Tomasz Kaczmarek Obszary metropolitalne Problemy integracji zarządzania i planowania I Szczecińska Konferencja Regionalistyczna, 7.10.2015.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Miejski Obszar Funkcjonalny
Advertisements

Zasady i problemy koordynacji polityki regionalnej
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
Polityka Spójności ___________ Maciej Nowicki
KONCEPCJA PRZESTRZENNEGO ZAGOSPODAROWANIA KRAJU 2030
KIERUNKI POLITYKI REGIONALNEJ W POLSCE
Metropolia sieciowa 2030 Dr Piotr Żuber,
Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego
Związek Powiatów Polskich
Instytucjonalne aspekty współpracy Budowanie kompetencji do współpracy między-samorządowej i międzysektorowej jako narzędzi rozwoju lokalnego i regionalnego.
Grupa Wymiany Doświadczeń z zarządzania gminną gospodarka mieszkaniową moderator: Ewa Bartosik Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem.
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
PODZIAŁ ADMINISTRACYJNY POLSKI
Wymiar miejski polityki spójności Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Piotr Siewierski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Łódź, 7 grudnia 2012.
Łódzkiego Obszaru Metropolitalnego w kontekście aktualizacji
Strategia Rozwoju Miasta Włocławek jako podstawa do aplikacji o środki zewnętrzne w tym Unii Europejskiej Włocławek, 24 września 2012 roku.
Z-CA PREZYDENTA GDAŃSKA UNIA METROPOLII POLSKICH
Henryk Szych Dyrektor Biura Planowania Przestrzennego w Lublinie Chełm, 26 czerwca 2012 r.
Wyzwania rozwojowe miast w kontekście krajowej polityki miejskiej
Ustawa o powiecie metropolitalnym
Adam Lewandowski. Coraz bardziej potrzebujemy całościowych strategii i skoordynowanych działań ze strony wszystkich instytucji i osób zaangażowanych w.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Strategia Województwa a Powiat Świecki – kontekst infrastrukturalny i bezpieczeństwa Dariusz Woźniak Skarbnik Powiatu Świeckiego.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
2020 – dokąd zmierzamy, czyli o największych wyzwaniach rozwoju
Polityka Terytorialna- Obszary Rozwoju Społeczno-Gospodarczego
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
II WYDZIAŁOWA KONFERENCJA KÓŁ NAUKOWYCH „WOJEWÓDZTWO, REGION – REGIONALIZACJA – 15 LAT PO REFORMIE TERYTORIALNEJ I ADMINISTRACYJNEJ Pomoc społeczna jako.
Programowanie rozwoju lokalnego w latach Dr Mariusz Sienkiewicz Zakład Samorządów i Polityki Lokalnej Wydział Politologii UMCS.
Platforma informacyjna jako wsparcie opracowywania studiów transportowych Leszek Żychoń.
Ustrój samorządu terytorialnego
Regionalny Program Operacyjny Województwa Dolnośląskiego
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
„Budowa lub modernizacja dróg lokalnych” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów.
Stowarzyszenie Metropolia Poznań, pl. Kolegiacki 17, Poznań; tel. +48 (61) , +48 (61) ,
Polskie Regiony Warunki dla skutecznej, efektywnej i partnerskiej realizacji działań rozwojowych Agnieszka Dawydzik Dyrektor Departamentu Koordynacji.
Metoda partycypacyjnego planowania zintegrowanego rozwoju w SOM.
USTRÓJ SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO ZAJĘCIA ORGANIZACYJNE.
SAMORZĄD TERYTORIALNY W POLSCE
Partnerstwo: Forma zarządzania RPO WP Zintegrowane Inwestycje Terytorialne (ZIT). Michał Glaser Dyrektor Biura Gdańskiego Obszaru Metropolitalnego.
Przesłanki i istota planu zagospodarowania przestrzennego dla obszaru metropolitalnego. Prof. dr hab. Tomasz Kaczmarek WARSZTATY NT. WYMIANY DOŚWIADCZEŃ.
1 Zintegrowane Inwestycje Terytorialne (ZIT). 2 Zintegrowane Inwestycje Terytorialne to nowy instrument: - rozwoju terytorialnego, - wdrażania zintegrowanych.
Spotkanie zespołu eksperckiego Konwentu Marszałków RP ds. polityki przestrzennej, Kielce, Odbudowa służb planowania przestrzennego na wszystkich.
Komitet Gospodarki Miejskiej Zenon Kiczka Przewodniczący Komitetu Gospodarki Miejskiej Krajowa Izba Gospodarcza Warszawa, maj 2014 Gospodarka miejska wobec.
 Wymiar terytorialny RPO i SRW,  Zintegrowane podejście do planowania rozwoju regionalnego i lokalnego  Dopasowanie mechanizmów finansowych i zakresów.
Projekty strategiczne Łodzi w nowej perspektywie finansowej UE.
Tytuł prezentacji Stowarzyszenie Metropolia Poznań ul. Stefana Prymasa Wyszyńskiego 8, Poznań tel ,
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
Spotkanie zespołu eksperckiego Konwentu Marszałków RP ds. polityki przestrzennej, Kielce, Struktura organizacyjna i zatrudnienie w jednostkach.
Projekt częściowo finansowany przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna Łukasz Mikuła Instytut Geografii Społeczno-Ekonomicznej.
Ewa Paturalska – Nowak Biuro Planowania Przestrzennego Województwa Łódzkiego w Łodzi Warszawa, luty 2014 r.
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
Justyna Wieczorkiewicz-Molendo Biuro ZIT WrOF Urząd Miejski Wrocławia Mechanizm Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych /ZIT/ jako nowe rozwiązania dla.
Chojnicko - Człuchowski Miejski Obszar Funkcjonalny i Zintegrowane Porozumienie Terytorialne.
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Wyznaczanie obszarów metropolitalnych Wybrane problemy prawne SEMINARIUM EKSPERCKIE Wyznaczanie granic obszarów metropolitalnych. Podstawy prawne i koncepcje.
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Kieleckiego Obszaru Funkcjonalnego na lata Kielce, maj 2017 r.
Stan wdrażania programów operacyjnych na lata
Projekt strategiczny „Zintegrowane Inwestycje Terytorialne PLUS”
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
The development of sustainable urban mobility in Upper Silesia agglomeration Robert Tomanek Katowice,
Jarosław Komża Konferencja podsumowująca projekt
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
EFEKTYWNOŚĆ PROGRAMOWANIA ROZWOJU NA POZIOMIE LOKALNYM I INSTRUMENTY JEGO WSPARCIA   Badanie sondażowe jednostek samorządu terytorialnego województwa.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół nr 4
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
POLITYKA TERYTORIALNA w Województwie Kujawsko-Pomorskim
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Zapis prezentacji:

