EDUKACJA SEKSUALNA DLACZEGO WYRAZIĆ ZGODĘ NA UDZIAŁ DZIECKA W ZAJĘCIACH Z WYCHOWANIA DO ŻYCIA W RODZINIE Izabela Topińska.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Program nauczania wg: Teresa Król Maria Ryś
Advertisements

Legnica 4 października 2011r. Jelenia Góra 5 października 2011r. Wałbrzych 6 października 2011r. Wrocław 11 października 2011r. Opole 7, 12 października.
WYCHOWANIE DO ŻYCIA W RODZINIE
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Efektywność kształcenia Jak ją poprawiać?. Kształcenie – to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy.
w nowej podstawie programowej
Plan pracy dydaktycznej dla szkoły podstawowej i gimnazjum
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Wychowanie do życia w rodzinie
W GIMNAZJUM SPECJALNYM
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Narodowy Plan Działań Na Rzecz Dzieci
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
CZŁOWIEK MIŁOŚĆ RODZINA
Edukacja seksualna w opiniach licealistów
PODSTAWA PRAWNA REALIZACJI ZAJĘĆ „WYCHOWANIE DO ŻYCIA W RODZINIE”
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
TYGODNIOWY ROZKŁAD ZAJĘĆ LEKCYJNYCH
Praca metodą projektu edukacyjnego
Projekt ICT w nauczaniu przedmiotów matematycznych i przyrodniczych w gimnazjach Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
WYCHOWANIE DO ŻYCIA W RODZINIE
WYCHOWANIE DO ŻYCIA W RODZINIE
WYCHOWANIE DO DOJRZAŁEJ POSTAWY SEKSUALNEJ W KONTEKŚCIE ZAGROŻENIA EPIDEMIĄ CHORÓB PRZENOSZONYCH DROGĄ PŁCIOWĄ.
Edward Krawczyński Nowa Podstawa Programowa z informatyki w rzeczywistości szkolnej RODN WOM Katowice 2012.
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
WdŻwR Wychowanie do Życia w Rodzinie
Indywidualne nauczanie
Konferencja naukowa pt.: Edukacja seksualna, ale jaka?
Projekt edukacyjny w gimnazjum
Podstawa programowa a wybór podręcznika
GIMNAZJUM W PIECKACH Zebranie Rodziców 05. listopada 2010 r
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
Nowy status edukacji zdrowotnej
w praktyce pedagogicznej
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
TYGODNIOWY ROZKŁAD ZAJĘĆ LEKCYJNYCH
,,Rodzina- źródłem życia, szacunku i miłości’’
WYCHOWANIE DO ŻYCIA W RODZINIE
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie ZGODNOŚĆ REALIZACJI WYBRANYCH OBOWIĄZKOWYCH ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH Z RAMOWYMI PLANAMI NAUCZANIA.
Działalność Poradni Psychologiczno-pedagogicznej nr 1 w Gdańsku
Gimnazjum im. Jana Pawła II w Choceniu Klasa Terapeutyczna.
Nie pal przy mnie, proszę
Zmiany w prawie oświatowym, obowiązujące od dn r.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Wspieranie szkół i przedszkoli przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną w Krotoszynie Karina Bratborska Krotoszyn, dnia 25 lutego/7 marca 2014 r.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Monitorowanie realizacji zapisów ramowych planów nauczania.
W YCHOWANIE DO ŻYCIA W RODZINIE NSP Nasza Szkoła im. J. Korczaka.
Śląska Sieć Szkół Promujących Zdrowie. Postawa prawna edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia Podstawę prawną programów z zakresu edukacji prozdrowotnej.
PORADNIE PSYCHOLOGICZNO - - PEDAGOGICZNE Hanna Śniatała Renata Scholtz.
środowisko wychowawcze
Rok szkolny 2014/2015. Wzbogacenie oferty edukacyjnej szkoły o oddział sportowy w klasie IV.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
R. Gromada – Kaleńska M. Wiercimak. Uczniowie gimnazjum mają obowiązek realizować jeden projekt edukacyjny w cyklu kształcenia. (na podstawie rozporządzenia.
ZDROWIE I PRAWA REPRODUKCYJNE FEDERACJA NA RZECZ KOBIET I PLANOWANIA RODZINY
Praca metodą projektu edukacyjnego
Wychowanie do życia w rodzinie (w skrócie WDŻWR albo WDŻR) – przedmiot dla uczniów szkoły podstawowej, gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych.
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 60) Delegatura w Płocku.
Spotkanie z rodzicami- inauguracja roku szkolnego 2017/
Uprawnienia laureatów i finalistów olimpiad przedmiotowych oraz laureatów konkursów przedmiotowych Warszawa, 22 kwietnia 2014 r.
Wychowanie do życia w rodzinie
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Kształcenie specjalne
EGZAMIN GIMNAZJALNY 2018/2019.
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Anna Kowalska, SP w Koszalinie
Zapis prezentacji:

EDUKACJA SEKSUALNA DLACZEGO WYRAZIĆ ZGODĘ NA UDZIAŁ DZIECKA W ZAJĘCIACH Z WYCHOWANIA DO ŻYCIA W RODZINIE Izabela Topińska

TROCHĘ POJĘĆ ZDROWIE SEKSUALNE integracja biologicznych, emocjonalnych, intelektualnych i społecznych aspektów życia seksualnego, ważnych dla pozytywnego rozwoju osobowości, komunikacji i miłości [Światowa Organizacja Zdrowia, 1986rok]

