Wzór umowy o dofinansowanie wraz z informacjami na temat zasad realizacji projektów w perspektywie 2014 – 2020 Wydział Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Dla rozwoju Mazowsza Dyscyplina finansów publicznych w gospodarowaniu środkami z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) Wojciech Motelski.
Advertisements

URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA ŚWIĘTOKRZYSKIEGO
Zmiany w projektach w ramach PO KL
Przygotowanie i rozliczanie inwestycji w ramach PROW
Działanie 9.3 – wybór projektów do dofinansowania i co dalej?
Kontrola/ wizytacja w miejscu projektów (ze szczególnym uwzględnieniem wizytacji projektów na etapie rozpatrywania wniosku o przyznanie pomocy). Urząd.
Wsparcie promocji i rozwoju markowych produktów wniosek o płatność w ramach Działania 5.5 RPO WK-P. Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko Pomorskiego.
Procedura podpisywania umów w ramach działania 2. 3
Umowy o dofinansowanie projektów w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata osie priorytetowe II-VII Urząd.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego1Wrocław, 21 październik 2008 r. Umowa.
1. Obowiązki beneficjenta wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu Wrocław, lipiec 2009.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wrocław, 9-10 grudnia 2008 r. Przedsięwzięcia z zakresu współpracy międzynarodowej i międzyregionalnej w.
Roboty dodatkowe, uzupełniające i zamienne
FUNKCJONOWANIE 2011 – ROZLICZANIE maj 2011 r.. Wykorzystanie środków PROW Świętokrzyskie.
Przygotowanie i rozliczanie inwestycji w ramach PROW
Wnioski o płatność i zaliczki w ramach RPO WP
Unia Europejska Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego na lata Departament Programów.
Kwalifikowalność wydatków
Kwalifikowalność podatku od towarów i usług w kontekście działań komercjalizacyjnych w ramach I i II osi priorytetowej Programu Operacyjnego Innowacyjna.
Działanie 111 Szkolenia zawodowe dla osób zatrudnionych w rolnictwie i leśnictwie PROW 2007 – 2013.
Wprowadzanie zmian w trakcie realizacji projektu –
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego1Wrocław, 26 marca 2008 r. Wzór Umowy.
1 XVI Podkarpacka Konferencja Samorządów Terytorialnych Wybrane problemy związane z finansowaniem projektów i nieprawidłowościami 27 października 2009.
Wprowadzanie zmian do umów z Beneficjentami Działania 8.2 PO IG
Zmiana rozporządzeń dla działań 413 i 431 Maj 2014 r. Wydział Leader DROW Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
2009 Problemy w realizacji umów o dofinansowanie SPO WKP 2.3, 2.2.1, Działanie 4.4 PO IG Jakub Moskal Warszawa, 30 czerwca 2009 r.
Komercyjne wykorzystanie infrastruktury
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata Zamówienia publiczne Szczecin 2009.
Kluczowe zagadnienia związane z wyborem LGD do realizacji LSR Łukasz Tomczak ,Rzeszów.
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH działanie „Odnowa i rozwój wsi” Czerwiec 2010.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Dziękuję za uwagę Pomoc Techniczna PROW 2014 – 2020 cz. I Grupa Robocza KSOW Radziejowice,
Wskaźniki – raportowanie, monitorowanie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Sylwia Makulec-Staszewska Departament Ochrony Klimatu Wydział.
„Budowa lub modernizacja dróg lokalnych” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów.
Zarys systemu kontroli w ramach RPO WM Tomasz Zieleniak Kierownik Wydziału Kontroli Projektów EFRR Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów.
Nieprawidłowości w perspektywie finansowej
Wskaźniki – raportowanie, monitorowanie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Departament Ochrony Klimatu Warszawa, 12 października 2015.
Realizacja projektu w ramach RPO WSL Działanie 3.2 Październik 2015 Śląskie Centrum Przedsiębiorczości.
USTAWA z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz ze zmianami)
Najczęściej popełniane błędy we wnioskach o płatność Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Emilii Plater 1, Olsztyn Tel. (0-89)
Zamykanie projektu realizowanego w ramach V Priorytetu POIiŚ Wola Ducka, 4 września 2013 r.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
Departament Wdrażania RPO UM WK-P Metodologia obliczania korekty kwoty dofinansowania w przypadku niezrealizowania zakładanych wskaźników przez beneficjentów.
l Projekty zmian rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Wsparcie przygotowawcze dla LGD Lublin Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Departament.
Procedura zmian. 2 Zmiany do projektów mogą być wprowadzane przede wszystkim w przypadku braku możliwości zrealizowania projektu na warunkach określonych.
System oceny projektów w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
01 Departament Wdrażania RPO Kwalifikowalność wydatków Departament Wdrażania RPO.
Działanie 9.3 Rozwój przedsiębiorczości Wymagania w zakresie wskaźników.
Kwalifikowalność wydatków w RPO Działanie 8.4. Wsparcie atrakcyjności walorów dziedzictwa przyrodniczego Regionalny Program Operacyjny Województwa.
Działanie 12.1 Edukacja przedszkolna Wymagania w zakresie wskaźników.
Rozliczanie wydatków we wnioskach o płatność
KWALIFIKOWALNOŚĆ VAT Grzegorz Sobolewski
ZAMÓWIENIA O WARTOŚCI od 50 TYS. ZŁ do 30 TYS. EURO
Zasady kwalifikowalności wydatków projektu w ramach Poddziałania 5. 2
Wnioski o płatność- informacje potrzebne do rozliczenia operacji w ramach PROW „Europejski Fundusz Rolny na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich:
„Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie” Rozliczenie projektu.
ZINTEGROWANE INWESTYCJE TERYTORIALNE AGLOMERACJI WAŁBRZYSKIEJ NAJCZĘŚCIEJ POPEŁNIANE BŁĘDY W PROCEDURZE UDZIELANIA ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH Wałbrzych, 07.
Informacja nt. naboru operacji do Planu operacyjnego KSOW
Wsparcie dotacyjne w ramach
OBOWIĄZKI WNIOSKODAWCY PRZED PODPISANIEM UMOWY O DOFINANSOWANIE
Zasady kwalifikowalności wydatków projektu w ramach Poddziałania 5. 4
spotkanie informacyjne
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Realizacja projektów – etap podpisania umowy o dofinansowanie projektu
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Kredyt na innowacje technologiczne
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
WPROWADZANIE ZMIAN W PROJEKCIE
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Zapis prezentacji:

wzór umowy o dofinansowanie wraz z informacjami na temat zasad realizacji projektów w perspektywie 2014 – 2020 Wydział Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Urzędu Marszałkowskiego

Umowa o dofinansowanie Termin na podpisanie umowy liczony jest od daty w sprawie rozstrzygnięcia konkursu. na dostarczenie poprawnych, prawomocnych i kompletnych dokumentów – data wpływu do Kancelarii Ogólnej UM na podpisanie umowy/porozumienia o dofinansowanie projektu 5 miesięcy 6 miesięcy podjęcia uchwały

UWAGA Niezłożenie kompletnych, poprawnych i prawomocnych dokumentów w terminie 5 miesięcy lub niepodpisanie umowy w terminie 6 miesięcy oznacza beneficjenta z ubiegania się o dofinansowanie w ramach RPO WSL REZYGNACJĘ IZ RPO WSL zastrzega sobie prawo do przedłużenia terminu na podpisanie umowy o dofinansowanie w przypadku braku dostępności środków na zakontraktowanie projektu. Projekt jest wybranych do dofinansowania. SKREŚLANY Z LISTY PROJEKTÓW

DOKUMENTY DO UMOWY Lista dokumentów do umowy składa się z pozycji obowiązkowych znajdujących się w dokumentacji konkursu oraz takich, które są opcjonalne w zależności od specyfiki priorytetu. DOKUMENTY OBLIGATORYJNE  Kartę wzorów podpisów  Oświadczenie o formie zabezpieczenia prawidłowej realizacji umowy  Dokumenty potwierdzające wartość otrzymanych środków ze źródeł zewnętrznych  Zaświadczenie organu odpowiedzialnego za monitorowanie obszarów sieci Natura 2000

Umowa w zakresie starej perspektywy przewidywała cztery terminy realizacji inwestycji:  poniesienie pierwszego wydatku w projekcie  rzeczowe rozpoczęcie realizacji  zakończenie rzeczowe realizacji  zakończenie finansowe realizacji Umowa dotycząca perspektywy zakłada dwa terminy:  Termin rozpoczęcia realizacji projektu  Termin zakończenia realizacji projektu Terminy realizacji projektu

- zawarcie pierwszej umowy z wykonawcą na wykonanie robót budowlanych lub pierwsze prawnie wiążące zobowiązanie do zamówienia urządzeń lub inne zobowiązanie podejmowane w celu realizacji projektu, zależnie od tego, co nastąpi najpierw; zakupu gruntów ani prac przygotowawczych, takich jak uzyskanie zezwoleń i przeprowadzenie studiów wykonalności, nie uznaje się za rozpoczęcie prac. data poniesienia ostatniego wydatku kwalifikowalnego w projekcie. Termin rozpoczęcia realizacji projektu Termin zakończenia realizacji projektu

