĘ ORAZ POBYT I PRACĘ W WOJEWÓDZTWIE LUBUSKIM
AFRYKAŃSKI POMÓR ŚWIŃ Administracyjne Metody Zwalczania
Rozliczanie i kontrola operacji w ramach PO RYBY
Program zwalczania IBR/IPV oraz BVD/MD w stadach bydła
Operacje zgłoszone do realizacji w ramach dwuletniego Planu operacyjnego KSOW na lata Warszawa, 24 maja 2018 r. Materiał opracowany przez.
(z wyłączeniem Działania 8 Plan komunikacyjny)
Wyniki wyboru LSR w 2016 r. Czerwiec 2016 r.
Afrykański Pomór Świń (ASF) Zagrożenie Epizootyczne
dr inż. Bożena Karwat-Woźniak Zakład Polityki Społecznej i Regionalnej
Wyniki kontroli Warszawa, czerwiec 2019 r..
Zapis prezentacji:

Realizacja programu zwalczania i monitorowania choroby Aujeszkyego u świń w Polsce – aktualna sytuacja epizootyczna Główny Inspektorat Weterynarii

Akty prawne 1.Unijne: 64/432/EWG  dyrektywa Rady nr 64/432/EWG z dnia 26 czerwca 1964 r. w sprawie problemów zdrowotnych zwierząt wpływających na handel wewnątrzwspólnotowy bydłem i trzodą chlewną : zał. E - chA jako choroba, dla której można realizować krajowy program zwalczania i złożyć wniosek o uznanie państwa/regionu za prowadzący zatwierdzony program zwalczania lub wolny od chA, w którym zakazane jest szczepienie świń p/ko tej chorobie, 2008/185/WE  decyzja Komisji nr 2008/185/WE z dnia z dnia 21 lutego 2008 r. w sprawie dodatkowych gwarancji w wewnątrzwspólnotowym handlu trzodą chlewną odnoszących się do choroby Aujeszkyego oraz kryteriów przekazywania informacji o tej chorobie : dodatkowe warunki w handlu świniami; wykaz państw/regionów prowadzących zatwierdzony program oraz uznanych za wolne od chA, 2.Krajowe:  rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 27 stycznia 2015 r. w sprawie wprowadzenia programu zwalczania i monitorowania choroby Aujeszkyego u świń : krajowe zasady uwalniania i monitorowania stad świń w Polsce w odniesieniu do chA.

Status Polski w kontekście przepisów UE kraj prowadzący zatwierdzony program zwalczania choroby Aujeszkyego (załącznik II do decyzji 2008/185/WE) 2010/434/UE decyzja Komisji nr 2010/434/UE z dnia 6 sierpnia 2010 r. zmieniająca załączniki I i II do decyzji 2008/185/WE w odniesieniu do włączenia Słowenii do wykazu państw członkowskich wolnych od choroby Aujeszky’ego, a Polski oraz regionów Hiszpanii do wykazu państw członkowskich, w których wprowadzony został zatwierdzony krajowy program kontroli tej choroby

Status Polski w kontekście przepisów PL utworzono 91 regionów wolnych od wirusa choroby Aujeszkyego (wykaz na stronie internetowej GIW), prowadzone jest stałe monitorowanie choroby i eliminacja zwierząt dodatnich w stadach zawieszonych zakaz szczepienia świń na terytorium RP (od r. – na podstawie decyzji PLW, od r. – na postawie rozporządzenia MRiRW)

Warunki dla złożenia wniosku do KE o uznanie regionu za wolny od chA – rozporządzenie MRiRW uznanie regionu za wolny (złożenie wniosku do GLW, jego pozytywne rozpatrzenie i umieszczenie w wykazie regionów wolnych, publikowanym na stronie internetowej GIW), prowadzenie stałego monitorowania choroby w regionie wolnym, zgodnie z zasadami określonymi w programie, brak objawów klinicznych, patologicznych oraz dodatnich wyników badań serologicznych w kierunku chA w ciągu co najmniej 24 miesięcy od uznania regionu za wolny (data publikacji w wykazie GLW),

