Rachunkowość zarządcza

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
OSIEM ZASAD ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ.
Advertisements

Koncepcja klastra a konkurencyjność przedsiębiorstw
Słabe strony administracji publicznej wg Narodowej Strategii Spójności 2007
REFLEKSJE NA TEMAT ZARZĄDZANIA STRATEGICZNEGO
SKUTECZNOŚĆ i EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU
Definicja Benchmarking definiowany jest jako „nieprzerwany proces porównywania wyników przedsiębiorstwa, systemów zarządzania, procesów, produktów i usług.
PLANOWANIE JAKO FUNKCJA ZARZĄDZANIA

Analiza ryzyka projektu
Agenda Innowacyjność Wpływ innowacyjności na konkurencyjność
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
PLANOWANIE w QMS zgodnym z ISO 9001 Jacek Węglarczyk.
Rachunek kosztów planowanych – zagadnienia podstawowe
BUDŻET ZADANIOWY SZKOLENIE W DNIU R.
INFORMAYZACJA PRZEDSIĘBIORSTW
Temat wystąpienia Optymalizacja Zarządzania Strukturą Oddziałową w Organizacjach Jolanta Cabaj.
Warsztat 4: Dobór mierników dla procesu
Zarządzanie 1. Zarządzanie
Zarządzanie projektami
dr inż. Arkadiusz Borowiec Wyższa Szkoła Bezpieczeństwa
Projekt „Drogowskaz dla NGO”
Przebieg warsztatu Prezentacja 1: „Usprawnianie procesów w MSZ” Pan Kamil Adamczewski Ministerstwo Spraw Zagranicznych Prezentacja 2: „Wpływ kultury.
Produkujesz, sprzedajesz, zarządzasz? Zyskaj przewagę! Uniwersytet Ekonomiczny Wrocław, 10 czerwca 2008 Kontrola i analiza procesów biznesowych Mateusz.
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
Nazwa projektu. Czym się zajmujemy? Krótka charakterystyka działalności.
Zbilansowana Karta Wyników i jej wykorzystanie do oceny wyników
Mirosław Grybalow Business Development Manager SAS Polska
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Planowanie przepływów materiałów
Decentralizacja Przez decentralizację rozumiemy przekazywanie uprawnień do podejmowania decyzji, skupionych dotychczas na szczeblu centralnym, niższym.
Podstawowe elementy Strategii Rozwoju Obszaru Społeczno-Gospodarczego
Istota i zadania rachunkowości zarządczej
Analiza kluczowych czynników sukcesu
1 Moduł 0. Zasady modelu i wymagania. „Zasady ogólne”, w których sformułowano wymagania zapisano dla: 1.Wieloletniej Prognozy Finansowej 2.Przygotowania.
WSPARCIE POTENCJAŁU ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
Zrównoważona karta wyników (Balanced Scorecard - BSC
Wprowadzenie teoretyczne
Aleksandra Popławska Marta Pawłowska
1. 2 Wynagrodzenia w sektorze energetycznym - uwarunkowania kulturowe Adam Cichocki Zbigniew Dudziński Warszawa
SYSTEM FUNKCJI, PROCESÓW I PRZEDSIĘWZIĘĆ W ORGANIZACJI.
Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy.
Efektywność systemu Jacek Węglarczyk
Modele zarządzania jakością
Logical Framework Approach Metoda Macierzy Logicznej
Analiza wskaźnikowa i analiza dyskryminacyjna
OCENA INSTYTUCJONALNA W ŚWIETLE AKTUALNYCH KRYTERIÓW OCENY JAKOŚCI Stanisław Kondracki Ekspert Polskiej Komisji akredytacyjnej Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny.
Czy zostanie wprowadzone MTBF? Wnioski wypływające z analizy przejrzystości polityki fiskalnej w Polsce Rafał Benecki.
Strategie wejścia na rynki zagraniczne
Efektywność zarządzania w sektorze publicznym Ministerstwo Finansów 16 czerwca 2015 r. Coroczne spotkanie przedstawicieli komitetów audytu.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Faza 1: Faza zaprojektowania systemu monitoringu projektu: 1. Inwentaryzacja obietnic złożonych sponsorowi we wniosku - przegląd założeń projektu, opracowanie.
BIZNESPLAN OPRACOWAŁA: DOROTA PIEKARSKA
Czynniki strukturotwórcze
ANALIZA WARTOŚCI PRZEDSIĘWZIĘĆ PROJEKTOWYCH ZE SZCZEGÓLNYM UWZGLĘDNIENIEM KRYTERIUM ICH EFEKTYWNOŚCI Bartłomiej Czekaj Numer albumu: 1892 Promotor: Prof.
Zarządzanie projektami (Project management) planowanie, organizacja, monitorowanie i kierowanie wszystkimi aspektami projektu motywowanie jego wszystkich.
Wsparcie zarządzania strategicznego mikro, małych i średnich przedsiębiorców Działanie 2.2 POWER.
Wsparcie zarządzania strategicznego mikro, małych i średnich przedsiębiorców Działanie 2.2 POWER.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
POMIAR PROCESÓW – GWARANCJA SZYBKIEGO PODNIESIENIA EFEKTYWNOŚCI
Zarządzanie strategiczne 7
Kontrolowanie Mateusz Turczyn.
Nowe zarządzanie publiczne budżet zadaniowy- dobre praktyki
Proces kontroli w zarządzaniu przedsiębiorstwem
Proces przewodzenia i kontrolowania
Efektywne planowanie i monitorowanie portfela inwestycji z Hadrone PPM
Funkcja planowania.
T 10. Metodologia Rapid Re - wprowadzenie
{ Wsparcie informacyjne dla zarządzania strategicznego Tereshkun Volodymyr.
Zapis prezentacji:

Rachunkowość zarządcza Wykład dr Krzysztof Bielejewski

Strategiczna rachunkowość zarządcza Strategiczna rachunkowość zarządcza (Strategic Management Accounting) to system gromadzenia, przetwarzania i prezentacji informacji finansowych i niefinansowych na temat organizacji oraz jej otoczenia, którego celem jest wspomaganie zarządzania strategicznego Analiza strategiczna Planowanie strategiczne Realizacja strategii Kontrola strategiczna Sprężenie zwrotne

Operacyjna i strategiczna rachunkowość zarządcza Wyszczególnienie Operacyjna Rachunkowość Zarządcza Strategiczna Rachunkowość Zarządcza Poziom zarządzania Zarządzanie operacyjne Zarządzanie strategiczne Horyzont czasowy Krótki okres Długi okres Odbiorcy informacji Niższy szczebel Naczelne kierownictwo Kryterium decyzyjne Zysk organizacji Wartość organizacji Przedmiot zadań Wykorzystanie zasobów Rozwój organizacji Charakterystyka zadań Zadania bieżące Warianty działalności Rodzaj uwarunkowań Uwarunkowania wewnętrzne Uwarunkowania zewnętrzne Wymiar czasowy informacji Teraźniejszość Perspektywiczność Orientacja decydentów Produkcja Rynek Wymiar zadań Zadania ilościowe Zadania jakościowe

Wybrane instrumenty strategicznej rachunkowości zarządczej Benchmarking Beyond Budgeting Economic Value – Added (EVA) Wspomaganie zarządzania strategicznego Value Analysis Target Costing Balanced Scorecard (BSC) Live - Cycle Costing (LCC) Activity-Based Costing (ABC, ABB, ABM) Kaizen Costing

Bariery zarządzania strategicznego Tylko 10% organizacji realizuje swoją strategię BARIERA ZASOBÓW 60% organizacji nie opracowuje budżetu uwzględniającego strategię 85% zespołów wdrażających spędza mniej niż 1 godzinę miesięcznie na omawianiu strategii Tylko 5% pracowników zna i rozumie opracowaną strategię Tylko 15% przedsiębiorstw mierzy realizację wytyczonych celów strategicznych BARIERA UCZENIA SIĘ BARIERA KOMUNIKACJI BARIERA MIERNIKÓW

PERSPEKTYWA FINANSOWA PERSPEKTYWA PROCESÓW WEWNETRZNYCH Balanced scorecard PERSPEKTYWA FINANSOWA jak powinni postrzegać nas obywatele aby uznano, że odnieśliśmy sukces finansowy PERSPEKTYWA KLIENTA jak powinni postrzegać nas klienci abyśmy zrealizowali swoja wizję i strategię PERSPEKTYWA PROCESÓW WEWNETRZNYCH które procesy wewnętrzne musimy doskonalić, aby właściciele i klienci byli zadowoleni PERSPEKTYWAROZWOJU jak zachować zdolność do zmian i poprawy efektywności, aby zrealizować naszą wizję WIZJA

Balanced scorecard Dla każdej z czterech (lub więcej) perspektyw należy jasno określić: Cele stawiane w danej perspektywie Działania, jakie należy podjąć, by zrealizować cele Mierniki realizacji celów wraz z wielkościami docelowymi Czas realizacji celów oraz pomiaru Niezwykle ważne jest, by cele stawiane w poszczególnych perspektywach były ze sobą spójne i łącznie składały się na logiczną strategie organizacji

Równowaga mierników MIERNIKI FINANSOWe MIERNIKI NIEFINANSOWE MIERNIKI WEWNĘTRZNE MIERNIKI ZEWNĘTRZNE MIERNIKI KRÓTKOOKRESOWE MIERNIKI DŁUGOOKRESOWE MIERNIKI WYNIKÓW (PRZESZŁOŚĆ) MIERNIKI PROWADZACE (PRZYSZŁOŚC) MIERNIKI OBIEKTYWNE MIERNIKI SUBIEKTYWNE