Podmiot realizujący projekt (w przypadku JST): Podmiotem realizującym projekt może być jedynie:  zakład budżetowy,  samorządowa osoba prawna  samorządowa jednostka organizacyjna

Kwalifikowalność wydatków :  ramy czasowe kwalifikowalności wydatków od 1 stycznia 2014 r. do terminu wskazanego w umowie o dofinansowanie §4 ust. 1 pkt. 2),  wydatki poniesione po terminie zakończenia realizacji projektu mogą zostać uznane za wydatki niekwalifikowalne.

Wydatki poniesione na podatek od towarów i usług mogą zostać uznane za kwalifikowalne, jeśli beneficjent nie ma prawnej możliwości ich odzyskania. Potwierdzenie kwalifikowalności podatku od towarów i usług określone zostaje na podstawie indywidualnej interpretacji prawa podatkowego najpóźniej do złożenia pierwszego wniosku o płatność. KWALIFIKOWALNOŚĆ PODATKU VAT

Do 30 dni kalendarzowych od dnia zawarcia umowy, w uzasadnionych przypadkach IZ RPO WSL dopuszcza złożenie zabezpieczenia w terminie późniejszym niż 30 dni kalendarzowych od dnia zawarcia umowy, ale nie później niż do dnia złożenia pierwszego wniosku o płatność. Zabezpieczenie prawidłowej realizacji umowy o dofinansowanie nie dot. jednostek sektora finansów publicznych oraz fundacji, których jedynym fundatorem jest Skarb Państwa a także Banku Gospodarstwa Krajowego

TRWAŁOŚĆ PROJEKTU Obowiązek utrzymania trwałości projektów określa art. 71 ROZPORZĄDZENIA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) NR 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (…) Okres trwałości liczymy w dniach kalendarzowych od dnia przekazania beneficjentowi płatności końcowej na rzecz projektu lub dnia zatwierdzenia wniosku o płatność końcową, jeśli nie następuje wypłata dofinansowania Okres trwałości wynosi 5 lat w przypadku operacji obejmującej inwestycje w infrastrukturę lub inwestycje produkcyjne lub 3 lata w przypadkach dotyczących utrzymania inwestycji lub miejsc pracy stworzonych przez MŚP.

 zaprzestanie działalności produkcyjnej lub przeniesienie jej poza obszar objęty programem;  zmiana własności elementu infrastruktury, która daje przedsiębiorstwu lub podmiotowi publicznemu nienależne korzyści;  istotna zmiana wpływająca na charakter operacji, jej cele lub warunki wdrażania, która mogłaby doprowadzić do naruszenia jej pierwotnych celów. (w odróżnieniu do okresu programowania powyższe ma zastosowanie w przypadku wystąpienia jednej z ww. przesłanek) NARUSZENIE TRWAŁOŚĆ PROJEKTU

Beneficjent w okresie trwałości projektu jest zobowiązany do informowania IZ RPO WSL o: -wszelkich okolicznościach, które spowodowały lub mogą spowodować nieutrzymanie trwałości projektu, -zmianie kwalifikowalności wydatków, w tym o zmianach powodujących możliwość odzyskania przez beneficjenta podatku od towarów i usług, który stanowił wydatek kwalifikowalny w okresie realizacji projektu.

Beneficjent jest zobowiązany do systematycznego monitorowania przebiegu realizacji projektu oraz niezwłocznego informowania IZ RPO WSL o ewentualnych problemach w jego realizacji albo o zamiarze zaprzestania realizacji projektu. wskaźniki PROJEKTU

produktu - wartości powinny zostać osiągnięte najpóźniej na moment zakończenia realizacji projektu, rezultatu - wartości powinny zostać osiągnięte co do zasady w okresie 12 miesięcy od zakończenia realizacji projektu określonego w umowie o dofinansowaniu projektu. IZ RPO WSL dopuszcza możliwość wydłużenia terminu niezbędnego do osiągnięcia wskaźników rezultatu. termin osiągnięcia wskaźników

Beneficjent jest zobowiązany do pomiaru wartości wskaźników produktu i rezultatu osiągniętych dzięki realizacji projektu, określonych w dokumentach aplikacyjnych, zgodnie ze wskazanym sposobem pomiaru i monitorowania wskaźnika oraz udokumentowania ich realizacji. Należy pamiętać o właściwym doborze wskaźników oraz określeniu ich wartości docelowych, a także należytym pomiarze ich osiągnięcia, ponieważ nieosiągnięcie lub nieutrzymanie wskaźników może powodować konsekwencje finansowe. Pomiar wskaźników

Nieosiągnięcie celu projektu wyrażonego wskaźnikami produktu lub rezultatu może stanowić przesłankę do stwierdzenia nieprawidłowości indywidualnej oraz nałożenia proporcjonalnej korekty finansowej na kategorię kosztu/zadania o ile możliwe jest przyporządkowanie kategorii kosztu/zadania do wskaźnika.

