Wyniki badań ankietowych dr Andrzej Pawluczuk
Struktura prezentacji 1.Wyniki badań ankietowych 2.Charakterystyka respondentów 3.Ocena LGD 4.Priorytetowe problemy LGD 5.Wnioski końcowe 6.Priorytety zadań
Płeć i wiek respondentów
Wykształcenie respondentów
Wielkość gospodarstwa domowego i samoocena sytuacji materialnej
Kategoria społeczno- zawodowa
Miejsce zamieszkania
Zaangażowanie respondentów w działalność społeczną
Okres zamieszkania na terenie LGD i miejsce zamieszkania na terenie LGD Biebrzański Dar Natury
Zameldowanie i miejsce pracy na terenie LGD
Zadowolenie z warunków życia w swojej gminie
Znajomość skrótu LGD i pojęcia projektów realizowanych przez LGD
Zainteresowanie bieżącą działalnością LGD
Zainteresowanie sprawami swojej gminy/LGD
Uczestnictwo w imprezach organizowanych przez LGD
Ocena poziom zaufania na terenie LGD (średnia)
Poziom zaufania na terenie LGD bardzo wysoko wysokośrednionisko bardzo nisko Mieszkańcy LGD współpracują na rzecz sołectwa bardziej niż na rzecz całej gminy 6,22%19,56%52,89%12,89%8,44% Mieszkańcy LGD współpracują na rzecz dobra LGD 4,49%21,22%51,43%18,37%4,49% Mieszkańcy LGD ufają sobie nawzajem 3,61%19,68%59,04%14,46%3,21%
Ocena zaspokojenie potrzeb
Priorytetowe problemy A. w zakresie rozwoju gospodarczego
Priorytetowe problemy B. w zakresie infrastruktury i środowiska naturalnego
Priorytetowe problemy C. w zakresie kwestii społecznych
Wnioski końcowe (1) 1.Potrzeba podniesienia kompetencji kadry w szkołach i przedszkolach 2.Potrzeba poniesienia kompetencji kadry w GOPS i MOPS 3.Stare i przestałe technologie ogrzewania wody ciepłej i budynków 4.Potrzeba podniesienia kompetencji cyfrowych pracowników administracji w urzędach i jednostkach publicznych 5.Brak specjalistycznych kompetencji pracodawców i pracowników lokalnych firm 6.Niska przedsiębiorczość wśród mieszkańców 7.Duże uzależnienie od dochodów z rolnictwa 8.Niskie dochody z pracy 9.Wysoki poziom bezrobocia 10.Brak elastycznych form pracy i w niepełnym wymiarze
Wnioski końcowe (2) 11.Wysoki poziom osób wykluczonych społecznie 12.Potrzeby w infrastrukturze edukacyjnej i oświatowej 13.Potrzeby w infrastrukturze rekreacji i turystyki 14.Słaba infrastruktura drogowa i chodników 15.Wzrost dochodów ludności z pracy 16.Powstanie nowych miejsc pracy 17.Jakość kształcenia – kompetencje kadry i kursy dla uczniów 18.Problemy społeczne: ubóstwo, nałogi 19.Potrzeba działań kulturalnych i integrujących ludność lokalną 20.Potrzeba podniesienia poczucia bezpieczeństwa
Grupy defaworyzowane Bezrobotni (w tym młodociani i długo okresowi) Niepełnosprawni Gospodarstwa domowe o niskich dochodach Osoby o niskich kompetencjach zawodowych Osoby z problemami psychospołecznymi i nałogami Problemy z przemocą Rodzice z małymi dziećmi – brak opieki i możliwości pracy stałej
Priorytety zadań – przykładowe działania 1.Szkolenie w celu podniesienia kompetencji nauczycieli, pracowników administracji, domów kultury, stowarzyszeń, GOPS-ów oraz MOPS-ów 2.Szkolenia skierowane do pracodawców i pracowników firm 3.Dodatkowe zajęcia dla dzieci i młodzieży 4.Dodatkowe kursy i zajęcia dla grup defaworyzowanych 5.Inwestycje podnoszące efektywność wykorzystania energii przez osoby prywatne oraz instytucje publiczne 6.Programy wsparcia dla przedsiębiorców 7.Projekty dla osób zakładających własne działalności gospodarcze 8.Wsparcie podmiotów leczniczych 9.Projekty na rozwój innowacyjnych form kształcenia 10.Wsparcie dla osób opiekujących się małymi dziećmi i niepełnosprawnymi 11.Budowa placów zabaw i siłowni (w tym na powietrzu) 12.Wsparcie dla działań kulturalnych (organizacja festynów, dni miejscowości itd.) 13.Wsparcie dla działań podnoszących przedsiębiorczość 14.Inwestycje w infrastrukturę edukacyjną i opieki nad dziećmi oraz grupami defaworyzowanymi 15.Działania podnoszące bezpieczeństwo mieszkańców
Dziękuję za uwagę dr Andrzej Pawluczuk