Sytuacja epizootyczna w Polsce (stan na r.) Województwa, które na chwilę obecną w całości mogłyby zostać zgłoszone do KE jako wolne od chA: 1.lubuskie – całe województwo wolne od , 0 przypadków chA od sierpnia 2009 r., możliwość złożenia wniosku od opolskie - całe województwo wolne od , 0 przypadków chA od listopada 2010 r., możliwość złożenia wniosku od pomorskie - całe województwo wolne od , 0 przypadków chA od grudnia 2010 r., możliwość złożenia wniosku od śląskie - całe województwo wolne od , 0 przypadków chA od kwietnia 2012 r. możliwość złożenia wniosku od

Sytuacja epizootyczna w Polsce (stan na r.) Pozostałe województwa: województwo data uwolnienia ostatniego regionu w województwie najwcześniejsze złożenie wniosku do KE (brak wyników dodatnich w ciągu 24 m-cy) ostatni przypadek chA w województwie najwcześniejsze złożenie wniosku do KE (wyniki dodatnie w ciągu ostatnich 24 m-cy) dolnośląskie kujawsko - pomorskie lubelskie łódzkie małopolskie mazowieckie podkarpackie podlaskie świętokrzyskie warmińsko - mazurskie wielkopolskie zachodniopomorskie

Podsumowanie uwalnianie województwami stan na r.

Podsumowanie uwalnianie regionami stan na r.

Kraje oficjalnie wolne, w których zabronione jest szczepienie (Załącznik I) Kod ISO PAŃSTWO CZŁONKOWSKIE REGIONY ATAustriaWszystkie regiony BE BelgiaWszystkie regiony CYCyprWszystkie regiony CZRepublika CzeskaWszystkie regiony DENiemcyWszystkie regiony DKDaniaWszystkie regiony FIFinlandiaWszystkie regiony FRFrancja Departamenty Ain, Aisne, Allier, Alpes-de-Haute-Provence, Alpes-Maritimes, Ardèche, Ardennes, Ariège, Aube, Aude, Aveyron, Bas-Rhin, Bouches-du-Rhône, Calvados, Cantal, Charente, Charente-Maritime, Cher, Corrèze, Côte-d'Or, Côtesd'Armor, Creuse, Deux-Sèvres, Dordogne, Doubs, Drôme, Essonne, Eure, Eureet-Loir, Finistère, Gard, Gers, Gironde, Hautes- Alpes, Hauts-de-Seine, Haute Garonne, Haute-Loire, Haute-Marne, Hautes-Pyrénées, Haut- Rhin, Haute-Saône, Haute-Savoie, Haute-Vienne, Hérault, Indre, Ille-et-Vilaine, Indre-et-Loire, Isère, Jura, Landes, Loire, Loire-Atlantique, Loir-et-Cher, Loiret, Lot, Lot-et-Garonne, Lozère, Maine-et-Loire, Manche, Marne, Mayenne, Meurthe-et-Moselle, Meuse, Morbihan, Moselle, Nièvre, Nord, Oise, Orne, Paris, Pas-de-Calais, PyrénéesAtlantiques, Pyrénées-Orientales, Puy- de-Dôme, Réunion, Rhône, Sarthe, Saône-et-Loire, Savoie, Seine-et-Marne, Seine-Maritime, Seine-Saint-Denis, Somme, Tarn, Tarn-et-Garonne, Territoire de Belfort, Val-de-Marne, Val- d'Oise, Var, Vaucluse, Vendée, Vienne, Vosges, Yonne, Yvelines IEIrlandia Wszystkie regiony ITWłochy Prowincja Bolzano LULuksemburgWszystkie regiony HUWęgryWszystkie regiony NLNiderlandyWszystkie regiony SISłoweniaWszystkie regiony SKSłowacjaWszystkie regiony SESzwecjaWszystkie regiony UKZjednoczone KrólestwoWszystkie regiony

Kraje, w których prowadzony jest zatwierdzony krajowy program zwalczania chA Kraje, w których prowadzony jest zatwierdzony krajowy program zwalczania chA (załącznik II) Kod ISOPAŃSTWO CZŁONKOWSKIEREGIONY ESHiszpaniaWszystkie regiony PLPolska Wszystkie regiony

Pozostałe kraje UE – brak określonego oficjalnego statusu  Włochy – pozostałe prowincje,  Francja – pozostałe departamenty,  Grecja – całe terytorium,  Portugalia - całe terytorium,  Litwa, Łotwa, Estonia – całe terytorium,  Bułgaria – całe terytorium,  Rumunia – całe terytorium,  Chorwacja - całe terytorium.

