MOWA NIENAWIŚCI
DEFINICJA MOWY NIENAWIŚCI (ang. hate speech) - to takie używanie języka, które ma na celu znieważenie, pomówienie lub nawoływanie do nienawiści wobec pewnej osoby lub grupy osób. Ze względu na swój charakter opiera się głównie na stereotypach i uprzedzeniach a także wspiera dyskryminację. Istotne są INTENCJE SPRAWCY (zamiar wyrządzenia krzywdy).
PRZYKŁADY MOWY NIENAWIŚCI „Jest całkiem spoko, jak na Żyda”, „A ten pedał też tam będzie?”, „Zapytaj się tego czarnucha, o co mu chodzi.” Jak na ciebie patrzę, to chce mi rzygać. Tak głupiego człowieka jak ty to już dawno nie widziałem/am. Ty chyba rzeczywiście pochodzisz od małpy. Rodzice cię w lesie adoptowali? Jesteś bystry/a jak woda w klozecie. Twoja głupota mnie oślepia. Działaj! Powiedz STOP!
Mowa nienawiści w internecie Z badań wynika, że internet jest jedną z głównych przestrzeni, gdzie można spotkać się z mową nienawiści, szczególnie w przypadku młodych ludzi –co może być związane z tym, jak dużo czasu młodzież spędza w internecie i jaką rolę pełni on w ich życiu. Czy każda negatywna opinia w internecie to hejt? Zaczynając od definicji „Hejting- niekonstruktywna krytyka; agresywna, często wulgarna forma wyrażania negatywnej opinii, niepoparta argumentami i uzależniona od subiektywnej oceny lub poglądu. Nacechowana nienawiścią, obrażająca, ośmieszająca i prowokująca wypowiedź.”
KOMENTUJ, NIE OBRAŻAJ !
HEJT Hejt, jako jeden z przejawów cyberprzemocy, dotyka coraz większą liczbę młodych internautów. Pozorna anonimowość w sieci sprawia, że obrażanie kogoś za jej pośrednictwem przychodzi łatwiej niż w innych sytuacjach. Według badań przeprowadzonych przez Fundację Dzieci Niczyje – aż (40%) młodych ludzi w wieku 14 – 17 lat spotkało się w Internecie z przejawami mowy nienawiści. Ofiarą różnych form cyberprzemocy, w tym hejtu, padł już co piąty polski nastolatek (21,5%).
Jak radzić sobie z hejtem? Większość portali daje możliwość zgłaszania nadużyć bezpośrednio w sekcji komentowania lub za pomocą poczty elektronicznej do administratorów serwisów. W niektórych przypadkach hejterskie komentarze można zgłaszać na policję. Obraźliwe komentarze w Internecie mogą wyczerpywać znamiona przestępstw m.in. groźby karalnej - art. 190 Kodeksu Karnego, zniesławienia – art. 212 Kodeksu Karnego, znieważenia osoby – art. 216 Kodeksu Karnego. Karana jest także mowa nienawiści – art. 256 i 257 Kodeksu Karnego.
Przejawy mowy nienawiści w naszej szkole Obrażanie 14,7% Obgadywanie 13,1% Przezywanie, 8,2 % Izolowanie od grupy 8,2 % Obraźliwe komentarze na Facebook’u, 11,4 % Przeklinanie Naśmiewanie się z wyglądu innych Zaczepki Bójki
Osoby narażone na mowę nienawiści to te, które: Są nieśmiałe i zamknięte w sobie, Pochodzą z ubogiej bądź patologicznej rodziny, Są kulturalne i miłe w stosunku do nauczycieli i innych pracowników szkoły, Wyróżniają się swoim wyglądem (otyłe) bądź zachowaniem Osoby z różnymi deficytami rozwojowymi, np. mniej sprawne fizycznie
Miejsca występowania mowy nienawiści w naszej szkole Szatnia Sala gimnastyczna Sala lekcyjna Korytarz Toalety Świetlica
Sprawca mowy nienawiści Może mieć zaburzenia osobowościowe lub psychosomatyczne Uczeń, który ma niezaspokojone potrzeby, często doświadcza niepowodzeń szkolnych Osoba, która sama ma kompleksy Wyrządzając krzywdę innym chce się dowartościować, zaimponować klasie,
Skutki mowy nienawiści Zapytani o skutki mowy nienawiści uczniowie i uczennice mówią o: „zamykaniu się”, „pogrążaniu”, „wyobcowaniu”, „smutku”, „płaczu”, Młodzież przyznaje: „chcesz się zabić czasami”. Pojawiają się przypadki „załamania”, depresji, prób samobójczych. ZASTANÓW SIĘ CZY TY NIE PRZYCZYNIŁEŚ SIĘ DO TYCH SKUTKÓW?
