UŻYWANIE SUBSTANCJI PSYCHOAKTYWNYCH PRZEZ MŁODZIEŻ 2003 Janusz Sierosławski Instytut Psychiatrii i Neurologii Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii UŻYWANIE SUBSTANCJI PSYCHOAKTYWNYCH PRZEZ MŁODZIEŻ 2003 EUROPEJSKI PROGRAM BADAŃ ANKIETOWYCH W SZKOŁACH NA TEMAT UŻYWANIA ALKOHOLU I NARKOTYKÓW ESPAD
Wprowadzenia Wzrost rozmiarów zjawiska picia napojów alkoholowych wśród młodzieży szkolnej w Polsce Narastanie problemu narkotyków w skali kraju Zróżnicowanie terytorialne zarówno co do rozmiarów zjawiska, jak i jego charakteru - dane ogólnopolskie często nie są dobrym przybliżeniem sytuacji lokalnej czy regionalnej Potrzeba monitorowania problemu alkoholu i narkotyków w skali regionalnej
Cel badań Badania ankietowe w szkołach dostarczają informacji o rozpowszechnieniu eksperymentalnego i okazjonalnego używania substancji psychoaktywnych ESPAD - ogólnopolskie badanie ankietowe zrealizowane w maju-czerwcu 1995 r., 1999 r. oraz 2003 r. wśród uczniów dwóch roczników - wiek: 15-16 lat i 17-18 lat w ramach międzynarodowego projektu badawczego Badanie zostało przeprowadzone na ogólnopolskiej próbie losowej w maju i czerwcu 2003 r. Celem badania była ocena rozmiarów zjawiska używania substancji psychoaktywnych wśród młodzieży szkolnej
Metoda W 2003 roku badanie zrealizowano na próbie losowej młodzieży III klas gimnazjów i II klas szkół ponadgimanzjalnych W badaniu zastosowano wystandaryzowany kwestionariusz do samodzielnego wypełniania przez uczniów W ankiecie pytano o osobiste doświadczenia z każdą z substancji osobno wymieniając ich nazwy W badaniu zadbano o zapewnienie anonimowości zarówno na poziomie pojedynczych uczniów jak i całych szkół
Przedmiot badań Rozpowszechnienie picia Wzory picia Rozmiary zjawiska nietrzeźwości Rozpowszechnienie używania substancji nielegalnych Ocena dostępności substancji legalnych i nielegalnych Postawy wobec różnych substancji psychoaktywnych Problem narkotyków jako przedmiot prezentacji
Janusz Sierosławski, Instytut Psychiatrii I Neurologii Odsetki uczniów w wieku 15-16 lat, którzy używali poszczególnych środków chociaż raz w swoim życiu Janusz Sierosławski, Instytut Psychiatrii I Neurologii
Janusz Sierosławski, Instytut Psychiatrii I Neurologii Odsetki uczniów w wieku 17-18 lat, którzy używali poszczególnych środków chociaż raz w swoim życiu Janusz Sierosławski, Instytut Psychiatrii I Neurologii
Odsetki uczniów w wieku 15-16 lat, którzy używali przetworów konopi:
Odsetki uczniów w wieku 17-18 lat, którzy używali przetworów konopi:
Odsetki uczniów w wieku 15-16 lat, którzy używali amfetaminy:
Odsetki uczniów w wieku 17-18 lat, którzy używali amfetaminy:
Janusz Sierosławski, Instytut Psychiatrii I Neurologii Rozpowszechnienie picia wódki i palenia konopi wśród uczniów w wieku 15-16 lat w czasie ostatnich 30 dni przed badaniem Janusz Sierosławski, Instytut Psychiatrii I Neurologii
Janusz Sierosławski, Instytut Psychiatrii I Neurologii Odsetki uczniów w wieku 15-16 lat, którzy uznali poszczególne substancje za bardzo łatwe do zdobycia Janusz Sierosławski, Instytut Psychiatrii I Neurologii
Janusz Sierosławski, Instytut Psychiatrii I Neurologii Odsetki uczniów w wieku 17-18 lat, którzy uznali poszczególne substancje za bardzo łatwe do zdobycia Janusz Sierosławski, Instytut Psychiatrii I Neurologii
Odsetki uczniów w wieku 15-16 lat, którzy otrzymali propozycje substancji w czasie 12 miesięcy
Odsetki uczniów w wieku 17-18 lat, którzy otrzymali propozycje substancji w czasie 12 miesięcy
Podsumowanie W grupie młodzieży w wieku 15-16 lat wzrost rozpowszechnienia używania konopi i stabilizacja w przypadku innych substancji W grupie młodzieży w wieku 17-18 lat wzrost rozpowszechnienia używania większości substancji Picie nadal pozostaje znacznie bardziej rozpowszechnionym problemem niż sięganie po substancje nielegalne Wzrost dostępności substancji w ocenach badanych – większy w ocenach starszej młodzieży