2008/185/WE warunki przemieszczania między państwami/regionami o różnym statusie epizootycznym 2008/185/WE warunki przemieszczania między państwami/regionami o różnym statusie epizootycznym Dodatkowe gwarancje Dodatkowe gwarancje dotyczą przemieszczania w ramach handlu wewnątrzunijnego świń przeznaczonych do:  hodowli i produkcji, przemieszczanych do P. Cz. /regionów wolnych od chA, których wykaz jest umieszczony w zał. I do decyzji,  uboju, przemieszczanych do P. Cz./regionów wolnych od chA, których wykaz jest umieszczony w zał. I do decyzji,  hodowli, do P. Cz./regionów, w których prowadzony jest zatwierdzony krajowy program zwalczania chA, których wykaz jest umieszczony w zał. II do decyzji (w tym Polski),  produkcji, przemieszczanych do P. Cz./regionów, w których prowadzony jest zatwierdzony krajowy program zwalczania chA, których wykaz jest umieszczony w załączniku II do decyzji (w tym Polski).

2008/185/WE warunki przemieszczania między państwami/regionami o różnym statusie epizootycznym

2008/185/WE – cd. Przemieszczanie do państw/regionów wolnych od chA Świnie przeznaczone do hodowli lub produkcji (Art. 1): 1.ChA musi być chorobą obowiązkowo zgłaszaną w państwie członkowskim pochodzenia świń; 2.W P. Czł./regionie pochodzenia świń musi być realizowany, pod nadzorem właściwego organu, plan kontroli i zwalczania chA, spełniający kryteria ustanowione w art. 9 ust. 1 dyrektywy 64/432/EWG. W celu zapobieżenia rozprzestrzeniania się chA między gospodarstwami o różnym statusie epizootycznym w odniesieniu do chA w planie tym muszą być dostępne odpowiednie środki stosowane przy transporcie lub przemieszczaniu świń.

2008/185/WE – cd. 3.W gospodarstwie pochodzenia świń:  w ciągu ostatnich 12 m-cy nie zarejestrowano żadnych klinicznych, patologicznych lub serologicznych dowodów na występowanie chA;  w ciągu ostatnich 12 m-cy w gospodarstwach usytuowanych na obszarze w promieniu 5 km od gospodarstwa pochodzenia śiń nie zarejestrowano żadnych klinicznych, patologicznych lub serologicznych dowodów chA (przepis ten nie ma zastosowania, jeśli w tych ostatnich gospodarstwach regularnie stosowano, pod nadzorem właściwego organu, środki monitoringu i zwalczania choroby zgodnie z planem zwalczania i gdy środki te skutecznie zapobiegły jakiemukolwiek rozprzestrzenieniu się choroby na gospodarstwo pochodzenia);  w ciągu przynajmniej 12 ostatnich m-cy nie przeprowadzono szczepień p/ko chA;  świnie były przynajmniej dwukrotnie poddane badaniom serologicznym na obecność przeciwciał ADV-gE lub ADV-gB lub ADV-gD lub całego wirusa chA w ostępie co najmniej 4 m-cy między badaniami - badania te wykazały brak chA oraz że zaszczepione świnie były wolne od przeciwciał gE;  w ciągu 12 m-cy poprzedzających przemieszczenie nie wprowadzono żadnych świń z gospodarstwa o niższym statusie epizootycznym w odniesieniu do chA, chyba że zostały one zbadane na obecność chA, a wynik badania był ujemny;