Mowa nienawiści w szkole – jak reagować? reagowanie na każdy jej przejaw – danie wyraźnego sygnału, że nie zgadzamy się na tego typu wypowiedzi. jednoznacznie nazwać to, co się wydarzyło poprzez powiedzenie: „słowo, którego użyłeś jest obraźliwie”, „to przejaw uprzedzeń wobec konkretnych osób”, „to nienawistne określenie” zaznaczyć swój sprzeciw: „zdecydowanie mi to nie pasuje”, „nie zgadzam się na używanie tego typu słów”. Można także podzielić się własnymi odczuciami, powiedzieć np. „bardzo mi przykro, że coś takiego miało miejsce w naszej szkole
Sposoby na mowę nienawiści ZIGNORUJ No tak, ale jeśli odpuszczę, to czy atakująca mnie osoba nie pomyśli, że wygrała? Czy na przyszły raz da sobie spokój? A może pomyśli, że stchórzyłem? Nie wspominając o tym, że czasem trudno utrzymać nerwy na wodzy. Dlatego – ignorując coś, pamiętaj, że zignorować to nie znaczy poddać się. To znaczy, że ciebie taka głupota nie rusza. Jeśli coś ignorujesz pamiętaj o mowie ciała – zanim odejdziesz możesz np. uśmiechnąć się lekceważąco, pokręcić głową z politowaniem, powiedzieć „Nie mam czasu na takie głupoty…” lub „Pogadamy o tym, jak się uspokoisz”.
Sposoby na mowę nienawiści ZAŻARTUJ Dobry humor niejednego już uratował. Kiedy masz do wyboru płakać nad cudzym poziomem wypowiedzi albo obrócić wszystko w żart – lepiej wybrać to drugie wyjście. Żarty pomagają obrócić nieprzyjemne sytuacje w drobne nieporozumienia i pokazują, że umiesz zachować dystans nawet w trudnej sytuacji.
Sposoby na mowę nienawiści POWIEDZ O UCZUCIACH A skąd. Po prostu powiedzenie „Denerwuje mnie to” albo „Nie podoba mi się to, co robisz” jest o wiele skuteczniejsze niż odpłacanie pięknym za nadobne. Że co? Jak jakaś łzawa panienka masz opowiadać, że „ach, to niemiłe”? Mówiąc o tym, co czujesz, pokazujesz, że zachowanie drugiej osoby jest niestosowne, ale nie atakujesz jej. Takie postępowanie nie powoduje niepotrzebnego narastania konfliktu i pomaga ostudzić emocje.
Sposoby na mowę nienawiści POWIEDZ, CZEGO CHCESZ A o co tu chodzi? – zapytasz. No przecież wiadomo, o co chodzi, no nie? No właśnie nie. Wyobraź sobie, taką sytuację: Ojciec wchodzi do twojego pokoju i widząc panujące tam warunki zaczyna mówić: Czy ty nie wiesz, do czego służy odkurzacz? Ile razy ci trzeba powtarzać, co masz zrobić? W głowie ci się poprzewracało, nie masz żadnych obowiązków! Co to za chlew! I co? Jak masz ochotę zareagować. No właśnie. A czy nie wystarczyłoby: „Jest brudno, posprzątaj tu dziś”? Czasem wystarczy powiedzieć (być może kilka razy): „Oddaj mi moje rzeczy”, „Nie mam ochoty tego słuchać, przestań”, „Chcę, żebyś stąd poszedł”.
KONIEC DZIĘKUJEMY ZA UWAGĘ ! KLASA I B