Tomasz Kaczmarek Obszary metropolitalne Problemy integracji zarządzania i planowania I Szczecińska Konferencja Regionalistyczna,

Zagadnienia  Metropolie w zarządzaniu i planowaniu - kwestie ustrojowe  Przesłanki integracji metropolitalnej  Top down czy bottom up ?  Co dalej z OM ?

Podział terytorialny a model rozwoju kraju Trójstopniowy podział terytorialno-administracyjny – taki, jaki istnieje od 1998 r. - nie opiera się na, odpowiadającym rozwiązaniom przyjmowanym w krajach rozwiniętych, polaryzacyjno-dyfuzyjnym modelu rozwoju, w którym szczególną rolę rozwojową – miejsc koncentracji potencjału rozwojowego - przypisuje się obszarom miejskim, w szczególności obszarom metropolitalnym, które z istoty swojej powinny wykonywać wybrane funkcje o charakterze regionalnym. H. Izdebski (Konferencja: Polskie Metropolie, dokonania i kierunki rozwoju, Poznań 2012)

Ewolucja kwestii metropolitalnej  Reforma samorządowa gmin  Reforma powiatowa i wojewódzka  Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym  – Projekty „ustaw metropolitalnych”  KSRR, KPZK  Biała Księga Obszarów Metropolitalnych  Polityka miejska w programowaniu rozwoju (ZIT)

Biała Księga Obszarów Metropolitalnych ( Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji, 2013) „Oddolna integracja zarządzania wsparta zachętami finansowymi będzie początkiem wypracowywania rozwiązań, których dynamika oraz kierunek będzie zależał od władz samorządowych znajdujących się w granicach obszarów metropolitalnych. Narzucanie rozwiązania dla całego kraju w drodze odgórnej reformy nie byłoby skutecznym rozwiązaniem, gdyż oparte byłoby na uogólnieniach, które mogłyby nie odzwierciedlać realnych potrzeb polskich miast”.

Rozwiązanie kwestii metropolitalnej ?  2015 Ustawa o związkach metropolitalnych Art Rada Ministrów w drodze rozporządzenia: 1) ustala granice poszczególnych obszarów metropolitalnych na potrzeby tworzenia związków metropolitalnych przez wskazanie gmin wchodzących w skład obszarów metropolitalnych; 2) tworzy w poszczególnych obszarach metropolitalnych związki metropolitalne, ustalając jednocześnie ich nazwy.

MOF wg KPZK 2030 Miejski obszar funkcjonalny jest układem osadniczym ciągłym przestrzennie, złożonym z odrębnych administracyjnie jednostek. Obejmuje zwarty obszar miejski oraz powiązaną z nim funkcjonalnie strefę zurbanizowaną.

