1. Narządy mowy zaczynają funkcjonować w życiu płodowym dziecka

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Niezbędnik logopedyczny
Advertisements

JAK RADZIĆ SOBIE ZE STRESEM
Kącik Logopedyczny.
UTRACONA SZTUKA SŁUCHANIA Autor: Richard Forster
Malowanie 10 palcami.
Rozwój mowy dziecka 3 i 4-letniego
OPÓŹNIONY ROZWÓJ MOWY.
Wybrane zagadnienia z logopedii i zaburzeń rozwoju mowy
ROZWÓJ MOWY U DZIECI.
Zaburzenia wymowy.
WADY WYMOWY.
Rozwój mowy dziecka.
Dojrzałość szkolna dziecka
Co każdy rodzic wiedzieć powinien?
AFAZJA MŁODZIEŻY I DOROSŁYCH
JAK ROZWIJA SIĘ MOWA? Proces rozwoju mowy przebiega etapami i trwa kilka lat. Zanim dziecko nauczy się wyrażać swoje myśli, musi przejść wiele etapów,
DIAGNOZA PEDAGOGICZNA
Czy Twoje dziecko dobrze słyszy?
PRAWO DO ŻYCIA Jest podstawą wszystkich praw dziecka!
GOTOWOŚĆ SZKOLNA siedmiolatków
- Znaczenie wody w organizmie człowieka
logopedyczny-prezentacja
Praca z dzieckiem agresywnym
Czy rozwój mowy mojego dziecka przebiega prawidłowo ?
Jak porozumiewać się miedzy sobą by być rozumianym?
Dzieciństwo jest snem rozumu
SKALA GOTOWOŚCI SZKOLNEJ
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
Integracja sensoryczna
Etapy rozwoju mowy dziecka
Zajęcia z zakresu logopedii szkolnej
Głoska GŁOSKA –najmniejszy element dźwiękowej formy wypowiedzi charakteryzujący się stałym zespołem cech: artykulacyjnych, tzn. związanych z położeniem/
SPOSOBY KOMUNIKOWANIA SIĘ W RODZINIE DZIECKA NIESŁYSZĄCEGO
Dr hab. Kazimiera Krakowiak, prof
1). Korzystanie z usług Poradni jest dobrowolne i bezpłatne, nie jest wymagane żadne skierowanie. 2). Wniosek o badanie logopedyczne dziecka składa osobiście.
WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA METODA NDT – BOBATH
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA DZIECKA 6 LETNIEGO W ASPEKCIE ROZWOJU MOWY
Proste i śmieszne zabawy pomogą dziecku w rozwoju mowy.
Umiejętność komunikowania się i pracy zespołowej
Najczęściej spotykane wady wymowy u dzieci w wieku
Prawidłowy rozwój mowy gwarancją sukcesu w szkole
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
WADA WYMOWY.
NIEDOKSZTAŁCENIE MOWY O TYPIE AFAZJI
Zajęcia logopedyczne w Szkole Podstawowej im. W. Witosa w Górkach
Co może zrobić szkoła, a co powinni zrobić wcześniej rodzice ?
DOJRZAŁOŚĆSZKOLNA INFORMACJE DLA RODZICÓW Opracowanie: Beata Wilk.
ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE W ZESPOLE SZKÓŁ NR 1 W HUMNISKACH
Etapy rozwoju mowy dziecka
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
wykonała Edyta Gagracz
PRAWA dziecka.
Logopedia w szkole.
Ukrywanie się za czymś to nasza reakcja obronna
„S PRÓBUJMY MÓWIĆ POPRAWNIE ” Program profilaktyki logopedycznej.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
PRAWA I OBOWIĄZKI UCZNIA RZECZNIK PRAW UCZNIA DOROTA SMERECZYŃSKA.
Dziecko w świecie matematyki
Wady wymowy.
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
KOBIETA I MĘŻCZYNA OBDAROWANI SOBĄ CZY SKAZANI NA SIEBIE?
ROZWÓJ SPOŁECZNY I EMOCJONALNY W WIEKU PRZEDSZKOLNYM Materiały szkoleniowe dla rodziców. Opracowanie na podstawie: J. Cieszyńska, M. Korendo, (2007), Wczesna.
Czytanie wspiera rozwój dziecka
Rozwój mowy dziecka.
Jak rozmawiać z osobą jąkającą się
JAK WSPIERAĆ ROZWÓJ KOMUNIKACJI DZIECKA Z ZABURZENIAMI MOWY W GRUPIE RÓWIEŚNICZEJ Z WYKORZYSTANIEM AAC.
PODSTAWY PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
opracowała Edyta Gagracz
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