Realizacja edukacji seksualnej w Polsce jest obligatoryjnym zadaniem wszystkich typów szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. Jest podejmowana w ramach zajęć edukacyjnych „wychowanie do życia w rodzinie”

PODSTAWA PROGRAMOWA: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 sierpnia 1999 roku w sprawie sposobu nauczania szkolnego oraz zakresu treści dotyczących wiedzy o życiu seksualnym człowieka, o zasadach świadomego i odpowiedzialnego rodzicielstwa, o wartości rodziny, życia w fazie prenatalnej oraz metodach i środkach świadomej prokreacji zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego (DzU Nr 67, poz. 756 ze zm.) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 26 lutego 2002 roku w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla poszczególnych typów szkół

Udział ucznia w zajęciach nie jest obowiązkowy. Rodzice lub prawni opiekunowie mogą złożyć pisemną rezygnację z uczestnictwa dzieci w zajęciach. Po osiągnięciu pełnoletności o udziale w zajęciach decydują sami uczniowie, deklarując swój udział na piśmie

REALIZACJA ZAJĘĆ SZKOŁA PODSTAWOWA klasa V klasa VI GIMNAZJUM klasa I klasa II klasa III SZKOŁA PONADGIMNAZJALNA W zależności od typu: dwa lub trzy lata 14 godzin lekcyjnych, w tym: - 9 godzin w grupie koedukacyjnej - 5 godzin z podziałem na grupy dziewcząt i chłopców

CELE I ZADANIA SZKÓŁ

SZKOŁA PODSTAWOWA CELE: Ukazanie wartości rodziny w życiu osobistym człowieka Pomoc w przygotowaniu się do zrozumienia i akceptacji przemian okresu dojrzewania ZADANIA: Integrowanie wychowawczych zadań szkoły i rodziny Wzmacnianie prawidłowych relacji dziecka z rodziną Współpraca z rodzicami w przygotowaniu uczniów do okresu dojrzewania i pozytywnego przyjęcia jego przejawów fizycznych i psychicznych Pomoc w kształtowaniu pozytywnego stosunku do płciowości Wspieranie prawidłowego rozwoju emocjonalnego i społecznego. W tym koleżeństwa i przyjaźni

GIMNAZJUM CELE: Przyjęcie integralnej wizji osoby ludzkiej Wybór i urzeczywistnianie wartości służących osobowemu rozwojowi oraz kształtowanie umiejętności rozwiązywania problemów i pokonywania trudności okresu dorastania ZADANIA: Stymulowanie procesu samowychowania uczniów Współpraca z rodzicami w zakresie prawidłowych relacji między nimi a dzieckiem Pomoc we właściwym przeżyciu okresu dojrzewania Wzmacnianie procesu identyfikacji z własną płcią Wspieranie rozwoju moralnego i kształtowanie hierarchii wartości Promowanie integralnej wizji seksualności człowieka Ukazanie potrzeby jedności pomiędzy działaniem seksualnym a miłością i odpowiedzialnością Tworzenie klimatu dla koleżeństwa i przyjaźni oraz szacunku dla człowieka Pomoc w poszukiwaniu odpowiedzi na podstawowe pytania egzystencjalne

TROCHĘ STATYSTYKI

Źródło: Z. Izdebski seksualność Polaków na początku XXI wieku Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellonskiego, 2012

Źródło: Z. Izdebski seksualność Polaków na początku XXI wieku Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellonskiego, 2012

Wiek wystąpienia u badanych pierwszej miesiączki Wiek wystąpienia u badanych pierwszej miesiączki. Uczniowie II klas ponadgimnazjalnych, dziewczęta N=2577, rok 2004 Źródło: Z. Izdebski seksualność Polaków na początku XXI wieku Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellonskiego, 2012

Wiek wystąpienia u badanych pierwszych polucji (wytrysku nasienia) Wiek wystąpienia u badanych pierwszych polucji (wytrysku nasienia). Uczniowie II klas ponadgimnazjalnych, Chłopcy N=2596, rok 2004 Źródło: Z. Izdebski seksualność Polaków na początku XXI wieku Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellonskiego, 2012

Przykładowe zagadnienia…

Przykładowe zagadnienia w klasie I Sprawna komunikacja w rodzinie Moje potrzeby i uczucia Więzi rodzinne i konflikty międzypokoleniowe Rodzina niepełna Kryteria dojrzałości człowieka

Przykładowe zagadnienia w klasie I Przejawy dojrzewania biologiczne chłopców i dziewcząt Problemy okresu dojrzewania Rozwój psychoseksualny człowieka Presja seksualna Przedwczesna inicjacja seksualna

Przykładowe zagadnienia w klasie II Przyjaźń – szkoła miłości Miłość – etapy jej rozwoju Homoseksualizm Ona i on – tacy sami, a zupełnie różni AIDS Choroby przenoszone drogą płciową Płodność kobiety i mężczyzny

Przykładowe zagadnienia w klasie II Antykoncepcja i środki wczesnoporonne Planowanie rodziny Rola autorytetu w życiu człowieka

Przykładowe zagadnienia w klasie III Wartości związane z płciowością człowieka Małżeństwo Rodzicielstwo Jak rozpoznać płodność cyklu kobiety Ciąża Być matką, ojcem Aborcja Pornografia Prostytucja nieletnich

W pracy biorę pod uwagę potrzeby grupy, z którą prowadzę zajęcia. Korzystam z programu nauczania dla klas I-III gimnazjum – praca zbiorowa pod redakcją Teresy Król.