Klasyfikacja miejskich obszarów funkcjonalnych wg KPZK 2030 Zalecenie Ustalenie

OM wg KPZK W Koncepcji Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2030 zostało wyznaczonych 10 ośrodków metropolitalnych :  Warszawa,  Aglomeracja Górnośląska,  Kraków,  Łódź,  Trójmiasto,  Poznań,  Wrocław,  duopol Bydgoszcz i Toruń,  Szczecin,  Lublin.

Przesłanki integracji metropolitalnej  Nieadekwatność struktur terytorialno-administracyjnych do układów miejskich powiązań funkcjonalno-przestrzennych  Sieciowy charakter problemów  Utrata dochodów w mieście centralnym (PIT i CIT)  Potrzeba koordynacji planowania przestrzennego  Efektywność świadczenia usług, przewaga kooperacyjna  Chęć uzyskania przewagi konkurencyjnej w większej skali: krajowej, międzynarodowej  Programy i fundusze UE dla metropolii (ZIT)

OM w Europie

Bariery współpracy  Fragmentacja administracyjna  Ograniczenia ustrojowe  Różnice potencjałów demograficznych i gospodarczych JST  Wykorzystywanie „free-riding”, brak analiz kosztów funkcjonowania miejskich obszarów funkcjonalnych  Lęk małych gmin przed „efektem wymywania” „backwash effect”  Obawy dużego miasta przed utratą części kompetencji „administrative shadow of hierarchy”  Różnice interesów między szczeblami samorządu  Przesadne ambicje lokalne  Antagonizmy społeczne

Obszar metropolitalny - kooperacja bottom up Inicjatywa współpracy Forma współpracy Strategia Wspólne projekty Zarządzanie Instrumenty wsparcia Wspólne problemy

Inicjatywy współpracy aglomeracyjnej/metropolitalnej

Obszary Metropolitalne. Wybrane przykłady współpracy. Forma współpracyNazwa Data Powstania Związek komunalny Górnośląski Związek Metropolitalny, Silesia, 2007 Metropolitalny Związek Komunikacyjny Zatoki Gdańskiej 2007 Związek Międzygminny „Gospodarka odpadami aglomeracji poznańskiej” 2010 Spółka prawa handlowego Agencja Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej 2005 Stowarzyszenie Stowarzyszenie Metropolia Poznań 2007 Stowarzyszenie Metropolia Bydgoska 2010 Gdański Obszar Metropolitalny Stowarzyszenie Metropolia Warszawa Stowarzyszenie Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego /2009 Porozumienie partnerskie Porozumienie Partnerskie Rzeszowskiego Obszaru Metropolitalnego 2005 Porozumienie Partnerskie w sprawie Bydgosko-Toruńskiego Obszaru Metropolitalnego 2005 Porozumienie Partnerskie Białostockiego Obszaru Metropolitalnego 2005 Porozumienie w sprawie Lubelskiego Obszaru Metropolitalnego 2005 Rada Rada Metropolitalna Zatoki Gdańskiej 2007 Rada Aglomeracji Poznańskiej 2007 Rada Krakowskiego Obszaru Metropolitalnego 2007 Stała Rada Współpracy Aglomeracji Kalisko- Ostrowskiej 2008

Formy integracji metropolitalnej

Stowarzyszenie Metropolia 2011

Projekt – maj 2015 Koncepcja Kierunków Rozwoju Przestrzennego Metropolii Poznań

Obszar metropolitalny – kooperacja top down Polityka UE Polityka kraju Delimitacja Strategia Zarządzanie Forma współpracy Instrument Wsparcia (ZIT)

Formy integracji metropolitalnej

OM - szanse 1.Decentralizacja polityki miejskiej na poziom metropolitalny 2.Mobilizacja samorządów lokalnych, ograniczenie partykularyzmów 3.Szansa na zintegrowany rozwój - w polityce rozwoju i planowaniu przestrzennym 4.Rozwój myślenia w kategoriach wspólnego rozwiązywania problemów, uczenie się współpracy „myśl metropolitalnie, działaj lokalnie” 5.Możliwość pozyskania środków z nowych instrumentów wsparcia (ZIT) na projekty, które trudno realizować ze środków własnych. 6.Zadania własne OM i wsparcie finansowe ze strony rządu ?

OM - zagrożenia i obawy 1.Niejednoznacznie zdefiniowane OM, kolizja na linii MOF (ZIT) a OM 2.Delimitacja OM 3.Obawy o zintegrowany charakter inwestycji i działań (ZIT) 4.OM zakłócają przejrzystość funkcjonowania podziału terytorialnego kraju

Dziękuję za uwagę !