12 PRZYKAZAŃ LOGOPEDYCZNYCH DLA RODZICÓW MAŁYCH DZIECI wg Leona Kaczmarka

1. Narządy mowy zaczynają funkcjonować w życiu płodowym dziecka Narządy mowy dziecka kształtują się i zaczynają funkcjonować już w życiu płodowym. Są one ogromnie wrażliwe na wszystkie bodźce fizyczne i chemiczne, zarówno sprzyjające jak i szkodliwe

2. Mowa otoczenia powinna być poprawna Do dziecka trzeba mówić wolno, dokładnie i wyraźnie, trzeba zaniechać sztucznego spieszczania i używania tzw. języka dziecięcego

3. Stawiajmy na aktywność dziecka Dziecko powinno reagować na aktywność uczuciową i słowną otoczenia. Z początku jest to uśmiech, ruch rączki, przegięcie ciała. Szybko jednak nastąpią reakcje głosowe. Gdy ich brak, trzeba udać zbadać słuch dziecka, gdyż może on być osłabiony.

4. Nie wolno ograniczać dziecka Absolutnie nie wolno krępować dziecka w reagowaniu na aktywność otoczenia

5. Korzystaj z pomocy specjalistów Jeśli dziecko ma nieprawidłową budowę narządów mowy (rozszczep warg, dziąseł, podniebienia, zniekształcenia w układzie szczęk, uzębienia itp.), powinno się bezwzględnie pójść z nim do lekarza specjalisty: chirurga plastyka, ortodonty

6. Dziecko leworęczne należy otoczyć specjalną opieką. Nie wolno zmuszać dziecka leworęcznego do posługiwania się prawą ręką, gdyż mogą wystąpić zaburzenia mowy

7. Nie wolno ignorować dziecka Kiedy dziecko samo zaczyna coraz więcej mówić nie wolno ignorować dziecka poprzez obojętność, bo wówczas dziecko zamyka się w sobie, staje się nieufne

8. Nie należy hamować żywiołowego pędu do mowy Należy wykorzystać ogromny ładunek uczuciowy, jaki dziecko wkłada w mowę

9. Dbaj o rozwój mowy swojego dziecka Należy sprawdzać czy kształtowanie się mowy dziecka przebiega zgodnie z normą

10. Nie przeszkadzaj i nie zmuszaj Od momentu zdobycia przez dziecko umiejętności mówienia zdaniami nie wolno bezustannie przeszkadzać mu przez ciągłe poprawianie i zmuszanie do poprawnego powtarzania, gdyż dziecko nabawi się kompleksu niższej wartości, straci zaufanie do otoczenia, przestanie mówić

11. Rozmawiaj z dzieckiem Dziecko trzyletnie monologuje, ale chce też rozmawiać z otoczeniem, zadaje mnóstwo pytań i przepada za odpowiedziami. Nie wolno lekceważyć tych faktów, gdyż pomaga to dziecku w wysławianiu się, w umiejętności wyrażania swych myśli i uczuć

12. Nie poddawaj się Logopedzi są wstanie pomóc dziecku, o ile rodzice będą z nimi ściśle współpracować