Umowa może zostać zmieniona na podstawie zgodnego oświadczenia stron umowy w wyniku wystąpienia okoliczności, które wymagają zmian w treści umowy, niezbędnych dla zapewnienia prawidłowej realizacji projektu. Zmiany w umowie wymagają formy pisemnej pod rygorem nieważności oraz powinny zostać zgłoszone nie później niż do dnia zakończenia realizacji projektu określonego w umowie. zmiany w projekcie

IZ RPO WSL może nie wyrazić zgody na proponowane przez beneficjenta zmiany jeśli wpływają one w sposób negatywny na wskaźniki produktu, rezultatu, cel projektu oraz realizację programu. UWAGA

IZ RPO WSL dopuszcza przesunięcia środków pomiędzy zadaniami po zawarciu wszystkich umów/zleceń z wykonawcami (za wyjątkiem przesunięcia środków na zadania dotyczące promocji projektu) do wysokości kosztów kwalifikowalnych określonych w umowie o dofinansowanie, pod warunkiem zachowania zasad określonych w dokumentach programowych (np. procentowe lub kwotowe ograniczenie wydatków). Przesunięcia środków pomiędzy zadaniami, kategoriami wydatków

W przypadku uznania wydatków za niekwalifikowalne lub niewykonania części zadań lub kategorii wydatków, środki zaplanowane na ich pokrycie nie mogą zostać przesunięte na inne zadania lub kategorie wydatków i pomniejszają wartość kosztów kwalifikowalnych. Przy przenoszeniu środków na kategorie, które są objęte pomocą publiczną nie można przekraczać maksymalnej intensywności danej pomocy publicznej.

IZ RPO WSL dopuszcza wykonanie mniejszego zakresu projektu w stosunku do pierwotnie zaplanowanego pod warunkiem przedstawienia przez Beneficjenta uzasadnienia popartego stosownymi dokumentami (np. protokół konieczności, uzgodnienie z projektantem) oraz nie pogorszenia pierwotnie założonych parametrów i pod warunkiem realizacji celu projektu. Ewentualne konsekwencje finansowe określa IZ RPO WSL indywidualnie dla każdego projektu biorąc pod uwagę wpływ na realizację programu z zachowaniem zasady proporcjonalności w stosunku do wydatków wykazanych we wniosku aplikacyjnym.

IZ RPO WSL może wstrzymać zmniejszenie wysokości dofinansowania do czasu rozstrzygnięcia ostatniego postępowania w ramach projektu. Jeżeli planowany termin rozstrzygnięcia ostatniego postępowania w ramach projektu wpływa niekorzystnie na realizację programu, IZ RPO WSL może odstąpić od wstrzymania zmniejszenia dofinansowania.

IZ RPO WSL może uznać kwalifikowalność dodatkowych robót budowlanych i usług (nieprzewidzianych we wniosku o dofinansowanie projektu), jeśli obiektywnie nie mogły one być przewidziane na etapie procedury wyboru wykonawcy zamówienia podstawowego, ich przeprowadzenie okazało się niezbędne w trakcie realizacji zamówienia podstawowego, a prawidłowe wykonanie zamówienia podstawowego było uzależnione od wykonania tegoż zamówienia dodatkowego. Wartość udzielonych zamówień dodatkowych nie może łącznie przekraczać 50% wartości zamówienia podstawowego. Na beneficjencie spoczywa ciężar dowodu zaistnienia powyższych okoliczności. ROBOTY DODATKOWE

Udzielenie zamówienia na dodatkowe roboty budowlane i usługi musi zostać przeprowadzone w zgodności z prawem polskim i unijnym, w szczególności z przepisami ustawy pzp. Jeśli w danym przypadku przepisy ustawy pzp nie mają zastosowania, IZ RPO WSL dopuszcza udzielenie zamówienia dodatkowego dotychczasowemu wykonawcy robót podstawowych, po negocjacjach tylko z tym wykonawcą. W takim przypadku nie jest konieczne ponowne stosowanie zasady uczciwej konkurencji/zasady konkurencyjności, o której mowa w sekcji Wytycznych horyzontalnych. Z negocjacji tych sporządzany jest protokół podpisany przez zamawiającego i wykonawcę.