2008/185/WE – cd. 4.Świnie, które mają być przemieszczone:  nie były szczepione;  były trzymane w odizolowanych pomieszczeniach zatwierdzonych przez właściwy organ, w ciągu 30 dni poprzedzających przemieszczenie w taki sposób, aby zapobiegł on jakiemukolwiek ryzyku rozprzestrzenienia się chA na te świnie;  musiały przebywać od urodzenia w gospodarstwach pochodzenia lub w gospodarstwie o równorzędnym statusie i pozostawać w gospodarstwie pochodzenia przynajmniej: - przez 30 dni w przypadku trzody chlewnej przeznaczonej do produkcji; - przez 90 dni w przypadku trzody chlewnej przeznaczonej do hodowli;  były poddane przynajmniej 2 badaniom serologicznym, z wynikiem ujemnym, na obecność przeciwciał ADV-gB lub ADV-gD lub całego wirusa chA w odstępie przynajmniej 30 dni między badaniami. W przypadku świń poniżej 4 m-ca ż. można przeprowadzić również badanie serologiczne na obecność ADV-gE. Pobieranie próbek do ostatniego badania musi być wykonane w ciągu 15 dni przed wysyłką. Liczba świń przebadanych w odizolowanym pomieszczeniu musi być wystarczająca do wykrycia: - 2 % zwierząt zakażonych z 95-procentowym prawdopodobieństwem w odizolowanym pomieszczeniu w przypadku świń przeznaczonych do produkcji; - 0,1 % zwierząt zakażonych z 95-procentowym prawdopodobieństwem w odizolowanym pomieszczeniu w przypadku świń przeznaczonych do hodowli.

2008/185/WE – cd. Pierwsze badanie nie jest konieczne, jeśli:  w ramach planu kontroli i zwalczania w gospodarstwie pochodzenia świń było przeprowadzone badanie serologiczne między 45 a 170 dniem poprzedzającym wysyłkę, wykazując brak przeciwciał chA i że szczepione świnie były wolne od przeciwciał gE;  przeznaczone do przeniesienia świnie żyły w gospodarstwie pochodzenia od chwili urodzenia;  żadne świnie nie były przemieszczone do gospodarstwa pochodzenia, podczas gdy świnie przeznaczone do przemieszczenia były trzymane w odizolowaniu.

2008/185/WE – cd. Świnie przeznaczone do uboju (Art.2): chA musi być chorobą obowiązkowo zgłaszaną w państwie członkowskim pochodzenia; w P. Czł./regionie pochodzenia świń musi być realizowany, pod nadzorem właściwego organu, plan kontroli i zwalczania chA, spełniający kryteria ustanowione w art. 9 ust. 1 dyrektywy 64/432/EWG; wszystkie świnie muszą być przetransportowane bezpośrednio do rzeźni przeznaczenia oraz muszą spełniać jeden z poniższych warunków:  pochodzić z gospodarstwa spełniającego warunki ustanowione w art. 1 pkt 3); lub  być zaszczepione przeciwko chA na co najmniej 15 dni przed ich wysyłką i pochodzić z gospodarstwa pochodzenia, gdzie: - w ramach planu kontroli i zwalczania regularnie stosowano, pod nadzorem właściwego organu, środki monitoringu i zwalczanie chA przez 12 ostatnich miesięcy; - pozostawały przez co najmniej 30 dni przed wysyłką, a w chwili wystawiania świadectwa zdrowia nie wykryto żadnych klinicznych lub patologicznych dowodów tej choroby; lub  nie być szczepione i pochodzić z gospodarstwa, gdzie: - w ramach planu kontroli i zwalczania stosowano regularnie, pod nadzorem właściwego organu, środki monitoringu i zwalczanie chA przez 12 ostatnich miesięcy i nie wykryto żadnych klinicznych patologicznych lub serologicznych dowodów chA w okresie ostatnich 6 miesięcy; - szczepienie przeciwko chA i wprowadzanie zaszczepionych świń było zabronione przez właściwy organ, odkąd gospodarstwo jest w trakcie uzyskiwania najwyższego statusu w zakresie chA zgodnie z planem kontroli i zwalczania; - przebywały przez co najmniej 90 dni przed wysyłką.

Dziękuję za uwagę!