Zestaw mierników dla każdej organizacji jest inny KLUCZOWE MIERNIKI bsc PERSPEKTYWA FINANSOWA KLIENTA PERSPEKTYWA PROCESÓW WEWNĘTRZNYCH PERSPEKTYWA ROZWOJU Wartość organizacji Zwrot z inwestycji Przychody, koszty, zyski, rentowność Płynność, zadłużenie i sprawność Satysfakcja klientów Zdobywanie i utrzymywanie klientów Rentowność klientów Udział w rynku Zestaw mierników dla każdej organizacji jest inny Koszt procesów Jakość procesów Czas procesów Satysfakcja pracowników Rotacja pracowników Wydajność pracowników Dostępność informacji i możliwości systemu informatycznego Zbieżność celów osobistych z celami organizacji

Ocena realizacji strategii PERSPEKTYWA KLIENTA PERSPEKTYWA FINANSOWA PERSPEKTYWA PROCESÓW WEWNĘTRZNYCH PERSPEKTYWA ROZWOJU

zarządzanie strategiczne z bsc Dopracowanie wizji i strategii BSC zawiera jasno sprecyzowane misję, wizję i strategię organizacji. BSC zapewnia ich spójność i logikę Komunikacja, wyjaśnianie i integracja strategii BSC przekłada ogólną wizję organizacji na konkretne, zrozumiałe dla pracowników cele ujęte w formie mapy strategii. BSC służy komunikowaniu i wyjaśnianiu pracownikom dokąd zmierza organizacja Planowanie i wyznaczanie celów BSC obejmuje konkretne, zrozumiałe dla pracowników cele szczegółowe w toku kaskadowania BSC na niższe poziomy organizacji, których realizacja jest niezbędna dla realizacji strategii organizacji Monitorowanie realizacji strategii i uczenie się BSC jako system pomiaru umożliwia bieżącą kontrolę postępów w realizacji poszczególnych celów oraz całej strategii organizacji

Zalety i wady balanced scorecard spójność i jasność oczekiwań zarządu co do wyników organizacji przejrzystość wizji i strategii organizacji motywacja menadżerów i pracowników do działania bieżąca kontrola wyników oraz szybkość reakcji na odchylenia koordynacja i unikanie suboptymalizacji możliwość integracji z systemem budżetowania lub beyond budgeting pracochłonność, czasochłonność i kosztochłonność ograniczenie kreatywności (skupienie na miernikach) ryzyko manipulacji wskaźnikami ryzyko niedyskrecji – można ujawnić bilans, ale nie BSC

Krytycznie o budżetowaniu Budżet bazujący na liczbach z roku poprzedniego nie skłania do refleksji nad marnotrawstwem czy wartością. Budżet tworzy podłogę dla kosztów i sufit dla wzrostu. Zbytnie przekraczanie tych barier nie jest w niczyim interesie. Budżety sprzyjają najbardziej nieproduktywnym zrachowaniom w organizacji Budżetowanie to plaga korporacji Budżetowanie to narzędzie represji Budżetowanie to zło niekonieczne

Budżety są złe ponieważ: Zajmują zbyt wiele czasu (3-4 miesiące, około 20-30% czasu pracy kadry wyższego szczebla oraz menagerów finansowych) Sporo kosztują (wg badań, w korporacjach jest to - dla samych działów finansowych – około 170 tys. na każde 100 mln przychodu. Skłaniają do pełnego wydawania kwot zawartych w budżetach wydatków, w myśl zasady, ze niewykorzystane środki przepadną a budżet na kolejny okres zostanie „obcięty” Są iluzoryczne, gdyż bardzo często są nieaktualne w momencie ich zatwierdzania i stwarzają jedynie złudzenie kontroli Nie nadają się do motywowania podwładnych, bo negocjacje budżetowe prowadzą do zróżnicowania stopnia napięcia budżetów Pomijają kluczowe czynniki tworzenia wartości dla właścicieli, gdyż koncentrują się na krótkookresowych wielkościach finansowych

Dwa modele zarządzania MODEL BUDŻETOWANIA MODEL BEYOND BUDGETING MISJA I WIZJA PLAN STRATEGICZNY TRZYMANIE KURSU KONTROLA BUDŻETU CELE STRATEGICZNE Kroczące prognozy Relatywne cele Wewnętrzny rynek Rozproszona kontrola Relatywne nagrody KONTRAKT, USTĘPLIWOŚĆ, KONTROLA ODPOWIEDZIALNOŚĆ, PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ, UCZENIE SIĘ

Zasady beyond budgeting CELE, MIERNIKI Ciągłe doskonalenie i orientacja na kreowanie wartości, mierniki oparte na wielkościach względnych (wewnętrznych lub zewnętrznych)a nie sztywnych wielkościach budżetowych Motywowanie i wynagradzanie pracowników oparte na miernikach względnej efektywności a nie na osiąganiu wielkości budżetowych Planowanie powinno być procesem ciągłym a nie rocznym wydarzeniem, jak w przypadku budżetowania; prognozy kroczące (rolling forecasts) na potrzeby zarządzania płynnością Zasoby dostępne w miarę potrzeb a nie sztywno alokowane pomiędzy ośrodki odpowiedzialności w rocznym budżecie Dynamiczna koordynacja wewnętrzna (celów, działań, mierników) zamiast rocznych planów i budżetów Kontrola oparta na kluczowych wskaźnikach efektywności KPI (Key Performance Indictors), trendach i relatywnych miarach a nie odchyleniach od budżetu MOTYWACJA PLANOWANIE ZASOBY KOORDYNACJA KONTROLA

Zasady beyond budgeting Zarządzanie oparte na jasnych i czytelnych wartościach a nie szczegółowych zasadach i budżetach Budowanie kultury wysokiej efektywności opartej na względnych sukcesach mierzonych KPI a nie na osiąganiu wewnętrznych celów budżetowych Delegowanie uprawnień oraz swoboda działania i dostępu do zasobów organizacji na niższych szczeblach zarządzania i brak mikro – zarządzania Tworzenie sieci małych ośrodków odpowiedzialnych za swoje wyniki zamiast scentralizowanej i zhierarchizowanej struktury organizacyjnej Skupienie wszystkich pracowników na zaspakajaniu potrzeb klientów zamiast na realizacji budżetu Swoboda w dostępie do informacji zamiast ograniczania dla tych, którzy mają określona pozycję w hierarchii organizacji Cele, mierniki KIEROWANIE EFEKTYWNOŚĆ SWOBODA DZIAŁANIA ODPOWIEDZIALNOŚĆ ORIENTACJA NA KLIENTA INFORMACJA

Kroczące prognozy Nie ma charakteru zadaniowego Prognoza to zapowiedź przyszłych faktów, zdarzeń, zjawisk poparta badaniem (np. analizą statystyczną). Prognoza różni się od budżetu: Nie ma charakteru zadaniowego Nie jest obligatoryjna i sztywna jak budżet Jest elastyczna i nie bazuje na nieaktualnych danych Nie musi być zatwierdzana przez zarząd Może dotyczyć dowolnych zjawisk w dowolnym okresie Prognozowanie kroczące (rolling forecasting) polega na ciągłym przesuwaniu horyzontu prognozowania (np. jeśli prognoza dotyczy jednego roku, to co miesiąc lub kwartał aktualizuje się prognozę, tak aby w każdym miesiącu/kwartale dysponować prognozą o rocznym horyzoncie czasowym). Cechą prognoz kroczących jest zróżnicowany stopień szczegółowości prognozy (im krótszy jest horyzont czasowy, tym większa szczegółowość prognozy).

Relatywne cele i mierniki - benchmarking Czy jeśli sprzedaż wzrosła o 10%, choć prognozowano wzrost 8%, to jest to zadawalający wynik, skoro konkurenci w branży odnotowali 13% wzrost sprzedaży? W koncepcji beyond budgeting duży nacisk kładzie się na stosowanie mierników „relatywnych” (względnych), tj. takich, które obrazują dane zjawisko w relacji do punktu odniesienia (konkurenci, branża jako całość, oddziały i działy organizacji, zespoły projektowe, poszczególni pracownicy). MIERNIKI „ABSOLUTNE” MIERNIKI „RELATYWNE” Znane na bieżąco, ujęte w budżecie lub planie strategicznym w postaci konkretnych wartości Nie skłaniają do porównań Są oderwane od rynku Ograniczają potencjał Ustalone w relacji do punktu odniesienia, a zatem mogą wywoływać niepewność co do możliwości realizacji celów Zmuszaja do porównań Aktywują potencjał pracowników Są zwiazane z rynkiem

Beyond budgeting, beyond opression….. Porzucenie budżetowania na rzecz BB to jak przejście od centralnie sterowanego „ Stalinowskiego” stylu zarządzania do modelu rynkowego. Oto dlaczego kadry menadżerskie uznają to za ciężkie, a z kolei ich podwładni, gdy już doświadczyli alternatywy, nigdy nie zechcą wrócić do danego systemu. I to nie dlatego, że alternatywa jest łatwiejsza w zastosowaniu, lecz dlatego, że dzięki niej w sposób intuicyjny rodzi się prawdziwy potencjał radykalnie zdecentralizowanej organizacji.