Wydatki poniesione na dodatkowe roboty budowlane i usługi nie mogą stanowić podstawy do zwiększenia całkowitej kwoty dofinansowania projektu.

IZ RPO WSL może uznać kwalifikowalność zamówienia uzupełniającego na: roboty budowlane w wysokości nieprzekraczającej 50% wartości zamówienia podstawowego, dostawy w wysokości nieprzekraczającej 20% wartości zamówienia podstawowego, usługi w wysokości nieprzekraczającej 50% wartości zamówienia podstawowego. Zamówienie uzupełniające udzielane jest wykonawcy zamówienia podstawowego i polega na powtórzeniu robót budowlanych, dostaw lub usług składających się na zamówienie podstawowe. Warunkiem kwalifikowalności wydatków na zamówienie uzupełniające jest wskazanie przez zamawiającego możliwości udzielenia tego zamówienia na etapie postępowania o udzielenie zamówienia podstawowego (w ogłoszeniu o zamówieniu/zapytaniu ofertowym i w umowie z wykonawcą). Na beneficjencie spoczywa ciężar dowodu zaistnienia powyższych okoliczności. ROBOTY uzupełniające

Udzielenie zamówienia uzupełniającego na roboty budowlane, dostawy i usługi musi zostać przeprowadzone w zgodności z prawem polskim i unijnym, w szczególności z przepisami ustawy pzp. Jeśli w danym przypadku przepisy ustawy pzp nie mają zastosowania, IZ RPO WSL dopuszcza udzielenie zamówienia uzupełniającego dotychczasowemu wykonawcy robót podstawowych, po negocjacjach tylko z tym wykonawcą. W takim przypadku nie jest konieczne ponowne stosowanie zasady uczciwej konkurencji/zasady konkurencyjności, o której mowa w sekcji Wytycznych horyzontalnych. Z negocjacji tych sporządzany jest protokół podpisany przez zamawiającego i wykonawcę. Wydatki poniesione na uzupełniające roboty budowlane, dostawy i usługi nie mogą stanowić podstawy do zwiększenia całkowitej kwoty dofinansowania projektu.

IZ RPO WSL dopuszcza możliwość zmian w projekcie w zakresie wykonania robót zamiennych. Roboty zamienne polegają na zmianie technologii wykonania ale nie zwiększają parametrów inwestycji, nie wykraczają między innymi poza ilości materiałów określonych w dokumentacji technicznej. Na beneficjencie spoczywa ciężar dowodu zaistnienia powyższych okoliczności (np. protokoły robót zamiennych). ROBOTY zamienne

W odniesieniu do projektów współfinansowanych przez EFRR, których całkowita wartość przekracza 1 mln EUR, Beneficjent zobowiązany jest na pisemne wezwanie IZ RPO WSL do przedłożenia zaktualizowanej analizy finansowej projektu m.in. w następujących przypadkach:  po zawarciu wszystkich umów z wykonawcami za wyjątkiem zamówień dotyczących promocji projektu,  w przypadku zmiany w zakresie kwalifikowalności podatku od towarów i usług,  w przypadku zmian dotyczących operatora infrastruktury powstałej w ramach projektu. aktualizacja analizy finansowej

Wartość otrzymanych środków ze źródeł zewnętrznych w ramach projektu nie może przekroczyć wartości wkładu własnego. Wysokość środków publicznych przekraczających wartość wkładu własnego skutkuje obniżeniem wartości dofinansowania. montaż finansowy

 wstrzymanie wypłaty dofinansowania  rozwiązanie umowy o dofinansowanie Sankcje wynikające z umowy o dofinansowanie

Beneficjent zobowiązany jest do informowania społeczeństwa o współfinansowaniu realizacji projektu przez Unię Europejską zgodnie z wymogami rozporządzenia ogólnego oraz zgodnie z zasadami wizualizacji projektów, publikowanymi na stronie promocja

 Za wydatki kwalifikowalne w ramach promocji uznaje się koszt dotyczący oznaczeń, bilbordów i tablic informacyjno- promocyjnych.  Wyjątek stanowi działanie 3.2 Innowacje MŚP promocja

Dziękujemy za uwagę. Referat kontraktacji i realizacji projektów Wydział Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego